Οι ανάγωγοι των «Ναι» και οι αδιάφοροι των «Όχι» - Point of view

Εν τάχει

Οι ανάγωγοι των «Ναι» και οι αδιάφοροι των «Όχι»



  Όταν λέτε «όχι» στο παιδί σταματά η συζήτηση, αλλά εάν λέτε το «όχι» πολύ συχνά, τα παιδιά σας ενδέχεται να σταματήσουν να ζητούν άλλο τη γνώμη σας. Το να λέτε «όχι» μπορεί να γίνει αναποτελεσματικό εάν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά, ενώ συχνά οδηγεί σε μια μάχη για τη διατήρηση της δικής σας εξουσίας.» (3)



  Από την άλλη το να λέτε «ναι» όλη την ώρα ίσως εμποδίσει τα παιδιά σας να μάθουν την πειθαρχία, το σεβασμό, τα όρια αλλά και τους κινδύνους. Μπορεί να βγάλει τη ζωή σας εκτός ελέγχου, επειδή θα κάνετε συνεχώς πράγματα για τα παιδιά, θα τους υπόσχεστε “όλο τον κόσμο” και θα τους δημιουργήσετε την αίσθηση πως έχουν πάντα σωστές απόψεις και μόνο δικαιώματα.


  Εάν η δική σας ζωή βγει εκτός ελέγχου, αυτό θα κάνει περισσότερη ζημιά στη ζωή του παιδιού, από το να μην τους είχατε υποσχεθεί το κάθε τι που σας ζητούν. Και  αν η σκέψη σας είναι πως το παιδί θα απογοητευτεί από τη δική σας άρνηση πρέπει να σας πούμε πως στα σίγουρα θα υπάρξουν άλλοι άνθρωποι στη ζωή του παιδιού σας που θα τους πούνε το «όχι». Είναι σημαντικό να τους πείτε το «όχι» τώρα, ώστε να τα βοηθήσετε να μάθουν πώς να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και να μπορούν να λειτουργούν, όταν αντιμετωπίζουν την αποτυχία και την άρνηση. Αυτό που πρέπει να προσέξετε είναι τον τρόπο σας και τη συχνότητα.

  Επειδή λοιπόν δεν θέλετε να γίνετε ο γονέας του αδιάκριτου «ναι» ούτε και του άδικου «όχι», χρειάζεται να ξέρετε πότε θα πείτε το καθένα.


  Θα σας δείξουμε ορισμένα οφέλη που έχει η κάθε μία απάντηση, ώστε να χρησιμοποιείτε το «όχι» ή το «ναι» για να επιτύχετε αυτό που είναι καλύτερο για το παιδί, ενώ συγχρόνως μπορείτε να ανταποκριθείτε κι εσείς.


  Τα «Όχι»


  Προετοιμάζουν τα παιδιά για το μέλλον – «Το «όχι» διδάσκει στα παιδιά σημαντικά μαθήματα – πώς να αντιμετωπίσουν την απογοήτευση, πώς να υποστηρίζουν με επιχειρήματα την άποψή τους, πώς να καταφέρουν την ισορροπία εργασίας- παιχνιδιού, τη διαχείριση του χρόνου και την ιεράρχηση των εργασιών, βασικές εμπειρίες που δε διδάσκονται πάντα στο σχολείο.


  Πολλές φορές η άρνηση εκ μέρους του γονέα δεν προέρχεται από αντίθεση στην άποψη του παιδιού, αλλά από αδυναμία δική του ή του παιδιού να ανταποκριθούν χρονικά ή οικονομικά ή για άλλους λόγους. Και το παιδί είναι καλό να γνωρίζει τα αίτια, όμως ο γονέας μέσα από την άρνησή του καλό είναι να προβάλλει τον λόγο που κυρίως αφορά το παιδί, π.χ,  «παιδί μου το να ασχολείσαι με πολλά δεν είναι ποτέ καλό. Τα περισσότερα πράγματα στη ζωή έχουν αποτέλεσμα, όταν έχεις χρόνο για να επικεντρωθείς σε αυτά. Όταν απλά μετακινείσαι από την μία δραστηριότητα στην άλλη, δεν μπορείς να επιτύχεις σε τίποτα». Φυσικά για αυτήν την άρνηση υπεισέρχονται και λόγοι που αφορούν το γονέα.



