«Ο Θεός δεν είναι άνθρωπος για να ψευστεί, ούτε γιος ανθρώπου για να μεταμεληθεί. Αυτός είπε, και δεν θα εκτελέσει; Ή, μίλησε, και δεν θα το τηρήσει;»
«Και ο Κύριος μεταμελήθηκε ότι δημιούργησε τον άνθρωπο επάνω στη γη• και λυπήθηκε στην καρδιά του.»
«Και ο Θεός είδε τα έργα τους, ότι απέστρεψαν από τον πονηρό τους δρόμο• και ο Θεός μεταμελήθηκε για το κακό, που είχε πει να κάνει σ' αυτούς• και δεν το έκανε.»
«Και ο Κύριος μεταμελήθηκε για το κακό, που είπε να κάνει ενάντια στον λαό του.»
Δεν συμβαίνει όμως κάτι τέτοιο και με τον Θεό. Ο Θεός είναι αιώνιος και αναλλοίωτος. Δεν χάνει ποτέ ούτε προσθέτει τίποτε στην τελειότητα Του. Το θέλημα Του και οι αποφάσεις Του δεν αλλάζουν ποτέ. Η Αγία Γραφή λέγει:
«ουκ ένι παραλλαγή ή τροπής αποσκίασμα».
«Έργα των χειρών σου εισίν οι ουρανοί, αύτοι απολούνται συ δε διαμένεις….».
Ο Θεός λοιπόν είναι αναλλοίωτος, Γι’ αυτό και ό,τι υπόσχεται ή απειλεί ,θα το πραγματοποιήσει. Καμία δύναμη δεν μπορεί να σταματήσει το Θεό από την πραγματοποίηση των επαγγελιών Του.
Όλα αυτά είναι αποδεκτά από τους πιστούς. Το ερώτημα όμως παραμένει: Δεν υπήρξαν περιπτώσεις που ο Θεός άλλαξε γνώμη και απόφαση; Πώς συμβιβάζεται αυτό;
Πράγματι βλέπουμε στην Αγία Γραφή πως υπήρξαν περιπτώσεις που ο Θεός άλλαξε γνώμη. Λ.χ. στην Νινευή έστειλε ο Θεός τον προφήτη Ιωνά να κηρύξει την καταστροφή της πόλεως. Οι κάτοικοι όμως μετανοούν, αλλάζουν ζωή και ζητούν το έλεος του Θεού, και η καταστροφή, παρά την απειλή του Θεού, δεν γίνεται. Ο Ιωνάς στενοχωρείται που βγήκε ψεύτης και παραπονείται εναντίον του Θεού για την αλλαγή της γνώμης Του, γιατί φαίνεται σαν να είχε αλλάξει απόφαση ο Θεός.
Το ερώτημα παραμένει και δείχνει ουσιαστικά πως οι άνθρωποι άλλαξαν γνώμη και ζωή. Γιατί ο Θεός θα κατέστρεφε τους Νινευίτες για τις αμαρτίες και την αμετανοησία τους; Γιατί μετά δεν τους κατέστρεψε; Διότι μετανόησαν και άλλαξαν ζωή. Δηλ. η δικαιοσύνη του Θεού που επέβαλε πρώτα τον αφανισμό τους, η ίδια η δικαιοσύνη και ευσπλαχνία επέβαλε τη συγχώρησή τους, επειδή οι ίδιοι άλλαξαν γνώμη και ζωή. Συνεπώς ς δεν άλλαξε ο Θεός,. Οι άνθρωποι άλλαξαν.
Αλλά και σε άλλες περιπτώσεις στην Αγία Γραφή που παρουσιάζεται ο Θεός να μεταμελείται, να οργίζεται κ.λ.π. πρόκειται για ανθρωποπαθείς εκφράσεις, για να καταλάβουμε κάποιες ενέργειες του Θεού. Πάντως ο Θεός
«ουχ άνθρωπος έστι του μετανοήσαι»», «αρνήσασθαι εαυτόν ου δύναται».
Ο Θεός είναι αναλλοίωτος, ενώ οι άνθρωποι μεταβαλλόμενοι.
Τουλάχιστον η δική μας αλλαγή να είναι προς το τελειότερο και εκεί πρέπει να στρέφεται ο πνευματικός μας αγώνας.