Ο Ζαν-Πωλ Σαρτρ (Jean-Paul Sartre, ολόκληρο: Jean-Paul Charles Aymard Sartre) (Παρίσι 21 Ιουνίου 1905 – Παρίσι 15 Απριλίου 1980), ήταν γάλλος φιλόσοφος, λογοτέχνης και κριτικός, γνωστότερος εκπρόσωπος του υπαρξισμού. Θεωρούσε ότι οι διανοούμενοι πρέπει να παίζουν ενεργό ρόλο στην κοινωνία και ο ίδιος υπήρξε ένας στρατευμένος καλλιτέχνης
στηρίζοντας τις αριστερές πολιτικές επιλογές του με τη ζωή του και το
έργο του. Αποστρεφόταν τις επίσημες τιμές και αξιώματα και για αυτό το
λόγο, το 1964 αρνήθηκε να παραλάβει το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας.
Βιογραφικά στοιχεία
Τα πρώτα χρόνια
Γόνος αστικής
οικογενείας, γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στο Παρίσι, στο
σπίτι των παππούδων του από την πλευρά της μητέρας του. Ο στρατιωτικός
πατέρας του είχε πεθάνει από κίτρινο πυρετό λίγο μετά τη γέννηση του. Όταν η μητέρα του ξαναπαντρεύτηκε, μετακόμισε με τον πατριό του στη Λα Ροσέλ μέχρι το 1921 που επέστρεψε άρρωστος στο Παρίσι για να συνεχίσει τις σπουδές του σε ένα καλύτερο σχολικό περιβάλλον.
Συνέχισε τη φοίτησή του στο κλασσικό λύκειο Henri-IV όπου γνώρισε τον καλύτερο του φίλο, τον Πώλ Νιζάν, με τον οποίο απολάμβαναν μία ανέμελη εφηβεία. Προετοιμάστηκαν μαζί και επέτυχαν την εισαγωγή τους στην περίφημη École Normale Supérieure.
Εκεί περιτριγυρισμένος από τον ανθό την γαλλικής διανόησης, ο Σαρτρ
έγινε πολύ δημοφιλής και ανέπτυξε την επαναστατική του φύση. Πήρε τελικά
το πτυχίο φιλοσοφίας το 1929, αφού απέτυχε στις εξετάσεις της
προηγούμενης χρονιάς στις οποίες είχε πρωτεύσει ο Ρεϊμόν Αρόν.
Κατά τη διάρκεια της δεύτερης χρονιάς της προετοιμασίας του, συνάντησε
τη Σιμόν ντε Μπωβουάρ, την κατοπινή ισόβια σύντροφό του.
Παρόλο που προσπάθησε να φύγει αμέσως στο εξωτερικό ως διδάσκων, πρωτοδιορίστηκε στη Χάβρη και αργότερα δίδαξε στη Λαόν.
Η επαφή του με τους μαθητές θα είναι ζεστή και ειλικρινής από την πρώτη
στιγμή, θα του κληροδοτήσει την αγάπη προς την εφηβεία και θα επιτείνει
την τάση του προς την αντίδραση. Μεταξύ 1933-34 μετακινήθηκε στο
γαλλικό ινστιτούτο του Βερολίνου, αντικαθιστώντας τον Αρόν, και είχε τη
δυνατότητα να έρθει σε επαφή με τη φαινομενολογία του Χούσερλ. Το 1937 μετατέθηκε στο Παρίσι και επιτέλους έκανε την πρώτη λογοτεχνική επιτυχία με τη “Ναυτία” (1938).
Ο πόλεμος
Στο Β’ παγκόσμιο πόλεμο κατατάγηκε στην
υπηρεσία μετεωρολογίας του στρατού και πιάστηκε αιχμάλωτος ανήμερα των
γενεθλίων του, στις 21 Ιουνίου 1940. Φυλακίστηκε σε στρατόπεδο
συγκέντρωσης στη Γερμανία από όπου μπόρεσε να διαφύγει μόνο με ψευδείς
ιατρικές βεβαιώσεις. Εκεί θα διαμορφώσει την άποψη ότι ο άνθρωπος δεν
μπορεί να είναι ατομιστής αλλά έχει χρέος στην
κοινωνία. Μετά την αποφυλάκισή του, τίθεται πλέον υπέρ της στρατευμένης
τέχνης και διανόησης και έτσι συμμετέχει στο αντιστασιακό δίκτυο
«Σοσιαλισμός και ελευθερία» (« Socialisme et liberté »).
