Ψυχολογικά τρικ χρήσιμα για την καθημερινότητα - Point of view

Εν τάχει

Ψυχολογικά τρικ χρήσιμα για την καθημερινότητα



Η ψυχολογία δεν είναι όσο βαρετή πιστεύει ο περισσότερος κόσμος ότι είναι. Όταν, μάλιστα, έχει κέφια, μελετά ανθρώπινες συμπεριφορές και βγάζει χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς θα γίνουμε πιο συμπαθείς στους ανθρώπους που θέλουμε να γοητεύσουμε, ή πώς θα πείσουμε τον γείτονα που δε δείχνει να μας συμπαθεί να μας ποτίζει τα λουλούδια όταν φύγουμε διακοπές. Απλά, καθημερινά ψυχολογικά τρικ σαν αυτά που ακολουθούν.
Ζητήστε μεγάλες χάρες
Σύμφωνα με τον θρύλο, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος ήθελε κάποτε να κερδίσει την συμπάθεια κάποιου που δεν έτρεφε τα θετικότερα των συναισθημάτων για το άτομό του. Τι έκανε λοιπόν; Του ζήτησε να του δανείσει ένα σπάνιο βιβλίο, κι όταν εκείνος του το έδωσε τον ευχαρίστησε με περίσσεια χάρη. Ο άνδρας, που δεν είχε ποτέ πριν θελήσει να του μιλήσει, έγινε καλός φίλος του Φραγκλίνου, στον οποίο πιστώνεται και η διάσημη ρήση «εκείνος που σου έχει ήδη κάνει μια φορά ένα χατίρι θα είναι περισσότερο πρόθυμος να σου κάνει άλλο ένα από ό,τι εκείνος που έχεις υποχρεώσει (με μια χάρη) εσύ».


