Φιλοκαλία των ιερών νηπτικών - Point of view

Εν τάχει

Φιλοκαλία των ιερών νηπτικών



  “Καλωσορίζουμε στην ΕΟΚ την χώρα του Σωκράτη, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Ηράκλειτου, του Αισχύλου, του Ευριπίδη, του Μεγάλου Αλεξάνδρου” ή κάτι ανάλογο.

  Παρ’ όλα αυτά η κορυφαία γαλλική εφημερίδα η Μόντ, (“Le Monde”, Ο Κόσμος) χρησιμοποίησε την εξής φράση:
“Καλωσορίζουμε την χώρα της Φιλοκαλίας, την χώρα του Βασιλείου, του Γρηγορίου, του Χρυσοστόμου”!

  Μα, τι καινά δαιμόνια είναι αυτά, που σπέρνει με την είσοδο της η χώρα του Σωκράτη στην καρδιά της Ευρώπης;    Και μάλιστα ανάμεσα σε κοσμικά κράτη; Και να, ο αρχαίος φιλόσοφος φαίνεται να γελά κάτω από τα μουστάκια του, και όταν όλα τα βλέμματα πέφτουν απάνω του, αρχίζει να συνταράσσεται από τα γέλια και μέσα στα… αναφιλητά, τους λέει: “Δεν ξέρω τίποτα. Από τα καινά δαιμόνια περάσαμε στην Καινή Διαθήκη! Και από τους φιλοσόφους, στους Τρεις Ιεράρχες και του Πατέρες της Εκκλησίας! Ρωτήστε και τους Γάλλους. Αυτοί το είπαν, αυτοί ξέρουν”!

  Βέβαια όσον αφορά την “Φιλοκαλία” οι περισσότεροι Έλληνες και οι πλείστοι των ξένων δεν είχαν, ούτε έχουν ιδέα περί τίνος πρόκειται. Το μυαλό τους θα πήγε, προφανώς, στους ωραίους αρχαίους ναούς, τα αγάλματα, και τα λοιπά αρχαιολογικά ευρήματα. Και όσοι Έλληνες και ξένοι, διδάχθηκαν Θουκυδίδη από το πρωτότυπο, το μυαλό τους θα πήγε στο “φιλοκαλούμε με τ’ ευτελείας” και στην αγάπη του ωραίου.

  Αλλά, εδώ τα πράγματα πάνε πιο μακριά, και πιο βαθειά. Πολύ πιο βαθειά. Εδώ πρόκειται για της ψυχής θέματα. Η “Φιλοκαλία” είναι η βίβλος των Πατέρων της Εκκλησίας που γνωρίζει σε βάθος την ψυχή του ανθρώπου, που την ανατέμνει, την ανασυγκροτεί, της δίνει ζωή και την ανασταίνει! Και αν ο “κόσμος” έχει τη ψυχο-λογία του βάθους, η εκκλησία έχει τον δικό της λόγο και τρόπο ως ευκαιρία και δυνατότητα ύπαρξης, αλλά και του περισσού αυτής! Της θέωσης του ανθρώπου!

  Και να που οι διανοούμενοι Γάλλοι μας θέτουν ενώπιον των ευθυνών μας. Είναι σαν να μας λένε. Κοιτάξτε:

  Βαριά βιομηχανία δεν έχετε, την γεωργοκτηνοτροφία σας σε λίγα χρόνια θα τη διαλύσουμε, τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς τους έχουμε εκδώσει εμείς, και εσείς έρχεστε σε μας και τους σπουδάζετε, τι μένει, λοιπόν, σε σας που δεν έχουμε; Η “Φιλοκαλία”!






