Ο γνησίως ορθόδοξος αυτός τρόπος ασκητικής αγωγής και
πνευματικής αθλήσεως παράγει «γνώση» αληθινή, γιατί επάνω στην
καθαιρόμενη ψυχή αναλάμπει το φως της χάρης του αγίου Βαπτίσματος και
σκηνώνει ο Παράκλητος, που ενεργεί τις ελλάμψεις και την μυστική ένωση
μετά του Θεού.
Και επειδή το Πνεύμα είναι ενοποιόν, «διαιρούν τα
χαρίσματα», η ενότητα στη διδασκαλία των αγίων Πατέρων είναι ψηλαφητή
και διαφαίνεται και μέσα από την ποικιλία των χαρισμάτων και των
προσωπικών ιδιοτυπιών.