Μερικές φορές βρισκόμαστε σε καταστάσεις, όπου μπορούμε ελάχιστα να ελέγξουμε τις ενέργειές μας. Σε αυτή την περίπτωση, δεν αναφερόμαστε σε συναισθηματικές εκρήξεις, αλλά σε καταστάσεις όπου κάποιος προσπαθεί να εισβάλλει στο μυαλό σας και να αλλάξει τις πεποιθήσεις σας.
Παρακάτω περιγράφουμε μερικά ισχυρά κόλπα ψυχολογικής επιρροής που θα σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε καταστάσεις στις οποίες κάποιος προσπαθεί να σας χειραγωγήσει ή να σας εξαπατήσει. Τώρα που τα γνωρίζετε, θα είστε σε θέση να αποφύγετε οποιεσδήποτε παγίδες μυαλού.
10. Επίδραση επί των αισθήσεων και επείγουσα ανάγκη
Αυτός ο τύπος επιρροής μας κάνει να πανικοβαλλόμαστε λιγάκι και δημιουργεί ένα αίσθημα ότι λείπει κάτι σημαντικό. Σκεφτόμαστε «Πως είναι δυνατόν; Όλοι το έχουν και εγώ όχι.» – Βασισμένο στον Λύκο της Γουόλ Στριτ
Η επιθυμία να συμμετέχετε σε μια κοινότητα είναι μια βασική αρχέγονη ανάγκη. Οι ιστοσελίδες κράτησης ξενοδοχείων χρησιμοποιούν συχνά αυτό το τέχνασμα. Όταν ειδοποιούν τους ανθρώπους, οι πιο συνηθισμένες φράσεις χρησιμοποιούνται: «Απέμεινε μόνο ένα δωμάτιο», ενώ για το ίδιο δωμάτιο έχει μόλις γίνει κράτηση. «2 άτομα παρακολουθούν αυτή τη διαφήμιση τώρα». Σε 90% των περιπτώσεων, είναι ένα τέχνασμα.
9. Ανάμιξη γεγονότων και απόψεων
Στον βασικό χαρακτήρα της ταινίας λένε ψέματα, αποπροσανατολίζεται και απειλείται για να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση μιας νέας ζωής. Η χειραγώγηση σε αυτή την περίπτωση, είναι μέρος της θεραπείας. – Βασισμένο στην ταινία Ασκήσεις ηρεμίας
Το κύριο καθήκον κάθε χειραγωγού είναι να σας βάλει σε ένα απατηλό περιβάλλον, ώστε να μην παρατηρήσετε τη χειραγώγηση, αλλά να την αντιληφθείτε ως μια σειρά περιστάσεων. Για παράδειγμα, αν πρέπει να απολύσετε κάποιον, πρώτα πρέπει να του δείξετε ότι είναι κακός υπάλληλος. Η απόλυση θα φαινόταν φυσική εάν η δουλειά δεν γίνεται σωστά. Μην παγιδευτείτε σε αυτό. Αξιολογήστε την απόδοσή σας από την πλευρά σας.
8. Ενεργοποίηση στερεοτύπου
Όλοι έχουμε στο μυαλό την εικόνας μιας τέλειας οικογένειας. Όταν βλέπουμε ένα σχεδόν τέλειο παράδειγμα, προσπαθούμε να το αντιγράψουμε. -Βασισμένο στην ταινία «Μια οικογένεια… ψώνιο»
Ο Λέων Τολστόι είπε κάποτε: «Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες είναι ίδιες· κάθε δυστυχισμένη οικογένεια είναι δυστυχισμένη με τον δικό της τρόπο». Όταν ακολουθούμε στερεότυπα, υποσυνείδητα τα προβάλουμε στη ζωή μας. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην αρχέγονη ανάγκη να αισθανθείτε ενότητα με τους άλλους. Την επόμενη φορά που θα αισθανθείτε ότι θέλετε να γίνετε σαν κάποιος άλλος, θυμηθείτε από πού προέρχεται αυτή η ανάγκη.
7. Μην σκέφτεστε. Πιστέψτε!
