Εισαγωγή
Και δεν πρέπει μάλιστα να ξεχνάμε ότι ο Χριστιανισμός υιοθετήθηκε πρώτα από τους θεμελιωτές της Λογικής και της Επιστήμης, τους Έλληνες...
Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus
1. Σύγκριση θρησκείας-επιστήμης
2. Αποδείξεις-Ενδείξεις και Λογικά Επιχειρήματα
Είναι επίσης λάθος αυτό που μερικοί αγνωστικιστές λένε: "δεν ξέρω, δεν έχω ικανά δεδομένα για να αναλύσω αυτό το θέμα". Δεν διαφωνώ με το «Δεν ξέρω» των αγνωστικιστών. Είναι απόλυτα σεβαστό σαν άποψη, αρκεί να χρησιμοποιείται με συνέπεια. Οι περισσότεροι αγωστικιστές λένε "δεν ξέρω" κατά βούληση σε ορισμένα πολύ συγκεκριμένα θέματα τα οποία γνωρίζουν ότι αν αναλύσουν θα βρουν πράγματα που δεν τους αρέσουν. Όπως δείχνω σε πολλά άρθρα μου σχετικά με την επιστήμη (βλ. Limits of Science) για κανένα θέμα δεν μπορούμε να είμαστε απολύτως 100% σίγουροι. Η επιστήμη έχει όρια (βλ. το υποκεφάλαιο "Λάθος αξιώματα της Επιστήμης" πιο κάτω στο ίδιο άρθρο). Η επαγωγική λογική στην οποία βασίζεται έχει και αυτή όρια. Και όμως πολλοί αγνωστικιστές έχουν άποψη για επιστημονικά θέματα για τα οποία δεν είναι 100% βέβαιοι. Πολλοί αγνωστικιστές χρησιμοποιούν την έννοια του απείρου στα μαθηματικά ή την έννοια του Είναι των φυσικών πραγμάτων, χωρίς όμως να έχουν καμία απολύτως εμπειρική σχέση με το "άπειρο" ή χωρίς να έχουν έναν ορισμό του τι σημαίνει "υπάρχω" / "είμαι". Πολλοί αγνωστικιστές μιλάνε για το Big Bang ακόμα και αν δεν έχει αποδειχθεί πέραν πάσης βεβαιότητας και ακόμα και αν η γνώση μας για το σύμπαν βρίσκεται ακόμα σε εμβρυικό επίπεδο. Ωστόσο όταν μιλάς σε έναν αγνωστικιστή σχετικά με το αν υπάρχουν λογικά επιχειρήματα για την ύπαρξη του Θεού, απαντάει με ένα στεγνό "δεν ξέρω". Όμως η δουλειά του επιστήμονα είναι να ψάχνει τα ΠΑΝΤΑ και να προσπαθεί να βρει την αλήθεια. Το να λες "δεν ξέρω, δεν ασχολούμαι επειδή δεν έχω δεδομένα" είναι άκρως αντι-φιλοσοφικό και αντι-επιστημονικό. Δεν πρέπει να υπάρχουν όρια στο τι αναλύουμε και αναζητούμε. Δεν ισχυρίζομαι ότι όσα λέω είναι σωστά. Κάνω όμως προσπάθεια να βρω την αλήθεια - δεν παραιτούμαι με ένα "Δεν ξέρω". Σε τελική ανάλυση τι "ξέρει" κανείς για το φαινόμενο της αγάπης όταν αγαπάει; Ακόμα δεν γνωρίζουμε την τελική "αλήθεια" για την βαρύτητα και όμως χρησιμοποιούμε τα όσα γνωρίζουμε έως τώρα μια χαρά. Κάθε "γνώση" που έχουμε αποτελείται από δεδομένα, λογική ανάλυση και ένα ποσοστό πίστης. Όταν κάνουμε ακόμα και το πιο απλό πείραμα και παρατηρούμε κάτι 1, 2 ή 10 φορές, θέλει "πίστη" για να κάνουμε τον επαγωγικό συλλογισμό ότι αυτό που παρατηρήσαμε 10 φορές ισχύει γενικά και πάντα και παντού. Όλη η επιστήμη έχει μέσα της ενσωματωμένη την πίστη του ότι αυτού του είδους η επαγωγική λογική "λειτουργεί". Ένα αληθινός αγνωστικιστής θα έπρεπε να λέει πάντα "δεν ξέρω"...[1]
2.1 Τελικός Σκοπός
2.2 Το Οντολογικό Επιχείρημα (Ontological argument)
Απόδειξη Ύπαρξης Θεού από τον Γκέντελ (Godel)
- Αξίωμα 1: Υπάρχουν θετικές ιδιότητες ανάμεσα σε όλες τις ιδιότητες που υπάρχουν στον κόσμο.
- Αξίωμα 2: Αν το Π είναι θετικό και το Π περιέχει το Ρ, τότε και το Ρ είναι θετικό.
- Αξίωμα 3: Αν τα Π1, Π2, ... Π100 είναι θετικές ιδιότητες, τότε και η σύνθεση (Π1 και Π2 και ... και Π100) είναι θετική ιδότητα.
- Αξίωμα 4: Αν το Π είναι μια ιδιότητα, τότε ή το Π είναι θετική ιδιότητα ή το όχι-Π (η άρνηση του Π), αλλά όχι και τα δύο.
- Αξίωμα 5: Η "αναγκαστική ύπαρξη" είναι θετική ιδιότητα.
Αρκέστηκε να δείξει με την απόδειξη του την "ύπαρξη" του Θεού.
Αγγλικό κείμενο - πηγή: http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del%27s_ontological_proof
Κριτική της απόδειξης του Gödel και κριτική αυτής
και του λέει "Θεέ δεν σε χρειαζόμαστε πια. Τελικά η επιστήμη
βρήκε τρόπο να δημιουργήσει ζωή από το τίποτα. Με λίγα λόγια
μπορούμε τώρα να κάνουμε αυτό που έκανες εσύ στην αρχή"
"Αλήθεια; Για πες μου!" απαντά ο Θεός
"Λοιπόν, παίρνουμε καθαρό χώρα και του δίνουμε σχήμα όπως Εσύ, του
εμφυσούμε ζωή όπως Εσύ και έτοιμος ο άνθρωπος"
"Πολύ ενδιαφέρον, για δείξε μου..."
Ο επιστήμονας σκύβει τότε στο έδαφος
"Όχι, όχι" λέει τότε ο Θεός "βάλε δικό σου χώμα!"
