Μία θεώρηση του Είναι...
Θεωρητικά.. όσοι εναντιώνονται στον Θεό, πνευματικά αποπροσανατολίζονται και χάνουν το νόημα της ζωής. Διάσημοι θεωρητικοί άθεοι του 19ου αιώνα υπήρξαν οι.. Feuerbach, Μαρξ, Νίτσε και Φρόιντ. Διερωτάται κανείς.. Γνώρισαν Θεό για να τον απορρίψουν στη συνέχεια;
Φοβάμαι πως η έπαρση τους
μάλλον τους εμποδισε.. Η Εκκλησία
παντως, κηρύττει τον Θεό που έπλασε τους ανθρώπους και όχι τον Θεό που.. έπλασαν οι άνθρωποι ..τον Θεό που αποκαλύφθηκε στον κόσμο δια Ιησού Χριστού,
έπαθε, σταυρώθηκε και ανέστη και ανελήφθη, για τη σωτηρία του κόσμου.
Ο Feuerbach , θεωρεί λοιπόν τον Θεό.. κατασκεύασμα του ανθρώπου. Πιστεύει πως η θρησκεία προήλθε από τον πόθο του ανθρώπου, να προεκτείνει τη ζωή του στο υπερπέραν. Μπροστά στην ανάγκη για αυτοσυντήρηση, που αίρεται από τον θάνατο, γράφει ο ίδιος, ο άνθρωπος έφτασε να.. επινοήσει τη μεταθανάτιο ζωή. Ο Βουδισμός αντιτίθεται στο αίσθημα αυτοσυντήρησης, σε αντίθεση με τη θεωρία του Feuerbach.
Για τον Mαρξ η θρησκεία είναι..
αυταπάτη του ανθρώπου και
εμποδίζει την ευτυχία του. Την θέση της πρέπει να πάρει η επιστήμη, που θα επιλύσει όλα
τα προβλήματά του. Η θρησκεία πιστεύει ότι είναι μεταγενέστερο
δημιούργημα της κοινωνίας των ανθρώπων, και μάλιστα όταν η κοινωνία ήταν
διαρθρωμένη σε τάξεις, σε αφέντες και υποτακτικούς. Ο άνθρωπος
απεικόνισε στον ουρανό την κοινωνική διαστρωμάτωση, και φαντάστηκε επουράνιο βασιλέα και
υποτακτικούς.
Το λάθος του Marx έγκειται στον επηρεασμό του, από τα κακώς κείμενα της τότε Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, που τον εμπόδισαν, να λάβει υπόψιν του το κοινωνικό κήρυγμα του χριστιανισμού, που μιλά για αδελφοσύνη, αγάπη, ισότητα, δικαιοσύνη, και που ο χριστιανισμός, παρά τους σκληρούς διωγμούς που υπέστη, προσέφερε σ’ όλη την ιστορική του διαδρομή. Εξ άλλου..Όπου επιβλήθηκε ο αθεϊσμός δεν κατάφερε να ξεριζώσει την πίστη. Ο Νιτσε ήταν γιος πάστορα, αλλά κατέληξε στην αθεΐα μετά από πάλη με τον εαυτόν του. Την θρησκεία θέλει να αντικαταστήσει με νέα πίστη, ως προφήτης και ποιητής τού τέλους των χριστιανικών αξιών. Χτυπά κατά μέτωπο τις φθαρμένες αξίες της Ευρώπης δια της οντολογικής κριτικής του. Υπεστήριξε ότι ο χριστιανισμός είναι θρησκεία των αδυνάτων. Διδάσκει το θάνατο του Θεού.
