...και τον Ήλιο, Πώς να σου Μεταφέρω τις Ακτίνες του ;
Είσαι ολόκληρος ο κόσμος. Όλα όσα πρόκειται να συμβούν στον κόσμο, στο σύμπαν, τα κουβαλάς ήδη μέσα σου σαν δυνατότητα.
Αιτίες και αποτελέσματα, παρελθόν και μέλλον, το κάθε τι συνυπάρχει μέσα σου. Κάθε γραμμή της ύπαρξης διασταυρώνεται στο σημείο που είσαι εσύ.
Το ζήτημα της γνώσης είναι γοητευτικό αλλά κι επικίνδυνο.
Όταν ο άνθρωπος "γνωρίζει", γνωρίζει αυτή την πολυπλοκότητα. Και πρέπει να την υπολογίζει σε κάθε του απόφαση και δραστηριότητα, αλλιώς θα χάσει.
Μερικές φορές οι άνθρωποι που δεν ξέρουν αυτή την επικινδυνότητα της γνώσης, μπορεί να νομίζουν πως βοηθούν, αλλά στην πραγματικότητα καταστρέφουν !
Πολλοί άνθρωποι φωτίζονται, ελάχιστοι όμως είναι δάσκαλοι, επειδή για να φωτιστείς πρέπει να λύσεις μόνο τα δικά σου προβλήματα. Όταν φωτίζεσαι, η γνώση είναι τόσο απέραντος ωκεανός, που το να τη διαχειριστείς και να είσαι σε θέση να βοηθήσεις άλλους, γίνεται πάρα πολύ δύσκολο. Μπορεί να νομίζουν ότι σε βγάζουν έξω από τη σύγχυσή σου, αλλά στην πραγματικότητα σε πετάνε όλο και πιο πολύ μέσα στην σύγχυση σου.
Είναι τόση η απεραντοσύνη, είναι τόσο βαθιά η πολυπλοκότητα... Που όποτε λες κάτι, προσπαθείς να εξηγήσεις κάτι σε κάποιον, γίνεται απλό. Μιλώντας γι αυτό, πρέπει να το "κατεβάσεις κάτω", να το περιορίσεις σε ένα απλό φαινόμενο, να του βάλεις όρια και πλαίσια.
Μικρές Αλήθειες
Είναι αλήθεια ότι μερικές φορές, ένας άνθρωπος φτάνει στην αλήθεια χωρίς τη βοήθεια κανενός δασκάλου. Όμως αλήθεια είναι και το αντίθετο, ότι μερικές φορές ένας άνθρωπος φτάνει στην αλήθεια μέσα από τη βοήθεια πολλών δασκάλων, όχι μόνο ενός.
Είναι αλήθεια ότι μπορείς να ωριμάσεις μόνος σου και είναι επίσης αλήθεια ότι μπορείς να ωριμάσεις και μέσα σε μια κοινότητα, σε μια σχολή, σε μια οικογένεια αναζητητών.
Είναι αλήθεια ότι ένας άνθρωπος μπορεί να φτάσει στον "τελικό" χωρίς καμία μέθοδο. Και είναι επίσης αλήθεια και το αντίθετο. Είναι δυνατόν αυτό ;
Για τους ανθρώπους που έχουν ορθολογική στάση για τη ζωή, αυτό, γίνεται δύσκολο, έως αδύνατο.
Η ζωή δεν χωρίζεται ανάμεσα στο ναι και το όχι. Ανάμεσα σε δύο άκρα, ανάμεσα στο άσπρο και το μαύρο υπάρχει μια γκρίζα περιοχή. Μια περιοχή που το ένα χρώμα "επεμβαίνει" μέσα στο άλλο.
Ο Αριστοτέλης έδωσε στον δυτικό νου μια λογική στάση προς τη ζωή, η οποία ίσως να είναι λανθασμένη. Έδωσε τον διαχωρισμό -είτε το ναι είτε το όχι. Μας λέει ότι:
Δεν μπορούν να είναι αληθινά και τα δύο μαζί. Κι όμως είναι.
Κι όμως είναι... Επειδή η ζωή είναι και τα δύο -μέρα και νύχτα, καλοκαίρι και χειμώνας, θεός και διάβολος. Η ζωή είναι αδιαχώριστη κι αυτό ίσως είναι πάρα πολύ δύσκολο να κατανοηθεί γιατί η γλώσσα επιτρέπει μόνο το ναι ή το όχι.
Άλλος ένας επώδυνος διαχωρισμός, εκτός αυτόν του Αριστοτέλη που χώρισε τη ζωή στα δύο, είναι η Σταύρωση του Ιησού που χωρίζει την καρδιά στα δύο.
Αν είσαι χριστιανός, πηγαίνεις στον παράδεισο. Αν δεν είσαι, πηγαίνεις στην κόλαση. Αν είσαι χριστιανός, είσαι άνθρωπος, σίγουρα. Αν δεν είσαι όμως... παίζεται το αν είσαι άνθρωπος ή όχι.
Η αγάπη χωρίστηκε, ο νους χωρίστηκε, η καρδιά χωρίστηκε...
Η Αλήθεια δεν μπορεί να σου ειπωθεί άμεσα, πρέπει να γίνει κάτι σ' εσένα... μέσα σου, στην επίγνωσή σου, ώστε να μπορείς να προχωρήσεις εσύ σιγά σιγά προς την αλήθεια.
