Ἄς ἐπιμελούμαστε τήν ὑγεία μας καί ἄς περιορίζουμε τό κρασί, πού δόθηκε ἀπό τόν Θεό ὄχι γιά νά μεθοῦμε, ἀλλά γιά να΄χαιαρόμαστε, γιά νά εὐφραινόμαστε καί ὄχι γιά νά ἐξευτελιζόμαστε.
Ἀκούω ὅμως πολλούς νά λένε, ὅταν παρατηροῦνται αὐτά τά πθαη ὅπως ἡ μέθη, πώς θά ἦταν καλύτερα νά μήν ὑπῆρχε τό κρασί. Ἀλλά αὐτό εἶναι χαρακτηριστικό λαθεμένης σκέψης. Μήν κατηγορεῖς τό κρασί, ἀλλά τή μέθη· καί ἀφοῦ πάρεις αὐτόν πού μεθάει, ὅταν βρίσκεται σέ νηφαλιότητα, περίγραψέ του ὅλη τήν ἀπρέπειά του καί πές του:
τό καρσί δόθηκε γιά νά εὐφραινόμαστε, ὄχι γιά νά συμπεριφερόμαστε μέ ἄθλιο τρόπο· γιά νά χαιρόμαστε, ὄχι γι΄ανά γελοιοποιούμαστε· γιά νά εἴμαστε ὑγιεῖς, ὄχι γιά νά ἀρρωσταίνουμε· γιά νά θεραπεύουμε τίς ἀσθένειες τοῦ σώματος, ὄχι γιά νά ἐξασθενήσουμε τή δύναμη τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς.
Ἐνῶ ὁ Θεός σέ τίμησε μέ αὐτό τό δῶρο, ἐσύ γιατί προσβάλλεις τόν ἑαυτό σου μέ τή χωρίς μέτρο χρήση; Ἄκουσε τί λέει ὁ θεῖος Παῦλος:
"Νά χρησιμοποιεῖς λίγο κρασί γιά τό στομάχι σου καί γιά τίς συχνές σου ἀσθένειες".
Ἀλλ' ἴσως θά μποροῦσε νά πεῖ κάποιος:
Καί γιά ποιό λόγο μπῆκε στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου τό κλῆμα, πού εἶναι γεμάτο ἀπό τόση κακία; Μή λές, ἄνθρωπε, ὅσα σοῦ κατεβαίνουν στό μυαλό σου. Γιατί δέν εἶναι κακό τό φυτό, οὔτε τό κρασί βλαβερό, ἀλλά ἡ ὑπερβολική χρήση. Γιατί τά καταστρεπτικά ἁμαρτήματα δέν γεννιοῦνται ἀπό τό κρασί, ἀλλά ἀπό τή διεφθαρμένη διάθεση καί ἀπό τό ὅτι μέ τήν κατάχρηση καταστρέφεται ἡ ὠφέλεια πού προέρχεται ἀπό αὐτό.
Γι' αὐτό τώρα μέτα τόν κατακλυσμό, σοῦ δείχνει τό ἱερό κείμενο τή χρήση τοῦ κρασιοῦ, γιά νά τό μάθεις δηλαδή, ὅτι καί πρίν ἀπό τή χρησιμοποίηση τοῦ κρασιοῦ, καί σέ ἀσέλγεια ὑπερβολική ἐξετράπη ἡ ἀνθρώπινη φύση καί μεγάλη αὔξηση τῶν ἁμαρτημάτων παρουσίασε· καί αὐτά χωρίς νά ὑπάρχει πουθενά κρασί· ὥστε, καί ὅταν δεῖς τή χρήση τοῦ κρασιοῦ, νά μήν καταλογίσεις τό πᾶν στό κρασί, ἀλλά στή διεφθαρμένη προαίρεση πού κατρακύλησε πρός τήν κακία.
