στην έρευνά της για τον εγκέφαλο και τις νοητικές (και ψυχικές) λειτουργίες.
Αυτό που συμβαίνει στο νου, εξαρτάται από αυτό που συμβαίνει στον εγκέφαλο. Αυτό που συμβαίνει στον εγκέφαλο, εξαρτάται από φυσικούς νόμους. Εάν γνωρίζεις συνεπώς τη κατάσταση του εγκεφάλου οποιαδήποτε στιγμή, μπορείς να προβλέψεις την επόμενη κατάστασή του, και τη μεθεπόμενη κ.ο.κ. Η ελεύθερη βούληση αποτελεί έτσι μια ψευδαίσθηση. Εάν ξέραμε αρκετά, θα μπορούσαμε να δούμε ότι όλες οι καταστάσεις του νου μας εξαρτώνται πλήρως από τη φυσική, υποκείμενη σε φυσικούς νόμους, πραγματικότητα του εγκεφάλου μας.
Τα δραματικά αποτελέσματα στο νου από τη δράση των παραισθησιογόνων ουσιών στον εγκέφαλο, αποτελέσματα που μπορούν να περιλαμβάνουν βαθιές θρησκευτικές εμπειρίες, προσφέρουν μια επιπλέον μαρτυρία για την εξάρτηση του νου από τα νευροχημικά και νευροηλεκτρικά γεγονότα. Η διάσταση όμως στην οποία υπάρχει ο ίδιος ο νους παραμένει ένα μυστήριο…
Κανείς δεν έχει ανακαλύψει ακόμα τίποτα το μαγικό για το τρόπο που αποστέλλουν σήματα μεταξύ τους οι νευρώνες στον εγκέφαλο. Είναι πολύ πολύπλοκος, αλλά είναι μόνο χημικές ουσίες και ηλεκτρισμός. Μπορούμε να τον μετρήσουμε και να τον μιμηθούμε. Αυτό έχει ήδη γίνει περιφερειακά στον εγκέφαλο. Υπάρχει μια θεραπεία για τη κωφότητα που αντικαθιστά ένα ελαττωματικό νεύρο με ένα σύστημα κυκλωμάτων. Ήδη σκεπτόμαστε θεραπείες για την τυφλότητα που θα αντικαθιστούσαν το μάτι με μια κάμερα τηλεόρασης. Γιατί να μην αντικαταστήσουμε λοιπόν έναν ολόκληρο εγκέφαλο και να δείξουμε έτσι ότι το πυρίτιο μπορεί να υποστηρίξει τη συνείδηση όπως ακριβώς και ο άνθρακας;
Φαντασθείτε κάτι σαν το Ίντερνετ, πολλαπλασιασμένο 100 φορές και φαντασθείτε όλες τις μηχανές σε αυτό να ανταλλάσσουν προγράμματα και ότι χρησιμοποιείται αυτά τα προγράμματα για να σχεδιάσετε ένα σύστημα το οποίο θα έτρεχε όχι σε μια μόνο μηχανή, αλλά σε ολόκληρο το δίκτυο -τότε νομίζω ότι θα έχετε την εικόνα ενός πράγματος που μπορεί να είναι αρκετά πολύπλοκο για να είναι συνειδητό.
Μόλις το κάνετε αυτό, είναι ευκολότερο να δεχθείτε την ιδέα μιας συνειδητής μηχανής. Νομίζω ότι οι άνθρωποι που απορρίπτουν την ιδέα ότι οι μηχανές μπορούν να είναι συνειδητές το κάνουν όχι γιατί υπερεκτιμούν τα θαύματα της συνείδησης, αλλά γιατί υποτιμούν τις ικανότητες των μηχανών. Πολλά από τα επιχειρήματα εναντίον των σκεπτόμενων μηχανών είναι απλώς υπερβολές και διαστρεβλώσεις.
Εάν ο νους ήταν μια αδιαίρετη άυλη ουσία που μπορούσε να υπάρχει ανεξάρτητα από τον εγκέφαλο, τότε δε θα έπρεπε να μπορούμε να δημιουργήσουμε (με αυτό το τρόπο) δυο μυαλά. Ούτε θα έπρεπε το μυαλό να επηρεάζεται από οποιαδήποτε επέμβαση στον εγκέφαλο. Εάν ίσχυε ο Καρτεσιανός δυϊσμός, η μόνη επίδραση που θα μπορούσε να είχε η βλάβη του εγκεφάλου θα ήταν να εξουδετερώσει την ικανότητα του νου (ή ψυχής) να ελέγχει το σώμα, αλλά ο ίδιος ο νους θα παρέμενε ανέπαφος.
