Χρειαζόμαστε μία τέτοια βάση όταν εργαζόμαστε με παρόμοιους όρους, διότι αλλιώς απεραντολογούμε, αοριστολογούμε και σίγουρα παρανοούμε.
Ειδικά όταν στις μέρες μας είναι κυριολεκτικά της μόδας ο όρος «μεταφυσική», που ο κάθε τυχάρπαστος παρουσιάζει όπως τα συμφέροντα και ο, ας πούμε, εγκέφαλός του ορίζουν.
Έτσι, μεταφυσική σήμερα είναι και η αστρολογία και τα φαινόμενα στην Πεντέλη και οι αναδρομές σε προηγούμενες ζωές και τα φαντάσματα και ο πνευματισμός και οι χαρτορίχτρες και οι καφετζούδες και ο διαλογισμός και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο.
Σίγουρα θα έχετε δει στην τηλεόραση αυτόν τον πολύ όμορφο τίτλο κάτω από κάποιους ομιλητές : «Μεταφυσικός ερευνητής»...
Δηλ. τι έχει σπουδάσει αυτή η... αυθεντία ;;; Μεταφυσική και έρευνα;;;
Εγώ θα προτιμούσα να τους αποδώσω τον τίτλο του Χ.Α.Α., όπερ σημαίνει : «Χαραμοφάης, Αεριτζής, Απατεών». Άνθρωπος που δεν δύναται ή φοβάται να βγάλει αλλιώς το μεροκάματο, μιας και η ζωή δεν είναι εύκολη.
Ας μου συγχωρεθεί αυτή η διάθεση χιούμορ ή σαρκασμού, όπως θέλετε πείτε το, αλλά δεν θα κινηθώ παρομοίως, ούτε θα θέσω υπό εξέταση τους παραπάνω όρους τόσο φαιδρά και αόριστα.
Μετά λοιπόν το σύντομο αυτό πρόλογο, ας δούμε τι ορίζουν ως «μεταφυσική» τα λεξικά και η φιλοσοφία γενικότερα :
Η «μεταφυσική» είναι ο θεμελιώδης φιλοσοφικός κλάδος που ασχολείται με το Είναι. Είναι η θεωρία περί του Είναι. Ο φιλόσοφος εδώ αγωνίζεται να γνωρίσει την πίσω από τα φαινόμενα κρυμμένη πραγματικότητα. Ζητεί την όπισθεν των αισθητών όντων ( : των όντων ως φαινομένων ) εσχάτη πραγματικότητα, η οποία αποτελεί την αιτία και το θεμέλιο του αισθητού κόσμου, όπως λ.χ. η «δύναμη» είναι η πρωταρχή της κινήσεως.
Η μεταφυσική ως φιλοσοφική επιστήμη που εξετάζει τις γενικότατες αρχές και τους όρους του Είναι, είναι Οντολογία. Ο όρος όμως «Οντολογία» χρησιμοποιείται και με έννοια στενότερη, ειδικότερη. Έτσι η μεταφυσική ως «Οντολογία» είναι η θεωρία για τα όντα, ως «Κοσμολογία» η θεωρία για την ουσία του κόσμου, ως «Ανθρωπολογία» η φιλοσοφική επιστήμη για τον άνθρωπο και ως «Θεολογία» η διδασκαλία για την ύπαρξη και την ουσία του Θεού. Η διάκριση αυτή δεν αναιρεί τον ισχυρισμό όσων δικαίως ταυτίζουν τη μεταφυσική με την Οντολογία. Αντίθετα τον επιβεβαιώνει, αφού κόσμος - άνθρωπος – Θεός έχουν τον χαρακτήρα του όντος.
Ο όρος «Μεταφυσική» προήλθε από την κατάταξη των έργων του Αριστοτέλους που ο Ανδρόνικος ο Ρόδιος έκανε κατά το 70 π.Χ. περίπου. Ο σπουδαίος αυτός Αριστοτελικός φιλόσοφος ενέταξε την «πρώτη φιλοσοφία» μετά τα «Φυσικά» συγγράμματα. Η τοποθέτηση αυτή ασφαλώς δεν είναι τυχαία, αφού η «πρώτη φιλοσοφία» ερευνούσε τις πρώτες αρχές και αιτίες των όντων και τα οποία είναι και το αντικείμενο της μεταφυσικής.