2.3 Το επιχείρημα της Πρώτης Αιτίας (First Cause)
Το επιχείρημα της "Πρώτης Αιτίας" έχει εν συντομία ως εξής:
- Η αιτία ύπαρξης ενός πράγματος μπορεί να βρίσκεται εκτός αυτού (οπότε μιλάμε για «πιθανά» πράγματα) ή εντός αυτού (οπότε μιλάμε για «αυθύπαρκτα» πράγματα). Ένα παιδί είναι ένα «πιθανό» πράγμα: απαιτεί μία αιτία εκτός αυτού (ήτοι τους γονείς του) για να υπάρξει. Ο Θεός (όπως τον ορίζουν οι θρησκείες) ή το σύμπαν που υπάρχει από πάντα (όπως το ορίζει ο Ηράκλειτος) αποτελούν πράγματα «αυθύπαρκτα» (ήτοι περιέχουν μέσα τους την αιτία ύπαρξης τους).
- Κάτι μπορεί να υπάρχει ή να μην υπάρχει. Κάτι υπάρχει μόνο αν υπάρχει επαρκής λόγος (sufficient reason) να υπάρξει. Μόνο έτσι αιτιολογείται η «προτίμηση» της ύπαρξης αντί της μη-ύπαρξης. Το παιδί μπορεί να υπάρχει, μπορεί και να μην υπάρχει. Αν υπάρχει, απαιτείται επαρκής λόγος ύπαρξης που να το δικαιολογεί: η πράξη των γονιών του να κάνουν παιδιά και η τεκνοποιΐα.
- (1) + (2) => Το σύμπαν χρειάζεται μια αιτία ύπαρξης.
- Από το «τίποτα» δεν μπορεί να δημιουργηθεί «κάτι». Αν κάποια στιγμή (π.χ. πριν το Big Bang) δεν υπήρχε τίποτε, τότε δεν θα έπρεπε να υπάρχει τίποτα ούτε τώρα. Άρα το σύμπαν είτε υπήρχε από πάντα είτε δημιουργήθηκε κάποια «στιγμή».
- Αν το σύμπαν υπήρχε από πάντα, δεν χρειάζεται να έχει αιτία ύπαρξης εκτός του – είναι αυθύπαρκτο. Ειδάλλως απαιτεί μια «εξωτερική» αιτία ύπαρξης.
- Όλα τα πράγματα που βλέπουμε γύρω μας είναι «πιθανά» (ήτοι απαιτούν μία αιτία που να βρίσκεται «εκτός» τους) και υπάρχουν εξαιτίας κάποιων άλλων τα οποία τα ονομάζουμε «αιτίες». Π.χ. εγώ υπάρχω εξαιτίας των γονιών μου. Αυτό το κείμενο υπάρχει επειδή εγώ το έγραψα. Η ύπαρξη ενός πράγματος δηλώνει την ύπαρξη και της σχετικής αιτίας ύπαρξης.
- Το σύμπαν υπάρχει και είναι το σύνολο όλων των πραγμάτων που υπάρχουν.
- (6) + (7) => Το σύμπαν είναι «πιθανό», ήτοι χρειάζεται μια αιτία ύπαρξης που να βρίσκεται εκτός του. Την αιτία αυτή την οποία ονομάζω «Πρώτη Αιτία».
- Κάθε τι έχει μια αιτία. Άρα και η πρώτη αιτία πρέπει να έχει μια αιτία.
- Αν η πρώτη αιτία έχει μια άλλη εξωτερική αιτία, τότε καταλήγουμε σε μια άπειρη σειρά από αιτίες => Δεν υπάρχει πρώτη αιτία.
- Το συμπέρασμα (10) είναι άτοπο, αφού έρχεται σε αντίθεση με το (8).
- (8) + (11) => Η πρώτη αιτία δεν απαιτεί εξωτερική αιτία ύπαρξης. Είναι «αναγκαίως» υπαρκτή, περιέχει μέσα της την αιτία ύπαρξης της, είναι αυθύπαρκτη.
Αν σκεφτόμασταν τις επιπτώσεις του ότι «κάθετι έχει μια αιτία», τότε θα καταλήγαμε σε ένα άτοπο: δεν θα μπορούσαμε να βρούμε την «πρώτη» αιτία κανενός γεγονότος! Για να υπάρχουν λοιπόν όλα όσα βλέπουμε καθημερινά, πρέπει να υπάρχει ένα "κάτι" με μια ιδιαίτερη ιδιότητα: πρέπει να υπάρχει κάτι που να μην χρειάζεται αιτία ύπαρξης, το οποίο να παίξει το ρόλο της "πρώτης αιτίας".
Κριτική του επιχειρήματος της Πρώτης Αιτίας και κριτική αυτής
"A priori" και "a posteriori" γνώση
Τα παραπάνω παραδείγματα είναι του Καντ φυσικά και όχι δικά μου. Όμως δείχνουν με καλό και απλό τρόπο ένα πράγμα: ότι ορισμένα πράγματα τα «ξέρουμε» πριν και ανεξάρτητα κάθε εμπειρίας. [4] [5]
everything is as it is, and everything happens as it does happen: in it no
value exists--and if it did exist, it would have no value. If there is any
value that does have value, it must lie outside the whole sphere of what
happens and is the case. For all that happens and is the case is
accidental. What makes it non-accidental cannot lie within the world, since
if it did it would itself be accidental. It must lie outside the world.
Η μετάθεση των προβλημάτων δεν τα λύνει
Ορισμός της λέξης "Πιστεύω"
Για παράδειγμα όταν κάποιος βλέπει σύννεφα στον ουρανό μπορεί να πει "πιστεύω ότι θα βρέξει". Αυτό είναι ένα λογικό ("επιστημονικό";) συμπέρασμα και σε καμία περίπτωση θρησκευτικά δογματική άποψη. Οπότε όταν έχω πολλά λογικά επιχειρήματα (που σε πολλά σημεία βασίζονται και σε εμπειρικές παρατηρήσεις - βλ. την παρατήρηση πως όλα τα πράγματα έχουν μια αιτία) που με οδηγούν στο να πω "Υπάρχει μια Πρώτη Αιτία", οδηγούμαι στο να πιστεύω ότι υπάρχει μια Πρώτη Αιτία. Αυτή η "πίστη" έχει μεγάλη διαφορά από την "ευπιστία" με την οποία πολλοί τη συγχέουν. Άλλο πίστη (που βασίζεται σε επιχειρήματα), άλλο ευπιστία...