Ένας χειραγωγός αποδεικνύει την εξουσία του πάνω σας, προσπαθεί να είναι αξιόπιστος και δείχνει τα πλεονεκτήματα της προπαγάνδας χρησιμοποιώντας προσωπικά παραδείγματα. Γίνεται σχεδόν o εναλλακτικός εαυτός σας. – Βασισμένο στο «Ναι σε όλα»
Ο κύριος στόχος ενός χειραγωγού είναι να εξαλείψει την επίγνωση του θύματος και να του στερήσει την ικανότητα να διαμορφώνει λογικά ερωτήματα επιβάλλοντας την ιδέα της χωρίς νόημα πίστης. Πιστεύετε ότι παίρνετε τις δικές σας αποφάσεις, αλλά είναι μια ψευδαίσθηση. Ο χειραγωγός μπορεί να εμφυτεύσει με επιτυχία οποιαδήποτε ιδέα στο μυαλό σας.
Για να το αποφύγετε, απλά σταματήστε και σκεφτείτε τα εξής: «Τι μπορεί να συμβεί αν δεν πετύχω αυτούς τους στόχους;» Στεναχωριέστε όταν δεν ικανοποιείτε τις δικές σας ανάγκες, αλλά δεν χρειάζεται να νοιάζεστε για τις επιβληθείσες.
6. Τεχνική πόρτας-προσώπου
Υπάρχει ένα κόλπο: Αν θέλετε μια μεγάλη χάρη, πρώτα ζητήστε μια μεγαλύτερη. Πολύ μεγαλύτερη. Όταν ο αντίπαλός σας αρνηθεί, θα έχει το αίσθημα ενοχής ότι σας χρωστάει μια χάρη. – Βασισμένο στη «Πρόταση»
Μπορείτε να επιβάλλετε συναισθήματα ενοχής και χάρης σε κάποιον για να πάρετε αυτό που θέλετε. Είναι πιο πιθανό να συμφωνήσουν σε ένα δεύτερο, πιο λογικό αίτημα σε σύγκριση με ένα μεγάλο που ζητήσατε πρώτα. Επιπλέον, μπορεί να αισθάνονται υποχρεωμένοι και ευχαριστημένοι όταν σας βοηθούν.
Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να καταλάβετε ότι όταν κάποιος σας κάνει μια χάρη, μόνο ένα «ευχαριστώ» μπορεί να είναι αρκετό. Δεν χρειάζεται να επιστρέψετε κάθε καλή πράξη που γίνεται για σας.
5. Λεξιλόγιο με ειδική ορολογία
Σύμφωνα με τον Μόρτιμερ Άντλερ, όταν δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε κατάλληλα λόγια, πιθανόν θα κατηγορούμε τους άλλους που είναι πολύ έξυπνοι. Είναι συνδυασμός, κυρίες και κύριοι. – Βασισμένο στο Σέρλοκ
Όταν χρησιμοποιούμε ειδική ορολογία, σκοπίμως μειώνουμε την πνευματική κατάσταση του αντιπάλου μας. Ο αντίπαλος μπορεί να αισθάνεται μεγάλη δυσφορία λόγω της ανικανότητας του. Για να διαλυθεί πλήρως η εμπιστοσύνη του, προσπαθήστε να αναφέρετε φράσεις διάσημων ανθρώπων. Τώρα μπορείτε να κατευθύνετε τη συζήτηση προς την κατεύθυνση που θέλετε.
4. Μέθοδος κατακερματισμού
Μπορείτε να το δείτε αυτό σε κάθε επαρχία ή γειτονιά. Όλοι θέλουν να δείξουν τη θετική πλευρά της ζωής τους, κρύβοντας όλα τα αρνητικά πίσω από τον φράχτη τους. – Βασισμένο στη σειρά «Νοικοκυρές σε απόγνωση»
Το βασικό εδώ είναι ότι αποκρύπτετε κάποια γεγονότα σχετικά με τη ζωή σας και σκόπιμα εκτίθετε άλλους. Τα θετικά γεγονότα είναι πιο συχνά σε όλες τις πτυχές της ζωής. Ωστόσο, ένα συγκεκριμένο γεγονός που απομακρύνεται από το πλαίσιο δεν θα αντικατοπτρίζει ολόκληρη την κατάσταση.
