(ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ)
Στη Δημοτική
Διδαχή του Κυρίου διά των δώδεκα αποστόλων στα έθνη
Είναι δύο δρόμοι, ο ένας της ζωής και ο άλλος του θανάτου και διαφορά μεγάλη ανάμεσα στους δύο δρόμους.
Η οδός της ζωής είναι η εξής: πρώτον αγαπήσεις τον Θεόν τον ποιήσαντα σε, δεύτερον τον πλησίον σου ως σεαυτόν. Και πάντα όσα εάν θελήσeις να μη σου κάμουν, μην τα κάνης και συ στους άλλους.
Και αυτών των ρητών η διδαχή είναι η έξης· Ευλογείτε τους καταρωμένους ημίν και προσεύχεσθε υπέρ των εχθρών υμών και νηστεύετε υπέρ των διωκόντων υμάς· ποία γαρ χάρις, εάν αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς; Ουχί και τα έθνη τούτο ποιούσιν; Άλλα σεις φιλείτε τους μισούντας υμάς και δεν θα έχετε εχθρό. Άπέχου των σαρκικών επιθυμιών. Εάν σε ραπίση κανείς εις την δεξιάν σιαγόνα, στρέψον αυτώ και την άλλην, και έση τέλειος. "Αν αγγαρεύση σε τις μίλιον εν, ύπαγε μετ' αυτού δύο· αν σου πάρη κανείς το ιμάτιό σου, δόσε του και τον χιτώνα· αν σου αφαίρεση κανείς το σον, μη απαίτει· ούτε μπορείς να το κάνης. Παντί τω αιτούντι σε δίδου και μη απαίτει· διότι σ' όλους θέλει να δίνης ο πατήρ από όσα έχεις χαρίσματα. Μακάριος οποίος δίνει, κατά την εντολή·
Η δευτέρα δε εντολή της διδαχής είναι ου φονεύσεις, ου μοιχεύσεις, να μην άσελγήσης, να μην πορνεύσης, ου κλέψεις, να μη χρησιμοποίησης .μάγια, να μη φαρμακώσης, να μη σκοτώσης το παιδί στην κοιλιά η αφού γεννηθή.
Ουκ επιθυμήσεις τα του πλησίον, ουκ επιορκήσεις, ου ψευδομαρτυρήσεις, να μη κακολογήσης, να μη κρατήσης μνησικακία. Να μην είσαι δίγνωμος ούτε δίγλωσσος· διότι η διγλωσσία είναι παγίδα θανάτου. Να μην είναι ο λόγος σου ψεύτικοςoύτε άδειος, αλλά μεστός από έργα. Να μην είσαι πλεονέκτης ούτε άρπαξ ούτε υποκριτής ούτε κακοήθης ούτε περήφανος. Να μην παίρνης πονηρές αποφάσεις εναντίον του πλησίον σου. Να μη μισήσης κανένα άνθρωπο, αλλά άλλους μεν να τους έλεγξης, για άλλους δε να προσευχηθής κι' άλλους να τους αγαπήσης πάνω από την ψυχή σου
Τέκνο μου, απόφευγε κάθε τι το πονηρό κι ο,τι μοιάζει για πονηρό. Μη γίνεσαι όργίλος, διότι η οργή οδηγεί στον φόνο, μήτε ζηλιάρης μήτε φιλόνεικος μήτε θυμώδης' διότι άπ' όλα αυτά γίνονται οι φόνοι. Τέκνο μου, μην είσαι επιθυμητής, διότι η επιθυμία όδηγει στην πορνεία, μήτε αίσχρολόγος μήτε θρασύς στα μάτια διότι άπ' όλα αυτά γίνονται, οι μοιχείες. Τέκνο μου, μην προσέχης στις οίωνοσκοπίες, διότι οδηγούν στην είδωλολατρεία, μήτε τις απόκρυφες επιστήμες· ούτε να τα βλέπης ούτε να τ' άκούς τέτοια πράγματα. Διότι όλα αυτά γεννούν την είδωλολατρεία. Τέκνο μου, μην είσαι ψεύτης, διότι τα ψέμματα οδηγούν στην κλοπή, μήτε φιλάργυρος μήτε κενόδοξος* διότι άπ' όλα αυτά γίνονται οι κλοπές. Τέκνο μου, να μην είσαι γογγυστής, διότι αυτό όδηγεί στη βλασφημία, μήτε αυθάδης μήτε πονηρόμυαλος· άπ' όλα αυτά γίνονται οι βλασφημίες. Άλλα να είσαι πράος, διότι οι πραείς κληρονομήσουσι την γην. Να είσαι μακρόθυμος και ελεήμων και άκακος και ησύχιος και αγαθός και να τρέμης πάντα τους λόγους που άκουσες. Να μην ύψώνης τον εαυτό σου και να μη δώσης στην ψυχή σου θράσος. Να μη κολληθή η ψυχή σου στους δοξασμένους του κόσμου, άλλα να θέλγεσαι στη συντροφιά δικαίων και ταπεινών. "Ο,τι σου συμβαίνει, να το δέχεσαι ως καλό, ξέροντας ότι τίποτε δεν γίνεται χωρίς να το έπιτρέπη ο Θεός.