Η μεταφυσική επιζητεί να αναγάγει το πλήθος των όντων σε μία αιτία, ευρισκόμενη πέρα της φύσεως και ούσα ριζικώς διαφορετική από αυτήν (natura aliqua). Ο Θεός υπάρχει, βεβαίως, αλλ’ ως απρόσωπη αιτία και πρωταρχή, ως μία διάσταση π.χ. στην οποία ανάγεται και από την οποία κατάγεται ο κόσμος.
i) Η κοσμολογική απόδειξη, η οποία συνάγει από το μεταβλητό των όντων την αναγκαία ύπαρξη ενός αμετάβλητου όντος ως αιτίας του εαυτού του και των άλλων ( το πρώτον κινούν ακίνητον του Αριστοτέλους ).
ii) Η τελολογική απόδειξη η οποία συμπεραίνει από την τάξη και τον ρυθμό του κόσμου την ύπαρξη ενός δημιουργού αυτής της τάξεως, του Θεού, αφού τα ίδια τα όντα δεν μπορούσαν να είχαν θέσει αυτή τη σκόπιμη τάξη, υποκείμενα σε αυτήν.
iii) Η ηθική απόδειξη, κατά την οποία η ηθική τάξη του κόσμου επιβεβαιώνει την ύπαρξη Θεού, δημιουργού και εγγυητού της ηθικής αυτής τάξεως (του δικαίου) έναντι της υπάρχουσας στον κόσμο αδικίας. Πρόκειται για το αίτημα, την αναπόδεικτη αλλά αναγκαία για την εξήγηση γεγονότων αξίωση του Καντ.
v) Η ιστορική απόδειξη η οποία στηρίζεται στο ότι όλοι οι λαοί όλων των εποχών πίστευαν σε Θεό ή θεούς. Αυτή η γενικώς διαδεδομένη πίστη στη ύπαρξη του Θεού κρύβει το Είναι του Θεού. Ο Πλούταρχος σημειώνει : « Περιοδεύοντας θα συναντήσεις και πόλεις ατείχιστες, αγράμματες, αβασίλευτες, ακατοίκητες,... όμως ανίερη και άθεη πόλη... κανένας δεν είδε ούτε θα ιδεί... ».
Αυτά τα ολίγα περί μεταφυσικής και φιλοσοφίας και ας δούμε τώρα τον ορισμό της λέξεως θρησκεία σύμφωνα με τα λεξικά :
i) Η περί υπάρξεως Θεού πίστις και η προς αυτόν λατρεία.
ii) Το σύνολον των δοξασιών των σχετικών προς εις θεούς ή Θεόν πίστιν.
iii) Η αφοσίωσις εις ανώτερον ιδεώδες ή σύμβολον.
Ασφαλώς η φιλοσοφία δεν ταυτίζεται με τη θρησκεία και οι διαφορές ως προς το περιεχόμενο, τη μέθοδο και τα μέσα γνώσεως και έρευνας είναι σημαντικές ανάμεσά τους.
Αυτή την ανάγκη ζήτησαν να ικανοποιήσουν και ο homo sapiens και ο homo religiosus.
Αυτό τον ασίγητο πόθο υπέροχα σιγοψιθυρίζει ο Goethe (εικόνα αριστερά): «Αχ, αν μια φορά από σένα, Αιώνιε, η ψυχή μου να γεμίσει μπορούσε».
Φιλοσοφία και θρησκεία λοιπόν, δύο φαινομενικά αιώνια αντιμαχόμενες δυνάμεις που όμως συμπληρώνουν η μία την άλλη και ορμούν και οι δύο προς τον ίδιο μεταφυσικό στόχο. Το Αιώνιο Είναι.
**από τον