Ἔτσι λοιπόν ὁ μέθυσος δέν μπορεῖ νά ἀπολαύσει τήν ἡδονή τοῦ κρασιοῦ, γιατί ἡ ἡδονή βρίσκεται στό μέτρο, ἐνῶ στήν ὑπερβολική χρήση τοῦ κρασιοῦ ὑπάρχει ἡ ἀναισθησία, ἡ τρέλα καί ὁ ἐξευτελισμός.
Ἀλίμονο σ' ἐκείνους πού σηκώνονται τό πρωί καί ἐπιθυμοῦν τά οἰνοπνευματώδη ποτά καί ἀλίμονο σ' ἐκείνους πού γλεντοῦν ὠς ἀργά τό βράδυ. Γιατί τό κρασί θά τούς κατακάψει. Ἡ μέθη γίνεται γι' αὐτούς αἰτία γιά ἀμέτρητα κακά, ἐξευτελισμούς, ἀθλιότητες καί γιά κάθε εἴδος ἀσχημοσύνης. Γιατί, ἀφοῦ μιά φορά φθάσουν καί καταποντισθοῦν στό βυθό τῆς μέθης καί χάσουν τή φυσκή λογική τους καί παραδώσουν τήν ψυχή τους αἰχμάλωτη στήν τυραννία τῆς μέθης, τότε καταντοῦν ὅπως ἀκριβῶς ἕνα πλοῖο πού δέν ἔχει ἕρμα καί ἀντίβαρο κάι στερεῖται κυβερνήτη καί ναυτῶν καί περιφέρεται στήν τύχη ἐδῶ καί ἐκεῖ, παρασυρόμενο παντοῦ ἀπό τήν ἄτακτη ὁρμή τῶν ὑδάτων· κατά τόν ἴδιο λοιπόν τρόπο καί αὐτοί κλυδωνίζονται καί θά καταποντισθοῦν ἀπό τή μέθη.
Τέτοια λοιπόν εἶναι ἡ φύση τῆς μέθης· καί ὅσο προχωρεῖ, αὐξάνει καί κάνει πιό βασανιστική τή δίψα τοῦ μέθυσου. Τίποτε δέν εἶναι τόσο προσφιλές στό διάβολο, ὅσο ὁ τρυφηλός βίος καί ἡ μέθη, πού εἶναι πηγή καί μητέρα πλήθους κακῶν. Γιατί, ὅπως λέει ἡ Γραφή: "Αὐτό ἦταν τό ἁμάρτημα τῶν κατοίκων τῶν Σοδόμων· ἡ ὑπερηφάνεια καί τό ὅτι μέσα στήν ἀφθονία τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν ζοῦσαν μιά ζωή σπάταλη καί ἄσωτη".
Ποιό κακό δέν προξενεῖ ὁ τρυφηλός βίος; Κάνει τούς ἀνθρώπους χοίρους, καί μάλιστα χειρότερους ἀπό χοίρους. Γιατί ὁ μέν χοῖρος κυλιέται μέσα στό βοῦρκο καί τρέφεται μέ κοπριά, αὐτός δέν τρώει σέ τραπ΄ζει πού εἶναι πιό βρωμερό ἀπό ἐκεῖνο τοῦ χοίρου, ἐπινοώντας παράνομες συνουσίες καί αἰσχρούς ἔρωτες καί γι' ἀυτό ντρέπομαι νά ἐξιστορήσω τά κακά πού παθαίνουν ἀπό τόν τρυφηλό βίο ἄνδρες καί γυναῖκες.
καί ἀπό τόν δαιμονισμένο
Ἐκ τοῦ βιβλίου: "Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος θεολογεῖ, συμβουλεύει, παιδαγωγεῖ καί διδάσκει", τεῦχος 1ο, διασκευή-ἐπιμέλεια: Πρεσβύτερος Ἡλίας Γ. Διακουμάκος, ἐκδόσεις: ΠΑΡΡΗΣΙΑ.