Οι συναισθηματικά ευφυείς άνθρωποι χειρίζονται το θυμό - Point of view

Εν τάχει

Οι συναισθηματικά ευφυείς άνθρωποι χειρίζονται το θυμό





Οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούμε να αποφεύγουμε την αντιπαράθεση, αλλά είναι μια πλευρά της ζωής από την οποία δεν μπορούμε να ξεφεύγουμε για πάντα. Χρειάζεται να διεκδικούμε, να θέτουμε όρια και να δηλώνουμε ανάγκες – και οι άλλοι χρειάζονται να κάνουν το ίδιο με εμάς. Υπάρχουν εκατομμύρια απαίσιοι τρόποι να εκφράζουμε το θυμό μας. Εδώ όμως, θα εστιάσουμε στους παραγωγικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τον επικοινωνήσουμε, μέσω της συναισθηματικής μας νοημοσύνης.

Ο ρόλος του θυμού

Ο θυμός – τόσο άμεσος, όσο και έμμεσος (ή παθητικός) – έχει στόχο να επικοινωνήσει κάτι σημαντικό. Αλλά μπορεί επίσης να απομακρύνει τους ανθρώπους. Αυτό που πραγματικά θέλετε είναι να συνδεθείτε και να ακουστείτε, αλλά όταν εμπλέκεται ο θυμός, το αποτέλεσμα είναι συχνά το αντίθετο. Η επιθετικότητα κάθε μορφής είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο στην συναισθηματικά ευφυή επικοινωνία.
Οι άνθρωποι συχνά πιστεύουν ότι η παθητικο – επιθετική επικοινωνία είναι κατά κάποιο τρόπο καλύτερη ή «ευγενικότερη» – αλλά δεν είναι. Συγκεκριμένα, φαίνεται να είναι χειρότερη. Δυστυχώς, εκεί καταφεύγουν όμως πολύ άνθρωποι. Στην παθητικο – επιθετική συμπεριφορά λέμε κάτι που ακούγεται αθώο, αλλά στην πραγματικότητα σημαίνει κάτι άλλο που είναι λίγο κακό. Αν ψάχνετε την αληθινή και ουσιαστική σύνδεση και κατανόηση με έναν άλλο άνθρωπο, χρειάζεστε μια καλύτερη στρατηγική.
Οι έρευνες υποδεικνύουν ξανά και ξανά ότι ένας εχθρικός τύπος επικοινωνίας απομακρύνει τους ανθρώπους: είτε είναι επιθετικοί, είτε παθητικο – επιθετικοί, θα αντιδράσουν αρνητικά απέναντί σας. Θα νιώσουν άβολα, δεν θα καταλάβουν τι συμβαίνει και θα θέλουν να απομακρυνθούν από κοντά σας.

Πώς να επικοινωνείτε το θυμό σας χωρίς να καταστρέφετε τις σχέσεις σας

Κάποιες κουλτούρες θεωρείται ότι είναι εξαιρετικά άμεσες. Αυτό που βλέπετε είναι συχνά αυτό που παίρνετε. Αν όμως προέρχεστε από ένα περιβάλλον, όπου οι άνθρωποι δεν συνηθίζουν να επικοινωνούν με αυτό τον τρόπο, ένα άμεσο στυλ επικοινωνίας θα σας φαίνεται σκληρό και αναιδές.
Άλλοι πολιτισμοί φαίνονται πιο έμμεσοι ως προς αυτό. Ορισμένοι λένε ότι ο Γαλλικός τρόπος επικοινωνίας έχει ένα παθητικο – επιθετικό στυλ. Η ευπρέπεια θεωρείται σημαντικότερη από την αμεσότητα. Οι άνθρωποι τείνουν να πράττουν πιο ευχάριστα. Εντούτοις, εκεί όπου η κουλτούρα θεωρεί το «ευπρεπές» σημαντικότερο όλων, χρειάζεται να αντιμετωπίσετε και περισσότερο «πάγο».
Το σίγουρο είναι, όμως, ότι καμία εξ αυτών των προσεγγίσεων δεν οδηγεί απαραίτητα στα εποικοδομητικά αποτελέσματα που θέλετε. Όταν είστε θυμωμένοι, χρειάζεται να το εκφράσετε. Τόσο οι επιθετικές, όσο και οι παθητικο – επιθετικές συμπεριφορές θα σας απομακρύνουν από τους ανθρώπους. Είναι προτιμότερο να δοκιμάσετε τα παρακάτω:

