Τα ξεχωριστά λόγια ενός ξεχωριστού συγγραφέα, αμφισβητία της βικτωριανής εποχής, ανατρεπτικού της καθημερινότητας, ενός ανθρώπου που ζούσε για τις απολαύσεις, κυκλοφορούν σε ένα βιβλίο 231 σελίδων με τίτλο «Όσκαρ Ουάϊλντ, 99 μαθήματα σοφίας για μια ευτυχισμένη ζωή εδώ και τώρα», του Άλαν Πέρσυ, από τις εκδόσεις Πατάκη.
Ο συγγραφέας του παγκοσμίως ευπώλητου «Νίτσε, 99 μαθήματα καθημερινής φιλοσοφίας» συγκέντρωσε τα επιγράμματα του Ιρλανδού συγγραφέα, αναλύοντας το καθένα με αναφορά στη σημερινή εποχή, έχοντας στόχο να διδάξει πώς να απολαμβάνουμε την ύπαρξη μας στη γη. Πρόκειται για ένα απάνθισμα από τα γραπτά ενός γεννημένου… προβοκάτορα ζωής, που μετέτρεψε τον κυνισμό σε life style, κόντρα στην υποκρισία και το ψέμα. Ιδού μια επιλογή από το έργο του μυθιστοριογράφου, ποιητή, θεατρικού συγγραφέα και κριτικού:
•- Το να ζεις είναι το σπανιότερο πράγμα του κόσμου. Οι περισσότεροι απλώς υπάρχουν.
•- Όλοι είμαστε στο λούκι, μερικοί από μας όμως κοιτάζουν τ’ άστρα.
•- Η καθαρή και απλή αλήθεια σπάνια είναι καθαρή και ποτέ δεν είναι απλή.
•- Όποιος ασχολείται με το παρελθόν του, δεν αξίζει να έχει μέλλον.
•- Δε θέλω να πάω στον παράδεισο, κανένας από τους φίλους μου δεν είναι εκεί.
•- Δεν ήταν μεγαλοφυΐα κι έτσι δεν είχε εχθρούς.
•- Δεν είμαι τόσο νέος ώστε να ξέρω τα πάντα.
•- Ονειροπόλος είναι αυτός που βρίσκει τον δρόμο του μόνο κάτω από το φεγγαρόφωτο και η τιμωρία του είναι να αντικρίζει την αυγή πριν από τους άλλους.
•- Το χρήμα είναι σαν την κοπριά: όταν το στοιβάζεις, μυρίζει.
•- Η καρδιά είναι φτιαγμένη για να ραγίζει.
•- Το παρελθόν θα μπορούσε να εκμηδενιστεί. Αυτό μπορούν να το πετύχουν οι τύψεις, η άρνηση ή η λησμονιά. Το μέλλον όμως είναι αναπόφευκτο.
•- Με συγχωρείτε, δε σας γνώρισα: έχω αλλάξει πολύ.
•- Κανείς δεν είναι αρκετά πλούσιος για να εξαγοράσει το παρελθόν του.
•- Τα πάντα στον κόσμο έχουν να κάνουν με το σεξ, με εξαίρεση το σεξ. Το σεξ έχει να κάνει με την εξουσία.
•- Είναι παράλογο να χωρίζεις τους ανθρώπους σε καλούς και σε κακούς. Οι άνθρωποι είναι είτε γοητευτικοί είτε βαρετοί.
•- Ο καθένας μπορεί να κάνει κάτι, αυτό που έχει αξία είναι να κάνει τον κόσμο να πιστέψει πως το έκανε.
•- Αν θέλεις να πεις στους άλλους την αλήθεια, κάνε τους να γελάσουν, αλλιώς θα σε σκοτώσουν.
•- Τα βράδια, όταν σκέφτομαι τα ελαττώματα μου, πέφτω αμέσως για ύπνο.
•- Λατρεύω τις απλές απολαύσεις, είναι το τελευταίο καταφύγιο των περίπλοκων ανθρώπων.
•- Πρέπει να εναρμονιζόμαστε με το χρώμα, την ομορφιά, τη χαρά της ζωής. Όσο λιγότερο μιλάμε για τα βάσανα, τόσο το καλύτερο.
§ Ένας ηθικολόγος άντρας είναι βασικά υποκριτής. Ενώ μια ηθικολόγος γυναίκα είναι δίχως άλλο άσχημη.»
§ «Μου αρέσουν οι γυναίκες που δεν έχουν παρελθόν, όπως και οι άντρες που έχουν μέλλον.»
§ «Δεν θα έπρεπε ποτέ να εμπιστεύεται κανείς μία γυναίκα που λέει την πραγματική της ηλικία. Μια γυναίκα που θα το έλεγε αυτό σε κάποιον, θα μπορούσε να του πει οτιδήποτε.»
§ «Οι γυναίκες απεικονίζουν τον θρίαμβο της ύλης ενάντια στο νου, με τον ίδιο τρόπο που οι άντρες απεικονίζουν τον θρίαμβο του νου ενάντια στην ηθική.»
