![]() |
Ο Σφαίρος του Παρμενίδη, τέλεια συμμετρικός, παντοτινός και
αμετάβλητος, αντιπροσωπεύει τη μοναδική αλήθεια της ύπαρξης σε απόλυτο επίπεδο. Οτιδήποτε άλλο δεν υπάρχει αληθινά. |
Η «φιλοσοφία του είναι» του Παρμενίδη
- Το ον είναι παντοτινό, δεν γεννήθηκε ποτέ.
- Το ον δεν είναι δυνατό να παραχθεί από το «μη ον».
- Το ον είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει, δεν μπορεί να εικάσει κανείς τρίτη άποψη.
- Το ον δεν είναι έρμαιο του «γίγνεσθαι»· δεν μπορούμε να λέμε πως θα υπάρξει στο μέλλον, ούτε πως γεννήθηκε κάποτε, αν δεν «είναι» τώρα.
- Το ον είναι ομοιόμορφο παντού, συνεχές, ίδιο με τον εαυτό του και αδιαίρετο.
- Το ον είναι ακίνητο, μέσα σε όρια χωρίς αρχή και τέλος, σταθερό και ήσυχο και χωρίς να γεννιέται ή να φθείρεται, ως αποτέλεσμα της αληθινής πίστης.
- Το ον μπορεί μόνο να είναι ολοκληρωμένο και τέλειο· δεν του λείπει τίποτα.
- Η χρήση των λέξεων που περιγράφουν τη γέννηση και τη φθορά ως ον και μη ον είναι λανθασμένη και δεν μπορεί να αφορούν το ον που είναι αναγκασμένο από τη μοίρα να είναι «όλο» και ακίνητο.
- Αναζητώντας την τελειότητα που του αρμόζει και εφόσον είναι πεπερασμένο, το ον είναι μια σφαίρα με ίδια πυκνότητα παντού, ίδιο προς κάθε κατεύθυνση, ξεκινώντας από το κέντρο της.
Η μη αποδοχή της μεταβολής ως πραγματικότητα
Γλωσσολογική «παραπλάνηση»
Δημόκριτος: το άτομο είναι το αναλλοίωτο
Γοργίας: δεν υπάρχει τίποτα
- Δεν υπάρχει το «μη ον»:
- Αν το «μη ον» υπήρχε, θα ήταν ταυτόχρονα «μη είναι» και «είναι», θα υπήρχε δηλαδή αυτό που δεν υπήρχε, πράγμα παράλογο, οπότε το «μη ον» δεν υπάρχει.
- Αν το «μη ον» υπάρχει, το «είναι» παύει να υπάρχει πια, ως αντιφατικό του «μη όντος». Η αντίφαση αυτή δίνει τη δυνατότητα πρόβλεψης του «όντος» από το «μη ον», άρα και του «μη όντος» από το «ον». Σύμφωνα με το τελευταίο, μέσω του «όντος» προβλέπεται το «μη ον» και γίνεται «είναι», δηλαδή «ον». Κι επειδή με κανένα τρόπο δε μπορεί το «μη ον» να είναι «ον», απλά δεν υπάρχει.
- Δεν υπάρχει το «ον»:
- Αν υπάρχει το «ον», είναι ή αιώνιο ή δημιουργημένο ή, και αιώνιο και δημιουργημένο. Επειδή όμως, αν είναι αιώνιο δεν έχει κάποια αρχή, δεν είναι ούτε αιώνιο, ούτε δημιουργημένο ούτε και τα δύο μαζί, άρα δεν υπάρχει.
Οι τρεις μηδενιστικές θέσεις
- Δεν υπάρχει τίποτα.
- Ακόμα κι αν υπάρχει κάτι, είναι αδύνατο να το καταλάβει κανείς.
- Ακόμα κι αν υπήρχε κάτι και κάποιος μπορούσε να το καταλάβει, δεν θα μπορούσε να το δώσει στους άλλους να το καταλάβουν.
Αριστοτέλης: το «είναι» αφορά την «ουσία» των πραγμάτων
Καρτέσιος: «σκέφτομαι, άρα υπάρχω»
Σπινόζα: τα πάντα είναι ο Θεός, η μοναδική ουσία
- Μία μόνο ουσία μπορεί να υπάρχει.
- Η μοναδική αυτή ουσία υποχρεούται να είναι ο Θεός.
- Η ύλη και το πνεύμα είναι ιδιότητες (εμφανίσεις) της μοναδικής ουσίας.
- Ως θεϊκή η ουσία είναι ελεύθερη (αυτοκαθοριζόμενη βάσει των αναγκών της) και αιώνια.
- Αφού είναι μοναδική, όλος ο κόσμος αποτελείται από αυτήν.
- Ο θεός και ο κόσμος συμπίπτουν.
Μπέρκλεϊ: η ύλη δεν υπάρχει· είναι ιδέα του νου
Καντ: το όριο στη γνώση της ύπαρξης καθορίζεται από τις αισθήσεις
Σημειώσεις
- Κανείς προσωκρατικός φιλόσοφος δεν έχει φιλοτεχνηθεί εν ζωή και οι απεικονίσεις τους είναι καλλιτεχνικές επινοήσεις βάσει των εκτιμώμενων στοιχείων του χαρακτήρα τους.
- Προτομή αγνώστου που εκτιμάται[3] πως αναπαριστά τον Δημόκριτο.
- Ο Καρτέσιος ακολούθησε και παράλλαξε τον δυϊσμό του σώματος και της ψυχής που πρότεινε ο Πλάτωνας στη θεωρία των ιδεών.
- Εμπειρισμός: «Η εμπειρία είναι το απόλυτο κριτήριο της αλήθειας που στηρίζεται στον πειραματικό έλεγχο και είναι η βάση ολόκληρης της γνώσης που δομείται από το μηδέν».