Τέκνο μου, του λαλούντος σοι τον λόγον του Θεού μνησθήση νύχτα και μέρα, να τον τιμάς δε ως τον ιδιο τον Κύριο* διότι εκεί οπού κηρύσσεται ο Κύριος, εκεί είναι ο ίδιος. Και καθημερινά να ζητάς με δίψα τα πρόσωπα αγίων, για να αναπαύεσαι πάνω στα λόγια τους. Να μην κάνης σχίσμα, αλλά να ειρηνεύης εκείνους που μάχονται. Κρίνεις δικαίως, να μην είσαι προσωπολήπτης όταν έλέγχης παραπτώματα. Να μη διψυχήσης, κυμαινόμενος ανάμεσα στα πρόσωπα.
Να μην απλώνεται εύκολα το χέρι σου όταν πρόκειται να. πάρης και να μη μαζεύεται όταν πρόκειται να δώσης. "Αν έχης κάτι να δώσης, θα δώσης συγχρόνως λύτρωσι και στις αμαρτίες σου. Να μη διστάσης να δώσης, κι' όταν δίνης να μην κλαίγεσαι. Και θα μάθης έτσι ποιος είναι ο καλός άνταποδότης του μισθού. Να μη γυρίζης το πρόσωπο σου αλλού, όταν κάποιος έχη την ανάγκη σου κι' ο,τι έχεις να το μοιράζης με τον αδελφό σου,, μη θαρρώντας τίποτε δικό σου. Διότι, αν μοιράζεστε την αθανασία, δεν θα μοιρασθήτε τα φθαρτά ;
Να μη σήηκώσης τη φροντίδα σου άπό τον γυιό σου η την κόρη σου, άλλα άπό τα τρυφερά τους χρόνια να τους διδάξης τον φόβο του Θεού. Να μην είσαι απότομος και πικρόχολος στον υπηρέτη η την υπηρέτρια σου, που ελπίζουν στον ίδιο Θεό με σένα, για να μην αγανακτήσουν σ' αυτόν, που είναι κοινός Θεός σας. Ο Θεός δεν έρχεται να καλέση τον ενα η τον άλλον, άλλα όλους όσους το· Πνεύμα ετοίμασε. Κα! σεις οι υπηρέτες να ύποτάσσεσθε στους κυρίους σας σαν να είναι τύποι του Θεού, με συστολή και φόβο.
Να μισήσης κάθε είδος υποκρισίας και κάθε τι που δεν είναι αρεστό στον Κύριο. Να μην παραβής τας έντολάς Κυρίου, φυλάξεις δε όσα παρέλαβες, μήτε προστιθείς μήτε αφαιρών. Στην εκκλησία να εξομολογήσαι τα παραπτώματα σου και να μην έρχεσαι στην προσευχή με συνείδησι ρυπαρή. Αυτός είναι. ο δρόμος της ζωής.
