Ο Θεόδοτος με μεγάλη χαρά δημοσιεύει το ακόλουθο δοκίμιο και παρακαλεί όλους τους φίλους του να το προσέξουν ιδιαιτέρως, γιατί υποδεικνύει λύση σε καταστροφικά ψευτοδιλήμματα της εποχής και του τόπου μας.
Γράφει ο Αναστάσιος Γιαννάς
Oι μέλισσες συλλέγουν το νέκταρ από όλα τα λουλούδια |
Η ανάλυση που ακολουθεί δεν αναφέρεται στις προσωπικές επιλογές και περιπλανήσεις του καθενός, που είναι απόλυτα σεβαστές,αλλά στις οργανωμένες προσπάθειες για την αναβίωση κάποιων καταστάσεων.
Κατά καιρούς, σαν την εποχιακή γρίππη, εμφανίζονται σε διάφορους κύκλους, διλήμματα του τύπου: Χριστιανισμός ή αρχαιελληνισμός; Και αρχίζουν τα όργανα...
Ένα από τα χαρακτηριστικά της αδυναμίας αντίληψης του κοσμικού γίγνεσθαι, είναι η μανιχαϊκή σκέψη: Λευκό ή μαύρο; Αδυνατεί να δει τους ενδιάμεσους χρωματισμούς, να ελιχθεί, να καταλάβει τις λεπτομέρειες, να βρει το ουσιαστικό. Δυστυχώς, και λόγω της κατάντιας της σύγχρονης παιδείας στην Ελλάδα, αυτή η μανιχαϊκή νοοτροπία έχει επικρατήσει μέσα στους εγκεφάλους πολλών Νεοελλήνων. Ας ξεκινήσουμε με κάτι που συνήθως λέγεται και είναι μια απλοποίηση : «το αρχαίο Ελληνικό πνεύμα». Αυτή η φράση από μόνη της δεν σημαίνει τίποτα. Πρέπει, πράγματι, να ξεκαθαρίσουμε για ποιο ακριβώς πνεύμα ακριβώς μιλάμε. Του Επίκουρου ή του Ηράκλειτου; Του Δημόκριτου ή του Πλάτωνα, που ήθελε να κάψει τα βιβλία του Δημόκριτου; Των στωικών ή των σοφιστών φιλοσόφων που διέφεραν μεταξύ τους έτη φωτός; Της πόλης των Αθηνών ή της Σπάρτης; Του Σωκράτη ή του Αριστοφάνη που γελοιοποιούσε τον Σωκράτη συνεχώς;
Όλα μαζί δεν μπορούμε να τα θέλουμε. Πρέπει να επιλέξουμε τι είναι για τον καθένα από εμάς το Αρχαίο Ελληνικό πνεύμα. Και νομίζω ότι κάθε σώφρων άνθρωπος δεν θα πει «διαλέγω αυτούς και πετάω τους υπόλοιπους», αλλά θα συλλέξει το καλύτερο που ο καθένας από τους παραπάνω έδωσε.
σκηνή από τα Ελευσίνια Μυστήρια |
Αυτό λοιπόν που πρέπει να γίνει κατανοητό και μάλιστα σε βάθος, είναι ότι η αναβίωση μιας θρησκείας ή η εμφάνιση μιας νέας δεν γίνεται επειδή ‹‹έτσι γουστάρει›› ο ένας ή ο άλλος. Χρειάζονται πολύ βαθύτερα κοσμικά και μεταφυσικά γεγονότα για να συμβεί κάτι τέτοιο. Κάποιοι ίσως να νομίζουν ότι οι δώδεκα Θεοί αναπαύονταν στον Όλυμπο τρώγοντας αμβροσία· όλα πήγαιναν μια χαρά και ξαφνικά, σαν αστραπή, σαν καταιγίδα, εμφανίζεται ο Χριστιανισμός και γκρεμίζει όλο το οικοδόμημα. Το οικοδόμημα όμως δεν το γκρέμισε ο Χριστιανισμός: είχε γκρεμιστεί εξαιτίας άλλων καταστάσεων.
]Ας εξετάσουμε λοιπόν, εν συντομία εννοείται, εκείνη την ιστορική περίοδο την οποία ο γνωστός Ιρλανδός ιστορικός Eric Dodds, χαρακτήρισε ως Εποχή της Αγωνίας. Η εποχή αυτή αρχίζει κατά το 160 μ.Χ. και φτάνει έως το 313 μ.Χ., οπότε υπογράφηκε το διάταγμα των Μεδιολάνων από τον Μέγα Κωνσταντίνο. Μετά το τέλος της Pax Romana, το 180, η κατάσταση στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία περιγράφεται ως εξής:‹‹ …Οι γεωργοί εξαφανίζονται από την ύπαιθρο, οι έμποροι από την θάλασσα, οι στρατιώτες από τα πεδία των μαχών, η τιμιότητα από τις συναλλαγές, η δικαιοσύνη από τα δικαστήρια, η αλληλεγγύη από τη φιλία, η δεξιότητα από τις τέχνες: Όλοι οι ηθικοί κανόνες, τα πάντα, τα πάντα, εξαφανίζονται. Ένας κόσμος σε διάλυση…››.
πορτραίτο του Πλουτάρχου |
Ξαναγυρνώντας τώρα σε εκείνη την Εποχή της Αγωνίας››, πρέπει να διερωτηθούμε το εξής: Αυτοί που διάλεξαν τον Χριστιανισμό ως θρησκεία και φιλοσοφία ζωής ήταν άραγε Κινέζοι; Όχι βέβαια! Έλληνες ήταν και μάλιστα με άριστη γνώση της αρχαίας φιλοσοφίας, εφόσον, προτού να ασπαστούν τον Χριστιανισμό, άλλοι από αυτούς ήταν Στωικοί, άλλοι Αριστοτελικοί και άλλοι Πλατωνικοί. Όμως διάλεξαν αυτή τη νέα θρησκεία και τη βίωσαν.