Το 1943 ανεβάζει μάλλον με αποτυχία το θεατρικό έργο «Οι μύγες» (Les Mouches) που ερμηνεύεται όμως ως παρακίνηση για αντίσταση. Την ίδια χρονιά δημοσιεύει το «Είναι και το μηδέν» (L’Être et le Néant) και γράφει το θεατρικό «Κεκλεισμένων των θυρών» (Huis clos),
που θα παρασταθεί με επιτυχία τον Μάιο του 1944. Λίγο πριν τη
απελευθέρωση του Παρισιού, ο Καμύ τον καλεί να συμμετάσχει στο
σημαντικότερο αντιστασιακό δίκτυο της εποχής “Η μάχη” (Le combat).
Ο Σαρτρ θα γράψει για την ομώνυμη παράνομη εφημερίδα και θα γίνει
διάσημος περιγράφοντας την απελευθέρωση του Παρισιού στα πρωτοσέλιδά
της. Αυτή η φήμη θα του εξασφαλίσει αργότερα ένα ταξίδι στην Αμερική,
όπου θα απολαύσει υποδοχή αντιστασιακού ήρωα.
Η δόξα
Ο Σαρτρ έχει ήδη γίνει διάσημος: απολαμβάνει
εξαιρετική επιτυχία και κυριαρχεί στα γαλλικά γράμματα. Ιδρύει το
περίφημο λογοτεχνικό περιοδικό “Μοντέρνοι καιροί” (Les Temps modernes), όπου γράφουν εκτός από τον ίδιο η Σιμόν ντε Μπωβουάρ,ο Μερλώ-Ποντύ και ο Ρεϊμόν Αρόν
και διαδίδει τις ιδέες του μέσα από αυτό. Στο εκδοτικό σημείωμα του
πρώτου τευχους μάλιστα θέτει το θέμα της ευθύνης των διανοούμενων καθώς
και της στρατευμένης λογοτεχνίας.
Η δημοτικότητα που απολαμβάνει είναι τεράστια:
όταν στις 29 Οκτωβρίου 1945 προσκαλείται από έναν σύλλογο σε μία μικρή
αίθουσα του Σεν Ζερμέν ντε Πρε για να κάνει διάλεξη με τίτλο “Ο υπαρξισμός είναι ένας ανθρωπισμός” (“L’existentialisme est un humanisme”) συνωστίζεται τόσος κόσμος, που επικρατεί το τέλειο πανδαιμόνιο. Ο υπαρξισμός έχει πλέον γίνει μόδα.
Αριστερά και πολιτικοποίηση
Αριστερός αλλά αντίθετος με τις σταλινικές
μεθόδους, για να υποστηρίξει τις απόψεις του δε θα διστάσει να
συμμετέχει στην ίδρυση ενός πολιτικού κόμματος με την ονομασία
“Rassemblement démocratique révolutionnaire” (Επαναστατική Δημοκρατική
Συσπείρωση). Το κόμμα δεν θα έχει καμία εκλογική επιτυχία και ο Σαρτρ θα
παραιτηθεί τον Οκτώβριο του 1949.
Το ποθετείται κατά του πολέμου της Ινδοκίνας και ασκεί έντονη κριτική στην ιμπεριαλιστικήΗ.Π.Α.. Ο πόλεμος της Κορέας και η έντονη καταστολή μιας διαδήλωσης του Κομμουνιστικού Κόμματος Γαλλίας τελικά τον εξωθούν να υποστηρίξει πλέον ανοικτά το Κομμουνιστικό Κόμμα. Προδρεύει στη Γαλλοσοβιετική ένωση και γίνεται μέλος του Παγκοσμίου συμβουλίου Ειρήνης.
Η απόφασή του αυτή θα τον αποξενώσει από τον Καμύ γιατί σε αντίθεση με
τον μέχρι τότε φίλο του, ο Σαρτρ θεωρεί ότι τα σταλινικά εγκλήματα δεν
είναι σημαντικός λόγος για να παραιτηθεί από την επαναστατική στράτευση
του. Θα αναθεωρήσει το φθινόπωρο του 1956, μετά τη σοβιετική επέμβαση
στην Ουγγαρία και θα αποχωρήσει από το Κ.Κ.Γ. δίνοντας μία παταγώδη
συνέντευξη στις 9/11 στην εφημερίδα “l’Express”.