Και ο δρόμος του θανάτου είναι ο έξης : πρώτα άπ' όλα είναι, πονηρός και μεστός από κατάρα- φόνοι, μοιχείαι, επιθυμίαι, πορνείαι, κλοπαί, ειδωλολατρείες, μαγείες, φαρμακίες, άρπαγες, ψευδόμαρτυρίες, υποκρισίες, διπλοκαρδία, δόλος-, υπερηφάνεια, κακία, αυθάδεια, πλεονεξία, αισχρολογία, ζηλοτυπία, θρασύτης, καύχησις, αλαζονεία, αφοβία. Έκεί περπατούν όσοι διώκουν τους αγαθούς, μισούν την αλήθεια, αγαπούν το ψεύδος, δεν ξέρουν τον μισθό της δικαιοσύνης, δεν κολλώνται στο αγαθό ούτε σε δίκαιη κρίσι, δεν αγρυπνούν στο αγαθό, άλλα στο πονηρό. Άπ' αυτούς είναι μακρυά η πραότης και η υπομονή,μάταια αγαπώντες, διώκοντες άνταπόδομα. Δεν ελεούν τον πτωχό, δεν συμπονούν τον βασανισμένο, δεν κουράζονται με τον κουρασμένο, δεν αναγνωρίζουν τον δημιουργό τους. Φονείς τέκνων. Καταστρέφουν το πλάσμα του Θεού. Μένουν ανάλγητοι σ' όσους έχουν ανάγκη, καταθλίβουν τόν αδικούμενο, χαϊδεύουν τους πλουσίους, κρίνουν ανελέητα τους πένητες, βρίθουν άπό αμαρτία. Είθε να σωθήτε, τέκνα, άπ' όλα αυτά.
Κύτταξε, μη τις σε πλανήση άπό τον δρόμο αυτής της διδαχής και σε ξεστρατίση με τη διδασκαλία του άπό το θέλημα του Θεού. "Αν μπορής να βαστάς όλο τον ζυγό του Κυρίου, θα είσαι τέλειος. "Λν δεν μπορής ολόκληρον, βάσταξε τον όσο μπορείς. "Οσο για τη νηστεία, κράτα την όσο αντέχεις. 'Από τα σφάγια των θυσιών πρόσεχε πολύ- διότι είναι λατρεία ανύπαρκτων θεών.
"Οσο για το βάπτισμα, έτσι να βαπτίζετε· άφού πήτε προηγουμένως όλα τα σχετικά, βαπτίσατε εις το όνομα του Πατρός και του Υίού και του Αγίου Πνεύματος σε νερό μόλις αντλημένο. Και αν δεν έχεις νερό τέτοιο, βάπτισε σε άλλο νερό· κι αν δεν μπορείς σε δροσερό, σε χλιαρό. Κι' αν δεν έχεις ούτε άπό το ένα ουτε άπό το άλλο, χύσε πάνω στο κεφάλι τρεις φορές νερό εις όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Και πριν από το βάπτισμα, να νηστεύσουν εκείνος που θα βάπτιση και εκείνος που θα βαπτισθή, ακόμη και όσοι άλλοι μπορούν. Και να προστάξης αυτόν που πρόκειται να βαπτισθή, να νηστεύση μία δύο ημέρες πριν.
Αι δε νηστείαι σας να μην είναι σαν εκείνες των υποκριτών, που νηστεύουν τη Δευτέρα και την Πέμπτη. Σεις να νηστεύετε Τετάρτη και Παρασκευή. Μήτε να προσεύχεσθε ως οι ύποκριταί, άλλα καθώς ώρισε ο Κύριος στο Ευαγγέλιο του, ούτω προσεύχεσθε· Πάτερ ημών ο εν τω ούρανώ, άγιασθήτω το όνομα σου, έλθέτω η βασιλεία σου, γενηθήτω το θέλημα σου ως εν ούρανώ και επί γης· τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ήμίν σήμερον, και άφες ημίν την οφειλήν ημών, ως και ημείς άφίεμεν τοις όφειλέταις ημών, και μη είσενέγκης ημάς εις πειρασμόν, αλλά ρύσαι ημάς άπό του πονηρού. Διότι σε σένα ανήκει η δύναμις και η δόξα στους αιώνες. Τρεις φορές την ήμερα, έτσι να προσεύχεσθε.
