Η παρούσα ανάρτηση ανήκει στο σύνολο των άρθρων του
Χάρη Φουνταλή επί θεμάτων
νοολογίας
0. Εισαγωγή
Τις προάλλες ο φίλος-μου ο Αρίσταρχος, “εν τη ρύμη
του λόγου-του”, μου έθεσε το πασίγνωστο και πανάρχαιο ερώτημα: «Τί είναι η
ψυχή του ανθρώπου;», και χωρίς να περιμένει απάντηση, συνέχισε τον ειρμό των
σκέψεών του. Δεν θέλησα να τον διακόψω, αφενός γιατί — αντίθετα με τη
συνήθεια που φαίνεται να είναι “εθνικό σπορ” των συμπατριωτών-μου — δεν
μου αρέσει να διακόπτω το συνομιλητή-μου, και αφετέρου γιατί σε μια
προφορική συζήτηση δεν είναι δυνατό να δοθούν πλήρεις απαντήσεις σε
τέτοια βαθύτατα ερωτήματα. Ο Αρίσταρχος όμως με ρωτούσε γι’ αυτό και για
άλλα παρόμοια θέματα γιατί ήξερε οτι θα
προσπαθούσα να του δώσω όχι απλώς την προσωπική-μου, υποκειμενική
γνώμη (όπως π.χ. απαντάμε στο ερώτημα «ποια ομάδα παίζει την πιο καλή
μπάλα;»). Ήθελε να μάθει τα όσα είναι προς το παρόν αποδεκτά από ένα μεγάλο
μέρος της επιστημονικής κοινότητας.
Καλά θα κάνω
όμως να ξεκαθαρίσω μερικά θέματα πρώτα, μην τυχόν και παρεξηγηθούν αυτά
που θα γράψω.
Δοσμένων λοιπόν των παραπάνω, σας εφιστώ την προσοχή
στο γεγονός οτι αυτό που πρόκειται να διαβάσετε δεν είναι μια παγιωμένη
επιστημονική άποψη που την ασπάζονται σχεδόν όλοι οι επιστήμονες, όπως
είναι ας πούμε η άποψη οτι η Γη γυρίζει γύρω απ’ τον άξονά της. Είναι όμως η
άποψη στην οποία δείχνει να συγκλίνει η επιστήμη, και όσο περνάνε τα
χρόνια (οι δεκαετίες) τόσο πιο πολύ μοιάζει να ισχυροποιείται η άποψη
που θα περιγράψω. Μπορεί να είναι λάθος; Φυσικά και μπορεί! Όμως ο
επιστήμονας πρέπει να κάνει πάντα ότι είναι δυνατό για να συμπεραίνει
αμερόληπτα, βάσει μόνο των δεδομένων από τις παρατηρήσεις που
γνωρίζει, αυτό που φαίνεται να είναι το καταλληλότερο συμπέρασμα, αυτό
δηλαδή που δεν αντιτίθεται στις παρατηρήσεις (ή που δημιουργεί τις
λιγότερες αντιθέσεις, στη χειρότερη περίπτωση). Και αν έρθουν νεότερες παρατηρήσεις
που καταρρίπτουν το τρέχον συμπέρασμα, ο επιστήμονας πρέπει να είναι
πάντα έτοιμος να απορρίψει την προηγούμενη λαθεμένη παραδοχή (παρόλο που
αυτό είναι το ιδεατό· στην πράξη λίγοι επιστήμονες είναι τόσο
πολύ ορθολογιστές και τόσο λίγο
εγωιστές ώστε να παραδεχτούν το λάθος-τους και να
εγκαταλείψουν τις αρχικές παραδοχές-τους· η αλλαγή
στην επιστήμη έρχεται συνήθως μέσω νέων επιστημόνων που δεν έχουν τις
παγιωμένες απόψεις των παλιών).