Το λάθος του Marx έγκειται στον επηρεασμό του, από τα κακώς κείμενα της τότε Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, που τον εμπόδισαν, να λάβει υπόψιν του το κοινωνικό κήρυγμα του χριστιανισμού, που μιλά για αδελφοσύνη, αγάπη, ισότητα, δικαιοσύνη, και που ο χριστιανισμός, παρά τους σκληρούς διωγμούς που υπέστη, προσέφερε σ’ όλη την ιστορική του διαδρομή. Εξ άλλου..Όπου επιβλήθηκε ο αθεϊσμός δεν κατάφερε να ξεριζώσει την πίστη. Ο Νιτσε ήταν γιος πάστορα, αλλά κατέληξε στην αθεΐα μετά από πάλη με τον εαυτόν του. Την θρησκεία θέλει να αντικαταστήσει με νέα πίστη, ως προφήτης και ποιητής τού τέλους των χριστιανικών αξιών. Χτυπά κατά μέτωπο τις φθαρμένες αξίες της Ευρώπης δια της οντολογικής κριτικής του. Υπεστήριξε ότι ο χριστιανισμός είναι θρησκεία των αδυνάτων. Διδάσκει το θάνατο του Θεού.
Υποκαθιστά το Θεό με τον
Υπεράνθρωπο, που υιοθετήθηκε από τον Χίτλερ και τα φασιστικά καθεστώτα. Οι
δυστυχισμένοι και οι αδύναμοι πρέπει να εξαφανίζονται και μάλιστα χωρίς οίκτο
και έλεος, γράφει. Στα τέλη της ζωής του ομολόγησε βέβαια ότι το κήρυγμα της
αγάπης και προς τους εχθρούς, όπως το δίδαξε ο
Ιησούς, αποτελεί ανατροπή του αρχαίου κόσμου, διότι είναι εντελώς νέο και σπουδαιότατο
για το παρόν και μέλλον της ανθρωπότητας.
Ο Φροϋντ ερεύνησε σε βάθος το υποσυνείδητο, αλλά δεν απέφυγε μονομερείς ερμηνείες του. Η έννοια του Θεού κατά τη γνώμη του προήλθε από τον αυστηρό πατέρα των προϊστορικών φυλών που ήταν κακός και μοχθηρός. Επειδή δεν επέτρεπε τη χρήση γυναικών από την ιδία φυλή, οι γιοι του τον σκότωσαν και τον έφαγαν για να οικειοποιηθούν την αυθεντία του και να αποκτήσουν τις ιδιότητές του. Η αβάσταχτη ενοχή όμως και η ανάγκη για εξιλέωση δημιούργησαν τις προϋποθέσεις τιμής του. Τα παιδιά του στη συνέχεια ακολούθησαν τις εντολές και απαγορεύσεις του ως εκδήλωση σεβασμού προς αυτόν, τον ανύψωσαν στη σφαίρα του Τοτέμ (βιολογικός πρόγονος μιας φυλής) και τελικά τον εγκατέστησαν στη σφαίρα του θείου και υπερβατικού. Θεωρούσε ακόμη την πίστη ο Freud χαρακτηριστικό όσων σκέπτονται νηπιακά.
Ο Φροϋντ ερεύνησε σε βάθος το υποσυνείδητο, αλλά δεν απέφυγε μονομερείς ερμηνείες του. Η έννοια του Θεού κατά τη γνώμη του προήλθε από τον αυστηρό πατέρα των προϊστορικών φυλών που ήταν κακός και μοχθηρός. Επειδή δεν επέτρεπε τη χρήση γυναικών από την ιδία φυλή, οι γιοι του τον σκότωσαν και τον έφαγαν για να οικειοποιηθούν την αυθεντία του και να αποκτήσουν τις ιδιότητές του. Η αβάσταχτη ενοχή όμως και η ανάγκη για εξιλέωση δημιούργησαν τις προϋποθέσεις τιμής του. Τα παιδιά του στη συνέχεια ακολούθησαν τις εντολές και απαγορεύσεις του ως εκδήλωση σεβασμού προς αυτόν, τον ανύψωσαν στη σφαίρα του Τοτέμ (βιολογικός πρόγονος μιας φυλής) και τελικά τον εγκατέστησαν στη σφαίρα του θείου και υπερβατικού. Θεωρούσε ακόμη την πίστη ο Freud χαρακτηριστικό όσων σκέπτονται νηπιακά.