Μία από τις βασικές φιλοσοφικές αντιρρήσεις εναντίον του δυισμού είναι η δυσκολία να φαντασθούμε με ποιο τρόπο θα μπορούσε να αλληλεπιδρά ένας μη φυσικός νους με το σώμα, ή να κατοικεί σε αυτό, εφόσον, εξ’ ορισμού, αυτός δεν καταλαμβάνει χώρο. Παρόλο που ο βασικός λόγος για την παρακμή του δυισμού ήσαν οι συντριπτικές μαρτυρίες της νευροφυσιολογίας, η θεωρία της σχετικότητας προσφέρει ένα ακόμα ισχυρό επιχείρημα εναντίον του. Σύμφωνα με το δυϊσμό ο νους υπάρχει στο χρόνο (εφόσον οι νοητικές καταστάσεις μεταβάλλονται), αλλά όχι στο χώρο (αφού είναι μη υλικός). Σύμφωνα όμως με τη θεωρία της σχετικότητας ο χώρος και ο χρόνος είναι απλά οι δυο διαφορετικές όψεις ενός μοναδικού ενιαίου χωρόχρονου. Εάν πάρουμε λοιπόν στα σοβαρά τη θεωρία της σχετικότητας, και υπάρχουν πολλοί εμπειρικοί λόγοι για να το κάνουμε, οποιαδήποτε οντότητα υπάρχει στο χρόνο θα πρέπει να υπάρχει επίσης στο χώρο και αντιστρόφως. Εναλλακτικές ερμηνείες που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη ενός φυσικού αστρικού σώματος που καταλαμβάνει χώρο, διαφεύγουν από αυτό το επιχείρημα, αλλά είναι πολύ παράλογες εφόσον μια τέτοια οντότητα θα πρέπει να μπορεί να ανιχνευθεί, πράγμα που δεν έχει γίνει ποτέ.
Η σωστή λειτουργία της μνήμης εξαρτάται από τα συνειρμικά πρότυπα που είναι αποθηκευμένα σα μόνιμα δομικά εγγράμματα μέσω του τρόπου των αλληλονευρωνικών συνδέσεων….είναι δύσκολο, πέρα από κάθε μέτρο, να καταλάβουμε πώς θα μπορούσαν αυτά να επιβιώσουν μετά την καταστροφή του ζωντανού εγκεφάλου στον οποίο είχαν αρχικά τη θέση τους.
Θα συζητήσω μια ιδέα που προκαλεί πολύ άγριες αντιδράσεις… Η ιδέα αυτή είναι ότι ο νους είναι η φυσιολογική δραστηριότητα του εγκεφάλου, ιδιαίτερα η δραστηριότητα της επεξεργασίας πληροφοριών. Ότι ο εγκέφαλος, όπως άλλα όργανα, διαμορφώνεται από τα γονίδια και με τη σειρά του το γονιδίωμα διαμορφώθηκε μέσω φυσικής επιλογής και άλλων εξελικτικών διαδικασιών…
Εάν ο νους δεν μπορεί να επηρεάσει το φυσικό κόσμο, αλλά επηρεάζεται μόνο από αυτόν, αυτό θα ήταν το μόνο γνωστό παράδειγμα στη σύγχρονη φυσική μιας τέτοιας μονόδρομης αλληλεπίδρασης. (Eugene Wigner, νομπελίστας φυσικός)
Οι φυσικοί ερευνητές έχουν ελέγξει πολλές από τις υποθέσεις της θρησκείας. Η συνήθης θρησκευτική διδασκαλία, ανεξάρτητα από δόγμα, πιστεύει ότι οι άνθρωποι κατέχουν δυνάμεις που υπερβαίνουν το φυσικό κόσμο. Έτσι εμείς, ή μερικοί ελάχιστοι αυτοεπιλεγμένοι από εμάς, υποτίθεται ότι μπορούν να κάνουν θαύματα και να κατέχουν ειδικά μη αισθητηριακά κανάλια προς τις έσχατες αλήθειες. Οι παραψυχολόγοι έχουν αναζητήσει ενδείξεις για την επίδραση του νου πάνω στην ύλη, την υπεραισθητική αντίληψη, την πρόγνωση, τη ζωή μετά το θάνατο (και πριν τη γέννηση), την επικοινωνία με τα πνεύματα, τη θαυματουργική θεραπεία και πολλά άλλα. Τα αποτελέσματα των 150 χρόνων μελέτης αυτών των φαινομένων είναι ένα μηδενικό. Ισχυρισμοί προς το αντίθετο δεν είναι πια παρά αστήρικτες προσωπικές υποθέσεις – πίστη, όχι δεδομένα.
