Στο βιβλίο I
Am a Strange Loop, ο Hofstadter
κάνει λόγο για “μικρές ψυχές”, και για “μεγαλύτερες ψυχές”.
Εφόσον η έννοια “το Χ έχει ψυχή” δεν είναι άσπρη–μαύρη, δηλαδή εφόσον
δεν είναι σωστό να λέμε οτι μια οντότητα ή έχει ψυχή απολύτως ή δεν έχει καθόλου,
έπεται οτι υπάρχουν οντότητες με “πολύ μικρή ψυχή”, που είναι εκείνες με
υποτυπωδώς αναπτυγμένο “εγώ”, όπως αυτό ενός νεογέννητου βρέφους, ή ενός
ενήλικου πιθήκου. Ο Hofstadter μάλιστα, με
αρκετό χιούμορ προτείνει και μια υποτιθέμενη κλίμακα, στην οποία τάχα θα
μπορούσε να μετριέται το μέγεθος κάθε ψυχής. Τη δήθεν μονάδα μέτρησης
αυτής της κλίμακας την ονομάζει “χάνεκερ” (“hunecker”),
από τον James Hunecker, έναν Αμερικανό
μουσικό και κριτικό μουσικής των αρχών του 20ού
αιώνα, που είχε γράψει με θαυμασμό το εξής για ένα από τα έργα του
Σοπέν: «Άνθρωποι με μικρή ψυχή, όσο ευλύγιστα δάχτυλα κι αν διαθέτουν,
δεν πρέπει να επιχειρήσουν να εκτελέσουν το κομμάτι αυτό.» Αφού λοιπόν ο
κύριος Hunecker έκανε διάκριση στο “μέγεθος
ψυχής” που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, τότε κι ο
Hofstadter ονόμασε (αστειευόμενος πάντα) τη μονάδα μέτρησης ψυχών
“χάνεκερ”. Έτσι λοιπόν, ένα κουνούπι ίσως έχει ψυχή με 0.0000001
χάνεκερ, ένα βρέφος 10 χάνεκερ,
ένα παιδί προσχολικής ηλικίας 50 χάνεκερ — ή κάτι τέτοιο — κ’ ένας
ενήλικος με σώας τας φρένας ας έχει ακριβώς 100 χάνεκερ, δηλαδή τη
μέγιστη τιμή της παράξενης αυτής κλίμακας. |
Ευχαριστίες: Ευχαριστώ τον φίλο-μου τον Αρίσταρχο, που έκανε την κατάλληλη ερώτηση την κατάλληλη στιγμή, και μου επέτρεψε να αναπτύξω αυτό το θέμα. |
Σημειώσεις: (Κάνοντας κλικ στο
(^) μεταφέρεστε στο κείμενο όπου υπάρχει η σημείωση)
(^) Κατά λέξη ο τίτλος του
βιβλίου λέει: «Γκέντελ, Έσσερ, Μπαχ: μια Αιώνια Χρυσή Πλεξίδα». Όμως ο
Hofstadter παίρνει τη λέξη “πλεξίδα” (αγγλικά: braid),
και με τα αρχικά γράμματα G, E, και
B των ονομάτων Gödel,
Escher, και Bach, πλέκει μια πλεξίδα:
κοιτάξτε τα αρχικά του υπόλοιπου μέρους του τίτλου: “an
Eternal Golden Braid”, δηλαδή
E, G, B. Άρα το G, E, B
έγινε E, G, B, που είναι το πρώτο βήμα
εναλλαγής για να κάνει κανείς μια “πλεξίδα” μ’ αυτά τα τρία γράμματα.
