Και αυτός ο «κάποιος» υπήρξε ο Σωκράτης που, όπως μας λέει ο Ξενοφών στο Συμπόσιό του, βλέποντας την ικανότητα μιας ταχυδακτυλουργού, είπε ότι αυτά που ’κανε η κοπέλα αποτελούσαν απόδειξη μεταξύ πολλών άλλων ότι οι γυναίκες δεν ήταν εκ φύσεως κατώτερες από τους άντρες παρά μόνο γιατί τους έλειπε η μόρφωση και η δύναμη.
Επειδή λοιπόν δεν ήταν η φύση που καθιστούσε κατώτερες τις γυναίκες, αλλά κυρίως η έλλειψη εκπαίδευσης, ο Σωκράτης πίστευε ότι αποτελούσε καθήκον των αντρών τους να τις διδάσκουν πώς να είναι καλές σύντροφοι και πώς να πάψουν να είναι πρόσωπα με τα οποία οι σύζυγοι είχαν τον ελλιπέστερο διάλογο.
Όμως δεν είναι το τελευταίο αυτό που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα εδώ, όσο η βαθύτερη σχέση μεταξύ Ασπασίας και Σωκράτη. Κατά μερικούς μάλιστα ο Σωκράτης είχε από την Ασπασία διδαχθεί τη μέθοδό του, αυτήν που ονομάζουμε μαιευτική (μερικοί τη χαρακτηρίζουν και ως «σωκρατική»).
«Αν η γειτόνισσά σου είχε χρυσάφι καθαρότερο απ’ το δικό σου», ρώτησε η Ασπασία τη γυναίκα του Ξενοφώντα, «θα προτιμούσες τον δικό της χρυσό ή τον δικό σου;».«Τον δικό της», απάντησε.«Κι αν είχε φορέματα και κοσμήματα πλουσιότερα;».«Θα προτιμούσα τα δικά της».«Κι αν είχε σύζυγο καλύτερο απ’ τον δικό σου;».Εμπρός στην αμήχανη σιωπή της γυναίκας η Ασπασία άρχισε να ρωτά τον άντρα της, κάνοντάς του τις ίδιες ερωτήσεις μόνο βάζοντας στις ερωτήσεις της άλογα αντί των κοσμημάτων και αγρούς αντί των φορεμάτων.
Ο Σωκράτης θαύμαζε τις ιδέες της και τη σοφία της, μέχρι του σημείου ώστε όταν κάποτε ρωτήθηκε «αν όταν κάποιος εμφανίζεται να έχει καλή σύζυγο, θα πρέπει να πιστεύουμε ότι είναι αυτός ο ίδιος που την έκανε τέτοια», ο Σωκράτης τους συνέστησε να απευθυνθούν, για να πάρουν απάντηση, στην Ασπασία, γιατί αυτή «γνώριζε πολύ περισσότερα απ’ αυτόν»!
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, το ότι οι Αθηναίοι αντιπαθούσαν την Ασπασία. Ήταν διαφορετική από τις γυναίκες τους, ήταν ένας πνευματικός άνθρωπος για την οποία τέσσερις μαθητές του Σωκράτη μιλούν στα έργα τους: ο Αισχίνης (ο Σφήττιος) όπως είδαμε, ο Αντισθένης, ο Ξενοφών και ο ίδιος ο Πλάτων, ο οποίος στον Μενέξενό του γράφει ότι ο Σωκράτης έλεγε ότι ο γνωστός επικήδειος λόγος για τους πεσόντες κατά το πρώτο έτος του Πελοποννησιακού πολέμου, που εξεφώνησε ο Περικλής, είχε συνταχθεί από την ίδια την Ασπασία.