H ιστορία παρίσταται ως βλοσυρός μάρτυρας στη μοίρα των γενναίων στοχαστών που τόλμησαν να αμφισβητήσουν τα δόγματα της Εκκλησίας.
Oι Αληθινοί Μάρτυρες
1546 Etienne Dolet, Γάλλος εκδότης και βιβλιέμπορος και παθιασμένος υποστηρικτής της μάθησης, φυλακίστηκε αρκετές φορές για τις ευθείς κριτικές του για την Εκκλησία.
Ο Dolet κατηγορήθηκε για αθεϊσμό και τον κάψανε στη Λυόν, μαζί με τα βιβλία του, αφήνοντας την οικογένειά του πάμφτωχη.
1553 Michael Servetus,ο Ισπανός φυσικός που ανακάλυψε την κυκλοφορία του αίματος στους πνεύμονες ( μια περαιτέρω έρευνα βασισμένη στον Galen), κατάφυγε από την Ιερά Εξέταση και νόμιζε τον εαυτό του ασφαλή ανάμεσα στους Προτεστάντες.
Μεγάλο λάθος.
Ο John Calvin, o πουριτανός «Προτεστάντης Πάπας» της Γενεύης απέδειξε τα χριστιανικά του προτερήματα με το να ρίξει τον Servetus στην πυρά με την αιτία της αίρεσης. Ο Servetus είχε επικρίνει την Αγία Τριάδα και το βάπτισμα των νηπίων.
1589 Francis Kett, δάσκαλος στο at Bene't (Corpus Christi), Cambridge, εξέφρασε αμφιβολίες ότι ο ΙΧ μπορεί να μην ήταν ο μεγάλος ηθικοδιδάσκαλος που πίστευαν οι Χριστιανοί.
Για την τολμηρότητά του κάψανε τον καθηγητή ώσπου να απομείνουν οι στάχτες του.
1600 Giordano Bruno, Ιταλός φιλόσοφος που δίδασκε στο Παρίσι και στο Wittenberg, πλήρωσε την ύστατη τιμή επειδή σκεφτόταν για τον εαυτό του.
Μετά από μαράζωμα 7 χρόνων σε ένα μπουντρούμι της Ιεράς Εξέτασης, όπου είχε υποβληθεί σε επανειλημμένα βασανιστήρια, καταδικάστηκε τελικά και ρίχτηκε στην πυρά.
Ο Bruno είχε την τόλμη να υπονοήσει ότι το διάστημα δεν έχει σύνορα και ότι ο ήλιος και οι πλανήτες του δεν ήταν μοναδικοί.
1619 Lucilio Vanini (ή αλλιώς 'Giulio Cesare' - 'Ιούλιος Καίσαρας').
Φιλόσοφος, δάσκαλος και ελεύθερος στοχαστής, το 1616 ο πρώην Καρμηλίτης μοναχός Vanini δημοσίευσε απερίσκεπτα τις σκέψεις του με το “De admirandis naturae reginae deaeque mortalium arcanis” («των θαυμάσιων μυστικών της βασίλισσας και θεάς των θνητών, της φύσης»).
Οι ιδέες του περιλάμβαναν την πιθανότητα της εξέλιξης των ανθρώπων από τους πιθήκους και την άρνηση μιας αθάνατης ψυχής.
Ο Vanini απέρριψε το Χριστιανισμό ως μια μυθιστοριογραφία που επινόησαν οι ιερείς και μίλησε για φυσικές εξηγήσεις των θαυμάτων. Κατά συνέπεια έπρεπε να φύγει, από σε μέρος για να γλιτώσει από το διωγμό των καθολικών.
Αλλά πιάστηκε στην Τουλούζη όπου και καταδικάστηκε, κόψανε τη γλώσσα του, τον στραγγάλισαν και τον κάψανε.
Thomas Paine (1737-1809) – επαναστατικός υπέρμαχος της ελευθερίας. «Αποστρέφομαι τη Βίβλο όπως αποστρέφομαι καθετί που είναι σκληρό.»