 


 


 





ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΣΚΗΤΙΚΩΝ

1 ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΓΕΡΟΝΤΩΝ ΑΡΧΙΚΗ

2 ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΟΣΧΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΛΕΙΜΩΝ ΑΡΧΙΚΗ

3 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Ο ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗ

4 ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΥ ΚΥΡΡΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΡΧΙΚΗ

5 ΚΥΡΙΛΛΟΣ Ο ΣΚΥΘΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗ

6 ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΕΛΕΝΟΠΟΛΕΩΣ ΛΑΥΣΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑΑΡΧΙΚΗ

7 ΜΑΚΑΡΙΟΣ Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΑΡΧΙΚΗ

8 ΑΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ ΛΟΓΟΙ ΑΣΚΗΤΙΚΟΙ (Α’-ΚΣΤ’)ΑΡΧΙΚΗ

8 ΒΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ ΛΟΓΟΙ ΑΣΚΗΤΙΚΟΙ (ΚΖ’-ΞΑ’)ΑΡΧΙΚΗ

8Γ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ ΛΟΓΟΙ ΑΣΚΗΤΙΚΟΙ (ΞΒ’-ΠΣΤ’)ΑΡΧΙΚΗ

9 ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΦΩΤΙΚΗΣ ΙΩΚΑΡΠΑΘΙΟΣΑΡΧΙΚΗ

10 ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΟΥ ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ (Α’-ΣΚΘ’)ΑΡΧΙΚΗ

10Β ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΟΥ ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ (ΣΛ’-ΦΚΒ’) ΑΡΧΙΚΗ

10Γ ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΟΥ ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ (ΦΚΓ’-ΩΜΑ’) ΑΡΧΙΚΗ

11Α ΕΥΑΓΡΙΟΥ ΤΟΥ ΑΣΚΗΤΟΥ ΝΕΙΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΑΡΧΙΚΗ

11Β ΝΕΙΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΛΟΓΟΙΑΡΧΙΚΗ

11Γ ΝΕΙΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΛΟΓΟΙ-ΕΠΙΣΤΟΛΕΣΑΡΧΙΚΗ

11Δ ΝΕΙΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ-ΒΙΒΛΙΑ (Β-Δ)ΑΡΧΙΚΗ

12 ΑΒΒΑ ΗΣΑΪΟΥ-ΖΩΣΙΜΑ-ΔΩΡΟΘΕΟΥΑΡΧΙΚΗ

13 ΜΑΡΚΟΥ ΕΡΗΜΙΤΟΥ-ΗΣΥΧΙΟΥ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝΑΡΧΙΚΗ

 13A ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ (ΔΙΑΛΟΓΟΣ –ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΥΝΑΞΕΩΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗ ΚΡΙΝΕΙΝ ΚΑΙ ΜΝΗΣΙΚΑΚΕΙΝ – ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΝ ΑΝΑΓΩΓΗΝ ΤΟΥ ΕΞΑΗΜΕΡΟΥ ΤΗΣ ΚΤΙΣΕΩΣ)ΑΡΧΙΚΗ

13Β ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ (ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ (Α’-ΞΔ’)) ΑΡΧΙΚΗ

13Γ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ (ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ (ΞΕ΄’-ΡΝΔ’) – ΔΥΟ ΛΟΓΟΙ ΕΙΣ ΤΟΒ ΣΤ’ ΨΑΛΜΟΝ – ΛΟΓΟΙ ΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤ’ΕΙΚΟΝΑ (Α’-Γ’) – ΧΡΗΣΕΙΣ ΑΧΡΗΣΤΟΙ ΜΙΑΡΩΝ ΔΥΣΣΕΒΩΝ ΑΡΕΙΑΝΩΝ-ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΟΙΜΗΘΕΝΤΑΣ – ΛΟΓΟΙ ΚΑΤΑ ΙΟΥΔΑΙΩΝ (Α’-Γ’) –ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΟΣ ΙΟΥΔΑΙΩΝ – ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΛΟΓΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΑΡΧΙΚΗ

13Δ ΑΝΤΙΟΧΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ (ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΝ ΚΕΦΑΛΑΙΑ (Α’-ΡΓ’) – ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ ΑΡΧΙΚΗ

14 ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ-ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ-ΠΕΡΙ ΑΓΑΠΗΣ-ΛΟΓΟΣ ΑΣΚΗΤΙΚΟΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΑΡΧΙΚΗ

14A ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ-ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ-ΠΡΟΣ ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΝ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΝ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΝΘ’ ΨΑΛΜΟΝΑΡΧΙΚΗ

14Β ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΠΡΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΝ,ΠΕΡΙ ΑΠΟΡΩΝ (ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Α’-ΝΓ’)ΑΡΧΙΚΗ