2.4 Το επιχείρημα του Σχεδιασμού
2.5 Λοιπά επιχειρήματα
Η ύπαρξη αυτού που αποκαλούμε "ελεύθερη βούληση" μπορεί επίσης να αποτελέσει ένα επιχείρημα υπέρ της ύπαρξης Θεού. Αυτά που γράφω αυτή τη στιγμή έχουν προκαθοριστεί; Ή ξαφνικά "αποφάσισα" να τα γράψω; Θέλω να πιστεύω το δεύτερο. Όταν κάποιος φονεύει κάποιον άλλον το κάνει επειδή το αποφάσισε ή επειδή ήταν προκαθορισμένο από πριν να τον σκοτώσει; Ο Χίτλερ φταίει που σκότωσε τόσους ανθρώπους ή δεν φταίει επειδή ήταν προκαθορισμένο από το σύμπαν να το κάνει; Η ποινική μας δικαιοσύνει πιστεύει το πρώτο. Κάποιος είναι άθεος επειδή έτσι είναι προκαθορισμένο να σκέφτεται ή επειδή έτσι αποφάσισε με το δικό του μυαλό να σκέφτεται; Οι άθεοι θέλουν να πιστεύουν το δεύτερο. Κάποιος συγγραφέας δημιουργεί ένα αριστούργημα που σκέφτηκε ή απλά καταγράφει σε ένα χαρτί σκέψεις στο μυαλό του ήδη καθορισμένες από την πρώτη στιγμή δημιουργίας του σύμπαντος; Όλοι μας που τον διαβάζουμε θέλουμε να πιστεύουμε το πρώτο. Κάποιος είναι ορθολογιστής επειδή είναι η μοίρα του να σκέφτεται έτσι ή επειδή έτσι σκέφτηκε ο ίδιος; Θέλει να πιστεύει το δεύτερο... Ο καθένας είναι ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ για τις πράξεις του ακριβώς επειδή αυτές είναι το αποτέλεσμα της ελεύθερης του βούλησης. Στο κρίσιμο ερώτημα του αν υπάρχει ελεύθερη βούληση, όλοι οι άνθρωποι απαντάνε με μια φωνή "ναι"! Έτσι πιστεύουμε. Δύσκολα όμως το αποδεικνύουμε...Αυτό που λίγοι όμως έχουν αναρρωτηθεί είναι το ποιες είναι οι επιπτώσεις της ύπαρξης τελικά "ελεύθερης βούλησης". Σε ένα σύμπαν όπου όλα καθορίζονται από καθολικούς φυσικούς νόμους, η ελεύθερη βούληση δεν μπορεί να υπάρχει. Για να υπάρξει πρέπει να αρύεται την ίδια της την ύπαρξη από κάτι "εκτός" του σύμπαντος κόσμου, από κάτι που δεν ανήκει στο σύστημα του κόσμου τούτου και κατά συνέπεια δεν υπακούει στη λογική "αρχικές συνθήκες + φυσικοί νόμοι => καθορισμός μελλοντικής συμπεριφοράς". Για να υπάρξει "ελεύθερη βούληση" πρέπει να υπάρχει κάτι που δεν υπακούει στους φυσικούς νόμους που κάνουν τα πάντα προβλέψιμα. Η ύπαρξη της ελεύθερης βούλησης ανοίγει το δρόμο για την παραδοχή της ύπαρξης αυτού που συχνά αποκαλείται "Θεός" (ο οποίος σαν η "πρώτη αιτία" μπορεί να εμφυσήσει ελεύθερη βούληση)...Το γεγονός ότι κάποιος άνθρωπος μπορεί να δώσει τη ζωή του ή να αυτοκτονήσει για κάποιες "ανώτερες" αξίες (όπως π.χ. η ελευθερία του λόγου), αποτελεί επίσης ένα ισχυρό επιχείρημα. Αν όλα τελειώναν με το φυσικό θάνατο, τότε κανένας δεν θα θυσίαζε τη ζωή του για να σώσει κάποιον άγνωστο και κανένας δεν θα έκανε ποτέ αλτρουιστικές πράξεις.
2.6 Συμπερασματικά σχόλια
put into words. The riddle does not exist.
Scepticism is not irrefutable, but obviously nonsensical, when it
tries to raise doubts where no questions can be asked. For doubt can exist
only where a question exists, a question only where an answer exists, and
an answer only where something can be said.
Lugwig Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus
3. Αντιδράσεις στις ενδείξεις και τα λογικά επιχειρήματα
Η θεωρία της εξέλιξης βασίζεται σε ορισμένα απολιθώματα και πειράματα (βλ. και πιο κάτω) και πράγματι εξηγεί το πώς εξελίσσονται τα είδη. Παραδέχομαι ότι η Θεωρία της Εξέλιξης είναι μια σωστή επιστημονική θεωρία η οποία δουλεύει καλάγια την ερμηνεία της βιοποικιλότητας. Όμως δεν είναι μια φιλοσοφική θεωρία. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν κάποιος προσπαθήσει (λανθασμένα) να εφαρμόσει τη θεωρία της εξέλιξης σε άλλα πεδία γνώσης με τα οποία δεν έχει καμία απολύτως σχέση. Ο Wallace και ο Darwin δούλεψαν σκληρά και πράγματι εξήγησαν πολλά πράγματα σχετικά με την εξέλιξη των βιολογικών χαρακτηριστικών ορισμένων ζώων.
Μετρήσεις + Μαθηματική λογική Ένστικτο + Ήπια λογική ( ίσως και εμπειρικά δεδομένα)
Εγώ προσωπικά πιστεύω «κάτι» για όλα τα μεταφυσικά πράγματα τα οποία δεν μπορούμε να ψάξουμε δια της εμπειρίας και μόνο και τα οποία και εγώ ο ίδιος παραδέχομαι ότι ίσως δεν θα γνωρίσουμε ποτέ. Άλλωστε αυτό που αποκαλούμε "αλήθεια" δεν είμαστε βέβαιοι ούτε καν αν υπάρχει! Ωστόσο μόνο του το γεγονός ότι δεν μπορούμε να γνωρίσουμε κάτι δεν είναι κριτήριο για τη σημαντικότητα του! Έτσι μπορεί να μην μπορέσουμε ποτέ (αν και σαν φιλόσοφοι θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε) να μάθουμε ποια είναι η «αληθινή» πραγματικότητα σχετικά με αυτά τα θέματα, όμως το «άγιο δισκοπότηρο» αυτής της ανακάλυψης θα είναι που θα αποτελεί τον στόχο κάθε έρευνας του ανθρώπου και θα μας παροτρύνει να συνεχίσουμε την αναζήτηση.
3.1 Σχετικά με την Πίστη
Παραδείγματα Πίστης
Τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν ένα απλό πράγμα: Η "πίστη" δεν είναι κάτι που χρησιμοποιούν μόνο οι θρησκευόμενοι, αλλά κάτι που χρησιμοποιούν και οι ιστορικοί, οι μαθηματικοί, ο κάθε άνθρωπος κάθε μέρα όταν εμπιστεύεται το φίλο του, όταν πιστεύει αυτά που του λέει το παιδί του...