Bruno Bauer (1809-1882) – ο πρώτος εικονοκλάστης (πολέμιος των θεσμίων).
Kersey Graves (1813-1883) – Κουάκερος που είδε την απάτη του Ιησού.
Το Τέλος είναι Κοντά

«Όχι μόνο έχει εγκαταλειφθεί η θεότητα του Χρίστου, αλλά και η ανθρώπινη ύπαρξή του ολοένα και περισσότερο αμφισβητείται σοβαρά.
Μερικοί από τους ικανότερους μελετητές στον κόσμο αρνούνται ότι έζησε καθόλου.
Μια επιβλητική βιβλιογραφία που ασχολείται με την έρευνα, έντονη στη σοβαρότητά της και βαθυστόχαστη και επιμελής στην έρευνά της, αυξάνεται ολοένα και περισσότερο σε όλες τις χώρες, και διαδίδει την πεποίθηση ότι ο Ιησούς είναι ένας μύθος.
Ο Ιησούς… θα πρέπει να πάρει τη θέση του μαζί με το πλήθος των άλλων ημίθεων των οποίων οι φανταστικές ζωές και πράξεις συγκροτούν τη μυθολογία του κόσμου.»
– Marshall J. Gauvin (Did Jesus Christ Really Live? )1922
Μελετητής των Παπύρων της Νεκράς Θάλασσας
To 1970 o βιβλικός μελετητής και ειδικός των παπύρων της Νεκράς Θάλασσας, John Alegro, μίλησε για τη μη ύπαρξη του Ιησού.
Η θέση του Alegro συνέδεσε αντιλήψεις του θεανθρώπου με οράματα προκαλούμενα από παραισθησιογόνες ουσίες.
Το εν λόγω παραισθησιογόνο φυτό ήταν η Amrita Muscaria (δηλητηριώδες μανιτάρι), το φαλλικό μανιτάρι που ευλόγως χρησιμοποιούταν από τους πρώτους Χριστιανούς και ερμηνευόταν ως παρθενογένεση (χωρίς φυτά από σπόρους) και ο «Θεός που απέκτησε σάρκα».
Ο Alegro αντιμετωπίστηκε με δριμύ μένος και εξοστρακίστηκε. Πέθανε το 1988.
Ψηλά στον Ιησού;
Γεννημένος Ξανά Αθεϊστής
Ο Ευαγγελιστής που «έριξε έξω το ύδωρ των λουτρών και ανακάλυψε ότι δεν υπάρχει κανένα μωρό εκεί».
«Δεν υπάρχει καμιά απλή σύγχρονη ιστορική αναφορά του Ιησού, ούτε από τους Ρωμαίους ή τους Ιουδαίους, ούτε από κανέναν πιστό ή άπιστο, κατά τη διάρκεια της ζωής του.»
Αυτό δεν ανασκευάζει την ύπαρξή του, αλλά σίγουρα ρίχνει πολύ αμφιβολία στην ιστορικότητα ενός ανθρώπου που ήταν υποθετικά ευρέως γνωστός για το μεγάλο αντίκτυπο που είχε στον κόσμο. Κάποιος θα έπρεπε να είχε παρατηρήσει ήσημειώσει κάτι.»
– Dan Barker, Losing Faith in Faith: From Preacher to Atheist (1992, p. 360).
Γκρεμίζοντας το Μύθο του Ιησού – Ένα Ιστορικό
Hermann Samuel Reimarus (1694-1768).1778, Για τον Σκοπό του Ιησού και τις Διδασκαλίες Του.
Φιλόσοφος του Διαφωτισμού και καθηγητής Ασιατικών γλωσσών στο Γυμνάσιο του Αμβούργου, τα εκτεταμένα γραπτά του – που δημοσιεύτηκαν μετά το θάνατό του – απορρίπτουν την «αποκαλυφθείσα θρησκεία» και μιλούν υπέρ ενός νατουραλιστικού θεϊσμού. Ο Reimarus κατηγόρησε τους συγγραφείς των ευαγγελίων για συνειδητή απάτη και αναρίθμητες αντιφάσεις.
