Τα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι ήταν γεμάτα κρυμμένα μηνύματα, σύμβολα και πρόσωπα. Ο Φρόυντ, ο περίφημος «πατέρας της ψυχανάλυσης», ένθερμος υποστηρικτής της θεωρίας του ασυνείδητου, πολύ συχνά μελετούσε τους ασθενείς του μέσω της ζωγραφικής. Αναπόφευκτα οι δρόμοι των δύο μεγάλων προσωπικοτήτων συναντήθηκαν....
Με τα χρόνια, εκατοντάδες ιστορικοί τέχνης και ειδικοί ερευνητές έχουν αναλύσει τους διάσημους πίνακες του Ντα Βίντσι. Η «Μόνα Λίζα» και ο «Μυστικός Δείπνος» θεωρούνται από τα πιο μυστήρια έργα τέχνης στην ιστορία της ζωγραφικής. Ακόμα και σήμερα, αναδύονται νέες θεωρίες για τα νοήματα που κρύβουν.
Η καταπιεσμένη ομοφυλοφιλία του Ντα Βίντσι
Η «Παρθένος και το Θείο Βρέφος με την Αγία Άννα» είναι έργο του 1503. Όπως φανερώνει ο περιγραφικός τίτλος, ο πίνακας απεικονίζει την Παναγία να κάθεται στα πόδια της μητέρας της, Αγίας Άννας, ενώ παραδίπλα στέκεται ο μικρός Ιησούς. Η Παναγία έχει τα χέρια της απλωμένα προς το μέρος του βρέφους, ενώ εκείνο παίζει με ένα αρνάκι.
Ο Φρόυντ αρχικά παρατήρησε ότι η απεικόνιση ήταν αρκετά παράξενη. Τα πρόσωπα της Αγίας Γραφής είθιστο να ζωγραφίζονται με συγκεκριμένο τρόπο και σε συγκεκριμένες στάσεις. Η Παναγία καθισμένη στα πόδια της μητέρας της δεν αποτελεί εικόνα που συναντάται συχνά στη χριστιανική παράδοση. Η ερμηνεία που έδωσε ο Φρόυντ ήταν ότι οι δυο γυναίκες συμβόλιζαν τις δύο μητέρες του καλλιτέχνη, τη βιολογική και τη γυναίκα του πατέρα του, η οποία τον μεγάλωσε.
Ωστόσο, το στοιχείο στο οποίο επικεντρώθηκε ήταν το φόρεμα της Παναγίας. Ο Φρόυντ παρατήρησε ότι το περίγραμμά του σχημάτιζε ένα πουλί που θύμιζε όρνιο. Άλλωστε, το συγκεκριμένο πτηνό εμφανιζόταν και στα γραπτά του Ντα Βίντσι. Ο Φρόυντ είχε διαβάσει μία ιστορία που ο ζωγράφος αφηγούνταν από την παιδική του ηλικία, όπου ένα όρνιο του είχε επιτεθεί ενώ βρισκόταν στην κούνια.