4. Λάθος εφαρμογές της επιστήμης
4.1 Η λάθος προσπάθεια εφαρμογής της Εξέλιξης στη φιλοσοφία
- Πως ένα φυσικό σύστημα εξελίσσεται προς κάτι τελειότερο από μόνο του, χωρίς καμία εξωτερική αλληλεπίδραση ή κατεύθυνση; Γνωρίζουμε από το 2ο νόμο της θερμοδυναμικής ότι όλα τα συστήματα τείνουν προς κατάσταση μεγαλύτερης εντροπίας (αταξίας) με την πάροδο του χρόνου.
- Πως τα είδη εξελίσσονται από καθαρή τύχη; Πως παράγεται νέα πληροφορία από μια τυχαία διαδικασία (που κατά κανόνα καταστρέφει πληροφορία, δεν την οργανώνει); [βλ. εδώ τη σχετική αμηχανία του Dawkins σε μια σχετική ερώτηση] Γιατί πρέπει να αποκλείσουμε την Ελεύθερη Βούληση από καίριο μηχανισμό που παίζει ρόλο στη Φύση;
- Ο άνθρωπος είναι το κυρίαρχο είδος στη Φύση και όμως ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ συνεχώς νέα είδη με διασταυρώσεις. Γιατί λοιπόν να είμαστε δογματικοί και να αποκλείουμε και τη συνεισφορά του σχεδιασμού (μαζί με το μηχανισμό που περιγράφει η ΘτΕ) στην εξέλιξη; Το να θεωρούμε πως ο ένας μηχανισμός που κάποτε κάποιος βρήκε είναι η πανάκεια είναι αντι-επιστημονικό (τουλάχιστον).
- Ποια είναι τα όρια του "είδους"; Αν εξελιχθώ και αλλάξω κάποια χαρακτηριστικά μου, θα είμαι ένας εξελιγμένος άνθρωπος. Από ποιο σημείο "εξέλιξης" και μετά αλλάζω... "είδος"; Οι σύγχρονες θεωρίες της βιολογίας παραδέχονται μια μη-γραμμική ιστορία των ειδών με πολλούς διαφορετικούς προγόνους που λειτουργούν σαν starting points της διαδρομής των απογόνων τους - μήπως αυτό σημαίνει πως τελικά τα είδη παραμένουν ίδια; (βλ. Evolution and Intelligent Design - The way to an agreement)
- Οι μεταλλάξεις είναι όπως είπαμε παραπάνω κατά κανόνα ΚΑΚΕΣ για τους οργανισμούς. Πως λοιπόν πολλές τέτοιες αρνητικές επιδράσεις συντονίζονται και αν γίνουν πολλές καταλήγουν τελικά να δημιουργήσουν κάτι... "καλό" για τον οργανισμό;
- Αν το κριτήριο για τον ορισμό του "είδους" είναι η ικανότητα παραγωγής γόνιμων απογόνων, τότε τι συμβαίνει με τα βακτηρίδια και τους ασεξουαλικά αναπαραγόμενους οργανισμούς; Η ερώτηση δεν είναι ασήμαντη μια και αυτοί οι οργανισμοί είναι και η αρχή της ζωής (τι είναι "ζωή" αλήθεια;) και οι περισσότεροι αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Συν τοις άλλοις, τι δείχνει η δημιουργία ΥΒΡΙΔΙΩΝ;
- Με βάση τη λογική της ΘτΕ έχουμε άλλο είδος όταν το ένα ζώο δεν μπορεί να κάνει γόνιμους απόγονους με ένα άλλο. Και όμως νομοτελειακά αυτά τα δύο είδη ΕΙΝΑΙ συγγενείς αφού κάποτε ΥΠΗΡΞΑΝ απόγονοι του ενός και του αυτού είδους! Ίσως μετά από πολύ καιρό χάνεται η ικανότητα αναπαραγωγής μεταξύ των τελικών απογόνων; Πως όμως θα δοκιμαστεί και θα τεσταριστεί επιστημονικά αυτό; Πραγματικά οι επιστήμονες περιμένουν και τεστάρουν το αν ένα γουρούνι π.χ. έχει δυνατότητα αναπαραγωγής με... άνθρωπο; ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΣΤΕΙΟ; Και όμως άνθρωποι πρωτόγονοι (και όχι μόνο) μπορεί και κάνουν σεξ με ζώα... Και επιστήμονες προσπαθούν να δημιουργήσουν ΥΒΡΙΔΙΑ ανθρώπου-χοίρου (κάτι που η Μ. Βρετανία ενέκρινε επίσημα το 2007)... Γιατί λοιπόν είμαστε "διαφορετικό είδος" είπαμε;
- Το ανθρώπινο DNA διαφέρει από αυτό των πιθήκων λιγότερο από 1%. Ωστόσο εμείς και οι πίθηκοι διαφέρουμε κατά πολύ περισσότερο σε ικανότητες, δυνατότητες κλπ... Δεν μας λέει αυτό κάτι για τα όρια της ΘτΕ;
Και σε αυτό το πλαίσιο συζήτησης έχει σημασία και το εξής γεγονός: ο ορισμός του τι είναι "είδος" δεν είναι κάτι στο οποίο έχουν αποφασίσει οι βιολόγοι! Αυτό είναι κάτι που ελάχιστοι γνωρίζουν. Ο ορισμός "διαφορετικά είδη είναι αυτά που δεν μπορούν να αναπαραχθούν μεταξύ τους" δεν είναι καλός και εφαρμόσιμος. Υπάρχουν για παράδειγμα περιπτώσεις όπου δύο είδη διασταυρώνονται και κάνουν ένα υβρίδιο (π.χ. σε φυτά) [13]. Υπάρχουν επίσης και περιπτώσεις ζώων τα οποία αναπαράγονται ασεξουαλικά [14] και μάλιστα αυτά αποτελούν και τις πλέον σημαντικές περιπτώσεις αφού από αυτά τα όντα ξεκίνησε η ζωή (σύμφωνα με τη ΘτΕ) και αυτά συνεχίζουν να αποτελούν την πλειοψηφία των όντων πάνω στον πλανήτη (βλ. βακτηρίδια). Συν τοις άλλοις, ο έλεγχος της μη-συμβατότητας σε θέματα αναπαραγωγής είναι κάτι που ελάχιστες φορές γίνεται στην πράξη [15]. Τις περισσότερες φορές οι επιστήμονες "ονομάζουν" διαφορετικό είδος μία απλή αλλαγή στο χρώμα των φτερών μια πεταλούδας ή στο μήκος των αυτιών ενός λαγού. Δύσκολο να δεχθεί κανείς ότι αυτό είναι ένα νέο είδος. Η συζήτηση για τον ορισμό των ειδών φτάνει μάλιστα σε σημείο να αγγίζει και τη φιλοσοφία. Σύμφωνα με τους νομιναλιστές, η έννοια του "είδους" είναι μια εφεύρεση του ανθρώπου και ένα κατασκεύασμα της ανθρώπινης γλώσσας και όχι κάτι που υπάρχει - δες [16].