1. Αναγνωρίστε αυτό που συμβαίνει πραγματικά, αποκτήστε επίγνωση

Αν βράζετε από θυμό, προτιμήστε να περιμένετε λίγο. Αν και θα βιάζεστε να «πετάξετε» τη σύγχυσή σας (άμεσα ή έμμεσα) στο πρόσωπο κάποιου, ή μέσω μηνύματος ή μέσω email, η απόπειρα επικοινωνίας σας θα είναι αποτυχημένη. Αν είστε θυμωμένοι, δεν έχετε τον έλεγχο του μυαλού σας.
Γνωρίζουμε ότι όταν τα κέντρα εγκεφάλου των συναισθημάτων είναι πολύ ενεργά, δυσκολευόμαστε περισσότερο να σκεφτούμε λογικά. Χαλαρώστε λίγο και θα δείτε τα πράγματα καθαρότερα, θα επικοινωνήσετε πιο αποτελεσματικά. Αναπνεύστε, κάντε μια βόλτα, αποσπάστε την προσοχή σας με μια κωμωδία, διαλογιστείτε, γυμναστείτε, προσευχηθείτε – ο,τι θέλετε, για να βοηθήσετε τον εαυτό σας να ανακτήσει την ψυχραιμία του.

2. Κατανοήστε το συναίσθημά σας

Εξερευνήστε αν το αληθινό σας συναίσθημα είναι ο θυμός. Ίσως είστε απλά λυπημένοι ή πληγωμένοι. Συχνά, νομίζουμε ότι είμαστε συγχυσμένοι με έναν άνθρωπο ή κατάσταση, αλλά η αληθινή κατάσταση είναι ότι στην πραγματικότητα νιώθουμε πόνο, απόρριψη ή ματαίωση. Μόλις καταλάβετε ποιο είναι το πραγματικό σας συναίσθημα, τότε αποφασίστε να το επικοινωνήστε.

3. Σκεφτείτε αν είστε άδικοι

Είναι πολύ εύκολο να κατηγορήσετε έναν άνθρωπο ή μια κατάσταση για το πώς νιώθετε. Πεινάτε, είστε κουρασμένοι, παρακοιμηθήκατε, είστε στρεσαρισμένοι, δυστυχισμένοι στο γάμο σας και ύστερα κατηγορείτε το πρώτο άτομο ή κατάσταση που βρίσκεται στο δρόμο σας. Πιθανότατα κάποιον που βρίσκεται κοντά σας. Κατά τη διαδικασία αυτή, απομακρύνετε τους ανθρώπους που αγαπάτε περισσότερο – επιδεινώνετε δηλαδή απλώς τα πράγματα. Επιπλέον, μένετε και πάλι θυμωμένοι, αφού αυτοί δεν είναι οι πραγματικοί υπαίτιοι.

4. Αναπτύξτε περιέργεια

Εστιάζοντας στους λόγους που είστε θυμωμένοι, θλιμμένοι ή συγχυσμένοι, εστιάζετε στον εαυτό σας. Τα αρνητικά συναισθήματα, σύμφωνα με έρευνες, μας κάνουν να στρεφόμαστε στον εαυτό μας. Δεν υπάρχει χώρος για κάποια άλλη οπτική, επειδή είμαστε παγιδευμένοι στη δική μας πλευρά των πραγμάτων.
Το πιθανότερο είναι να μην σκέφτεστε καν τι συμβαίνει στο νου του άλλου. Τότε είναι που χρειάζεται να φέρετε στην επιφάνεια ένα πολύ βοηθητικό συναίσθημα: την περιέργεια. Γίνετε περίεργοι για τους λόγους που το άλλο άτομο έδρασε με τον τρόπο που έδρασε. Αντί να τους πάτε κόντρα, ρωτήστε τους με ειλικρινές ενδιαφέρον γιατί έκαναν ό, τι έκαναν. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν τριγυρνούν με κακές προθέσεις – αλλά οι περισσότεροι θυμώνουμε ή πληγώνουμε τους άλλους κατά λάθος.

5. Αποκτήστε ενσυναίσθηση

Όταν κάνετε χώρο για την άποψη ενός άλλου και τον ρωτάτε «γιατί», αντί απλά να υποθέσετε το χειρότερο, τον προσκαλείτε σε μια πραγματική επικοινωνία και δείχνετε σεβασμό. Το αποτέλεσμα: Αναπτύσσετε κατανόηση και χτίζετε μια βαθύτερη σχέση με βάση την ενσυναίσθηση. Αν τους προσεγγίσετε με επιθετικότητα, θα ανταποκριθούν αμυντικά.

6. Επικοινωνήστε με επιδεξιότητα

Μοιραστείτε την οπτική σας, χρησιμοποιώντας τη λέξη «εγώ» και μιλήστε για το πώς νιώθετε. Αλλά μη σταματάτε εκεί, αλλιώς θα μείνετε στο εγωκεντρικό στοιχείο σας. Ζητήστε από το άλλο άτομο να μοιραστεί την οπτική του μαζί σας. Δείξτε ενδιαφέρον για την οπτική του άλλου και εξερευνήστε μαζί πώς μπορείτε να φτάσετε σε έναν συμβιβασμό.
via

Pages