Κάθε "ενυλο" σώμα, όμως, είναι καί "παθητό". Επομένως, καί τά σώματα των δαιμόνων είναι δυνατόν «άφαΐς ύποπίπτειν καί πληττόμενα όδυνάσθαι καί πυρί προσομιλήσαντα καίεσθαι» (Μ. Ψελλός). Γι' αυτό βλέπουμε στο Ευαγγέλιο τους δαίμονες νά τρέμουν σέ ενδεχόμενο πρόωρο βασανισμό τους καί νά παρακαλούν τόν Κύριο «ίνα μη επίταξη αύτοΐς είς τήν άβυσσον άπελθεΐν» (Λουκ. 8:31). Στά Συναξάρια, επίσης, συναντούμε περιπτώσεις, όπου οί δαίμονες θρηνούν σπαρακτικά, πονοΰν, καίγονται καί παραλύουν από φόβο, όταν τιμωρούνται παραδειγματικά από μεγάλους άγιους, όταν μαστιγώνονται αλύπητα από αγγέλους ή όταν καταδικάζονται νά εκτελέσουν έργα αντίθετα στην πονηρή τους προαίρεση.
Ώς προς τήν εξωτερική τους εμφάνιση, οί δαίμονες είναι δύσμορφοι καί αποκρουστικοί, γιατί έχουν εντελώς γυμνωθεί από τό θειο φώς. Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος, στην ερμηνεία τοϋ 41ου ψαλμού, λέει, πώς, «αν ό Θεός επέτρεπε στους δαίμονες νά μας δείξουν τις πραγματικές τους όψεις, όλοι μας θά παραφρονούσαμε».
Εμφανίζονται, όμως, μέ ποικίλες μορφές, ανάλογα μέ τίς ανάγκες, σέ κάθε περίσταση, τοΰ μισάνθρωπου έργου τους. Είναι πάρα πολλές οί βιβλικές καί συναξαριακές αναφορές σέ πονηρά πνεύματα, πού εμφανίστηκαν στους ανθρώπους μέ τίς πιό παράδοξες καί τίς πιό αντίθετες μορφές, από τήν ελκυστική τοϋ φωτεινού αγγέλου μέχρι τή φρικιαστική τού πιό αλλόκοτου ζώου. Συνήθως εμφανίζονται σάν άγγελοι, άγιοι, άνθρωποι, φίδια, δράκοντες, λιοντάρια, σκορπιοί, τράγοι, ταύροι, αρπακτικά πτηνά, τερατόμορφα ζώα και, τέλος, αόριστα υλικά στοιχεία και σχήματα. Άπό τη Γένεση, τό πρώτο βιβλικό κείμενο, όπου ό διάβολος εμφανίζεται σάν φίδι, γιά νά εξαπατήσει τήν Εύα, μέχρι τήν Αποκάλυψη, τό τελευταίο βιβλικό κείμενο, όπου ό σατανάς σάν δράκοντας αλυσοδένεται άπό άγγελο του Θεοϋ, υπάρχουν αναρίθμητες περιπτώσεις εμφανίσεως των δαιμόνων μέ ποικίλες μορφές και σχήματα. Παράλληλη ποικιλία εμφανίσεων συναντάται στους Βίους τών Άγιων και στά Γεροντικά.
via