Οι επιστήμονες που αποφάσισαν να το διερευνήσουν πρόσφατα, ανακάλυψαν ότι οι συμμετέχοντες στο πείραμα από τους οποίους ο ερευνητής είχε ζητήσει κάποια χάρη τον αξιολογούσαν ως πιο συμπαθητικό απ’ ό,τι οι υπόλοιποι. Σύμφωνα, μάλιστα, με την εξήγησή τους, αν κάποιος σου κάνει μια χάρη κάνει υποσυνείδητα και τον συνειρμό ότι πιθανότατα άξιζες την χάρη αυτή, δεν μπήκε άδικα στον κόπο, άρα θα πρέπει και να σε συμπαθεί.
Ζητήστε περισσότερα απ’ όσα θέλετε
Το «κόλπο» έχει ως εξής: Πηγαίνετε σε κάποιον από τον οποίο θέλετε να ζητήσετε μια χάρη, και του ζητάτε κάτι τρελό. Ας πούμε, «μπορείς να περνάς κάθε πρωί για τον επόμενο μήνα που θα λείπω από το σπίτι μου πριν πας στη δουλειά, να ποτίζεις όλα τα λουλούδια και να βγάζεις βόλτα τον σκύλο για ένα μισάωρο;». Προφανώς, εκείνος αρνείται, λέτε «εντάξει, δεν πειράζει» και φεύγετε ελαφρώς απογοητευμένοι. Επιστρέφετε μετά από λίγο, και του λέτε ενθουσιασμένοι ότι βρήκατε κάποιον άλλο να κάνει τα υπόλοιπα, και αν μπορεί μόνο να σας ποτίσει τα λουλούδια το Σάββατο –αυτό που θέλατε εξαρχής. Σύμφωνα με αυτήν εδώ την έρευνα οι άνθρωποι παρα είμαστε καλοί για να πούμε δύο φορές «όχι» στον ίδιο άνθρωπο –ειδικά όταν εκείνος έχει χαμηλώσει τόσο πολύ τις προσδοκίες του και δεν μας ζητάει κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Κατά κάποιον τρόπο, νιώθουμε υποχρεωμένοι να βοηθήσουμε τη δεύτερη φορά.
criticism2
Προσέξτε ποιον κολακεύετε
Αν και είναι αλήθεια ότι λίγη κολακεία στην καθημερινότητά σας μπορεί να σας πάει αρκετά μακριά –κερδίζοντάς σας φίλους και συμπάθειες– μια ομάδα επιστημόνων που μελέτησε το πώς αντιδράμε στα κομπλιμέντα διαπίστωσε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες «παγίδες» στον παραπάνω κανόνα. Για να το θέσουμε απλά: Κάποιος με αυτοπεποίθηση εκλαμβάνει θετικά τα κομπλιμέντα σας, γιατί αυτά αντιστοιχούν περίπου στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τον εαυτό του –σαν να λέμε ότι οι απόψεις σας για το άτομό του συμφωνούν. Αντιθέτως, κάποιος με χαμηλή αυτοπεποίθηση εκλαμβάνει τα κομπλιμέντα σας είτε ως ψέμα, είτε ως στρεβλή εικόνα του εαυτού του –και σας αντιπαθεί και στις δύο περιπτώσεις.
Ο παντοδύναμος καθρέφτης
Ο καθρεφτισμός της συμπεριφοράς και των κινήσεων του άλλου, γνωστός και ως μιμητισμός, είναι κάτι που αρκετοί άνθρωποι το κάνουν ασυναίσθητα, σε μια προσπάθεια να «ενσωματωθούν» στο περιβάλλον τους –υιοθετούν παρόμοια στάση σώματος, κινήσεις, ακόμα και τρόπο ομιλίας με τους ανθρώπους γύρω τους. Αν δεν είστε από τη φύση σας προικισμένοι «χαμαιλέοντες», το συγκεκριμένο χάρισμα μπορείτε και να το εξασκήσετε και να το κάνετε συνειδητά –και είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να γίνεστε πιο συμπαθείς, σύμφωνα με αυτήν εδώ την πολυσέλιδη μελέτη.
Μην διορθώνετε τους άλλους όταν κάνουν λάθος
Ελάτε, παραδεχτείτε το: Κανείς δεν συμπαθεί εκείνον που του επισημαίνει τα λάθη του. Υπάρχει ωραιότατος τρόπος να διορθώσετε κάποιον, ακόμα και να τον κάνετε να αλλάξει γνώμη, χωρίς ποτέ να αναφέρετε ότι (πιστεύετε πως) κάνει λάθος. Λέγεται τεχνική Ransberger Pivot, και λειτουργεί σε περισσότερες περιπτώσεις απ’ όσες θα φανταζόσασταν. Το «κόλπο» της είναι να ακούσετε προσεκτικά την αντίθετη γνώμη, να βρείτε το κοινό έδαφος (πάντα υπάρχει κοινό έδαφος) και να ξεκινήσετε πάνω σε αυτό να χτίζετε τα επιχειρήματά σας. Με αυτόν τον τρόπο, ο συνομιλητής σας έχει κατ’ αρχήν περισσότερες πιθανότητες να σας ακούσει και επιπλέον το περιθώριο να αλλάξει γνώμη χωρίς να αναγκαστεί να παραδεχτεί (ούτε καν στον εαυτό του) ότι έκανε λάθος –αφού κανείς δε μίλησε ποτέ για λάθος.




Tεχνική Ransberger Pivot

Έχετε ακουστά την τεχνική Ransberger Pivot; Εφευρέθηκε το 1982 από τον Ray Ransberger και Μάρσαλ Fritz, η Ransberger Pivot είναι μια αρχή επικοινωνίας που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να βρείτε κοινά σημεία με έναν πνευματικό αντίπαλο, και να επηρεάσετε ολόκληρο ακροατήριο με τη δική σας άποψη.