14Γ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΠΡΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΝ ΠΕΡΙ ΑΠΟΡΩΝ (ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΝΔ’-ΞΕ’) ΑΡΧΙΚΗ

14Δ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΑΠΟΡΙΩΝ (Α’-Ε’ ΚΑΙ Α’-ΡΔ’)ΑΡΧΙΚΗ

14E ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΑΠΟΡΙΩΝ (ΡΕ’-ΡΟΘ’) - ΣΧΟΛΙΑ ΕΙΣ ΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ Α’ ΕΙΣ ΤΟ ΠΕΡΙ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ Β’ ΕΙΣ ΤΟ ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣΑΡΧΙΚΗ

14ΣΤ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΣΧΟΛΙΑ ΕΙΣ ΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ Α’ΣΧΟΛΙΑ ΕΙΣ ΤΟ ΠΕΡΙ ΘΕΙΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ-Β’ΕΙΣ ΤΟ ΠΕΡΙ ΜΥΣΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΑΡΧΙΚΗ

15A ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΑΡΧΙΚΗ

15Β ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ (Α’-ΜΣΤ’)ΑΡΧΙΚΗ

15Γ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΡΡΗΤΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΥ ΑΡΧΙΚΗ

15Δ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ-ΣΧΟΛΙΑ ΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΑΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥΑΡΧΙΚΗ

15E ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΑΡΧΙΚΗ

17 ΠΕΤΡΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΣΥΝΑΪΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΑΣΚΗΤΟΥ ΑΡΧΙΚΗ

18 ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΟΥ ΣΤΟΥΔΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Α’-ΙΒ’ ΚΑΤΗΧΗΣΕΙΣ Α’-ΛΓ’ ΑΡΧΙΚΗ

18Α ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΟΥΔΙΤΟΥ ΚΑΤΗΧΗΣΕΙΣ (ΛΔ’-ΡΚΔ’)ΑΡΧΙΚΗ

18Β ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΟΥΔΙΤΟΥ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΒΙΒΛΙΟΝ Α’, Α’-ΝΖ’, ΒΙΒΛΙΟΝ Β’,Α’-ΝΕ’)ΑΡΧΙΚΗ

18Γ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΟΥΔΙΤΟΥ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ (ΒΙΒΛΙΟΝ Β’, ΝΣΤ’-ΣΚΑ’) ΑΡΧΙΚΗ

19Α ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΣΥΜΕΩΝ ΥΠΟ ΝΙΚΗΤΑ ΣΤΗΘΑΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΙ ΑΡΧΙΚΗ

19Β ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΒΙΒΛΟΣ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ Α’-Γ’ ΒΙΒΛΟΣ ΤΩΝ ΗΘΙΚΩΝ Α’-Σ’ ΑΡΧΙΚΗ

19Γ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΒΙΒΛΟΣ ΤΩΝ ΗΘΙΚΩΝ (ΛΟΓΟΙ Ζ’-ΙΕ’) ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ (ΛΟΓΟΙ Α’-Ζ’)ΑΡΧΙΚΗ

19Δ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ (Η’-ΛΔ’) ΑΡΧΙΚΗ

19Ε ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΥΜΝΟΙ (Α’-ΚΖ’) ΑΡΧΙΚΗ

19ΣΤ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΥΜΝΟΙ (ΚΗ’-ΝΗ’) ΑΡΧΙΚΗ

20 ΝΙΚΗΤΑ ΣΤΗΘΑΤΟΥ ΗΛΙΑ ΕΝΔΙΚΤΟΥ ΘΕΟΛΗΠΤΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΓΡΗΓΣΙΝΑΪΤΟΥ  ΑΡΧΙΚΗ

21 ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ ΚΑΤΑΦΥΓΙΩΤΟΥ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ –ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΤΩΝ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΩΝ-ΠΕΡΙ ΘΕΙΑΣ ΕΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ-ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΑΙ ΚΑΝΩΝ ΑΚΡΙΒΗΣΑΡΧΙΚΗ

21Α ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΔΗ ΚΑΙ ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΟΥ ΑΡΧΙΚΗ

22 ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΑΣΙΛΑΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΘΕΙΑΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗΣΑΡΧΙΚΗ

 

Pages