Υπάρχει κ’ ένα τελευταίο θέμα πριν κλείσω αυτή την
εισαγωγή, αλλά πολύ σημαντικό:
Η επιστήμη δεν μας λέει πάντα αυτό που
θα μας χαροποιούσε αν το ακούγαμε.
|
Ε βέβαια! Γιατί δηλαδή πρέπει σώνει και καλά
να έχει πάντα ευχάριστα νέα η επιστήμη να μας ανακοινώσει; Ο φυσικός
κόσμος, που είναι το αντικείμενο της επιστημονικής έρευνας, υπάρχει
ανεξάρτητα από μας, δεν υπάρχει για τη δική-μας πνευματική ικανοποίηση·
τουλάχιστον αυτό είναι μια βασική παραδοχή όσων μελετούν το φυσικό
κόσμο. Μπορεί, ιδίως αν είστε θρησκευόμενοι, να πιστεύετε οτι ο Θεός
έφτιαξε το φυσικό κόσμο έτσι ώστε εμείς, η υποτιθέμενη “κορωνίδα της Δημιουργίας”,
να είμαστε ευτυχείς ζώντας μέσα σ’ αυτόν. Όσο όμως ψάχνουμε και
ανακαλύπτουμε, και καταλαβαίνουμε βαθύτερα τη φύση, τόσο
αντιλαμβανόμαστε οτι της φύσης “δεν της καίγεται καρφάκι” για το αν
εμείς παραμένουμε ευτυχείς μ’ αυτά που μαθαίνουμε για κείνην. Να δώσω
παραδείγματα:
Αυτή την τελευταία παραδοχή περί ψυχής έρχεται ν’
αμφισβητήσει η άποψη αρκετών επιστημόνων του καιρού-μας. Θέλω να σας πω
οτι δεν αισθάνομαι ιδιαίτερα ευτυχής που
πρόκειται να
υποστηρίξω την άποψη οτι αν υπάρχει κάτι που θέλουμε να το λέμε
“ψυχή”,
αυτό έχει πολύ διαφορετικές ιδιότητες από αυτές που παραδοσιακά του
αποδίδονται. Δεν είμαι καν πεπεισμένος οτι ήταν καλή ιδέα να γράψω το
παρόν. Με ποιο δικαίωμα άλλωστε πηγαίνω να ταράξω την ηρεμία που
προκαλεί σε πολλούς η ιδέα οτι η ψυχή είναι έτσι όπως τη φαντάζονται;
Από την άλλη, σκέφτομαι δύο πράγματα: πρώτο, αυτοί που θα συνεχίσουν
να
διαβάζουν το παρόν μέχρι τέλους θα είναι μάλλον μεταξύ όσων
νοιάζονται να μάθουν, που δεν τους ικανοποιεί η ηρεμία των τελμάτων.
Και δεύτερο, αυτά που θα γράψω έχουν αρχίσει να γίνονται γνωστά
σε βιβλία που είναι γραμμένα στα αγγλικά, ενώ στη γλώσσα-μας δεν έχω
δει
ακόμη τίποτε αντίστοιχο. Πολλοί συμπατριώτες-μου, θαυμάσιοι και
ικανότατοι διανοητές, δυστυχώς δεν μπορούν να
παρακολουθήσουν ένα επιστημονικό (έστω εκλαϊκευτικό) κείμενο στα
αγγλικά. Γιατί λοιπόν να μην έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τί ιδέες
κυκλοφορούν στην ξένη βιβλιογραφία, όπως αυτή που αναφέρω
παρακάτω; — έτσι σκέφτηκα, κι αποφάσισα τη
συγγραφή του παρόντος.