Η ίδια η "φύση" της θεωρίας της εξέλιξης είναι κάτι που χρίζει μεγάλης συζήτησης. Για παράδειγμα ας προσπαθήσουμε να συγκρίνουμε εμάς τους ανθρώπους με τα σκυλιά με όρους "εξέλιξης". Εμείς κουραζόμαστε 15 ώρες την ημέρα για να έχουμε φαϊ, ενώ τα σκυλιά το βρίσκουν έτοιμο από εμάς. Εμείς μοχθούμε για να έχουμε ένα σπίτι, ενώ τα σκυλιά το βρίσκουν έτοιμο από εμάς. Εμείς μπορεί να μην έχουμε ασφάλεια υγεία, αλλά τα σκυλιά έχουν τους καλύτερους κτηνίατρους που μπορούμε να βρούμε. Πολλοί άνθρωποι μπορεί να πάσχουν από κατάθλιψη επειδή είναι μόνοι, αλλά οι σκύλοι πάντα θα έχουν έναν άνθρωπο για συντροφιά. Ποιο είδος είναι πιο "εξελιγμένο";
Και η συζήτηση μπορεί να πάρει περίεργη τροπή αν αναλογιστούμε τη σύγκριση ανθρώπου-βακτηριδίων. Τα τελευταία έχουν αποδείξει ότι μπορούν και επιβιώνουν καλύτερα από κάθε άλλο είδος σχεδόν από τότε που υπάρχει ο πλανήτης μας. Αυτό τα κάνει πιο εξελιγμένα με όρους "εξέλιξης με φυσική επιλογή"; Αν ναι, τότε γιατί δεν προσπαθούμε να εξελιχθούμε και εμείς σε κάτι παρόμοιο; Αν όχι, τότε γιατί έχουν καταφέρει να επιβιώσουν τόσα δισεκατομμύρια χρόνια;
Η θεωρία της εξέλιξης είναι μη-διαψεύσιμη
![]() |
Latimeria chalumnae |
Λανθασμένη επέκταση στη Φιλοσοφία...
Αν τώρα προσπαθήσουμε λανθασμένα να επεκτείνουμε την εφαρμογή της Θεωρίας της Εξέλιξης στο ερώτημα του αν υπάρχει σκοπός στην ύπαρξη του σύμπαντος, τότε θα καταλήξουμε στο περίεργο και άλλογο συμπέρασμα ότι είμαστε ένα «ατύχημα» της φύσης, ότι υπάρχουμε από «τύχη» επειδή απλά…έτυχε διάφορα άτομα και μόρια να συναντηθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μας σχηματίσουν! Και γιατί υπάρχουμε; Χωρίς κανένα λόγο! Αυτό είναι ΜΗ-λογικό: με το να λες κάτι τέτοιο μειώνεις την αξία της ανθρώπινης ζωής και την εξομοιώνεις με την αξία μιας μπανάνας! Και επιλέγεις να αγνοήσεις όλες εκείνες τις ενδείξεις που αναφέρω στο σημείο 2. Αν δεν έχουμε κάποιο σκοπό στη ζωή και όλα είναι τόσο μάταια, τότε γιατί προσπαθούμε συνέχεια να «βγούμε» από το θνητό μας σώμα και να αναπτυχθούμε πνευματικά; Γιατί προσπαθούμε να σχεδιάσουμε νέα είδη; Το να λες ότι το σύμπαν δημιουργήθηκε από το Θεό είναι σίγουρα περισσότερο επιστημονικό όσο και το να λες ότι δεν δημιουργήθηκε από κανέναν και ότι υπάρχει από πάντα χωρίς κανένα λόγο…
Δεν γνωρίζω αν η μακρο-εξέλιξη τελικά ισχύει ή όχι. Πρόθεση μου δεν είναι να κρίνω μία βιολογική θεωρία αλλά να θέσω την αντίθεση μου σε λάθος (δογματικούς) τρόπους σκέψης. Η μακρο-εξέλιξη δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι στιγμής πολλές φορές στη φύση, με λίγες εξαιρέσεις οι οποίες εξετάζονται - βλ. [11] και [12]. Άρα είναι για εμένα σωστό το να μην αναφέρομαι σε αυτή σαν να είναι "γεγονός" ή κάτι που "ισχύει" σχεδόν σίγουρα. Όταν αποδειχθεί 100% καλώς θα κάνει να αποδειχθεί. Έως τότε όμως δεν μπορώ να δεχθώ το να χρησιμοποιείται και μάλιστα με λάθος τρόπο. Και ειδικά όταν στην επιστήμη υποτίθεται πως ΕΝΑ αντι-παράδειγμα αρκεί για να καταρρεύσει μια θεωρία! (βλ... Κουν) Δηλαδή το ότι βλέπουμε τη χελώνα να μην έχει... εξελιχθεί τα τελευταία εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια δεν έχει καμία επίδραση στην αυθεντία της ΘτΕ; Το ότι βλέπουμε το βακτηρίδιο να είναι πιο καλά προσαρμοσμένο από τον άνθρωπο για επιβίωση αλλά εμείς να επιμένουμε να θεωρούμαστε "πιο εξελιγμένοι" δεν έχει καμία επίδραση στην αυθεντία της ΘτΕ; Το γεγονός ότι η ΘτΕ δεν κάνει προβλέψεις για το μέλλον όπως κάθε επιστημονική θεωρία πρέπει να κάνει δεν έχει καμία επίδραση στην αυθεντία της ΘτΕ;
ΘτΕ και Άνθρωπος...
Η θεωρία της εξέλιξης πρέπει να παραμείνει στο πεδίο της βιολογίας και να αφήσει την απάντηση των μεταφυσικών ερωτημάτων στους φιλοσόφους...
4.2 Η λάθος προσπάθεια εξήγησης της συνείδησης μέσω της χημείας
Σε τελική ανάλυση ακόμα και αν βρούμε πως ο νευρώνας νο. 827 ενεργοποιείται κάθε φορά που κλείνουμε τα μάτια μας, αυτό δεν θα έχει να μας πει τίποτα για το πως νοιώθουμε όταν κλείνουμε τα μάτια μας, για το λόγο για τον οποίο θέλουμε να κλείσουμε τα μάτια μας κλπ.