Για παράδειγμα, μία αισθητικός σας πόνεσε κατά λάθος όταν μετακινήσατε το χέρι σας. Θα φύγετε έχοντας μια κακή εντύπωση για το κέντρο αισθητικής γενικά και όλους τους εργαζόμενους εκεί, αλλά δεν σημαίνει ότι είναι όλοι κακοί.
3. Προηγούμενη συμφωνία
Όταν είστε συναισθηματικά φορτισμένοι, μπορεί να συμφωνήσετε σε οποιαδήποτε τρελή περιπέτεια. Αργότερα είναι δύσκολο να υποχωρήσετε, ειδικά όταν πήρατε την απόφαση δημόσια. -Βασισμένο στη ταινία «Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες»
Μερικές φορές δεν έχουμε χρόνο να ζυγίσουμε όλα τα υπέρ και τα κατά, και έτσι συμφωνούμε να κάνουμε κάτι τρελό. Να θυμάστε ότι σε κάθε περίπτωση έχετε το δικαίωμα να πείτε όχι ή να ψάχνετε στοιχεία για συμβιβασμό. Και εδώ οι ξεκινά η χειραγώγηση: «Φίλε, υποσχέθηκες ότι θα βοηθήσεις!» Ή «Νόμιζα ότι θα μπορούσα να βασιστώ σε εσένα!» Μην ντρέπεστε να πείτε όχι και μην αισθάνεστε ένοχοι γι ‘αυτό.
2. Η μέθοδος Goebbels
«Αυτή η μέθοδος βασίζεται στην πολλαπλή επανάληψη και επιβολή μιας ιδέας. Είτε το θέλετε είτε όχι, η αντίληψή σας θα απορροφήσει την πληροφορία. -Βασισμένο στη ταινία «Interstate 60»
Κάθε διαφήμιση αποτελεί καλό παράδειγμα. Ο βασικός χαρακτήρας της ταινίας δεν θα ήθελε να συναντήσει αυτό το κορίτσι τόσο πολύ, αν δεν την είχε δει τόσες φορές πριν από το ταξίδι του. Μην τους αφήνετε να σας χειραγωγήσουν και να είστε προσεκτικοί σχετικά με τις επιλογές σας. Λόγοι όπως «επειδή απλά το θέλω» και «Δεν ξέρω πώς κατέληξε στο καλάθι μου» δεν είναι αρκετά ικανοποιητικοί.
1. Μη παραγωγικά επιχειρήματα
Είμαι η μητέρα σου. Γνωρίζω καλύτερα. Βασισμένο στο «Brave»
Σύμφωνα με την έρευνα, το αποτέλεσμα στο 60% των καταστάσεων θα είναι θετικό αν χρησιμοποιήσετε τη λέξη «γιατί» ή «επειδή». Δεν έχει σημασία τι ακολουθεί μετά από αυτή τη λέξη-κλειδί, διότι ακούγεται πολύ λογική από μόνη της. Αυτός είναι ο λόγος που έχουμε την τάση να συμφωνούμε πιο συχνά με τους αντιπάλους μας.
Προσπαθήστε να ακούσετε προσεκτικά τα επιχειρήματα που ακολουθούν επειδή είναι σημαντικό.
Μπόνους: Πώς να αποκτήσετε αυτό που πραγματικά θέλετε.
Τώρα γνωρίζετε τα πάντα για τα ψυχολογικά κόλπα και τις παγίδες και πώς να τα αποφύγετε. Ανεξάρτητα από τον μελλοντικό σας στόχο, μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε αυτά τα 2: να χρησιμοποιήσετε τα κόλπα ή να τα πετύχετε μόνοι σας.
Αν σκέφτεστε προσεκτικά, είναι πολύ πιο ικανοποιητικό όταν δεν μπλέκετε τα συναισθήματα των άλλων χρησιμοποιώντας κόλπα. Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να έχουμε μια σταθερή άποψη και να σκεφτόμαστε με την λογική πριν προβούμε σε μια ενέργεια.
Credit: BrightSide