- Να εξασκηθούμε στη διαχείριση του συναισθήματος της μαζικής απόρριψης: Δεν χρειάζεται να παίρνουμε προσωπικά τυχόν αρνητικές εκβάσεις ενός υποσυνόλου στο οποίο ανήκουμε. Πόσο υγιές και εποικοδομητικό μπορεί να είναι άραγε να υπερασπιζόμαστε και να δικαιολογούμε με υπέρμετρο πάθος την αποτυχία μιας πολιτικής απόφασης ενός κόμματος, την ήττα μιας αθλητικής ομάδας και την κατάφωρη αδικία που υφίσταται από «δόλιες και υποχθόνιες αθλητικές παραγοντικές δυνάμεις»; Κακά τα ψέματα, η απόρριψη αυτή, η δυσάρεστη έκβαση, δεν αφορά εμάς. Δεν αφορά την οικογένειά μας και τα άτομα που προστατεύουμε. Δυστυχώς αυτός ο δανεισμός του συναισθήματός μας σε μια ομάδα ή σε ένα κόμμα είναι η τροφή που χρειάζονται για να επιβιώσουν. Η τροφή που τρέφει στη μία περίπτωση το χουλιγκανισμό και στην άλλη περίπτωση τις ακραίες τρομοκρατικές πράξεις.
- Να ενσωματώσουμε την καθημερινότητά μας βασικές αρχές της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας. Σύμφωνα με τη φιλοσοφικές θέσεις των Σκεπτικιστών φιλοσόφων (322 π.Χ. – 529 π.Χ.) για να φτάσει κάποιος στην ευδαιμονία πρέπει να αμφισβητεί συνεχώς τις δοξασίες όλων των ανθρώπων και να μην εκφέρει γνώμη ή οποιαδήποτε άποψη παρά μόνο για τις προσωπικές του εμπειρίες. Μια τέτοια στάση, πίστευαν οι Σκεπτικιστές, προσφέρει ανακούφιση στους ανθρώπους που δεν γνωρίζουν την πραγματικότητα, τους απαλλάσσει από το δογματισμό, τους προτρέπει να ζουν σύμφωνα με τη φύση και τους χαρίζει την υπέρτατη αρετή, που δεν είναι άλλη από την πνευματική γαλήνη (αταραξία). Συμπληρωματικά οι Επικούρειοι φιλόσοφοι διατείνονταν ότι με την κατάκτηση της απονίας, δηλαδή της απουσίας πόνου και πόθου, μιας ζωής απαλλαγμένης από φόβους και οδυνηρές σκέψεις οδηγείται ο άνθρωπος στη σωματική υγεία και στην ψυχική ευεξία.
- Ο γερμανός φιλόσοφος Nitsche περιέγραψε ότι ο άνθρωπος πρέπει να προσπαθεί να διαφοροποιείται συνεχώς από τον ίδιο του τον εαυτό, ώστε να μην στεγανοποιηθεί με προκαταλήψεις, δεισιδαιμονίες, κλπ. Η προτροπή του ήταν να υποβάλλουμε τον εαυτό μας τεχνητά σε ασκήσεις: Να διαβάσουμε μια εφημερίδα εντελώς διαφορετική από αυτήν που προτιμούμε συνήθως, να ακούσουμε ένα είδος μουσικής που «σνομπάρουμε» , να παρακολουθήσουμε ένα δελτίο ειδήσεων σε διαφορετικό κανάλι από ότι συνήθως ( θα έλεγε εάν μπορούσε να μας τα πει σήμερα), να παρακολουθήσουμε μια θρησκευτική λειτουργία διαφορετική από τα πιστεύω μας.
- Μια κινέζικη παροιμία λέει: «Αν έχεις να πεις κάτι , πες το αύριο». Η αλήθεια είναι πως είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εξασκηθεί κανείς στη μη άμεση αντίδραση και στη μειλιχιότητα, ειδικά όταν πρόκειται για δυσάρεστες καταστάσεις (π.χ. ένα πολύνεκρο δυστύχημα, οι θύτες και τα θύματα). Είναι εύκολο και στιγμιαία ανακουφιστικό για την ανθρώπινη φύση να εξαπολύουμε ευθύνες, κακεντρέχειες, κατάρες και οτιδήποτε άλλο. Το δύσκολο είναι να μην αντιδράσουμε άμεσα. Με τη στάση αυτή δεν σημαίνει φυσικά ότι πρέπει να μένει ο άνθρωπος απαθής μπρος στον ανθρώπινο πόνο, απλά να προσπαθεί να πάρει μια σχετική απόσταση, χρονική και συναισθηματική. Την επόμενη ημέρα ίσως φαίνεται και κάτι ακόμη, που δεν φαινόταν εξαρχής.
- Σε μία κρίσιμη στιγμή απόφασης, σε ένα πολιτικό γεγονός ή ακόμη σε μια προσωπική σύγκρουση μεταξύ ανθρώπων του περιβάλλοντός μας να ανασύρουμε από το μυαλό μας παρόμοιες εμπειρίες, να συγκρίνουμε και να αξιολογούμε τη νέα κατάσταση , να εμπιστευόμαστε δηλαδή το ένστικτό μας, το οποίο δεν είναι άλλο από το συνδυασμό της παρόμοιας εμπειρίας του παρελθόντος και της σημερινής κατάστασης και η αναπόφευκτη σύγκρισή τους. Η επιτυχία του ενστίκτου μας οφείλεται, πολύ απλά στην ανάσυρση της σωστής εμπειρίας και στο σωστό παραλληλισμό με το σήμερα.
- Η έννοια της ευδαιμονίας κατά την ατομικιστική περίοδο της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας (322 π.Χ. – 529 π.Χ.), Κουκουζέλη Α. , ΕΑΠ, Πάτρα, 2004
- Gladwell Malcolm, Blink, Η Δύναμη της Διαίσθησης, μτφρ. Λένα Λέκου – Δάντου, Λιβάνη, Αθήνα, 2006
- Percy Allan, Νίτσε: 99 μαθήματα καθημερινής φιλοσοφίας, Μτφρ. Αγαθή Δημητρούκα, Πατάκη, Αθήνα, 2009
via