(Σκεφτείτε πώς γίνονται πλεξίδες στα πασχαλινά τσουρέκια,
αν έχετε τη σχετική γνώση.) Αυτό προσπάθησα
να μιμηθώ κ’ εγώ στα ελληνικά, ίσως όχι με τόση επιτυχία: πήρα τα τρία
γράμματα Γ, Ε, και Μ των Γκέντελ, Έσσερ, και Μπαχ, κ’ έφτιαξα το
υπόλοιπο του τίτλου ώστε να θυμίζει πλεξίδα, δηλαδή Ε, Μ, Γ, μόνο που
για το Γ του Γκέντελ χρησιμοποίησα τη λέξη Γιρλάντα, αφού το “π” του
“πλεξίδα” δεν υπάρχει μεταξύ των τριών ονομάτων στα ελληνικά. Αυτό σας δίνει μια
μικρή μόνο “μυρουδιά” του τί περιέχεται στο βιβλίο εκείνο: είναι γεμάτο
από λεκτικά παιχνίδια, μπροστά στα οποία το συγκεκριμένο του τίτλου
είναι “σκέτο παιχνιδάκι”.
(^)
Τα “νοολόγος” και “νοολογία” είναι δικοί-μου όροι, που
χρησιμοποιώ για να μεταφράσω στα ελληνικά τα “cognitive scientist”
και “cognitive science”,
αντίστοιχα. Γνωρίζω οτι κάποιοι
άλλοι χρησιμοποιούν το “γνωσιακή επιστήμη” σαν μετάφραση του “cognitive
science”,
αλλά τη μετάφραση αυτή τη θεωρώ εντελώς αποτυχημένη, καθώς η “γνώση”
είναι “knowledge”,
και παραπέμπει σε μνήμη. Αντίθετα,
cognition είναι η νόηση,
όχι η γνώση. Η νόηση περιλαμβάνει τη γνώση, είναι κάτι
μεγαλύτερο· είναι γνώση + τις διεργασίες που τη χρησιμοποιούν. Για να το
πω αλλιώς, η γνώση (μνήμη) είναι στατική, ενώ η νόηση είναι δυναμική,
γιατί κάνει πράγματα μέσα στο χρόνο. Εν πάση περιπτώσει,
ένας “νοολόγος” είναι αυτός που ασχολείται με τη μελέτη του νου και της
νόησης, αντικείμενο παρόμοιο με αυτό ενός ψυχολόγου, αλλά όχι το ίδιο.
(^) Για τους αγγλομαθείς, αναφυόμενες
ιδιότητες = emergent properties.
(^) Γραμματική
Αχιλλέως Τζαρτζάνου, Εκδ. Καλοκάθη, σελ. 38.
(^) Απλώς και μόνο επειδή μας φαίνεται εμάς σαν εξαιρετικά
σπουδαίο όργανο ο εγκέφαλος δεν σημαίνει οτι αυτό ισχύει για τα ζώα.
Παραδείγματος χάρη, οι χωρικοί που σφάζουν κοτόπουλα ή γαλοπούλες
γνωρίζουν οτι το αποκεφαλισμένο πτηνό μπορεί να εξακολουθήσει να
τινάζει τα φτερά και τα πόδια-του, και μάλιστα για αρκετά λεπτά της
ώρας. Ακόμα και να το βάλει στα πόδια μπορεί, όντας ακέφαλο, αν
ξεφύγει. (Όποιος, γέννημα–θρέμμα πόλης, δεν το πιστεύει αυτό, δεν
έχει παρά να ψάξει και να βρει μερικά βίντεο στο
YouTube.)
(^) Αυτό είναι ιδιαιτερότητα της ελληνικής·
δεν σημαίνει οτι η λέξη στην περίπτωση του “άλογό του” δεν έχει
συλλαβή–πυρήνα, απλώς χρειαζόμαστε τη δεύτερη τονισμένη συλλαβή λόγω του
απαράβατου κανόνα οτι μια λέξη δεν μπορεί να έχει τόνο στην — ας την
πούμε — “αντιπροπαραλήγουσα” (στην τέταρτη συλλαβή απ’ το τέλος).
Επειδή η εγκλιτική λέξη (το “-του” στο “άλογό
του”) προσθέτει μια
συλλαβή που αντιλαμβανόμαστε ως 4η, γιαυτό χρειαζόμαστε τον επιπλέον
τόνο στη συλλαβή που πλέον παίζει ρόλο παραλήγουσας (το “-γό-”).