Φυλακίστηκε, εξορίστηκε, τα έργα του απαγορεύτηκαν και τα κάψανε, αλλά η μεγάλη δημοσιότητα του Βολταίρου στην επαναστατική Γαλλία του εξασφάλισαν μια τελευταία κατοικία στο Πάνθεον στο Παρίσι. Οι θρησκευτικοί εξτρεμιστές όμως έκλεψαν τη σωρό του και την πέταξαν σε ένα σωρό απορριμμάτων.
Charles François Dupuis, 1794, Origine de tous les Cultes ou La Religion universelle. Αστρο-μυθική ερμηνεία του Χριστιανισμού (και όλων των θρησκειών). «Ένα μεγάλο λάθος διαδίδεται ευκολότερα από ότι μια μεγάλη αλήθεια, επειδή είναι ευκολότερο να το πιστέψουν, παρά να το σκεφτούν λογικά, και επειδή οι άνθρωποι προτιμούν τα θαύματα των ρομαντικών διηγημάτων από την απλότητα της ιστορίας.» Ο Dupuis κατέστρεψε ο ίδιος το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας του εξαιτίας της βίαιας αντίδρασης που προκάλεσε.
Ναπολεόντειος ερευνητής, είδε για τον εαυτό του στοιχεία των Αιγυπτιακών πρόδρομων του Χριστιανισμού.
«Δεν πιστεύω στη δοξασία που διακηρύχθηκε από την Εβραϊκή εκκλησία, τη Ρωμαϊκή εκκλησία, την Ελληνική εκκλησία, την Προτεσταντική εκκλησία, ούτε από καμιά εκκλησία που να γνωρίζω… Καθεμιά από αυτές τις εκκλησίες κατηγορεί τις άλλες για έλλειψη πίστεως. Κι από μέρους μου, δεν τις πιστεύω όλες.» – The Age of Reason.
Robert Taylor, 1828, Syntagma Of The Evidences Of The Christian Religion; 1829, Diegesis. Ο Taylor φυλακίστηκε για τη δήλωσή του για τις μυθικές προελεύσεις του Χριστιανισμού. «Οι πρώτοι Χριστιανοί έκαναν τις λέξεις να μη σημαίνουν τίποτα περισσότερο από μια προσωποποίηση της αρχής της αιτίας, της καλοσύνης, ή αυτής της αρχής, όποια κι αν μπορεί να είναι, η οποία ωφελεί περισσότερο την ανθρωπότητα στο πέρασμα από τη ζωή.»
Ο Bauer αμφισβήτησε την αυθεντικότητα των Επιστολών του Παύλου (στις οποίες είδε την επιρροή των Στωικών φιλοσόφων όπως του Σένεκα) και το ρόλο του Φίλωνα στο νεοσύστατο Χριστιανισμό. Ο Bauer απέρριψε την ιστορικότητα του ίδιου του Ιησού. «Όλα όσα είναι γνωστά για τον Ιησού ανήκουν στον κόσμο της φαντασίας.» Κατά συνέπεια το 1842 ο Bauer χλευάστηκε και απομακρύνθηκε από το αξίωμά του ως καθηγητή της θεολογίας της Καινής Διαθήκη στο Tübingen.
«Τα κυριακάτικα σχολεία μας και οι εκκλησίες και οι άπορες κοινωνίες είναι ζυγοί στο λαιμό μας.»
Edwin Johnson, 1887, Antiqua mater. A Study of Christian Origins. Άγγλος ριζοσπάστης θεολόγος, συσχέτισε τους πρώτους Χριστιανούς με τους Chrestian, οπαδοί ενός καλού (Chrestus) Θεού που είχαν οικειοποιηθεί το μύθο του Διόνυσου Ελευθέριου («Διόνυσος ο Ελευθερωτής»), για να παρουσιάσουν ένα αυτο-θυσιαζόμενο Θεάνθρωπο. Κατήγγειλε τους δώδεκα αποστόλους ως τελείως πλαστά κατασκευάσματα.
Georges Ory, 1961, An Analysis of Christian Origins.