Οι Άντλερ και Γιουγκ, θεμελιωτές της
ψυχολογίας του βάθους, διεφώνησαν σε πολλά σημεία με τις θεωρίες του,
της ατομικής ψυχολογίας.Η αρχή της αθεΐας εντοπίζεται πρακτικά στον εγωισμό,
την έλλειψη ταπείνωσης και την αυταρέσκεια.Οπως και στην... Στην έλλειψη
θρησκευτικών βιωμάτων, γιατί .. Κάποιους μεγάλωσαν οι γονείς τους αγνωστικιστικά, με αποτέλεσμα να μην
περνούν ούτε έξω πλέον από τους ναούς και να μην συμμετέχουν στις διάφορες
Ακολουθίες και Λειτουργίες. Ξεραίνεται Ως
Εκ Τούτου Η Λιγοστή Πίστη Τους, Και Μένουν Κενοί Από Θρησκευτικό Περιεχόμενο
Και Αισθήματα. Διότι η χριστιανική πίστη δεν είναι ιδεολογία, Αλλά Εμπειρία Και Σχέση Με Τον Ιησού Χριστό, Μέσω Των Μυστηρίων
Της Εκκλησίας.
Η εξάρτηση και απολυτοποίηση των υλικών αγαθών, δια της οποίας πνίγεται η
πορεία του ανθρώπου προς τον αγιασμό του, απ’ τη στιγμή που δεν αναπνέει
πνευματικά, και αγνοεί τις αλήθειες της πίστεως, μή γνωρίζοντας εν τη ουσία...
τι η Εκκλησία πρεσβεύει, έτσι καταλήγει να πλάθει, δικές του απόψεις περί του
Θεού, των ανθρώπων και του κόσμου.
Κάποτε ένας Θεολόγος μπήκε Σε μια ταβέρνα της Γερμανίας, και Ένας από τους θαμώνες για να τον πειράξει φώναξε:
Δεν υπάρχει Θεός! Ο Θεολόγος τον πλησίασε και του είπε: Αυτό που λες,
το γράφει και η Παλαιά Διαθήκη. στον Ψαλμ. 13,1 “Είπε ο ανόητος μέσα στην καρδιά του (με τον ενδιάθετο λόγο του): Δεν υπάρχει Θεός.
Αν όμως ο άφρων εκείνος, μόνο το σκέφτηκε, κατέληξε ο Θεολόγος, εσύ το διαλαλείς ακόμη και στις
ταβέρνες. Αν πάρεις σαν οδηγούς τα ..κοράκια θα σε οδηγήσουν στα ψοφίμια, λέει μια
γαλλική παροιμία. Με οδηγό την πλάνη δεν φτάνεις στην αλήθεια. Και είναι μεγάλο
λάθος να πιστεύει κάποιος ότι δεν κάνει ποτέ λάθος. Διότι στην καθημερινή ζωή
επαληθεύεται το αντίθετο.
Γινόμαστε εύκολα ρεζίλι
εκεί που δεν το περιμένουμε, όταν κάνουμε επίδειξη γνώσεων ή θεωρούμε
παντοδύναμο το μυαλό μας.
Για να πιστέψει κανείς στο Θεό, πρέπει να θελήσει πρώτα πάση θυσία να βρει την αλήθεια και να μην αντιμετωπίζει το ζήτημα από απλή περιέργεια. Είναι πολύ εύκολο άλλωστε, σε καιρούς ειρηνικούς και ευχάριστους, να κάνουν κάποιοι από οίηση ..επίδειξη γνώσεων. Ενας άθεος συγγραφέας σε μεγάλη τρικυμία έπεσε στα γόνατα κι άρχισε να προσεύχεται.
Μετά την ευτυχή κατάληξη της καταιγίδας, απαντώντας στην ερώτηση πώς άθεος ων, προσευχήθηκε, απήντησε εύστοχα:
Για να πιστέψει κανείς στο Θεό, πρέπει να θελήσει πρώτα πάση θυσία να βρει την αλήθεια και να μην αντιμετωπίζει το ζήτημα από απλή περιέργεια. Είναι πολύ εύκολο άλλωστε, σε καιρούς ειρηνικούς και ευχάριστους, να κάνουν κάποιοι από οίηση ..επίδειξη γνώσεων. Ενας άθεος συγγραφέας σε μεγάλη τρικυμία έπεσε στα γόνατα κι άρχισε να προσεύχεται.