(^) Δεν ξέρω αν γίνεται
πραγματικά μια τέτοια αντικατάσταση υδρογόνου από χλώριο, και ειδικά στη
θέση που δείχνω στην εικόνα, αλλά κι αν δεν γίνεται ακριβώς εκεί, θα
γίνεται κάπου αλλού· κι αν δεν μπαίνει εκεί ένα χλώριο, μπορεί να
μπαίνει κάποιο άλλο είδος ατόμου, π.χ. ένα φθόριο, ή κάτι τέτοιο.
Δεν έχει πολλή σημασία η σχολαστική προσκόλληση στη
χημική πραγματικότητα εδώ, αλλά η ουσία, που είναι οτι κάποιο άτομο,
μέρος ενός σημαντικά μεγαλύτερου μορίου, αντικαθίσταται από κάποιο άλλο.
(^) Οι Πυθαγόρειοι ήταν η σχολή του
Πυθαγόρα. Δεν είναι γνωστό ποιος ακριβώς είχε ανακαλύψει τί στη
μυστικιστική εκείνη ομάδα. Όλες οι ανακαλύψεις αποδίδονταν
υποχρεωτικά στον Πυθαγόρα.
(^) Γιατί
λέμε οτι οι χιμπαντζήδες είναι οι «φυλογενετικά πιο κοντινοί-μας
συγγενείς»; Διότι αν κοιτάξουμε το “φυλογενετικό δέντρο” της εξέλιξης
των ειδών, δηλαδή το πώς διακλαδίστηκαν στο χρόνο τα έμβια όντα
εξελισσόμενα μέσω κοινών προγόνων (σαν τα κλαδιά ενός δέντρου), θα δούμε
οτι απ’ ολα τα είδη έμβιων όντων, εκείνο με το οποίο έχουμε τον πιο
πρόσφατο κοινό πρόγονο είναι ο χιμπαντζής. Αυτός ο κοινός πρόγονος των
ανθρώπων και των χιμπαντζήδων υπολογίζεται οτι έζησε περί τα 7 με 9
εκατομμύρια χρόνια πριν, και μάλλον έμοιαζε αρκετά με το σημερινό
χιμπαντζή, παρά με τον άνθρωπο. Αυτή η χρονική εκτίμηση προκύπτει τόσο
από μοριακή ανάλυση, όσο και από ευρήματα απολιθωμάτων. Επίσης η μοριακή
ανάλυση δείχνει οτι απ’ ολα τα είδη έμβιων όντων, το
DNA του χιμπαντζή είναι το πιο παρόμοιο με το ανθρώπινο
DNA, που εξηγείται μέσω του οτι, απ’ ολα τα
είδη, τον πιο πρόσφατο κοινό πρόγονο τον έχουμε με τον χιμπαντζή. (Ή
μάλλον αυτή, η περί του DNA, είναι πλέον η
πρωτογενής παρατήρηση, δηλαδή η απόδειξη του
γεγονότος οτι τον πιο πρόσφατο κοινό
πρόγονο τον έχουμε με τον χιμπαντζή.)
(^) Το να
αναγνωρίσει ένα ζώο τον εαυτό-του μέσα στον καθρέφτη (και όχι κάποιο
άλλο ζώο του είδους-του) λέγεται το “τεστ του καθρέφτη” και το περνάνε
ελάχιστα ζώα. Π.χ., οι χιμπαντζήδες και οι ουραγκοτάγκοι περνάνε το
τεστ, οι γορίλλες όμως αποτυγχάνουν, νομίζοντας οτι βλέπουν έναν άλλο
γορίλλα στον καθρέφτη. Το οτι το περνάνε οι ουραγκοτάγκοι είναι αρκετά
παράδοξο, γιατί πρόκειται για πιθήκους που διάγουν μοναχικά το
μεγαλύτερο μέρος της ζωής-τους, και βλέπουν τον σύντροφο ουραγκοτάγκο
μόνον όταν θέλουν να ζευγαρώσουν. Παρεμπιπτόντως, όταν ήμουν μικρός
θυμάμαι που έβλεπα τον κόκκορα στην αυλή της γιαγιάς να επιτίθεται με
μανία εναντίον του εαυτού-του, που τον έβλεπε να καθρεφτίζεται στο
γυαλιστερό αμάξωμα του αυτοκινήτου του θείου-μου. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει
πτηνό που να περνάει το τεστ του καθρέφτη.
