Φτώχεια και Έρως* - Point of view

Εν τάχει

Φτώχεια και Έρως*




  Σωσικράτη, τότε που ’χες λεφτά δεν έκανες κράτει:
… κακή συνήθεια!


  Με τα καλά σου τα κρασιά και μες στα ωραία ρόδα

μονίμως, φίλε.

  Τώρα που εφαλίρησες και δεν σου ’χει μείνει σάλιο,

έφτασες καημένε μου…

  Μα για την πείνα …

το φάρμακο αργεί να βγει,
δεν το ’βρανε ακόμα.

Τη Μηνοφίλη…

τη θυμάσαι, ρε, τη Μηνοφίλη
που γλύκα της σ’ ανέβαζε κι Άδωνι σε κατέβαζε;…

Που ’χε πονηρή ψυχή και την καρδιά μπαμπέσα

και που το κάθε της φιλί το πλήρωνες με λούσα;…

Ε, τώρα δεν θυμάται ούτε τ’ όνομά σου, κι όταν σε βλέπει,

σαν άλλη Κίρκη “Από πού είναι ο κύριος;” σε ρωτάει η σκύλα·
“από δω, από τα μέρη μας;… ή τάχα ξένος;”

– είδες η Μηνοφιλη;! Ρωτάει να μάθει…

να πληροφορηθεί!


Ελπίζω, πάντως, Σώτο μου, να ξέρεις πια τώρα κι εσύ

ότι η παροιμία του λαού οὐδείς οὐδέν ἔχοντι φίλος
σημαίνει ότι άμα δεν έχεις φράγκα, δε …,

κι ότι είναι ψέμα μέγα όταν λένε: θα …ι κι ο φτωχός!

Δεν πρόκειται…






Ἠράσθης πλουτῶν, Σωσίκρατες, ἀλλά πένης ὤν
οὐκέτ’ ἐρᾷς· λιμός φάρμακον οἷον ἔχει.
ἡ δέ πάρος σε καλεῦσα μύρον καί τερπνόν Ἄδωνιν
Μηνοφίλα νῦν σου τοὔνομα πυνθάνεται·
“Τίς πόθεν εἶς ἀνδρῶν; πόθι τοι πτόλις;” ἦ μόλις ἔγνως
τοῦτ’ ἔπος, ὡς οὐδέν ἔχοντι φίλος.



Παλατινή Ανθολογία

(Η Παλατινή Ανθολογία είναι το δημοφιλέστερο ποιητικό ανάγνωσμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, από τον 7ο π.Χ. έως τον 7ο μ.Χ. αιώνα. Το δε συντριπτικώς δημοφιλέστερο τμήμα της είναι το Πέμπτο Βιβλίο, αυτό που περιλαμβάνει ερωτικά επιγράμματα διακρινόμενα για την κομψότητα του λυρικού ύφους και την αγέραστη επικαιρότητά τους.

Ο κόσμος του έρωτα – από την απλή εξομολόγηση ως τη σοφιστευμένη απιστία, από τα συνήθη παράπονα και τα χαριεντίσματα ως τα αφάνταστα καρδιοχτυπήματα και τα βάσανα, από τη συγκρατημένη σεμνότητα ως την απερίφραστη χυδαιότητα – παρουσιάζεται ανάγλυφα και με χαριτωμένη βραχύτητα στα μάτια του αναγνώστη, που όχι μόνο διαπιστώνει ότι στο θέμα αυτό (:στον έρωτα) τίποτα δεν έχει αλλάξει αιώνες τώρα, αλλά και μαντεύει ότι ποτέ δεν πρόκειται τα πράγματα να είναι διαφορετικά. Ως προς αυτό όμως όλοι συμφωνούν και λένε “ευτυχώς”.)

Των εραστών τα μάτια
είναι πάντα σα βροχή…


Βιβλίο Πέμπτο
Επιγράμματα ερωτικά

* Φτώχεια και Έρως:
δυο δεινά που το καθένα, τον καθένα τυραννά. Και αν τη φτώχια τη βαστώ τον Έρωτα αδυνατώ.

Εικόνα: Επιγραφή με επίγραμμα που περιέχεται στην Παλατινή Ανθολογία (Βιβλίο Ι,10, 31). Κόγχη από τον ναό του Αγ. Πολυεύκτου στην Κωνσταντινούπολη, 524-527 μ.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Κωνσταντινούπολης

Pages