Τα πάντα που νομίζουμε πως "υπάρχουν" είναι εκφάνσεις των αισθήσεων μας. Με αυτή την έννοια το δέντρο που βλέπω να "υπάρχει" είναι κάτι που έχει δημιουργήσει ο εγκέφαλος μου αντιλαμβανόμενος και ερμηνεύοντας τα σήματα των αισθητηρίων οργάνων μου. Ο "υπαρκτός" λοιπόν κόσμος αποτελεί αποτέλεσμα και όχι την αιτία.
Ένα ηλεκτρόνιο είναι ένα ηλεκτρόνιο.
Πολλά ηλεκτρόνια είναι πολλά ηλεκτρόνια.
Πολλά ηλεκτρόνια δεν μπορούν να είναι "συνείδηση".
Δεν γίνεται να παραχθεί κάτι τόσο άυλο από την ύλη.
Πόσο ζυγίζει μια ιδέα;
Ο νους αλλάζει συνέχεια κύτταρα. Και όμως πάντα αισθανόμαστε οι ίδιοι. Πως γίνεται αυτό αν η συνείδηση είναι αποτέλεσμα της ύλης; (βλ. και Νους, Μορφογενετικά πεδία, Κβαντική φυσική...)
4.3 Ιατρική - Ένα λάθος επιχείρημα υπέρ της επιστήμης
Πόσο όμως μπορεί να είναι η ιατρική "επιστήμη" με την έννοια που οι φίλοι του επιστημονισμού το επιθυμούν;
Όποιος (και εγώ το έχω κάνει) έχει κάνει εγχείρηση θα έχει προσέξει ένα μικρό έντυπο που του δίνουν να υπογράψει πριν μπει στο χειρουργείο: "Δέχομαι ότι η ιατρική ΔΕΝ είναι μια ακριβής επιστήμη και ότι... μπλα μπλα μπλα"... Μια μικρή πρόταση που λέει πολλά, ειδικά σε όσους έχουν περάσει ιατρικές αγωνίες και τις σχετικές δύσκολες στιγμές.
Όλοι μας αναγνωρίζουμε πως η ιατρική σήμερα κάνει θαύματα.
Θέλω όμως να τονίσω μερικά σημεία που είναι κρίσιμα και τη βγάζουν από το... βάθρο της τιμήτριας των θετικών επιστημών (εκτός από το προαναφερθέν ανέκδοτο):
1. Η σχέση ιατρού-ασθενούς είναι καθαρά προσωπική, υποκειμενική και τόσο βαθιά ψυχολογική ώστε ουδεμία σχέση μπορεί να έχει με τον αποστειρωμένο χώρο της "θετικής επιστήμης". Ένας καλός γιατρός είναι αυτός που επικοινωνεί. Και για να το κάνει αυτό πρέπει να είναι άνθρωπος. Όχι μηχανή. Αυτή η ανθρώπινη σχέση και η πίστη που εμπνέει στον ασθενή είναι η ΒΑΣΗ της ιατρικής.
2. Είναι μεγάλο λάθος να μπερδεύει κανείς την τεχνολογία με την ιατρική. Πολλές ανθρώπινες ζωές έχουν σωθεί λόγω των αποχετεύσεων και της χλωρίνης (και όχι λόγω της ιατρικής) για παράδειγμα.
3. Τι σημαίνει κάνω διάγνωση για καρκίνο; Ζω μια ζωή με χημειοθεραπείες. Μια ζωή που δεν είναι ζωή. Οι περισσότεροι γιατροί που διαγιγνώσκονται με καρκίνο αποφασίζουν να πεθάνουν ήσυχοι και ΧΩΡΙΣ καμία θεραπεία! (βλ. εδώ) Μήπως κάτι ξέρουν; Και εδώ πρέπει και να επισημανθεί και το εξής βασικό: Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ιατρική ΔΕΝ έχει οδηγήσει σε αύξηση του μέσου όρου ζωής, αν εξαιρεθούν κάποια στατιστικά "τρυκ" που κάνουν οι υπέρμαχοι της. [βλ. το "Life expectancy – The lie of modern medicine."]
4. Πολλές εξαιρετικές εναλλακτικές θεραπείες έχουν τη βάση τους σε τελείως διαφορετικά πράγματα από αυτά στα οποία βασίζεται η δυτική ιατρική μας. Αυτό σημαίνει πως είναι λάθος; Ή πως εμείς κάνουμε λάθος; [βλ. π.χ. εδώ]
5. Όσο και αν ακουστεί άκυρο, ποιος γνωρίζει πως η υγεία είναι καλύτερη από την αρρώστια; Ο Σεστώφ έλεγε πως η πλειοψηφία ποτέ δεν έχει βγάλει σωστή "απόφαση" για κανένα σοβαρό φιλοσοφικό θέμα. Εγώ σαν άνθρωπος θέλω την ιατρική, θέλω τα παυσίπονα. Ωστόσο είμαι αδύναμος σαν τον κάθε άνθρωπο. Μπορώ να καθορίζω τι είναι "καλό" και τι είναι "κακό"; Αν η αρρώστια είναι μέρος της Φύσης, ποιος ο ρόλος μας στην καταπολέμηση της;
6. Τέλος πρέπει να σημειώσουμε ότι η ιατρική έχει μεγάλη σχέση με έννοιες όπως η αγάπη και η πίστη, ο ρόλος της οποίας στη θεραπεία είναι θεμελιώδης. Και όταν αναλύσουμε τη σχέση της ιατρικής με αυτές τις έννοιες ίσως εκπλαγούμε από το πόσο "αντιεπιστημονική" και "παράλογη" μπορεί να είναι η ιατρική...
Έρευνες έχουν δείξει ότι όταν οι γιατροί κάνουν μακροχρόνιες απεργίες, το ποσοστό θνησιμότητας μένει το ίδιο ή, πολλές φορές, μειώνεται!! [πηγές: 41, 42, 43, 44] Ένα περίεργο συμπέρασμα που δεν συνάδει με πολλά που έχουμε μάθει...
Πιστεύω στην ιατρική.
Χρησιμοποιώ την ιατρική.
Απλά δεν θεωρώ πως είναι το "άγιο δισκοπότηρο" (το οποίο χρησιμοποιεί κατά βούληση ο κάθε υποστηρικτής της επιστήμης όταν τα βρίσκει σκούρα)...