Μετά την ευτυχή κατάληξη της καταιγίδας, απαντώντας στην ερώτηση πώς άθεος ων, προσευχήθηκε, απήντησε εύστοχα:
Ο άθεος είναι άθεος στην νηνεμία, αλλά
όχι και στην καταιγίδα. Ας μην μας διαφεύγει πως ...η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την
αμάθεια και στο θέμα της χριστιανικής πίστης.Μην
ξεχνάμε πως.. Ο Βάκωνας έλεγε ότι.. η πολλή επιστήμη οδηγεί τον άνθρωπο στον
Θεό, ενώ η ..λίγη, τον απομακρύνει απ’ Αυτόν.
Ο βιολόγος.. θεολογεί.. όταν αναλογιστεί ότι
δεν θα μπορούσε η φύση να προγραμματίσει από μόνη της την ανοδική της πορεία,
από τα κατώτερα είδη προς τα ανώτερα, και μάλιστα με τόσο τέλεια οργανωμένο
σχέδιο. Λογικά απαιτείται ι η ύπαρξη
ενός.. υπέρλογου Σχεδιαστή... Ακόμα, κι αν σκεφθεί ότι απ το στοιχειώδες
αμινοξύ, μέχρι τοτου πρώτο κυτταρο, το διάστημα είναι τόσο παράλογα χαώδες ωστε,
δεν υπάρχει περίπτωση να παραχθεί τυχαία, mutatis mutandis.. και η πιθανότητα να αδειάσει ένας
συγγραφέας ενα τσουβάλι γράμματα στο έδαφος ,και σχηματιστεί στο πάτωμα ένα ...
διαμορφωμένο κείμενο.( και φυσικά αντιπαρερχόμεθα την περίπτωση του θαύματος..)
Ο γενετιστής ψιλαφίζει
.. θεολογικό έδαφος σκεπτόμενος τον τρόπο που διαμορφώνονται μάτια στο έμβρυο, που
μεγαλώνει σε... σκοτεινό περιβάλλον. με σκοπό να βλέπει αφού ..γεννηθεί. Αυτό όμως φανερώνει
εξαίσιο μελλοντικό σχέδιο στη φύση που την ξεπερνά, διότι αν δεν υπήρχε Θεός θα έπρεπε η ίδια να προγραμματίζει, ως
έλλογο ον, και ξεχωριστή προσωπικότητα (μην ξεχνάμε..δεν υπάρχει ενέργεια αν δεν υπάρχει πρόσωπο που την κατευθύνει) την εντελέχειά της. Έπειτα, αρκετοί
άνθρωποι.. σκοντάφτουν στην ηθική του Ευαγγελίου ,και τρομάζουν στην
ιδέα ότι πρέπει να αλλάξουν συλλήβδην τη ζωή τους, πολύ περισσότερο δε αν αυτή
είναι γεμάτη πάθη και αδυναμίες. Υπάρχει όμως και η καθημερινή μετάνοια,
δεδομένου ότι κανείς δεν είναι αναμάρτητος. Αν η γεωμετρία απαιτούσε ηθική
κανείς δεν θα ήταν μαθηματικός, έλεγε ο Λάιμπνιτς.
Ο Θεός αποκαλύπτεται όμως στα νήπια με την καθαρή καρδιά, και σε όσους ομοιάζουν με τα νήπια στην ανιδιοτελή σκέψη και τη ζωή τους. Σ’ αυτούς ανήκει πράγματι η βασιλεία των Ουρανών. Το Μίσος, Η Ζήλεια, Ο Εγωισμός, Η Απελπισία, Τα Πάθη, Η Άγνοια, Απομακρύνουν Τον Άνθρωπο Από Τον Θεό και σαν σκιά και σκούρα κουρτίνα κρύβουν τις ζωογόνες άκτιστες ακτίνες του Θεού από τον άνθρωπο. Οι αλήθειες του Χριστιανισμού αποδεικνύονται και μέσω της συνείδησης, της ιστορίας και του σύμπαντος.