(^) Θέλω να
σημειώσω όμως εδώ πως ο Hofstadter μου δίνει την
εντύπωση οτι προσδίδει πολύ βαθύτερη σημασία στην έννοια του “βρόχου”
και στο ρόλο που αυτός παίζει στην ανάδυση ενός “εγώ”,
δηλαδή μιας ψυχής. Δεν είναι τυχαίο νομίζω οτι η λέξη “βρόχος”
εμφανίζεται στον τίτλο του βιβλίου-του («Είμαι ένας παράξενος βρόχος»),
και ο ίδιος αναλώνει ένα σημαντικό μέρος του βιβλίου εκείνου για να
εξηγήσει την έννοια της “αυτοαναφοράς” (αγγλ.: self-reference)
μέσω βρόχων, με πολλά και διάφορα παραδείγματα. Προσωπικά καταλαβαίνω
τη σημασία του βρόχου σαν μέσου με το οποίο
επιτυγχάνεται αυτογνωσία, δηλαδή ενσυνείδητη γνώση του “εαυτού”,
όπως εξήγησα παραπάνω. Αλλά έχω την αμυδρή εντύπωση οτι ο
Hoftstadter εννοεί κάτι βαθύτερο που δεν έχω καταλάβει
πλήρως· ιδίως μάλιστα επειδή επιμένει στον προσδιορισμό “παράξενος”
βρόχος. Εγώ δεν βρίσκω τίποτα το παράξενο σε μια εσωτερική παράσταση που
δείχνει προς τον εαυτό-της. Όμως το οτι δεν μπορώ να δω τίποτα το
παράξενο δεν σημαίνει οτι δεν υπάρχει. Κάμποσες φορές συνέβη ο
Hofstadter να εννοούσε κάτι με τα γραφόμενά του
το οποίο κατάλαβα πολύ αργότερα. Υποπτεύομαι οτι κάτι τέτοιο μπορεί να
συμβαίνει και με την έννοια “παράξενος βρόχος”.
(^) Ή μάλλον, ας
πούμε οτι ο άνθρωπος νόμιζε (και εν πολλοίς νομίζει ακόμα) οτι
κάποια γεγονότα αποτελούν ενδείξεις για την ύπαρξη ψυχών (χωρίς σώματα),
άρα και μετά θάνατον ζωής. Π.χ. ερμήνευε διάφορους φυσικούς ήχους σαν
τις φωνές των προγόνων, ή κακών/καλών δαιμόνων, ή μπορεί να ερμήνευε
κάποια όνειρα σαν τις κατευθείαν επιθυμίες ανθρώπων που δεν βρίσκονταν
πια στη ζωή, των ψυχών-τους δηλαδή.
(^) Δεν είναι δυνατό να
πούμε πότε ακριβώς πρωτοεμφανίστηκαν οι πολυκύτταροι οργανισμοί, γιατί
δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ μονοκύτταρων και πολυκύτταρων:
μερικοί οργανισμοί συμπεριφέρονται τόσο σαν μονοκύτταροι όσο και σαν
πολυκύτταροι.
(^) Υπάρχει πάντως μια
αρχαία Βαβυλωνιακή επιγραφή, της 2ης χιλιετηρίδας π.Χ., που προσδιορίζει
την τιμή του π ως 3.125, δηλαδή 3⅛. Βέβαια, ακόμα και μεταξύ
αυτής της προσεγγιστικής τιμής — όσο “καλούτσικη” κι αν μας φαίνεται —
και τις ιδέας οτι ο π δεν μπορεί να εκφραστεί μέσω
κλασμάτων — στην οποία έφτασαν οι Έλληνες — υπάρχει μια διανοητική
άβυσσος.