H Σιμόν ντε Μποβουάρ και ο Ζαν-Πολ Σαρτρ με τον Τσε Γκεβάρα στην Κούβα το 1960
Στρατευμένος μέχρι τέλους
Κατά τη δεκαετία του ’60, το φιλοσοφικό ρεύμα
του υπαρξισμού θα αρχίσει να υποχωρεί μπροστά στις νέες θεωρίες του
δομισμού, που μειώνουν τη σημασία της ελευθερίας του ατόμου δίνοντας
περισσότερο βάρος στις περιβάλλουσες δομές. Εκείνη την περίοδο ο Σαρτρ
είναι απορροφημένος από τη μελέτη του λογοτεχνικού 19ου αιώνα και κυρίως
του αγαπημένου του Φλωμπέρ.
Το 1964 προς έκπληξη της παγκόσμιας κοινής
γνώμης αλλά παραμένοντας πιστός στις απόψεις που τον είχαν οδηγήσει
παλαιότερα στην άρνηση παρασημοφόρησης από τo γαλλικό Τάγμα της τιμής (Légion d’honneur) (1945) και στην απόρριψη έδρας στο Κολλέγιο Γαλλίας (Collège de France),
ο Σαρτρ αρνείται το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας, γιατί θεωρεί ότι αν το
αποδεχόταν, θα δέσμευε την ελευθερία του. Συνεχίζει να προκαλεί όταν
προεδρεύει μαζί με τον Μπέρτραντ Ράσσελ στο “δικαστήριο Ράσσελ“,
ένα φανταστικό αυτοδιοριζόμενο δικαστήριο, αποτελούμενο από
διανοούμενους διαφόρων εθνικοτήτων, με κατηγορητήριο κατά της Αμερικής
για εγκλήματα πολέμου στο Βιετνάμ.
Συμμετέχει ενεργά στα γεγονότα του Μάη του ’68
στους δρόμους, στα αμφιθέατρα καθώς και στα μέσα ενημέρωσης. Παίρνει
συνέντευξη από τον Ντανιέλ Κον Μπεντίτ για το περιοδικό le Nouvel Observateur, προσφέροντάς του την ευκαιρία να εξηγήσει καλύτερα το κίνημα του Μάη.
Καταπονημένος από τις πνευματικές και σωματικές
υπερβολές -πίνει καπνίζει, λαμβάνει ναρκωτικές ουσίες- το Μάρτιο του
1972 έχει ένα σοβαρό επεισόδιο που τον αφήνει σχεδόν τυφλό και τον
υποχρεώνει να υποταχθεί στο τέλος του παραγωγικού του έργου. Παρόλα αυτά
προσλαμβάνει ως γραμματέα τον Μπενύ Λεβί, ένα νεαρό στέλεχος μαοϊστικής νεολαίας που θα εκδόσει τις συζητήσεις που είχε μαζί με τον φιλόσοφο και τον Φιλίπ Γκαβί σε βιβλίο.
Εξακολουθεί να επεμβαίνει στη δημόσια ζωή για
διαφορετικά θέματα που του κεντρίζουν κατά καιρούς την προσοχή και τον
πείθουν ότι αξίζουν υποστήριξης: επισκέπτεται τον Αντρέας Μπάαντερ, την Πορτογαλία κατά τη διάρκεια της επανάστασης των γαρυφάλλων, υπογράφει δηλώσεις και διοργανώνει συναντήσεις για την απελευθέρωση Σοβιετικών αντιφρονούντων, ζητάει από τον Βαλερύ Ζισκάρ Ντ’Εστέν να δεχθεί τους πρόσφυγες από την Ινδοκίνα και γράφεται στην επιτροπή υποστήριξης του Αγιατολάχ Χομεϊνί. Προς το τέλος της ζωής του επιδεικνύει ένα έντονο ανθρωπιστικό ενδιαφέρον, ανεξάρτητο από πολιτικούς συσχετισμούς.
Πεθαίνει στις 15 Απριλίου 1980 σε ηλικία 75 χρονών στο Παρίσι από πνευμονικό οίδημα.