Οι παραψυχολόγοι συχνά υπονοούν ότι η εξωαισθητηριακή αντίληψη (ESP) μπορεί να μη λειτουργεί καλά εξ ́ αιτίας του «κακού κάρμα» που ακτινοβολούν διάφοροι παρευρισκόμενοι σκεπτικιστές. Αυτό ονομάζεται «φαινόμενο του παρατηρητή» και υποτίθεται ότι είναι μια ιδιότητα της ψυχικής δύναμης. Η πιο λογική υπόθεση είναι ότι οι σκεπτικιστές είναι λιγότερο πιθανόν από τους πιστούς να δεχθούν τα ανεπαρκώς ελεγχόμενα πειράματα και ότι η ψυχική δύναμη απλά δεν υπάρχει.
Η αγάπη του Θεού, άφατη και τέλεια, ρέει μέσα σε μια καθαρή ψυχή όπως το φως ορμά μέσα σε ένα διαφανές αντικείμενο (∆άντης)
Εάν ήμουν ένας ανατολικός μυστικιστής, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα στο κόσμο θα ήταν ένας συμβιβασμός με τη σύγχρονη επιστήμη, διότι το να προσδέσεις μια θρησκευτική φιλοσοφία σε μια σύγχρονη επιστήμη είναι ένας σίγουρος δρόμος για την αχρηστία της.
-Τζέρεμυ Μπερνστάιν, σωματιδιακός φυσικός
Κανένα στοιχειώδες κβαντικό φαινόμενο δεν είναι ένα φαινόμενο μέχρι να γίνει ένα καταγεγραμμένο φαινόμενο…Με κάποια παράξενη έννοια αυτό είναι ένα συμμετοχικό σύμπαν
-Τζων Γουήλερ, φυσικός
από την ιστοσελίδα: www.bozatzidis.grΌταν ερχόμαστε στο «δύσκολο πρόβλημα», νιώθω ότι χρειαζόμαστε κάτι που προχωρά πέρα από τη φυσική θεωρία, γιατί κάθε τι σε αυτήν είναι συμβιβαστό με την απουσία της συνείδησης. Η αίσθησή μου είναι ότι θα πρέπει να πάρουμε τη συνείδηση αξιωματικά, σαν το χώρο και το χρόνο. Το πρόβλημα εμφανίζεται με τη κατασκευή μιας θεωρίας που θα τα συνδέσει όλα αυτά μαζί….Η επιστημονική μελέτη της συνείδησης είναι προς το παρόν σαν τη φυσική πριν τον ερχομό του Νεύτωνα. Κανείς δεν ξέρει τι συμβαίνει πραγματικα
- Andrew Brown: How to Make a Soul: Wired, UK, 1996.
- Andrew Newberg: Why God Won’t Go Away
- Antony Flew: God, Freedom, and Immortality: A Critical Analysis, Buffalo, NY, Prometheus Books, 1984.
- Antony Flew: Parapsychology, Miracles, and Repeatability, Prometheus Books, 1991
- Barry L. Beyerstein: The Brain and Consciousness: Implications for Psi Phenomena, Prometheus Books,
- 1991
- Corliss Lamont: The Illusion of Immortality, New York: Unger/Continuum, 1990.
- Daniel Dennett: Consciousness Explained,. New York, Little Brown, 1991.
- David J. Chalmers: The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory
- Deepak Chopra: Αγέραστο Σώμα, Αθάνατο Πνεύμα, Εκδόσεις Π.Ασημάκης
- Deepak Chopra: Κβαντική Θεραπεία, Εκδόσεις Π. Ασημάκης
- Dr. Karl L.R. Jansen: Using Ketamine to Induce the Near-Death Experience: Mechanism of Action and
- Therapeutic Potential : http://www.lycaeum.org/drugs/synthetics/ketamine/k-near-death.html.