§ «Είκοσι χρόνια ειδυλλίου κάνουν μια γυναίκα να μοιάζει με ερείπιο. Όμως, είκοσι χρόνια γάμου τη μετατρέπουν σε κάτι σαν δημόσιο κτίριο.»
§ «Τα παιδιά στην αρχή αγαπούν τους γονείς τους – όταν μεγαλώνουν τους κρίνουν – κάποιες φορές τους συγχωρούν.»
§ «Μόνο ένα πράγμα στον κόσμο είναι χειρότερο από το να γίνεσαι αντικείμενο κουτσομπολιού και αυτό είναι να μη γίνεσαι αντικείμενο κουτσομπολιού.»
§ «Μόνο οι ρηχοί άνθρωποι δεν κρίνουν από την εμφάνιση.»
§ «Κυνικός είναι ο άνθρωπος που ξέρει την τιμή των πάντων και την αξία του τίποτα.»
§ «Μια εποχή που δεν έχει κριτική δραστηριότητα, είτε είναι εποχή μιας ανεξέλεγκτης τέχνης ιερατικής και περιορίζεται να αναδημιουργεί καθιερωμένους τύπους τέχνης, είτε μια εποχή που δεν έχει τέχνη καθόλου.»
§ «Όσο ο πόλεμος θα θεωρείται σαν ένα κακό, θα έχει τους θαυμαστές του, όταν όμως θα χαρακτηριστεί κτηνωδία, θα πάψει να υποστηρίζεται από τον περισσότερο κόσμο.»
§ «Η ιστορία είναι απλώς ένα ευαγγέλιο.»
§ «Κάθε πορτρέτο που γίνεται με την έμπνευση του ζωγράφου, είναι το πορτρέτο του καλλιτέχνη και όχι αυτού που ποζάρει.»
§ «Οι γυναίκες πλάστηκαν για να τις αγαπούμε και όχι για να τις λατρεύουμε.»
§ «Οι άντρες πάντα θέλουν να είναι η πρώτη αγάπη μιας γυναίκας. Οι γυναίκες, αντίθετα, θέλουν να είναι το τελευταίο αίσθημα ενός άντρα.»
§ «Η μόνη διαφορά ανάμεσα στον άγιο και τον αμαρτωλό είναι ότι κάθε άγιος έχει ένα παρελθόν και κάθε αμαρτωλός ένα μέλλον.»
Ο Όσκαρ Φίνγκαλ Ο’ Φλάχερτι Ουίλλς Ουάιλντ, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στο Δουβλίνο στις 16 Οκτωβρίου του 1854 από προτεστάντες γονείς.
Φοίτησε στο Port Royal School. Μελέτησε τους αρχαίους έλληνες κλασσικούς. Το 1881 επισκέφτηκε την Ελλάδα. Ως φοιτητής στην Οξφόρδη ξεχώρισε για την εκκεντρική του εμφάνιση, ντυνόταν με βελούδινα παντελόνια ιππασίας και είχε μακριά μαλλιά. Οι τρόποι του ήταν πότε προκλητικοί πότε λεπτοί. Ταξίδεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες δίνοντας 140 διαλέξεις για το κίνημα του αισθητισμού και στη Γαλλία, όπου συνδέθηκε με τον ποιητή Πόλ Βερλέν. Παντρεύτηκε την Κόνστανς, πλούσια κόρη συμβούλου της βασίλισσας, με την οποία απέκτησαν δύο γιους. Το πλέον γνωστό του έργο ήταν -και είναι-« Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι».
Σε αυτό το μυθιστόρημα εκθειάζει την ομορφιά και τις απολαύσεις πέρα από την αμαρτία ... Πολιτικά, ήταν οπαδός ενός αντιεξουσιαστικού σοσιαλισμού, όπως υποστηρίζει στο βιβλίο του «Η ψυχή του ανθρώπου στο Σοσιαλισμό».
Η προσωπική του σχέση με τον Λόρδο Άλφρεντ Ντάγλας ανάγκασε την γυναίκα του να αλλάξει επώνυμο και ο ίδιος υποχρεώθηκε να αποποιηθεί την κηδεμονία των παιδιών του. Καταδικάστηκε για ομοφυλοφιλία σε 2 χρόνια καταναγκαστικά έργα.
Στο βιβλίο του «Εκ βαθέων» εξιστόρησε τα βιώματά του στην φυλακή. Όταν αποφυλακίστηκε, μετακόμισε στο Παρίσι και άλλαξε το όνομά του σε Σεμπάστιαν Μέλμοθ προσχωρώντας στο Καθολικισμό.
Στις 30 Νοεμβρίου του 1900 πέθανε. Λέγεται πώς το τέλος του ήταν ανάλογο του παλιού Όσκαρ Ουάιλντ. Στο κρεβάτι του θανάτου έπινε σαμπάνια λέγοντας ότι δεν του αρέσει η ταπετσαρία του δωματίου του…