Φανταστείτε ότι μιλάτε σε μια μικρή ομάδα ανθρώπων, από τους οποίους κανείς δεν κατανοεί ούτε εκτιμά την αξία της ελεύθερης επιχείρησης. Η συζήτηση στρέφεται στην εκπαίδευση και αναφέρει ότι τα περισσότερα από τα προβλήματα της εκπαίδευσης θα εξαφανιστούν αν η κυβέρνησή ιδιωτικοποιήσει όλα τα δημόσια σχολεία απελευθερώνοντας τον ανταγωνισμό





Μια γυναίκα αποκρίνεται, "είστε σοβαροί! Πραγματικά δεν πιστεύετε ότι ισχύει, έτσι δεν είναι;"

Σε αυτό το σημείο η αρτηριακή σας πίεση αρχίζει να αυξάνεται, και εδώ είναι που η τεχνική Ransberger Pivot θα σας φανεί χρήσιμη. Υπάρχουν τρία βήματα για την Ransberger Pivot.

Βήμα πρώτο: Μείνετε ήρεμοι και ακούστε τι ζητάει ο ερωτών !





Σε αυτή την περίπτωση, η γυναίκα είναι ίσως πιο μπερδεμένη από ότι αντιδραστική.

Βήμα δεύτερο: Αναρωτηθείτε, "Για ποιο πράγμα αυτό το πρόσωπο ανησυχεί και τι είναι αυτό που θέλει πραγματικά;" Κάντε μια έξυπνη ερώτηση και δεχθείτε τολμηρές απαντήσεις στο ερώτημα.

Σε αυτή την περίπτωση, η γυναίκα ως δύσπιστη, δεν θα προτείνει την κατάργηση της δημόσιας εκπαίδευσης, γιατί σε όλη της τη ζωή, έχει οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι χωρίς κυβερνητική υποστήριξη τα περισσότερα παιδιά θα μείνουν αγράμματα.





Έτσι Τι θέλει; Θέλει τα παιδιά να εκπαιδευτούν. Και αυτό που θέλει πραγματικά είναι κάποια βεβαιότητα ότι τα παιδιά - ιδιαίτερα τα προνομιούχα - θα είναι καλά εκπαιδευμένα.

Βήμα τρίτο: αν θέλετε το ίδιο πράγμα (και συμβαίνει συχνά), βρήκατε κοινό σημείο επαφής των ανησυχιών σας για τις αξίες σας και της γυναίκας που αντέδρασε.





Θέλετε επίσης τα παιδιά να είναι καλά εκπαιδευμένα. Και ξέρετε ότι από ένα εντελώς δωρεάν και μη ανταγωνιστικό σύστημα εκπαίδευσης, ο ανταγωνισμός του ιδιωτικού τομέα θα οδηγήσει πολύ γρήγορα σε μια εκπληκτική πρόοδο σε γενικότερο επίπεδο εκπαίδευσης. Έτσι θα μπορούσατε να πείτε, "θέλω να σας βεβαιώσω ότι όλα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να πάρουν μια υψηλής ποιότητας εκπαίδευση. Στην πραγματικότητα, θέλω τα παιδιά να είναι καλύτερα εκπαιδευμένα από ό, τι είναι τώρα."

Σε αυτό το σημείο θα μπορούσε να εισάγετε μια αναλογία για να καταδείξετε πώς η ιδιωτική παροχή προϊόντων και υπηρεσιών οδηγεί στον ανταγωνισμό και την καλύτερη ποιότητα. Θα μπορούσατε επίσης να επισημάνετε ότι σε ολόκληρο τον κόσμο τα μη κρατικά σχολεία σχεδόν πάντα παρέχουν την καλύτερη εκπαίδευση από τα κρατικά σχολεία. Και ούτω καθεξής.





Το Pivot παραμερίζει την εχθρότητα και δημιουργεί αρμονία, δείχνοντας ότι συμμερίζεστε τις ανησυχίες του ερωτώντος. Ο ερωτών και το κοινό είναι τότε πιο πιθανό να ακούσουν - και ακούν - την απάντησή σας, πράγμα που σημαίνει ότι είναι πιο πιθανό να τους πείσετε για την άποψή σας.


Υπάρχει μόνο ένα μειονέκτημα για την τεχνική Ransberger Pivot: δεν έρχεται φυσικά. Χρειάζεται να εξασκηθείτε σε αυτό ώστε να σας γίνει δευτέρα φύση. Αλλά είναι πολύ αποτελεσματική. Γιατί δεν κάνετε μια δοκιμή;
Πηγή: in2life.gr
via

Pages