(^)
Το παρακάτω αρθράκι δημοσιεύτηκε στην Ελευθεροτυπία της 13ης
Μαΐου 2003: «Ένα από τα θαύματα της φύσης, η γέννηση του μικρού ενός
μουλαριού, συνέβη στη Δράμα. Το μικρό, δυστυχώς, δεν μπόρεσε να
επιβιώσει. Η γέννηση συνέβη στο [...] αγρόκτημα του Προκόπη Άρμεν, ετών
50, στο χωριό Ταξιάρχες της Δράμας. Δικό του είναι το... θηλυπρεπές
μουλάρι. Όταν ο άνθρωπος παρατήρησε το σπάνιο φαινόμενο κάλεσε τον
τοπικό κτηνίατρο που επιβεβαίωσε το συμβάν. Εντούτοις, μετά τον τοκετό,
που ήταν φυσικός, το νεογνό αναζήτησε τη μητέρα για να θηλάσει. Το
πρόβλημα ήταν οτι το μουλάρι δεν είχε μαστούς και γάλα. Ο κ. Άρμεν, μαζί
με άλλους χωρικούς, προσπάθησε να κρατήσει το νεογνό ζωντανό δίνοντάς
του άλλα είδη τροφής, που χρησιμοποιούνται για μεγαλύτερα ζώα, αλλά
μάταια. Το νεογέννητο χρειαζόταν μητρικό γάλα, και μετά από μία μέρα
πέθανε, γεμίζοντας με λύπη τη μητέρα του, τον ιδιοκτήτη του, και τους
άλλους χωρικούς. Το έθαψαν στα περίχωρα του χωριού, αφού προηγουμένως
πήραν όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής.»
(^)
Κάποτε τον λέγαμε “δυϊσμό”. Τώρα βλέπω οτι πολλοί τον αναφέρουν
σαν “δυαλισμό”, μάλλον κάνοντας αντιγραφή γράμμα προς γράμμα του
αγγλικού dualism. Γιατί; Αφού υπάρχει η
ελληνική λέξη και ρίζα. Ο αρχαίος αριθμός δύο αντικειμένων στην ελληνική
γραμματική είναι δυϊκός αριθμός, όχι δυαλικός (παρόλο που
στα αγγλικά είναι γνωστός σαν dual
number). Αν είναι να ξεγράψετε όλες τις
ελληνικές λέξεις επειδή μάθατε πέντε αγγλικές, να μου το πείτε να το
ξέρω τουλάχιστον.
(^)
Ακριβώς την ίδια πρόβλεψη έκανε και ο συγγραφέας
σαν μεταπτυχιακός φοιτητής, αλλά το 1996, χωρίς να έχει
ιδέα για την πρόβλεψη του Kurzweil, και χωρίς να
την ανακοινώσει σε κανέναν άλλον εκτός από τον επιβλέποντα καθηγητή-του.
Η πρόβλεψη ήταν αποτέλεσμα μιας απλής συνέχισης δύο καμπυλών στο χρόνο, οι οποίες
τέμνονταν στο έτος 1998.
(^) Πιο
συγκεκριμένα, σκοπός δεν είναι η κατασκευή ενός προγράμματος που να
λύνει τα συγκεκριμένα προβλήματα του Μπόνγκαρντ που τυχαίνει να είναι
γνωστά, αλλά όλα αυτού του είδους τα προβλήματα, δηλαδή
οποιοδήποτε παρόμοιο πρόβλημα μπορεί να παρουσιάσει κάποιος στο μέλλον.
Το «οποιοδήποτε παρόμοιο πρόβλημα» ουσιαστικά σημαίνει να λυθεί το
αφηρημένο πρόβλημα της ανθρώπινης γενικής ικανότητας για
κατηγοριοποίηση, που είναι η “1η νοητική αρχή” στη σελίδα-μου περί
αρχών
της νόησης. Εκεί λοιπόν είναι που χρειάζεται η ανθρώπινη νοημοσύνη: στην
αντιμετώπιση του προβλήματος στην πλήρη γενικότητά του.
