Ανάπτυξη της προσωπικότητας - κύκλος της ζωής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
FREUD
| |
Στάδιο | Ηλικία |
Στοματικό στάδιο | 0-18 μηνών |
Πρωκτικό στάδιο | 1 1/2 - 2 1/2 με 3 ετών |
Ουρηθρικό στάδιο | Μεταβατικό στάδιο μεταξύ πρωκτικού και φαλλικού |
Φαλλικό ή οιδιπόδειο στάδιο | 2 1/2 με 3 - 5 με 6 ετών |
Λανθάνουσα περίοδος | 5 με 6 - 11 με 13 ετών |
Γεννητικό στάδιο | 11 με 13 - ενηλικίωση |
MAHLER
| |
Φυσιολογική αυτιστική φάση | 0-2 μηνών |
Φυσιολογική συμβιωτική φάση | 2-10 μηνών |
Φάση αποχωρισμού - εξατομίκευσης | 4-36 μηνών |
Διαφοροποίηση και ανάπτυξη σωματικής εικόνας | 4-10 μηνών |
Εξάσκηση (στον αποχωρισμό -εξατομίκευση) | 6 με 10 - 16 με 18 μηνών |
Επαναπροσέγγιση | 16 με 18 - 24 μηνών |
Σταθεροποίηση της εξατομίκευσης και έναρξη της σταθερότητας του αντικειμένου | 24 - 36 μηνών |
PIAGET
| |
Προγλωσσικό αισθητικο-κινητικό στάδιο | 0-2 ετών |
Αναπαραστασιακό ή προ των λογικών διεργασών στάδιο | 2-7 ετών |
Στάδιο των συγκεκριμένων λογικών διεργασιών | 7-12 ετών |
Στάδιο των τυπικών λογικών διεργασιών | 12-18 ετών |
ERIKSON
| |
Βρεφική ηλικία | 0 - 12 με 18 μηνών |
Βασική εμπιστοσύνη-Βασική δυσπιστία ΕΛΠΙΔΑ | |
Νηπιακή ηλικία | 12 με 18-36 μηνών |
Αυτονομία-Ντροπή Αμφιβολία ΘΕΛΗΣΗ | |
Προσχολική ηλικία | 3-6 ετών |
(Ηλικία του παιγνιδιού) Πρωτοβουλία - Ενοχή- ΣΚΟΠΟΣ | |
Σχολική ηλικία | 6-11 ετών |
Φιλοπονία (Επιμέλεια)-Κατωτερότητα ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ | |
Εφηβεία | 11-21 ετών |
Ταυτότητα - Σύγχυση (Διάχυση ταυτότητας) ΠΙΣΤΗ / ΠΙΣΤΟΤΗΤΑ | |
Νεαρή ενήλικη ζωή | 21-35 ετών |
Στενή σχέση - Απομόνωση ΑΓΑΠΗ | |
Ενήλικη ζωή | 35 - 65 ετών |
Παραγωγικότητα - Απορρόφηση στον εαυτό ΝΟΙΑΞΙΜΟ (ΦΡΟΝΤΙΔΑ) | |
Γηρατειά (Ώριμη ηλικία) | 65 - θάνατος |
Ακεραιότητα - Απόγνωση ΣΟΦΙΑ |
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ - ΚΥΚΛΟΥ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Προοδευτικά σχηματίζεται η αίσθηση του εγώ ή εαυτού του ατόμου, που ολοκληρώνεται στα τρία περίπου χρόνια, οπότε το παιδάκι μπορεί να πει και να αντιληφθεί ολοκληρωμένα τις διαστάσεις της έννοιας «εγώ». Τα πρώτα στοιχεία του εγώ είναι σωματικά και προέρχονται κυρίως από ερεθίσματα κιναισθητικά, αφής, πίεσης και θερμικά και κατόπι των άλλων αισθήσεων. Τα ερεθίσματα αυτά συνθέτουν βαθμιαία την αίσθηση του σωματικού εγώ, που με τη σειρά του δημιουργεί την αντίληψη της σωματικής εικόνας του ατόμου. Η ανάπτυξη και σύνθεση του εγώ βασίζεται κυρίως στις ψυχικές αναπαραστάσεις των αισθήσεων του «καλού» και του «κακού» με την έννοια της ικανοποίησης-ευχαρίστησης και της δυσαρέσκειας-απογοήτευσης ή στέρησης. Οι αναπαραστάσεις αυτές, όμως, επηρεάζονται από τη σχέση του παιδιού με τη μητέρα (και λιγότερο με τον πατέρα). Έτσι, η αρμονική ικανοποίηση των αναγκών του παιδιού (ισορροπία μεταξύ ικανοποίησης και αναγκαίας στέρησης ή μη ικανοποίησης) βοηθά την ανάπτυξη ισορροπημένων αναπαραστάσεων «καλού» και «κακού», οι οποίες με τη σειρά τους επιτρέπουν συγκροτημένη σύνθεση του εγώ του ατόμου, αλλά και ισορροπημένη αντίληψη της μητέρας και σε επέκταση του εξωτερικού περιβάλλοντος ως ταυτόχρονα «καλού» και «κακού». Ταυτόχρονα βοηθούν σε εκμάθηση αντοχής στη στέρηση. Διαταραχές στη διαντίδρασή μητέρας-παιδιού οδηγούν σε μη ισορροπημένη σύνθεση των αναπαραστάσεων, μη συγκροτημένη σύνθεση του εαυτού, διαταραγμένες σχέσεις με το περιβάλλον και ευαλωτότητα στη στέρηση.
Λανθάνουσα περίοδος
Στη διάρκεια της λανθάνουσας περιόδου, αν και τα παιδιά αρνούνται ότι ενδιαφέρονται για το άλλο φύλο, εν τούτοις αποκαλύπτουν το ενδιαφέρον αυτό με συμβολικό τρόπο: το κοριτσάκι τρέχει μακριά από το αγοράκι με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σίγουρο πως αυτό θα το κυνηγήσει· το αγοράκι πειράζει το κοριτσάκι με τέτοιο τρόπο, ώστε να παραμένει κοντά του, ενώ λέει ότι δεν του αρέσει. Ταυτόχρονα, το κοριτσάκι προσπαθεί να είναι σαν το αγοράκι, καθώς ο πολιτισμός μας ευνοεί τον άντρα.
Εφηβεία
Η έναρξη της εμμηνόρροιας μπορεί ν' αποτελέσει για το κορίτσι ένα από τα πιο ευχάριστα ή δυσάρεστα γεγονότα της ζωής της, ανάλογα με το πώς θα συνδεθεί από τη μητέρα με την αξία της γυναίκας, τη θηλυκότητα και την ικανότητα για τεκνοποίηση. Στην περίοδο αυτή ιδιαίτερη σημασία έχει για το κορίτσι η στάση του πατέρα, καθώς το κορίτσι εξαιτίας της απουσίας φόβου ευνουχισμού συνεχίζει και στην εφηβεία το ρομάντζο της οιδιπόδειας περιόδου, ως ότου βρει αργότερα σύντροφο.