Πριν μπω λοιπόν “στο ψητό”, να σημειώσω οτι το βασικό υπόβαθρο για να γράψω το παρόν ήταν το βιβλίο “I Am a Strange Loop” (“Είμαι ένας παράξενος βρόχος”) του Douglas Hofstadter (Ντάγκλας Χοφστάντερ). Αυτός είναι ο “πνευματικός-μου πατέρας”. Τον ονομάζω έτσι γιατί επί μια 10ετία ο Hofstadter μου έδωσε όλα τα εφόδια για να κάνω την έρευνά μου, εργαζόμενος απερίσπαστα στο ερευνητικό-του κέντρο, καθώς δούλευα στη διδακτορική διατριβή-μου υπό την εποπτεία-του. Τα βιβλία-του είναι γνωστά παγκόσμια, αλλά στην Ελλάδα θα τα βρείτε μόνο σε ξενόγλωσσα βιβλιοπωλεία στα αγγλικά, γιατί η μετάφρασή τους είναι πολύ δύσκολο εγχείρημα. Ο Hofstadter χρησιμοποιεί στη γραφή-του χίλια-δυο λογοπαίγνια και “λεκτικά κόλπα”, που ακούγονται μεν εξαιρετικά διασκεδαστικά στα αγγλικά, αλλά όταν τα μεταφράζει κανείς, ή πρέπει να είναι μεταφραστής–υπεράνθρωπος για να βρει αντίστοιχα λογοπαίγνια στην άλλη γλώσσα, ή να τα προσπεράσει, αγνοώντας έτσι μια ουσιαστική χροιά των βιβλίων-του. Παρ’ όλ’ αυτά, το πιο διάσημο βιβλίο-του, το “Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid” (“Γκέντελ, Έσσερ, Μπαχ: μια Εντυπωσιακή Μαλαματένια Γιρλάντα” — βλέπετε; για να διατηρήσω το “λεκτικό τρικ” στον τίτλο-του θυσίασα την κατά λέξη μετάφραση(*)), που κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ, μεταφράστηκε σε πάνω από 20 γλώσσες (χάνοντας στην κάθε μια ένα μέρος της λαμπρότητάς του). Το “Είμαι ένας παράξενος βρόχος” είναι το πιο πρόσφατό του, και συνάμα — κατά την προσωπική-μου άποψη — ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία που έχουν γραφεί ποτέ για τη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης, και για το “τί είναι η ψυχή του ανθρώπου”. |
Δεν είναι όμως μόνο ο Hofstadter· υπάρχουν κι άλλοι
σπουδαίοι συγγραφείς που έχουν εκφράσει παρόμοιες απόψεις, όπως π.χ. ο
Daniel C. Dennett (Ντάνιελ Ντένετ), ένας απ’
τους πιο σημαντικούς φιλοσόφους της εποχής-μας στον τομέα της φιλοσοφίας
του πνεύματος, στενός φίλος του Hofstadter, που είχα επίσης την
τιμή να
γνωρίσω από κοντά. Ο
Dennett έχει εκφράσει τις απόψεις-του επί του “τί
είναι η ψυχή του ανθρώπου” σε πολλά βιβλία-του, με πιο σχετικό το “Consciousness
Explained” (“Η εξήγηση της συνείδησης”).
Στη βιβλιογραφία, στο τέλος του παρόντος, αναφέρω και άλλα σχετικά
βιβλία. Αυτό που θα διαβάσετε στο παρόν κείμενο δεν είναι μετάφραση
κανενός βιβλίου. Είναι ο δικός-μου τρόπος με τον οποίο συνθέτω και εκφράζω ιδέες
που — πιστεύω — βρίσκονται σε συμφωνία με τη βιβλιογραφία την οποία
έχω υπόψη-μου.
Ας μπούμε όμως τώρα “στο ψητό”.
- Περί ψυχής
- 1. Ψυχές;
- 2. Ύλη
- 2.1 Αναφυόμενες ιδιότητες
- 2.2 Αναφυόμενες, αλλά και Ανακυκλούμενες!
- 3. Ζωή
- 4. Σκέψη
- 5. Ψυχή
- 5.1 Οι έννοιες: τα “μόρια” της νόησης
- 5.2 Η έννοια του “άλλου” και η έννοια του “εγώ”
- 5.3 Η Δυτική Σκέψη και η εξάρτησή της από την Ελλη...
- 6. Τεχνητές ψυχές;
- 6.1 Δυϊσμός: η φιλοσοφική άρνηση “με το έτσι θέλω”...
- 6.2 John Searle, ο πατριάρχης των αρνητών
- 6.3 Επιχειρήματα που υποστηρίζουν τη δυνατότητα κα...
- 6.4 Γιατί δεν έχουν υλοποιηθεί “τεχνητές ψυχές” μέ...
- 6.5 Κίνδυνοι από την υλοποίηση νοήμονων προγραμμάτ...
- 6.6 Πιθανά οφέλη από την υλοποίηση νοήμονων προγρα...