(^) Ασφαλώς και
ήταν νερωμένο το κρασί που έπιναν, για να μη μεθύσουν. Γιατί σκοπός ήταν
η υψηλού επιπέδου συζήτηση, που με “πειραγμένο” το μυαλό από το
οινόπνευμα δεν μπορεί να ευδοκιμήσει. Όσο για τα εδέσματα, αυτά τους
σερβίρονταν πριν ν’ αρχίσει η οινοποσία, γιατί με μπουκωμένο το στόμα
πάλι δεν γίνεται συζήτηση (αντίθετα απ’ ότι φαίνεται να πιστεύουν
μερικοί τραγικοί απόγονοί τους).
|
Βιβλιογραφία: Dawkins, Richard (1976). The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press. (Amazon) (^) Dennett, Daniel C. (1991). Consciousness Explained. Toronto: Little, Brown, and Company (Canada) Ltd. (Amazon) (^) Dennett, Daniel C. (1996). Kinds of Minds: Toward an understanding of consciousness. London: Weidenfeld and Nicolson. (Amazon) (^) Foundalis, Harry E. (2006). “Phaeaco: A Cognitive Architecture Inspired by Bongard’s Problems”. Dissertation Thesis, Computer Science and Cognitive Science, Indiana University, Bloomington, IN. (Καταβίβαση. Προσοχή: αρχείο pdf μεγάλου μεγέθους (14 MB).) (^) Hofstadter, Douglas R. (1995). Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought. New York: Basic Books. (In Amazon) (^) Hofstadter, Douglas R. (2007). I Am a Strange Loop. New York: Basic Books. (Amazon) (^) |
© Σημείωση πνευματικής ιδιοκτησίας: Το παραπάνω κείμενο πρωτοαναρτήθηκε το Δεκέμβριο του 2009. Ο συγγραφέας προς το παρόν δεν ενδιαφέρεται να εκδώσει το κείμενο αυτό σε φυσική μορφή στην ελληνική γλώσσα. Οποιαδήποτε προσπάθεια χρήσης των ιδεών του κειμένου αυτού είτε σε άρθρα, ηλεκτρονικά ή έντυπα, είτε σε βιβλία, ή σε άλλα μέσα πληροφόρησης, χωρίς αναφορά στην πηγή-τους, δηλαδή την παρούσα ιστοσελίδα, θα θεωρηθεί (στην καλύτερη περίπτωση) σαν ανήθικη πράξη αντιγραφής, ή (στη χειρότερη) σαν κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Παρακαλώ σημειώστε οτι στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες του κόσμου, η πνευματική ιδιοκτησία προστατεύεται αυτόματα (χωρίς την επί τούτου αίτηση του ιδιοκτήτη) — σας ευχαριστώ για την κατανόηση. |
- Περί ψυχής
- 1. Ψυχές;
- 2. Ύλη
- 2.1 Αναφυόμενες ιδιότητες
- 2.2 Αναφυόμενες, αλλά και Ανακυκλούμενες!
- 3. Ζωή
- 4. Σκέψη
- 5. Ψυχή
- 5.1 Οι έννοιες: τα “μόρια” της νόησης
- 5.2 Η έννοια του “άλλου” και η έννοια του “εγώ”
- 5.3 Η Δυτική Σκέψη και η εξάρτησή της από την Ελλη...
- 6. Τεχνητές ψυχές;
- 6.1 Δυϊσμός: η φιλοσοφική άρνηση “με το έτσι θέλω”...
- 6.2 John Searle, ο πατριάρχης των αρνητών
- 6.3 Επιχειρήματα που υποστηρίζουν τη δυνατότητα κα...
- 6.4 Γιατί δεν έχουν υλοποιηθεί “τεχνητές ψυχές” μέ...
- 6.5 Κίνδυνοι από την υλοποίηση νοήμονων προγραμμάτ...
- 6.6 Πιθανά οφέλη από την υλοποίηση νοήμονων προγρα...