Στην κηδεία του, που έγινε στις 19 Απριλίου 1980, συνέρρευσαν 50.000
άνθρωποι για να τιμήσουν τελευταία φορά τον μεγάλο φιλόσοφο. Η τελευταία
κατοικία του Σαρτρ και της συντρόφου του Σιμόν ντε Μπωβουάρ, βρίσκεται
στο νεκροταφείο του Μονπαρνάς στο Παρίσι.
Σκέψη
Ο υπαρξισμός
Ενώ άλλοι φιλόσοφοι θεωρήθηκαν θεμελιωτές του
υπαρξισμού, ο Σαρτρ ήταν αυτός που τον έφερε στο προσκήνιο και
δημιούργησε το ομώνυμα γαλλικό κίνημα, υποστηρίζοντας και
εικονογραφώντας τις ιδέες του με πληθώρα έργων από διαφορετικά
λογοτεχνικά είδη. Ο Υπαρξισμός (existentialisme) είναι το κίνημα της σκέψης που προέβαλε την ύπαρξη (existence)(essence).
Η τελευταία αντιμετωπίστηκε ως απατηλό δημιούργημα του φιλοσοφικού
στοχασμού που παρέβλεπε μέχρι τότε το άμεσο και οδυνηρό δεδομένο της
ύπαρξης. Ο Σαρτρ ανέφερε χαρακτηριστικά με παιγνιώδες ύφος στα γαλλικά
«η ύπαρξη προηγείται της ουσίας» («L’existence précède l’essence»).
Συνοψίζοντας τελείως επιγραμματικά τα βασικά
σημεία της θεωρίας του, ο Σαρτρ υποστήριξε την ανυπαρξία του θείου και
τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής του ατόμου. Είπε για τον άνθρωπο πως
« είναι καταδικασμένος να είναι ελεύθερος» και τον έφερε αντιμέτωπο με
τις πράξεις του, αποδίδοντάς του την αποκλειστική ευθύνη για αυτές.
Άλλωστε θεωρούσε ότι ανεξαρτήτως των συνθηκών καθένας κρίνεται μόνο από
τις πράξεις του, που επιπλέον είναι και μη αναστρέψιμες. Εξάλλου η
-συχνά εφιαλτική- κρίση των άλλων μόνο σε αυτές μπορεί να βασιστεί και
όχι στις προθέσεις ενός ατόμου. Ως ιδανικό τίθεται η ελευθερία επιλογής
της δράσης και η ανάληψη της ευθύνης που αναλογεί σε κάθε άνθρωπο. Η
πρωτοτυπία του, σύμφωνα με τη Σιμόν ντε Μπωβουάρ ήταν το εξαιρετικό
βάρος που έδινε στην πραγματικότητα, παρόλο που παραδεχόταν ταυτόχρονα
την τρομερή ανεξαρτησία της συνείδησης.
Πολιτικές θέσεις του Σαρτρ για διάφορα ζητήματα
- Πόλεμος Ινδοκίνας: Υποστηρίζει τον Ανρί Μαρτέν, όταν ο νεαρός κομμουνιστής που υπηρετεί στο γαλλικό πολεμικό ναυτικό κατηγορείται για προδοσία.
- Πόλεμος Αλγερίας: Υποστηρίζει την εθνική ανεξαρτησία της Αλγερίας και η θέση του αυτή συγκεντρώνει το μένος της τρομοκρατικής εθνικιστικής οργάνωσης “Organisation de l’Armée secrète” (OAS) που προκαλεί έκρηξη στην οικία του Σαρτρ, καταστρέφοντας μέρος του σπιτιού.
- Κούβα: Υποστηρίζει ενεργά την επανάσταση.
- Παλαιστινιακό πρόβλημα: Ενώ αναγνωρίζει τη νομιμότητα του κράτους του Ισραήλ, θεωρεί ότι οι άθλιες συνθήκες ζωής των Παλαιστινίων δικαιολογούν την προσφυγή στην τρομοκρατία.