"Οσο για τη θεία ευχαριστία, αυτές τις ευχαριστήριες ευχές να λέτε. Πρώτα για το ποτήριο· Σ' ευχαριστούμε, Πατέρα μας, για την αγία άμπελο Δαυΐδ του δούλου σου, που μας τη χάρισες δια του Υιού σου Ίησού· σε σένα ας είναι η δόξα στους αιώνες. Για δε τον άρτο· Σ' ευχαριστούμε, πατέρα μας, για τη ζωή και τη γνώσι που μας χάρισες δια του υιού σου Ιησού· σε σένα ας είναι η δόξα στους αιώνες. "Οπως αυτός ο άρτος ήταν σκορπισμένος πάνω στα όρη και μαζεύθηκε και έγινε ένας, έτσι ας μαζευθή και η εκκλησία σου άπο τα πέρατα της γης στη βασιλεία σου. Διότι δική σου είναι η δόξα και η δύναμις δια του Ίησού Χριστού στους αιώνες. Και κανείς να μη μεταλάβη άπο τον άρτο και τον οίνο παρά μονάχα όσοι βαπτίσθηκαν στο όνομα του Κυρίου. Διότι γι' αυτό είπε ο Κύριος- Μη δώτε το άγιον τοις κυσί.
Κι άφου μεταλάβετε, πέστε αυτή την ευχαριστήριο ευχή· Σ' ευχαριστούμε, πατέρα άγιε, για το άγιο ονομά σου και διότι κατεσκήνωσες στις καρδιές μας και για τη γνώσι, την πίστι και την αθανασία, που μας χάρισες δια του Υιού σου Ίησού· σε σένα ας είναι η δόξα στους αιώνες. Συ, Δέσποτα Παντοκράτορ, έκτισας τα πάντα για χάρι του ονόματος σου κι' έδωσες τροφή και ποτό στους ανθρώπους να τ' απολαμβάνουν και να σ' ευχαριστούν, και σε μας χάρισες πνευματική τροφή και πόσι και ζωή αιώνιο δια του Υιού σου. Για όλα σ' ευχαριστούμε, διότι είσαι δυνατός· σε σένα ας είναι η δόξα στους αιώνες. Μνήσθητι, Κύριε, της εκκλησίας σου για να τη γλυτώσης άπο κάθε πονηρό και να την κάνης τελεία μέσα στην αγάπη σου και σύναξον αυτήν άπο των τεσσάρων άνέμων· άφού την άγιάσης,στη βασιλεία σου, που της ετοίμασες· διότι σε σένα ανήκει η δύναμις και η δόξα στους αιώνες. "Ας έλθη η χάρις και ας παρέλθη ο κόσμος αυτός εδώ. Ωσαννά τω Θεώ Δαυΐδ. "Οποιος είναι άγιος, ας προσέλθη· οποίος δεν είναι, ας μετανοήση· μαράν άθά· αμήν. Κι αυτούς που έχουν προφητικό χάρισμα να τους αφήνετε να ευχαριστούν τον θεό με αυτοσχέδιες προσευχές.
"Οποιος, λοιπόν, έλθη και σας διδάξη ολα αυτά που προείπαμε, να τον ύποδέχεσθε. Κι' αν αυτός που διδάσκει εκτροχιασθή σε άλλη διδασκαλία που είναι καταλυτική, μη τον άκουτε πλέον άλλ' όσο σας προσθέτει δικαιοσύνη και γνώσι του Κυρίου, να τον δέχεσθε σαν τον ίδιο τον Κύριο.