4.4 Σύγχρονη φυσική - Μια συλλογή δεδομένων (και τίποτα παραπάνω)
Ο Νεύτωνας (Newton), ο Μπορ (Bohr), ο Αινστάιν (Einstein) και ο ντε Μπρόιγ (de Broglie) δεν χρειάστηκαν τεχνολογικό εξοπλισμό δισεκατομμυρίων για να κάνουν τις ρηξικέλευθες ανακαλύψεις τους που άλλαξαν τον τρόπο που σκέφτονταν οι φυσικοί.
Τώρα χιλιάδες ασήμαντοι φυσικοί μετά από αυτούς ψάχνουν με μανία δισεκατομμύρια χρηματοδότησης για να κάνουν συγκρούσεις, να βρουν και άλλα σωματίδια, μετά να αναζητήσουν τα σωματίδια τα οποία συνιστούν τα σωματίδια που βρήκαν πριν, μετά να κάνουν και άλλες συγκρούσεις κ.ο.κ. σε ένα ατελείωτο πάρτυ δολαρίων και τεμπελιάς. Τεμπελιάς να σκεφτεί κανείς αληθινά, να ανακαλύψει κάτι ουσιωδώς σημαντικό. Το μοντέλο "κάνω μετρήσεις, τις καταγράφω και εκδίδω ένα νέο paper" είναι το νέο μοντέλο της νέας "επιστήμης".
Όσοι λοιπόν θαυμάζουν τη σύγχρονη φυσική ας το ξανασκεφτούν. Τα έξοδα για την επιστήμη είναι συνήθως αντιστρόφως ανάλογα της προόδου της...
> Δες τις ετικέτες Επιστήμη και Φιλοσοφία της επιστήμης για σχετικά Φιλοσοφικά Τηλεγραφήματα
5. Περιορισμοί και λάθος αξιώματα της επιστήμης
Η επιστήμη σαν εργαλείο κατασκευής μοντέλων
Η επιστήμη προσφέρει τη σύνδεση μεταξύ της θεωρίας και του αισθητού κόσμου, αλλά δεν κατορθώνει σε καμία περίπτωση να φτάσει στην πραγματικότητα. Παράδειγμα: Τα πράγματα πέφτουν προς τη Γη για κάποιο λόγο. Αυτός ο "λόγος" (που δεν τον ξέρουμε) είναι αυτό που "υπάρχει", αυτό που αποκαλούμε "πραγματικότητα". Όταν με τα μάτια μας βλέπουμε ένα μήλο να πέφτει προς το έδαφος, αυτό είναι η παρατήρηση του αισθητού κόσμου. Διατυπώνοντας τη θεωρία της βαρύτητας, φτιάχνουμε ένα μοντέλο το οποίο περιγράφει ικανοποιητικά αυτά που βλέπουμε. Δεν φτάνουμε όμως στο σημείο να πούμε τίποτα για την πραγματικότητα. Πολλοί θεωρούν ότι τα μήλα πέφτουν στη Γη εξαιτίας της "βαρύτητας" και ότι, επειδή αυτό είναι κάτι που το "βλέπουμε", η βαρύτητα "υπάρχει". Αυτό είναι λάθος: όταν η θεωρία της βαρύτητας που έχουμε τώρα αποδειχθεί τελείως λάθος (αυτό γίνεται συνέχεια με τις επιστημονικές θεωρίες), τα μήλα θα συνεχίσουν να πέφτουν προς τα κάτω! Η "πραγματικότητα" δεν θα έχει αλλάξει! Απλά θα έχει αλλάξει η θεώρηση μας για τον αισθητό κόσμο. Ένα άλλο παράδειγμα αποτελεί το τρανζίστορ. Το τρανζίστορ βασίζεται σε εξελιγμένες (σήμερα) επιστημονικές θεωρίες της φυσικής. Αν όμως οι θεωρίες αυτές αντικατασταθούν τελείως από άλλες, το τρανζίστορ θα συνεχίζει να λειτουργεί!
Λάθος αξιώματα-δόγματα της σημερινής επιστήμης
1. Το πρώτο αξίωμα στο οποίο βασίζονται σήμερα οι επιστήμονες είναι ότι η ανθρώπινη λογική δουλεύει σωστά. Όσο περίεργο και αν ακούγεται αυτό, είναι γεγονός ότι δεν έχουμε κάποιου είδους "απόδειξη" ότι ο τρόπος που λειτουργεί ο εγκέφαλος μας δεν έχει σφάλματα και ότι η λογική μας είναι ένα εργαλείο που πράγματι μπορεί να φτάσει σε έγκυρα συμπεράματα σχετικά με τον κόσμο.
2. Ένα δεύτερο βασικό αξίωμα που χρησιμοποιείται είναι αυτό που λέει ότι η επαγωγή λειτουργεί. Η επαγωγή είναι το πλέον βασικό εργαλείο που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για να φτιάξουν θεωρίες σχετικά με τη φύση, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό το "εργαλείο" δεν εγγυάται τίποτα σχετικά με την αλήθεια των συμπερασμάτων που παράγει. Η επαγωγική μέθοδος της επιστήμης είναι ένα εργαλείο όχι τόσο τέλειο: Έστω για παράδειγμα ένας επιστήμονας που μελετάει βατράχους. Παρατηρεί βατράχους σε μια λίμνη στην Ελλάδα και μετά από πολλές παρατηρήσεις βγάζει τη θεωρία του. "Οι βάτραχοι είναι πράσινοι και κοάζουν", ισχυρίζεται. Όλα ωραία και πολύ "επιστημονικά". Έχει βρει την "αλήθεια"; Ναι, μέχρι να πάει ένα ταξίδι στην Αφρική και να δει έναν μαύρο βάτραχο...