Η συνείδηση είναι ο αόρατος δικαστής που μας ελέγχει ή μας επιβραβεύει στη ζωή μας. Στην ιστορία επιστημονικά
έχει πλέον καταδειχθεί ότι δεν υπήρχε λαός χωρίς πίστη σε Θεό ή θεούς ή
πνεύματα και λατρεία. Το σύμπαν αποκαλύπτει εξαίσιο σχέδιο, αρμονία,
κατεύθυνση, τελειότητα, σκοπιμότητα, γεγονότα αδύνατα χωρίς υπέρλογο Σχεδιαστή. Όταν
μια οικία, ένα εργοστάσιο, ένας υπολογιστής για να κατασκευαστούν είναι
απαραίτητο να υπάρξει κατασκευαστής, πόσο μάλλον αυτό πρέπει να ισχύει για
ολόκληρο το σύμπαν που για την ύπαρξή του, τη συντήρησή του και τη λειτουργία
του υπακούει σε τέλειους νόμους, του μικρόκοσμου και του μακρόκοσμου, η συνεχής
ανακάλυψη των οποίων αφήνει έκθαμβους τους επιστήμονες.
Ακόμη, οι αισθήσεις
δεν συλλαμβάνουν συνολικά την πραγματικότητα. Επιτελούν περιορισμένη
λειτουργία. Οι γνώσεις μας για τα μυστήρια του σύμπαντος είναι
απειροελάχιστες. Τα φαινόμενα απατούν. Το ίδιο το ον μας διαφεύγει, σύμφωνα με
τον Kant. Γνωρίζουμε μόνο το φαινόμενο, όπως διαμορφώνεται στην συνθετική
λειτουργία της αντίληψής μας, και όχι το ίδιο το ον στην ουσία του.
Ο ίδιος
φιλόσοφος απέδειξε ότι ο Θεός δεν μπορεί να απορριφθεί με βάση τη λογική,
αφού ο νους του ανθρώπου λειτουργεί με την ίδια δομή που λειτουργεί και η φύση,
οι ενδοκοσμικοί νόμοι στην οποία δεν δύνανται να αναχθούν στον υπερκόσμιο Θεό.
Άλλωστε, η επιστήμη (ασχολουμενη με τα υλικά) δεν έχει όργανα και
μέθοδο που να μπορούν να πλησιάσουν τον άκτιστο κόσμο του Θεού. Μπορεί μόνο να απαντά στο ερώτημα: Πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος, όχι στο Ποιος έφτιαξε τον κόσμο, που ανήκει στην
θεολογική προβληματική. Η επιστήμη επομένως δεν μπορεί να αμφισβητήσει την
Αποκάλυψη του Θεού, ούτε ο Χριστιανισμός
να αρνηθεί στην επιστήμη την έρευνα περί παντός επιστητού.
Παράδειγμα.. Σ εναν λαμπτήρα πυράκτωσης πενήντα watts, ¨κρύβονται¨ 3 δισεκατομμύρια ηλεκτρόνια, που ως αποτέλεσμα προσφέρουν θέρμανση και φωτισμό. Δεν φαίνονται όμως με γυμνό μάτι. Τα υπερηχητικά και υποηχητικά κύματα δεν γίνονται αντιληπτά από τα ακουστικά μας όργανα, και όμως υπάρχουν.
Παράδειγμα.. Σ εναν λαμπτήρα πυράκτωσης πενήντα watts, ¨κρύβονται¨ 3 δισεκατομμύρια ηλεκτρόνια, που ως αποτέλεσμα προσφέρουν θέρμανση και φωτισμό. Δεν φαίνονται όμως με γυμνό μάτι. Τα υπερηχητικά και υποηχητικά κύματα δεν γίνονται αντιληπτά από τα ακουστικά μας όργανα, και όμως υπάρχουν.
Το ηλιακό φως αποτελείται από υπέρυθρες
και υπεριώδεις ακτίνες, που και πάλι δεν είναι ορατές από τις αισθήσεις μας.