Συγγραφικό έργο
Φιλοσοφικά έργα
To 1936 δημοσιεύει ένα δοκίμιο με τίτλο «Η
φαντασία», που αργότερα συμπληρώθηκε από «Το φαντασιακό» (1940) και το
1939 το 1940 «Το προσχέδιο μιας θεωρίας συναισθημάτων» αλλά τα δύο πιο
σημαντικά φιλοσοφικά του έργα υπήρξαν «Το είναι και το μηδέν»(1943) και η
«Κριτική της διαλεκτικής λογικής» (1960)
- La Transcendance de l’ego (1936)
- L’Imagination (1936)
- Esquisse d’une théorie des émotions (1939)
- L’Imaginaire (1940)
- L’Être et le Néant (1943)
- L’existentialisme est un humanisme (1946)
- Question de méthode (1957)
- La Critique de la raison dialectique (1960)
- Cahiers pour une morale (1983-μεταθανάτια έκδοση)
- Vérité et Existence (1989-μεταθανάτια έκδοση)
Μυθιστορηματικά έργα
Από το 1938 με τη «Ναυτία» καινοτόμησε στη
μυθιστορηματική γραφή, ενώ την επόμενη χρονιά, έκανε μεγάλη αίσθηση με
τη συλλογή διηγημάτων «Ο τοίχος». Μετά την απελευθέρωση, εξέδωσε
σταδιακά τους δύο πρώτους τόμους της τριλογίας «Δρόμοι της Ελευθερίας»
ενώ ο τελευταίος και πιο κριτικός τόμος θα εκδοθεί μετά το θάνατο του
συγγραφέα.
- La Nausée (1938)
Στα ελληνικά “Η Ναυτία“, μτφ Ειρήνη Τσολακέλλη, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2005, ISBN: 960-16-1650-0
Η ανυπόφορη ζωή του πολυταξιδεμένου Αντουάν Ροκαντέν και η ναυτία
της ύπαρξης του, κατά το διάστημα που αποφασίζει να γράψει μια βιογραφία
του μαρκήσιου ντε Ρολμπόν και εγκαθίσταται στην Μπουβίλ για να
μελετήσει τη σχετική βιβλιογραφία.[1], [2]
- Le Mur (1939-συλλογή διηγημάτων:Le mur, La chambre, Érostrate, Intimité, L’enfance d’un chef)
Στα ελληνικά “Ο τοίχος-Τα παιδικά χρόνια ενός αρχηγού-Το δωμάτιο-Ο Ηρόστρατος-Εξοικείωση” Εκδόσεις Δαμιανός,[χ.χ.],ISBN 960-228-074-3
Αυτή η συλλογή διηγημάτων που έχουν γραφτεί σε διαφορετικές χρονικές
στιγμές, παρακολουθεί τη διαδρομή της σκέψης του Σαρτρ από τον ατομικό
στον κοινωνικό και πολιτικό προβληματισμό.
- Les Chemins de la liberté (1945-1949)
- -L’âge de raison
Στα ελληνικά: “Η ηλικία της λογικής“, μτφ Αιμ. Χουρμούζιου. – Αθήνα : Αρσενίδης, [χ.χ.]. -τ.1
- -Le sursis
Στα ελληνικά:”Η αναστολή“, μτφ Αιμ. Χουρμούζιου. – Αθήνα : Αρσενίδης, [χ.χ] – τ.2
- -La mort dans l’âme
Στα ελληνικά:”Με το θάνατο στη ψυχή“, μτφ Αιμ. Χουρμούζιου. – Αθήνα : Αρσενίδης, [χ.χ.]. – τ.3
Θεατρικά έργα
- Baronia (1940)
- Les Mouches (1943)
Στα ελληνικά “Οι μύγες“, μτφ Γ. Πρωτόπαππας, Εκδόσεις Δωδώνη, 1987
Δράμα σε τρείς πράξεις εμπνευσμένο από τον ελληνικό μύθο των Ατρειδών που αναπτύσσει μία φιλοσοφική αντίληψη της τραγωδίας με υπαρξιστικά στοιχεία.
Δράμα σε τρείς πράξεις εμπνευσμένο από τον ελληνικό μύθο των Ατρειδών που αναπτύσσει μία φιλοσοφική αντίληψη της τραγωδίας με υπαρξιστικά στοιχεία.
- Huis clos (1944)
- Morts sans sépulture (1946)
- La Putain respectueuse (1946)
- Les Mains sales (1948)
- Le Diable et le Bon Dieu (1951)
- Kean (1953)
- Nekrassov (1956)
- Les Séquestrés d’Altona (1960)
- Les Troyennes d’après Euripide (1965)
- L’Engrenage (1969)
Λογοτεχνική κριτική
- Qu’est-ce que la littérature ? (1947)
- Baudelaire (1947)
- Saint-Genet, comédien et martyr (1952)
- L’Idiot de la famille (1971)
ΠΗΓΗ:www.el.wikipedia.org