3. Επιπλέον οι σημερινοί επιστήμονες ξεκινούν την έρευνα τους με το αξίωμα (ήτοι κάτι που λαμβάνουν σαν δεδομένο αλλά δεν μπορεί να αποδειχθεί) ότι ο κόσμος αποτελείται μόνο από ύλη (πρωτόνια, ηλεκτρόνια κλπ) και φυσικούς νόμους που καθορίζουν πως αυτή η ύλη θα συμπεριφερθεί. Αν λοιπόν εξαρχής θεωρεί κανείς ότι δεν υπάρχει κανένα ίχνος πνευματικότητας στον κόσμο, πως περιμένει να βρει αποδείξεις για την ύπαρξη της; Πρέπει να θυμόμαστε ότι ο υλισμός [23] αποτελεί δόγμα (και μάλιστα ακραίο δόγμα) και όχι αποδεδειγμένη θέση [2] [24]. Επιπλέον αν κανείς δέχεται την ύπαρξη αναπόδραστων φυσικών νόμων, τότε πως μπορεί να εξηγηθεί η ύπαρξη της "ελεύθερης βούλησης" που σχεδόν όλοι μας αισθανόμαστε ότι διαθέτουμε; Πως αισθανόμαστε ότι "πράττουμε" σε έναν προβλέψιμο κόσμο;
4. Η επιστήμη βασίζεται στο αξίωμα ότι όλα τα πράγματα είναι μετρήσιμα. Όπως προανέφερα στην εισαγωγή, αυτό περιορίζει πολύ τα αντικείμενα με τα οποία μπορεί να ασχοληθεί (π.χ. ηθική και αισθητική δεν είναι αντικείμενα που μπορεί να εξετάσει η επιστήμη). [9]
5. Η επιστήμη επίσης βασίζεται στο αξίωμα ότι όλα τα φαινόμενα μπορούν να αναπαραχθούν με πείραμα ή να παρατηρηθούν. Αυτή η πολύ απλή προϋπόθεση για να λειτουργήσει ο κάθε επιστήμονας στις θετικές επιστήμες σήμερα δημιουργεί έναν βασικό περιορισμό: η επιστήμη δεν μπορεί να εξετάσει φαινόμενα που συμβαίνουν μία μόνο φορά και δεν μπορούν να αναπαραχθούν! Πιθανό παράδειγμα ενός τέτοιου φαινομένου: η στιγμή της δημιουργίας του σύμπαντος.
6. Η σύγχρονη κοσμολογία βασίζεται στην Αρχή της Μετριότητας (Mediocrity Principle) και την Αρχή του Κοπέρνικου (Copernican Principle), σύμφωνα με τις οποίες ο άνθρωπος δεν είναι σε κάποια ιδιαίτερη θέση στο σύμπαν (π.χ. στο κέντρο του σύμπαντος), αλλά ζούμε σε έναν τυχαίο πλανήτη ανάμεσα στα εκατομμύρια των πλανητών. Έτσι αν και τα επιστημονικά δεδομένα τόσο την εποχή του Edwin Hubble όσο και τώρα δείχνουν ότι μπορεί να βρισκόμαστε πολύ κοντά στο κέντρο του σύμπαντος, ορισμένοι σύγχρονοι κοσμολόγοι απλά "επιλέγουν" να διορθώνουν τις εξισώσεις τους για να λένε ότι δεν είμαστε! [Σημείωση: Ούτως ή άλλως ο καθένας μπορεί να επιλέξει όποιο σύστημα αναφοράς θέλει και να περιγράψει τους φυσικούς νόμους. Η επιλογή "Γη" ή "'Ηλιος" βασίζεται σε φιλοσοφικές αρχές.] Μπορεί κανείς να διαβάσει το αγγλικό μου άρθροEarth at the Center of the Universe? για να δει πως η τοποθέτηση του Ήλιου (αντί της Γης) στο κέντρο του ηλιακού συστήματος αποτελεί εν τέλει θέμα φιλοσοφικών (αξιωματικών) υποθέσεων και όχι μόνο επιστημονικών δεδομένων.
Αν παρομοίως πιστεύεις (αξιωματικά) ότι δεν υπάρχει σκοπός στο σύμπαν, ό,τι και να δεις δεν πρόκειται να πειστείς πως ύπάρχει. Αν δεν έχεις συμπεριλάβει τον άνθρωπο μέσα στις εξισώσεις σου, πως περιμένεις να βρεις αποδείξεις ότι έχει κάποιο νόημα αυτό το μικρό διάστημα της ύπαρξης μας;
Η ουσία είναι ότι κάθε επιστήμη βασίζεται σε αξιώματα.
Και τα αξιώματα είναι θέμα ΠΙΣΤΗΣ.
Πρέπει να τα επιλέγουμε συνετά και πάντα να θυμόμαστε ότι βασιζόμαστε σε αυτά!
Αλλιώς ο δογματισμός περιμένει στη γωνία...
Ξέρατε για παράδειγμα ότι ακόμα και το "προφανές" ότι κάθε λογική πρόταση είναι ΕΙΤΕ αληθής ΕΙΤΕ ψευδής είναι ΑΞΙΩΜΑ; Και ότι αν ΘΕΛΟΥΜΕ μπορούμε να επιλέξουμε άλλο; (βλ. "διαληθισμός")
Μπορεί κανείς να δει το άρθρο Τα Όρια της Επιστήμης για περισσότερα επιστημονικά αξιώματα που με τον καιρό - ακριβώς επειδή έχουμε ξεχάσει την πραγματική τους φύση - έχουν μετατραπεί στα πλέον επικίνδυνα και απάνθρωπα δόγματα!
Το δηλητήριο του υλισμού
Πολλοί επιστήμονες σήμερα ακολουθούν τη φιλοσοφική θέση του "υλισμού". Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το έχουμε υπόψην μας όταν αναλύουμε το τι λένε. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει κανείς τις θεμελιώδεις φιλοσοφικές θέσεις στις οποίες στηρίζεται ο συνομιλητής του. Και είναι ακόμα πιο σημαντικό να ξεχωρίζουμε την επιστήμη από αυτές τις θέσεις. Ο υλισμός (όπως και ο εμπειρισμός) είναι θέσεις και όχι επιστημονικά αποδεδειγμένα γεγονότα ή μοντέλα γνώσης. Η εγκυρότητα τους δεν έχει αποδειχθεί με κάποιο τρόπο και εξίσου "έγκυρα" μπορεί κανείς να ακολουθεί τη φιλοσοφική θέση του ιδεαλισμού.Περί θαυμάτων
Περί ηθικής
Ανάγκη επαναπροσδιορισμού
6. Μαθηματικοί που δεν μετράνε...
7. Το πρόβλημα της Ανθρώπινης Προόδου
8. Μετα-μοντέρνα φιλοσοφία
Όπως έλεγε και ο μεγάλος στοχαστής Heidegger [25], μπορεί να μην γνωρίζουμε τι είναι το "είναι", αλλά η συνεχής αναζήτηση για το νόημα αυτής της λέξης είναι που μας κάνει ανθρώπους...
Αντι Επιλόγου - Η υπόθεση Γαλιλαίος
(παρόμοια σχόλια παραχάραξης της ιστορίας μπορεί κανείς να κάνει και για την Υπατία η οποία δεν σκοτώθηκε για τις φιλοσοφικές της απόψεις - οι οποίες εμπεριείχαν και το Θεό - αλλά για την σχέση που διατηρούσε με τον αυτοκρατορικό έπαρχο Ορέστη στα πλαίσια μιας πολιτικής διαμάχης - βλ. "Hypatia of Alexandria, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1995" by Maria Dzielska ή ΟΟΔΕ)