Περισσότερο από τις αισθήσεις μας ας εμπιστευόμαστε επομένως τον Θεό, που δίνει
αξία και σ’ αυτές. Ο Θεός προνοεί για όλους και για όλα, ο άνθρωπος δεν μπορεί
να σκεφθεί όμως ολιστικά.
Αρα..να γιατί Απαιτείται ταπείνωση. Τα μαθηματικά που διδάσκονται στο
Πανεπιστήμιο, ενώ δεν γίνονται κατανοητά από μαθητές δημοτικού, παρόλα αυτά ισχύουν.
Μια Αιθιοπική Παροιμία Μας Λέει... Μην καταριέσαι τον Θεό γιατί
έπλασε την τίγρη, αλλά να είσαι ευγνώμων γιατί δεν... της έδωσε φτερά... Άνθρωπος
χωρίς θρησκεία είναι όπως το άλογο χωρίς χαλινάρι, έγραψε ο Μπαλζάκ.
Πράγματι, για κάποιους δεν υπάρχουν φραγμοί και όρια. Συνακόλουθα μάλιστα
με την απώλεια του Θεού χάνεται και η υγιής έννοια του ανθρώπου, δεδομένου ότι
όλες οι αξίες καταρρέουν. Και αν τον 19ο αιώνα το πρόβλημα ήταν ότι πέθανε ο
Θεός, στον 20ο και 21ο αιώνα το πρόβλημα είναι ότι πέθανε ο άνθρωπος,
σύμφωνα με τον Έριχ Φρομ. Για όσους αμφιβάλουν, ας ακούσουν τα λόγια του
ιερού Χρυσοστόμου: Ένας Θεός κατανοητός δεν είναι Θεός. Ο Θεός κατανοείται μόνο μέσω
της χάριτός του και της αγάπης του. Η αθεΐα αποδεικνύεται συνεχόμενο
μαρτύριο, αφού τίποτε δεν εξηγείται χωρίς Θεό, δεδομένου ότι όλα φαντάζουν
ανούσια, τυχαία και χωρίς σκοπό, ενώ αντίθετα
¨ο εν Θεώ ων αεί χαίρει¨ (Ιω. ο Χρυσόστομος). Στην πρώτη περίπτωση, η κατάθλιψη και η αυτοκτονία υποβόσκουν ως συνέπειες
απελπισίας και υπαρξιακού κενού.
Απαιτείται άσκηση, προσευχή και Θεία Κοινωνία ,για μια γνήσια γνωριμία με το Θεό. Μια παροιμία λέει...Ο Θεός τρέφει τα πουλιά, μα δεν τους βάζει το φαγητό και στη φωλιά. Και ο Ισαάκ ο Σύρος συμπληρώνει...Κανείς δεν ανέβηκε με.. άνεση στον Ουρανό, παρά δια της Σταυροαναστάσιμης πορείας. Τέλος, η εμπειρία του αποστόλου Παύλου τον κάνει να λέει:
Απαιτείται άσκηση, προσευχή και Θεία Κοινωνία ,για μια γνήσια γνωριμία με το Θεό. Μια παροιμία λέει...Ο Θεός τρέφει τα πουλιά, μα δεν τους βάζει το φαγητό και στη φωλιά. Και ο Ισαάκ ο Σύρος συμπληρώνει...Κανείς δεν ανέβηκε με.. άνεση στον Ουρανό, παρά δια της Σταυροαναστάσιμης πορείας. Τέλος, η εμπειρία του αποστόλου Παύλου τον κάνει να λέει:
“Για Εκείνους Που
Αγαπούν Το Θεό, Όλα Συνεργούν Στο Αγαθό” (Ρωμ. 8,28). Με άλλα λόγια: Εάν ο Θεός σε έκανε μούσκεμα με τη βροχή του, ο ίδιος
και θα σε στεγνώσει με τον ήλιο του (Σλοβένικη παροιμία). Αρα πάντα να
προσευχόμαστε, όπως και ο Γέροντας Παΐσιος μάς προτρέπει: Έχεις λύπη; Ο Θεός σου λείπει..