- Ορίστε την ώρα για το διάβασμα Βάλτε το παιδί σας να κάνει την κατ’ οίκον εργασία του κάθε μέρα την ίδια ώρα. Μην περιμένετε και μην επιτρέπετε να την κάνει την τελευταία ώρα, προτού πάει στο κρεβάτι για ύπνο τη νύκτα.
- Προσδιορίστε το χώρο
Διαλέξτε ένα ήσυχο χώρο με καλό φωτισμό για να κάνει το παιδί σας την κατ’ οίκον εργασία του - Απομακρύνετε οποιαδήποτε πηγή που αποσπά την προσοχή του παιδιού σας
Κλείνετε την τηλεόραση και παιχνίδια βίντεο. Μην επιτρέπετε στο παιδί να κάνει κοινωνικού τύπου τηλεφωνήματα, να στέλλει μικρά μηνύματα SMS, να μιλά ή να γράφει στο διαδίκτυο με προγράμματα έγγραμμης επικοινωνίας. - Δώστε θετικά ερεθίσματα
Επαινέστε τα παιδιά σας όταν βρίσκουν τις σωστές απαντήσεις. Όταν κάνουν λάθη να τα διορθώνετε με ήπιο και ευγενικό τρόπο. - Βοηθήστε τα να βάλουν προτεραιότητες
Βοηθήστε τα παιδιά σας να αναγνωρίζουν και να μελετούν πρώτα τα πράγματα που δεν καταλαβαίνουν καλά παρά να ξοδεύουν χρόνο σε πράγματα που γνωρίζουν καλά. - Να είστε πληροφορημένοι
Μιλάτε με τους δάσκαλους ή τους καθηγητές των παιδιών σας εάν έχετε οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με την κατ΄οικον εργασία τους.
Το να διαβάζετε μαζί με τα παιδιά σας, το να ενδιαφέρεστε και να μιλάτε με τους δασκάλους ή τους καθηγητές τους, το να συμμετέχετε στις δραστηριότητες που έχουν σχέση με το σχολείο και να τα βοηθάτε με την κατ’ οίκον εργασία τους, τους προσφέρει εξαιρετικά μεγάλα πλεονεκτήματα.
Τα παιδιά του δημοτικού όταν τους δίνεται επιλογή συχνά διαλέγουν να μελετούν πράγματα που ήδη γνωρίζουν. Ένα παιδί σε αυτή την ηλικιακή ομάδα λέει ότι θέλει να μελετήσει ένα συγκεκριμένο θέμα διότι το γνωρίζει και διότι του αρέσει.
Ωστόσο αυτή η προσέγγιση δεν τα βοηθά στο να μαθαίνουν. Εκείνο που πρέπει να κάνουν είναι να μελετούν πράγματα που βρίσκονται λίγο πιο πέρα από αυτά που ήδη γνωρίζουν καλά. Βασικά πρέπει να διαλέγουν να μαθαίνουν αυτά που δεν είναι πολύ εύκολα και όχι πολύ δύσκολα αλλά ακριβώς στο κατάλληλο μέτρο για αυτά.
Η διαδικασία αυτή δεν είναι εύκολη για τα παιδιά. Οι γονείς τους μπορούν να τα βοηθούν με το να τα κατευθύνουν να εστιάζονται σε θέματα και σε κατ’ οίκον εργασία που είναι ακριβώς μόλις λίγο πιο προχωρημένα από αυτά που ήδη κατέχουν.
Οι έρευνες δείχνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θυμούνται καλύτερα όταν βρίσκουν μόνοι τους απαντήσεις για ένα ζήτημα παρά όταν απλά διαβάζουν ή κάθονται και ακούουν μια διάλεξη. Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν τα ίδια δημιουργούν ή βρίσκουν απαντήσεις για θέματα που ερωτώνται.
Για τους λόγους αυτούς οι γονείς πρέπει πάντα να θυμούνται ότι δεν πρέπει να πέφτουν στον πειρασμό να δίνουν οι ίδιοι τις απαντήσεις στα παιδιά τους αλλά να είναι υπομονετικοί. Για παράδειγμα σε ερωτήσεις πρέπει να τα περιμένουν να βρουν από μόνα τους μια απάντηση και να έχουν υπομονή να περιμένουν. Μπορούν, εάν δουν ότι το παιδί έχει κολλήσει να κάνουν κάποια βοηθητική νύξη ή να του δώσουν μια ιδέα.
Εάν τα παιδιά έχουν φύλλα μελέτης με ερωτήσεις και απαντήσεις, οι γονείς να καλύπτουν τις απαντήσεις έτσι ώστε τα παιδιά να υποχρεώνονται να ψάχνουν από μόνα τους για απαντήσεις. Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να τους δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση ότι γνωρίζουν την ύλη τους όταν στην πραγματικότητα δεν τη γνωρίζουν.