  Όταν τα παιδιά μεγαλώνουν μαθαίνοντας αυτές τις αλήθειες και τους περιορισμούς, είναι πιο πιθανό να έχουν επιτυχία στους ακαδημαϊκούς τους στόχους, στις σχέσεις τους και αργότερα στη σταδιοδρομία τους.»(1) Και αυτό γιατί έχουν μάθει να διεκδικούν με επιτυχία κάτω από αρνητικές συνθήκες.



  Τα «Ναι»


  Το να λέτε «ναι» πρέπει να είναι πιο συχνό από το να λέτε «όχι». Το «όχι» θεωρείται μια αρνητική λέξη και μπορεί να βλάψει ένα παιδί, εάν ακούγεται πάρα πολύ. Ο στόχος είναι να είστε ένας γονέας  που υποστηρίζει και ενθαρρύνει το παιδί, αλλά του ζητά συγχρόνως τη συνεργασία και την υπακοή. Πρέπει να έχετε αυτή τη προσέγγιση ώστε να μπορείτε να λέτε «όχι» κάποιες φορές, αλλά με τρόπο που θα ενισχύσει το παιδί, θα το βοηθήσει να κατανοήσει τη σκέψη σας και να συμμορφωθεί. Να μην αντιδράσει ή πει ψέματα την επόμενη φορά.


  Αντί να πείτε για παράδειγμα «Σταματήστε να φωνάζετε» – μπορείτε να πείτε «Στο σπίτι μιλούμε ήσυχα». Αντί να πείτε, «Μην πηδάτε στον καναπέ», δοκιμάστε να πείτε «Μπορείτε να πηδάτε στο πάτωμα.» (3) Με αυτόν τον τρόπο εξαλείφετε την αρνητικότητα και αντί να εστιάζετε σε αυτό που δεν επιτρέπεται, επικεντρώνεστε στο θετικό και στο τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά.


  Η συζήτηση για το «Ναι» ή το «Όχι» μπορεί να γίνει μια μεγάλη ευκαιρία για να διδάξετε και να εξηγήσετε τις συνέπειες που θα έχει κάθε επιλογή. Αντί να πείτε  στο παιδί «να φας αμέσως τη σαλάτα σου…» μπορείτε να πείτε  «βλέπω πως έμεινε πάλι η σαλάτα.. Φαίνεται πως δεν θες να παραγγείλουμε ποτέ ξανά πίτσα..» (3) Με αυτόν τον τρόπο του εξηγείτε τις ενέργειές του, για να το βοηθήσετε να κατανοήσει και τις επερχόμενες συνέπειες.


  Δεν υπάρχει προκαθορισμένος αριθμός για το πόσα «όχι» και πόσα «ναι» μπορείτε να πείτε στο παιδί σας, αλλά όσο περισσότερες υποστηρικτικές  λέξεις χρησιμοποιείται όταν του μιλάτε, τόσο μεγαλύτερη συνεννόηση θα υπάρχει στη σχέση σας. Η συζήτηση θα τα βοηθήσει να μάθουν τις συνέπειες και να αισθάνονται πως έχουν αξία και εσείς τους δίνετε σημασία. Μπορεί να χρειαστεί εκ μέρους σας κάποια επιπλέον προσπάθεια, αλλά χρησιμοποιώντας την κάθε ευκαιρία για να τα διδάξετε και να εξηγήσετε τις απαντήσεις σας, θα τα βοηθήσετε να επιτύχουν στο μέλλον.

 

_______________________


Αναφορές κειμένου:

1.Admin. (2018, September 4). Are You Too Much of a Yes-Parent? Retrieved from https://www.susannewmanphd.com/blog/2015/06/02/are-you-too-much-of-a-yes-parent/

2.Carrero Kara, K. (2019, April 10). How negative language impacts kids and why “no” should be limited. Retrieved from https://karacarrero.com/parenting-without-saying-no/

3.Name. (2019, August 22). Positive Parenting: How to Say No Less (and Yes More Often). Retrieved from https://thedeliberatemom.com/less-no-more-yes-parenting/

4.The power of saying yes to kids. (2018, December 10). Retrieved from https://www.parentingideas.com.au/blog/the-power-of-saying-yes-to-kids/

 

[Πηγή άρθρου (προσαρμογή για το Μαμά, Μπαμπάς και Παιδιά): https://acpeds.org/blog/the-balance-of-yes-s-and-no-s)]

Pages