Τι να συνέβαινε άραγε στους ευνούχους; Απ’ ότι λέγεται, αν δεν πέθαιναν από αιμορραγία και μολύνσεις δεν σταματούσε η ζωή τους ως συνέπεια του γεγονότος πως δεν μπορούσαν να έλθουν σε σεξουαλική επαφή. Ποιος να ήταν ο τελικός στόχος των δικών τους προσπαθειών; Μήπως στους ανθρώπους αυτούς λάμβανε χώρα κάποια τραγική αναδόμηση του ψυχισμού τους, έτσι ώστε τελικός στόχος των προσπαθειών τους να γίνει κάτι άλλο από το σεξ; Όμως, σήμερα δεν κόβονται τα γεννητικά όργανα σε κανένα για να γίνει ακίνδυνος φύλακας ενός χαρεμιού στην ανατολή, είτε για να διατηρηθούν οι υψηλές συχνότητες στη φωνή του, όπως λέγεται ότι κάνανε με τους καστράτο, στη δύση. Οι ευνούχοι των θρύλων δεν μπορούν να γίνουν υποκείμενα μελέτης προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. Είναι όμως γεγονός πως δεν υπάρχουν ευνούχοι στις μέρες μας;
Από τις ανάγκες που σημειώσαμε πριν, οι οποίες όταν εκπληρώνονται ενεργοποιούν το σύστημα “ανταμοιβής”, γι αυτές τις ομοιόστασης και διατήρησης της ζωής δεν απαιτείται ένα άλλο άτομο για την εκπλήρωσή τους. Δεν είναι απαραίτητο το άλλο άτομο για να φάει κανείς, να πιει, να ζεσταθεί, να δροσιστεί, να πάει στην τουαλέτα, να ξεκουραστεί, να κοιμηθεί κλπ. Η σεξουαλική πράξη ωστόσο απαιτεί άλλο άτομο[3]. Η απαίτηση του άλλου ατόμου για την πραγματοποίηση της σεξουαλικής πράξης αποτελεί μια σημαντική διαφορά του σεξ από τις άλλες ανάγκες του ανθρώπου. Στην ουσία, καθιστά το σεξ μια ανάγκη που μπορεί να πληρωθεί στην κοινωνία. Αυτό όμως αυτόματα σημαίνει πως του προσδίδει μια ιδιαίτερη πολυπλοκότητα, που είναι συνάρτηση του βαθμού που η δεδομένη κοινωνία μέσα από την οποία αναζητά ερωτικό σύντροφο το άτομο, πολυπλοκοποιεί τη σεξουαλικότητα. Πιθανώς, αν σε μια φανταστική κοινωνία (κάπως όπως τα ισραηλινά κιμπούτς, ας πούμε) υπήρχε ένας κανονισμός εκ περιτροπής συνεύρεσης όλων των παρεμφερούς ηλικίας ετερόφυλων ατόμων, χωρίς καμιά διάκριση ομορφιάς, εξυπνάδας, ικανοτήτων κλπ, ως επίσης και χωρίς καμιά εκ των υστέρων αξιολόγηση, πιθανώς το σεξ δεν θα διακρίνονταν ως εξέχουσα ανάγκη. Θα υπήρχαν οι εργασίες, οι συνεστιάσεις, η ξεκούραση, το σεξ κλπ και ίσως κανείς δεν θα ένιωθε την πίεση, την ένταση, την έξαψη που εμείς νιώθουμε για το σεξ, και μάλλον από κανενός το μυαλό δεν θα περνούσε να χαρακτηρίσει το σεξ ως την προεξάρχουσα ανάγκη, ως τον τελικό στόχο κάθε προσπάθειάς του. Πιθανώς, το να έχει στέγη να κοιμάται τα βράδια, ζέστη και δροσιά όταν απειλείται από τον καιρό, τροφή όταν πεινά και νερό όταν διψά, τη δυνατότητα να εξερευνά και να μαθαίνει, να δημιουργεί, να στοχάζεται και να επικοινωνεί ελεύθερα, δεν θα φαινόταν καθόλου μικρότερες ανάγκες από το σεξ.Όμως, δεν ζούμε σε τέτοιο φανταστικό κιμπούτς. Κι οι υποθέσεις για τον προεξέχοντα ρόλο του σεξ αφορούν κοινωνίες όπου η εξεύρεση ερωτικού συντρόφου υπήρξε συνήθως, για τον ένα ή τον άλλο λόγο, και στον ένα ή τον άλλο βαθμό, μια περίπλοκη υπόθεση. Ας προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι μπορεί να κάνει το σεξ τόσο ξεχωριστή ανάγκη.