Ακόμη μια αποτελεσματική τακτική μελέτης είναι οι επαναλήψεις με μεσοδιάστημα μερικών ημερών ή εβδομάδων για συγκεκριμένα θέματα. Οι σύντομες επαναλήψεις σε σχετικά μικρά χρονικά μεσοδιαστήματα βελτιώνουν σημαντικά τη μνήμη και τις βαθμολογίες σε διαγωνίσματα από ότι μια μεγάλη επανάληψη μετά από μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Βασικά ο μαθητής θα έχει καλύτερα αποτελέσματα εάν κάνει επαναλήψεις 20 λεπτών κάθε μέρα για μερικές μέρες παρά εάν κάνει μια επανάληψη της μίας ώρας και μισής την τελευταία μέρα πριν από το διαγώνισμα.
Σε μια έρευνα με 1000 μαθητές βρέθηκε ότι τα μεγαλύτερα μεσοδιαστήματα μεταξύ των επαναλήψεων μπορούν να οδηγούν σε καλύτερη επαναφορά από τη μνήμη των γεγονότων για μεγαλύτερη χρονική περίοδο. Στην έρευνα αυτή βρέθηκε ότι το ιδανικό χρονικό μεσοδιάστημα μεταξύ της αρχικής εκμάθησης και της επανάληψης εξαρτάται από το πόσο θέλετε να θυμάστε την ύλη.
Για παράδειγμα εάν το διαγώνισμα είναι σε μια εβδομάδα είναι ίσως καλύτερα να κάνετε επανάληψη των πληροφοριών που μάθατε την επόμενη μέρα από την αρχική εκμάθηση. Εάν το διαγώνισμα είναι σε ένα μήνα η πρώτη επανάληψη καλύτερα να γίνει μια εβδομάδα μετά την αρχική μάθηση.
Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να μαθαίνουν σταδιακά, προχωρώντας με μικρότερες δόσεις παρά να περιμένουν την τελευταία στιγμή και να προσπαθούν να τα απορροφήσουν όλα.
Ακόμη ένας τρόπος με τον οποίο οι γονείς μπορούν να βοηθούν είναι να απομακρύνουν οτιδήποτε αποσπά την προσοχή των παιδιών τους όταν αυτά κάνουν την κατ’ οίκον εργασία τους. Τα παιδιά μπορεί να νομίζουν ότι μπορούν να μαθαίνουν ενώ ταυτόχρονα στέλνουν μικρά μηνύματα τύπου SMS ή άλλα με το κινητό τους τηλέφωνο, ακούγοντας μουσική, σερφάροντας στο διαδίκτυο ή παίζοντας παιχνίδια βίντεο.
Όμως πολλές έρευνες δείχνουν το αντίθετο. Όταν κάνει κάποιος πολλά πράγματα μαζί και όσο πιο χρονικά κοντά κάνει δύο πράγματα τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να κάνει περισσότερα λάθη και να καθυστερεί στη διεκπεραίωση αυτών που κάνει.
Μερικές έρευνες έδειξαν ότι οι άνθρωποι γίνονται καλύτεροι στο να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα όταν ενεργούν με αυτό τον τρόπο συχνότερα. Όμως οι εν λόγω βελτιώσεις περιορίζονται σε εύκολες, επιφανειακές ενέργειες που γίνονται τόσο συχνά που στο τέλος καθίστανται ρουτίνα. Οποιασδήποτε μορφής βαθιά σκέψη, δημιουργική ή ευρηματική, δεν μπορεί να προέλθει όταν κάποιος κάνει πολλά πράγματα μαζί ταυτόχρονα.
Πολλές από τις σύγχρονες τεχνολογίες, από κινητές συσκευές μέχρι ιστοσελίδες που αρέσουν σε μαθητές προσφέρουν τόσο ελκυστικό περιεχόμενο ή άμεση ευχαρίστηση που είναι πολύ δύσκολο τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες να τα αγνοήσουν. Οι γρήγορες αλληλεπιδράσεις που προσφέρουν, στο τέλος μειώνουν το χρόνο προσοχής και της εστίασης της σκέψης των παιδιών. Έτσι βλάπτεται η μόρφωση τους.
Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά όταν κάνουν την κατ’ οίκον εργασία τους να έχουν κλειστές συσκευές που αποσπούν την προσοχή τους. Επίσης όταν μελετούν μαζί, χωρίς τους περισπασμούς των τεχνολογιών έχουν καλύτερες αλληλεπιδράσεις, πιο ήσυχο χρόνο και μαθαίνουν να σκέφτονται για διάφορα πράγματα και γίνονται πιο δημιουργικά.
Στην εφηβική ηλικία οι προσεγγίσεις αυτές είναι πιο δύσκολες. Όμως αξίζει να γίνονται οι προσπάθειες διότι οι ανταμοιβές θα είναι πολύ μεγάλες.