"Οσο για τους αποστόλους και προφήτες, να κάνετε σύμφωνα με τις εντολές του Ευαγγελίου. Κάθε απόστολος που άρχεται ανάμεσα σας, να γίνεται δεκτός ως ο ίδιος ο Κύριος. Και δεν θα μένη παρά μονάχα μία ημέρα* κι' αν είναι ανάγκη, θα μείνη και τη δεύτερη* αν ομως μείνη τρεις μέρες, είναι ψευδοπροφήτης. Και αναχωρώντας ο απόστολος τίποτε να μην παίρνη παρά ψωμί, οσο για να πορέψη* κι' αν ζήτα χρήματα, είναι ψευδοπροφήτης.
Και κάθε προφήτη που μιλά μέσα στο Πνεύμα το "Αγιο να μην τον εκπειράσετε ούτε να αμφιβάλλετε. Διότι πάσα αμαρτία αφεθήσεται, αλλά αύτη η αμαρτία ουκ άφεθήσεται. Και δεν είναι προφήτης ο καθένας που μιλεί πνευματικά, αλλά μονάχα όποιος έχει τους τρόπους του Κυρίου. Άπό τους τρόπους, λοιπόν, θα γίνη αντιληπτός ο ψευδοπροφήτης και ο προφήτης. Και κάθε προφήτης που ορίζει να γίνη πνευματική τράπεζα, δεν θα φάη άπ' αυτή, άλλοιώς είναι ψευδοπροφήτης. Και κάθε προφήτης που διδάσκει την αλήθεια και δεν κάνει όσα διδάσκει, είναι ψευδοπροφήτης. Και κάθε προφήτης δοκιμασμένος, αληθινός, που λαμβάνει μέρος στη μυστηριώδη εργασία της Εκκλησίας μέσα στον κόσμο και δεν διδάσκει να κάνετε όσα ο ίδιος κάνει, δεν θα κριθή από σας* μόνος ο Θεός ξέρει γιατί συμπεριφέρεται έτσι. "Ετσι γινόταν και με τους αρχαίους προφήτες. Κι όποιος πη, μιλώντας πνευματικά* δόστε μου χρήματα η κάτι άλλο παρόμοιο, να μη τον ακούσετε. 'Αλλα αν σας πη να δώσετε για άλλους που στερούνται, κανείς να μη τον κατακρίνη.
Κάθε ένας ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, να γίνεται δεκτός. Κατόπιν, άφου τον δοκιμάσετε, θα καταλάβετε περί τίνος πρόκειται, διότι θα φωτισθήτε ώστε να τον κρατήσετε αν είναι καλος η να τον διώξετε αν δεν είναι. "Αν είναι περαστικος αύτος που έρχεται, βοηθήστε τον οσο μπορείτε* και δεν θα μείνη κοντά σας παρά δύο η τρεις μέρες, αν είναι ανάγκη. 'Αλλα αν θέλη να καθίση κοντά σας, ξέροντας κάποια τέχνη, ας δουλεύη κι ας τρώη. Κι αν δεν ξέρει τέχνη, προνοήστε οπως φωτισθήτε, ώστε να μη ζήση αργός ανάμεσα σας χριστιανός. Κι αν δεν θέλει να κάνη έτσι, είναι χριστέμπορος. Να φυλάγεσθε άπό τέτοιους.
Και κάθε προφήτης αληθινός, που θέλει να καθίση μαζί σας, άξιος εστί της τροφής αυτού. Ο αληθινός διδάσκαλος είναι επίσης άξιος κι αυτός όπως ο εργάτης της τροφή αυτού Κάθε, λοιπόν, πρωτογέννημα άπό τ' αλώνι η το πατητήρι. άπό βόδια και πρόβατα θα τα ξεχωρίζετε και θα τα φυλάτε για τους προφήτες· διοτι αυτοί είναι οι, αρχιερείς σας. Κι αν δεν έχετε προφήτη, δόστε τα στους φτωχούς. Κι άπό το σιτάρι της χρονιάς που μάζεψες στο σπήτι σου, διάθεσε ένα μέρος σύμφωνα με την εντολή. Επίσης αν ανοίξης σταμνί κρασιού η λαδιού, δόσε ένα μέρος στους προφήτες. Επίσης κι από χρήματα κι από ρούχα και από κάθε τι που αποχτάς, χώρισε ένα μερος, όπως νομίζεις καλύτερα και διάθεσέ το σύμφωνα με την εντολή.