Στα δεδομένα, εκ της ψυχολογίας του ατόμου, που φανερώνουν γιατί το σεξ είναι σημαντικό, μπορούν να προστεθούν κι ορισμένες διαστάσεις που προσδίδονται σε αυτό, δευτερογενώς θα μπορούσαμε να πούμε, από την κοινωνία. Πρόκειται για τις πολιτισμικές και οικονομικές επιπτώσεις επί της σεξουαλικότητας, ζήτημα κυριολεκτικά αχανές, για το οποίο θα γίνει μόνο μια μικρή αναφορά. Αυτές οι πρόσθετες διαστάσεις που αποκτά το σεξ είναι δυνατό να παρουσιαστούν σε πολλές παραλλαγές, σε ευθεία αναλογία και συσχέτιση με τη μορφή της κοινωνίας, τα ήθη, τα έθιμα της, το βαθμό ανάπτυξης των νόμων της αγοράς σε αυτήν κλπ.
Είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε γιατί το σεξ είναι τόσο σημαντικό για τους ανθρώπους. Ωστόσο, η άποψη πως το σεξ είναι ο τελικός στόχος σχεδόν κάθε ανθρώπινης προσπάθειας δεν φαίνεται να δικαιώνεται. Αν η πρωταρχική αξία του σεξ έχει τις ρίζες της στην βιολογική ηδονή όλα τα δεδομένα δείχνουν πως ο άνθρωπος μπορεί να πετύχει την ενεργοποίηση του συστήματος “ανταμοιβής” με πολλούς άλλους τρόπους. Το ότι οι ανάγκες κοινωνικής αποδοχής, αυτοϋπέρβασης και αυτεπιβεβαίωσης που μπορεί να βρίσκουν υψηλή έκφραση στον έρωτα, αφενός δεν αφορούν το σεξ αλλά μια πολύ συνθετότερη κατάσταση, αφετέρου τα δεδομένα δείχνουν πως οι ανάγκες αυτές είναι δυνατό να πληρούνται με πολλούς άλλους τρόπους. Η διαφήμιση, ο καταναλωτισμός και η αίγλη του απαγορευμένου προφανώς δεν αφορούν μόνο το σεξ.Το σεξ δεν βρίσκεται κατ’ ανάγκη πίσω από κάθε ανθρώπινη προσπάθεια, όπως η πορνεία με στόχο τα χρήματα και το βαριεστημένο σεξ των συζύγων με στόχο την οικογενειακή γαλήνη δεν δηλώνουν ότι το σεξ είναι μόνο μέσον εξυπηρέτησης άλλων επιδιώξεων. Απ’ ότι φαίνεται, οι άνθρωποι μπορεί να έχουν ένα πλήθος στόχων στη ζωή τους πέραν του σεξ, και να βρίσκουν μέσα σε αυτούς νόημα για την ύπαρξή τους.
New York: Plenum Press
[1] Πρόκειται για δομές που αποτελούν μικρό τμήμα του μεταιχμιακού συστήματος. Θεωρώ κακή την απόδοση ως “σύστημα ανταμοιβής”, δεν θα είχε όμως νόημα να χρησιμοποιώ κάποιον άλλον, πέραν τούτου του καθιερωμένου, θα χρησιμοποιώ ωστόσο τον όρο “ανταμοιβή” εντός εισαγωγικών.[2] Εννοείται πως δεν έχουμε τη δυνατότητα να ενεργοποιήσουμε α-μέσως, χωρίς κάποια δράση που θα οδηγήσει σε αυτό δηλαδή, οικεία βουλήσει το σύστημα “ανταμοιβής”, όπως δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις συγκινήσεις μας ή το πώς θα χωνέψει το στομάχι μας. Αυτά τα πρωτόγονα τμήματα του εγκεφάλου μας δεν είμαστε σε θέση να τα χειριστούμε δια της βούλησης. Μοιάζει να έχουν φτιαχτεί για να μας κατευθύνουν στην επιβίωση και την δημιουργία απογόνων με τρόπο άκαμπτο που δεν νοιάζεται για βελτιώσεις.[3] Φυσικά, υπάρχει κι ο αυνανισμός που δεν απαιτεί άλλο άτομο. Όμως, ούτε ο Σοπενάουερ, ούτε ο Φρόιντ εννοούσαν τον αυνανισμό ως τον τελικό στόχο κάθε ανθρώπινης προσπάθειας. Μπορούμε να είμαστε βέβαιοι γι αυτό, εφόσον ο αυνανισμός δεν χρειάζεται και πολύ προσπάθεια για να πραγματωθεί και η “πρόσβαση” σε αυτόν μπορεί εύκολα να επιτευχθεί.