Aναπαράσταση του Διονύσου |
Άρα μπορώ να θέσω το ερώτημα : η αυθεντική Ελληνική θρησκεία υπήρχε στην εποχή του Ομήρου ή μήπως στην εποχή του Περικλή ; Να θέσω όμως και ένα άλλο ερώτημα: Σε ποιά θρησκεία πίστευαν όσοι θανάτωσαν τον Σωκράτη; Νομίζω πως μία και μόνη απάντηση αρμόζει: Καλύτερα να αποφεύγονται οι γελοιότητες αυτού του είδους.
Ας έλθουμε όμως τώρα στον Χριστιανισμό και ειδικά στον Ορθόδοξο. Ας πάρουμε τους δύο μεγαλύτερους φιλοσόφους-ανθρωπολόγους της Αρχαιότητας (και όλων των άλλων εποχών), δηλαδή τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα. Ας ανοίξουμε όλα τα βιβλία τους. Υπάρχει κάτι στο οποίο η Ορθοδοξία δεν συμφωνεί, εκτός από τα αυστηρώς θρησκευτικά ζητήματα; Μάλλον όχι. Άρα όλα όσα αφορούν την ανθρωπολογική επιστήμη, την ψυχολογία, την τέχνη, την ηθική συμπεριφορά, τη φιλοσοφική ανάλυση, τη φιλοπατρία κ.λπ. σε τίποτα δεν ενοχλούν την Ορθόδοξη Πίστη· άρα η Ορθόδοξη παράδοση κανένα πρόβλημα δεν πρέπει να έχει μαζί τους. Τώρα, όσον αφορά το πολιτικό θέμα καθώς και τις κοινωνικές δομές, ας αναβίωνε και εφαρμοζόταν το Ιπποτικό Πρότυπο του Μεσαίωνα - και δεν θα χρειαζόμαστε τίποτα άλλο.
H Σταύρωση από τον Μιχαήλ 'Αγγελο |
Νομίζω ότι η μεταφυσική, μετά από αυτό το γεγονός, δεν μπορεί να κάνει άλλο βήμα, δεν μπορεί να προχωρήσει ούτε ένα χιλιοστό πιο πέρα. Έτσι, η κατάβαση του Θεού οδηγεί στην ανάβαση του ανθρώπου : του προσφέρει την δυνατότητα όχι απλώς της αθανασίας αλλά και της κατὰ χάριν Θέωσης. Πότε και σε ποια θρησκεία ένας Θεός σε καλεί κοντά του, όχι γιατί έγινες σοφός, όχι γιατί έγινες μύστης, όχι γιατί είσαι εραστής του κάλλους, αλλά διότι πολὺ ἠγάπησας;
Λυκούργος |
Επειδή [λοιπόν οι Λακεδαιμόνιοι] περιφρόνησαν τη νομοθεσία του Λυκούργου, γνώρισαν την τυραννία από τους ίδιους τούς συμπολίτες τους· [και] χωρίς να διατηρούν τίποτε πια από την πατροπαράδοτη πειθαρχία [τους], αφού έγιναν όμοιοι με τους άλλους [Έλληνες], έχασαν την πρωτύτερη δόξα και παρρησία τους και [τελικώς] περιήλθαν σε κατάσταση δουλείας. [Σήμερα, πράγματι] βρίσκονται υπό την εξουσία των Ρωμαίων όπως και όλοι οι άλλοι Έλληνες».
Βλέπουμε λοιπόν ότι την αρχαία Σπάρτη δεν την βοήθησε ούτε το δωδεκάθεο αλλά ούτε και το στρατιωτικό της σύστημα, ώστε να μην υποκύψει σε κάτι το οποίο ο Χριστιανισμός θεωρεί (μεγάλο) αμάρτημα : την πλεονεξία.
Ο Κόσμος μας εν ολίγοις είναι κάτι πολύ σύνθετο και βαθύ, γι’ αυτό και οι μανιχαϊστικές προσεγγίσεις δεν δίνουν ποτέ λύσεις. Βέβαια, θα έλεγα ότι η σημερινή παρακμή έχει φθάσει σε τέτοιο σημείο, που έχει αφήσει πίσω της ακόμη και το πρόβλημα της μανιχαϊστικής προσέγγισης. Δηλαδή, σήμερα το πρόβλημά μας δεν είναι ότι είμαστε μόνον αρχαιοελληνιστές ή μόνον Ορθόδοξοι, αλλά ότι δεν είμαστε τίποτα.
Για φανταστείτε, πράγματι, έναν συνειδητό και καλλιεργημένο Ορθόδοξο Χριστανό, που έχει ματώσει εσωτερικά, να συζητά με έναν επίσης καλλιεργημένο και εσωτερικά αγωνιζόμενο Πλατωνικό ή Πυθαγόρειο. Η ακρόαση και μόνον μιας τέτοιας συζήτησης δεν θα έδινε φτερά στην ψυχή όλων μας; Ακόμη και αν στο τέλος αυτοί που θα συζητούσαν δεν συμφωνούσαν σε όλα, όμως έστω εκείνα τα λίγα στα οποία θα συμφωνούσαν, εάν εφαρμόζονταν, θα ήταν κάτι εξαιρετικά ωφέλιμο για όλους μας.