Και την ημέραν του Κυρίου αφού συναχθήτε, κόψετε τον άρτο και τελέστε τη θεία ευχαριστία, αφού εξομολογηθήτε τα περαπτώματά σας για να είναι η θυσία σας καθαρή. Και όποιος εχει διαφορά με τον σύντροφο του να μη λαβαίνη μέρος ανάμεσα σας, έως ότου συμφιλιωθούν, για να μη σπιλωθή η θυσία σας. Διότι έτσι τη ζήτησε ο Κύριος, λέγοντας· εν παντί τόπω και σε κάθε χρόνο προσφέρειν μοι θυσίαν καθαράν ότι βασιλεύς μέγας ειμί, λέγει Κύριος, και το όνομα μου θαυμαστόν εν τοις έθνεσι.
Χειροτονήσατε, λοιπόν, για σας επισκόπους και διακόνου,αξίους του Κυρίου, άνδρες πράους και αφιλαργύρους και αληθινούς και δοκιμασμένους. Διότι είναι λειτουργοί του ιδίου έργου για σας λειτουργούν οι προφήτες και οι διδάσκαλοι. Μη λοιπόν τους υποτιμάτε αυτοί είναι οι τιμημένοι σας μαζί με τους προφήτες και τους δασκάλους.
Και να ελέγχετε ο ένας τον άλλον όχι σε οργή, αλλά με ειρήνη, όπως εντέλλεται το Ευαγγέλιο. Και να μη μιλάτε σε όποιον βλάψη τον αδελφό του, ουτε να τον άκουτε έως ότου μετανοήση. Και τις προσευχές σας και τις ελεημοσύνες σας και κάθε άλλη πράξι σας έτσι να την κάνετε, όπως βλέπετε να διδάσκονται μέσα στο Ευαγγέλιο του Κυρίου μας.
Γρηγορείτε για τη ζωή σας· οι λύχνοι υμών να μη σβύσουν και αι όσφύες υμών να μη ξεσφιχθουν, άλλα γίνεσθε έτοιμοι* ου γαρ οίδατε την ώραν, εν η ο Κύριος ημών έρχεται. Να συνάζεσθε συχνά έποικοδομώντας τις ψυχές σας. Δεν θα σας ώφελήση όλος ο χρόνος της πίστεως σας, αν δεν άποδειχθήτε τέλειοι στους έσχατους καιρούς. Στις έσχατες ήμερες θα πληθυνθούν οι ψευδοπροφήτες και οι διαφθορείς και θα αλλάξουν τα. πρόβατα σε λύκους και η αγάπη θα άλλάξη σε μίσος. Θα μεγαλώση η ανομία και θα ανάψη μίσος μεταξύ των ανθρώπων και θα διώξουν και θα παραδώσουν στον θάνατο ο ένας τον άλλο και τότε θα φανή ο κοσμοπλανευτής ως υιός του θεού και θα κάμη σημεία και τέρατα και η γη θα παραδοθή στα χέρια του και θα κάνη ανόσια πράγματα που δεν είχαν γίνει ποτέ έως τότε. Τότε θα μπη το γένος μας στην άνομη πυρά της δοκιμασίας και σκανδαλιθήσονται πολλοί και θα χαθούν, οι δε υπομοίναντες μέσα στην πίστι τους σωθήσονται άπ' αυτή την κατάρα. Και τότε φανήσεται τα σημεία της αληθείας. Πρώτο σημείο θα είναι το ξετύλιγμα του ουρανού, δεύτερο φωνή σάλπιγγος και τρίτο άνάστασις νεκρών. Και δεν θα αναστηθούν στην αληθινή ζωή όλοι, άλλα όπως ελέχθη "Ηξει ο Κύριος και πάντες οι άγιοι μετ' αυτού. Τότε όψεται ο κόσμος τον Κύριο έρχόμενον έπάνώ των νεφελών του ούρανού.