- Euan Squires: Conscious Mind in the Physical World, NY, Adam Hilger, 1990
- Francis Crick: The Astonishing Hypothesis: The Scientific Search for the Soul, Nork: Charles Scribner’s
- Sons, 1994
- Fritjof Capra: Το Ταό και η Φυσική, Εκδόσεις ρόρα, 1982
- Henry Stapp: Mind, Matter, and Quantum Mechanics, New York: Springer-Verlag, 1993
- John Grinnin: Κβαντική Φυσική και Πραγματικότητα, Εκδόσεις ρόρα, 1984
- John Searle: Ανακαλύπτοντας Ξανά το Νου, Εκδόσεις Γκοβόστη, 1997
- Judith Hooper and Dick Teresi: The Three-Pound Universe, New York: Tarcher/Perigee Books, 1992.
- Keith Augustine: Articles:
- Can Mystical Experience be a Perception of God?:
- http://www.infidels.org/library/modern/keith_augustine/alston.html
- Death and the Meaning of Life: http: //www.infidels.org/library/modern/features/2000/augustine1.html
- The Case Against Immortality: Skeptic Magazine, Vol. 5 No. 2, 1997
- Whatever Happened to the Soul? http://www.infidels.org/library/modern/keith_augustine/no-soul.html
- Ken Wilber: Quantum Questions: Mystical Writings of the World’s Great Physicists, Shambhala,1984
- Menas Kafatos and Robert Nadeau: The Conscious Universe: Part and Whole in Modern Physical
- Theory, NY, Springer-Verlag, 1990
- Michael Perdinger: Neuropsychological Bases Of God Beliefs, Praeger Pub Text, 1987
- Nick Herbert: Elemental Mind: Human Consciousness and the New Physics, New York: Dutton, 1993
- Paul Davies, The Mind of God: The Scientific Basis for a Rational World, NY, Simon and Schuster¨, 1992
- Paul Edwards: Immortality, New York: Macmillan, 1992.
- Paul Edwards: The Dependence of Consciousness on the Brain, Edited Paul Edwards, NY, Macmillan,
- 1992
- Richard Dawkins: http://www.edge.org/3rd_culture/bios/dawkins.html,
- http://www.edge.org/3rd_culture/
- Roger Penrose: Σκιές του Νοου, Εκδόσεις Γκοβόστη, 1994
- Roger Pernrose: Ο Νέος Αυτοκράτορας, Εκδόσεις Γκοβόστη,
- Steven Pinker: http://www.edge.org/3rd_culture/bios/pinker.html, http://www.edge.org/3rd_culture/
- Susan Blackmore: Out-of-the-Body Experience, Oxford University Press, 1987
- Susan. Blackmore: Dying to Live: Near-Death Experiences, Prometheus Books, 1993.
- Susan. Blackmore: The Elusive Open Mind: Ten Years of Negative Research in Parapsychology,
- Prometheus Books
- Thomas Nagel: Brain Bisection and the Unity of Consciousness, Synthese. 25, 396-413.
- Victor J. Stenger : The Unconscious Quantum: Metaphysics in Modern Physics and Cosmology,
- Prometheus Books
- Victor J. Stenger: Quantum Quackery, http://www.csicop.org/si/9701/quantum-quackery.html
- Victor J. Stenger: Timeless Reality: Symmetry, Simplicity, and Multiple Universes, Prometheus Books
- Victor J. Stenger: Mystical Physics: Has Science Found the Path to the Ultimate? Free Inquiry, 16/3/1996
- Victor J. Stenger: Quantum: Metaphysics in Modern Physics and Cosmology, NY, Prometheus Books
- Victor J. Stenger: The Breath of God: Identifying Spiritual Energy, Prometheus Books.
- Victor J. Stenger: The Myth of Quantum Consciousness, The Humanist, May/Jume 1992, Vol. 53, No 3
- Victor J. Stenger: The Search for the Soul : http://spot.colorado.edu/~vstenger/RelSci/SearchSoul.html
- Victor J. Stenger: The Unconscious Quantum: Metaphysics in Modern Physics and Cosmology,
- Prometheus Books
- Wilder Penfield: The Mystery of the Mind, Ewing, NJ, Princeton University Press, 1975.