
Οἱ φυσιωμένοι αὐτοί «γέροντες» εἶναι δύσκολο νά συναισθανθοῦν τήν πλάνη τους καί νά ταπεινωθοῦν. Ἡ φιλοδοξία τους εἶναι νά ἔχουν πνευματικά τέκνα, πειθαρχικά, ἄβουλα καί νά συνεργοῦν στό ὅποιο ἔργο τους, εἴτε μοναστηριακό εἶναι αὐτό εἴτε ἐνοριακό. Οἱ ἄνθρωποι πού συνήθως τούς ἀκολουθοῦν δέν εἶναι σέ θέση νά ἀποκαλύψουν την ὑποκρισία τους. Ἔχουν περιορισμένη πληροφόρηση, δέν κάνουν πολλές σκέψεις καί σύρονται ἀπό τόν ἀλάθητο «γέροντά» τους, κάνοντας ὑπακοή καί συγχρόνως διατηροῦν ὅλες τίς κοσμικές και ἁμαρτωλές τους συνήθειες. Ἐπικαλοῦνται συχνά τόν «γέροντά» τους, ὅταν συνομιλοῦν μέ ἄλλους ἀδελφούς στήν προσπάθειά τους νά τους πείσουν ὅτι οἱ ὅποιες δικές τους ἀποφάσεις γιά μικρά καί μεγάλα θέματα τῆς προσωπικῆς τους ζωῆς καί ὄχι μόνο, εἶναι ὀρθές και κανένας δέν μπορεῖ νά τίς ἀμφισβητήσει ἤ νά τίς κρίνει ἀρνητικά, ἀφοῦ ἔχουν τήν εὐλογία τοῦ «γέροντά» τους. Προφανῶς πρόκειται γιά ἀρρωστημένη εὐσέβεια, ἡ ὁποία πρέπει νά καταπολεμεῖται ἀπό τούς πνευματικούς. Κάποτε πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι ἄλλο εἶναι ἡ ἀφέλεια καί ἄλλο ἡ ταπείνωση καί ἡ εὐσέβεια. Κινδυνεύουμε μερικές φορές νά δώσουμε ἁρμοδιότητες σέ πονηρούς καί ἀφελεῖς ἀνθρώπους καί νά θεωρήσουμε ὅτι πνευματική ζωή εἶναι αὐτό πού μέ οὐ κατ᾽ ἐπίγνωσιν ζῆλο μᾶς προτείνουν! Ἀλίμονο! Βέβαια, στήν Ἐκκλησία χωρᾶνε ὅλοι. Δέν πρέπει ὅμως νά δίνουμε καθοδηγητικό ρόλο στούς ἀδυνάμους καί πλανεμένους.

Σχόλιο του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============
Θαυμάσιο το άρθρο του π. Διονύσιου Τάτση, που αναφέρεται στους αυτοπροβαλλόμενους ως “χαρισματούχους” Γέροντες, αλλά και στην αφέλεια πολλών ευσεβών ανθρώπων.
Θα ήταν ακόμη καλύτερα, αν ο σεβαστός μας π. Διονύσιος κατονόμαζε ορισμένους Θεομπαίκτες που παριστάνουν τους μεγάλους Γέροντες.
Αυτό είναι αναγκαίο αφενός μεν για να βοηθήσει τους ίδιους να συνέλθουν από την κατά κρημνό πορεία που ακολουθούν και αφετέρου για να προφυλάξει απλές ψυχές που παρασύρονται και πιστεύουν αυτές τις αθλιότητες.

Αφήνω πια τα χαμόγελα από την αιωνιότητα, επειδή μιλάμε για το απόγειο της Θεομπαιξίας.

Είναι απολύτως αληθής η επισήμανση του π. Διονύσιου ότι άλλο αγιότητα και άλλο αφέλεια.
Την κύρια όμως ευθύνη δεν την έχουν οι αφελείς, οι οποίοι επιτέλους, κατά τη λαική έκφραση, “τόσο τους κόβει”, αλλά όσοι εντέχνως προσπαθούν να εκμεταλλευτούν με απροκάλυπτες Θεομπαιξίες την αφέλεια ευσεβών ανθρώπων.
Αυτά τα φαινόμενα είναι άκρως αποκαρδιωτικά και ο καλύτερος τρόπος για να θεραπευτούν είναι η άμεση διακριτική επέμβαση του οικείου επισκόπου.

Κανένας αληθινά χαρισματούχος Γέροντας δεν προβάλλει τον εαυτό του. Αντίθετα! Οσο μπορεί κρύβεται όποιος έχει κατά Χριστόν αρετή.
via