Η Αλήθεια δεν μπορεί να σου δοθεί. Πρέπει να ωριμάσει μέσα σου, μέσα από τις περιστάσεις. Αν είσαι ψεύτικος... Οι αληθινές περιστάσεις δεν θα σε βοηθήσουν, μόνο οι ψεύτικες.
Παράδειγμα, Ζεις μέσα σ' ένα κλειστό σπίτι. Δεν έχεις βγει ποτέ έξω απ' αυτό, δεν έχεις δει ποτέ τον ήλιο, δεν έχεις ακούσει ποτέ τα πουλιά, δεν έχεις νιώσει ποτέ τον άνεμο. Ποτέ δεν έχεις βγει έξω, δεν έχεις δει λουλούδια, βροχή... Αν έρθω να σε καλέσω να βγεις έξω να τραγουδήσεις μαζί με τα πουλιά και να χορέψεις μαζί με τον άνεμο... Πώς θα σου μιλήσω, πως θα σου περιγράψω, τον κόσμο που βρίσκεται έξω ;
Αν σου μιλήσω για λουλούδια... θα πεις "Τι εννοείς "λουλούδια" ; Απόδειξέ το ότι υπάρχουν"...
Οι άνθρωποι που έχουν ζήσει σε ένα κλειστό κόσμο, έχουν πάντοτε επιχειρήματα για να διαφωνούν -πάντοτε. Όσο πιο κλειστός είναι ο νους, τόσο περισσότερα επιχειρήματα για να διαφωνεί έχει, επειδή δεν γνωρίζει τίποτα πέρα από τα επιχειρήματα, τη λογική και την εκλογίκευση. Είναι περιορισμένος. Αν έχεις ζήσει μέσα στο σκοτάδι, πώς να σου μιλήσω για το φως και τον ήλιο... πώς να σου μεταφέρω τις ακτίνες του ;
____________________________________________________
Οι απόψεις αποτυπώνουν την ματιά του μυστικιστή φιλόσοφου.
*
Η "Sunday Times" τον έχει χαρακτηρίσει ως έναν από τους 1.000
δημιουργούς του 20ου αιώνα, ενώ η εφημερίδα "Sunday Midday" της Ινδίας
ως έναν από τους δέκα ανθρώπους -που μαζί με τον Γκάντι, τον Νεχρού και
τον Βούδα- έχουν αλλάξει το πεπρωμένο της Ινδίας.
Η διδασκαλία του επικεντρώθηκε στη σημασία του διαλογισμού, στην αγάπη στη δημιουργικότητα και στην ευδαιμονία. Οι απόψεις του για τη σεξουαλικότητα έγιναν αιτία να του κολλήσουν το παρατσούκλι "ο γκουρού του σεξ".
Neo Perasma
_____________________________________________
* Όσσο πραγματικό όνομα Τσάντρα Μοχάν Ζαΐν, Ινδός μυστικιστής φιλόσοφος και πνευματικός διδάσκαλος που κέρδισε διεθνή αναγνώριση.γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου 1931 και απεβίωσε στις 19 Ιανουαρίου 1990. Πήρε το όνομα Όσσο (Osho) τo 1989.
Η
διδασκαλία του επικεντρώθηκε στη σημασία του διαλογισμού, στην αγάπη
στη δημιουργικότητα και στην ευδαιμονία, στοιχεία που ενυπάρχουν στον
άνθρωπο και τα οποία χάνει εντεταγμένος ων σε ένα σύστημα που
αποτελείται από στατικά πιστεύω αυστηρές θρησκευτικές παραδόσεις και
κοινωνικοποίηση μέσα σε αυστηρά νομικά πλαίσια.
Ο
Όσσο υπήρξε καθηγητής φιλοσοφίας. Ταξίδεψε σε ολόκληρη την Ινδία
διδάσκοντας. Οι απόψεις του για την σεξουαλικότητα έγιναν αιτία να του
κολλήσουν το παρατσούκλι "ο γκουρού του σεξ", (αποτέλεσμα του φοβικού
συνδρόμου που κυριεύει την συντηρητική θρησκευτικοκεντρική κοινωνία όταν
απειλούνται ο θεσμοί της).
Το
1970 εγκαταστάθηκε στην Βομβάη, οπότε και άρχισαν να αυξάνουν θεαματικά
οι αριθμοί των Δυτικών που έρχονταν για να μυηθούν στην φιλοσοφία του.
Το 1981 εγκαταστάθηκε στο Όρεγκον των ΗΠΑ όπου οι οπαδοί του ίδρυσαν μια
διεθνή κοινότητα με το όνομα Ρατζνισπουράμ. Η κοινότητα αυτή ήρθε σε
σύγκρουση με τις αρχές του τόπου και ο Όσσο απελάθηκε από την χώρα με
την κατηγορία ότι παραβίασε τον νόμο περί μετανάστευσης. Επέστρεψε στο
Πούνε, όπου και πέθανε το 1990. Το ασράμ του (το κέντρο του) είναι
σήμερα γνωστό ως "The Osho International Meditation Resort".
Η διδασκαλία του επικεντρώθηκε στη σημασία του διαλογισμού, στην αγάπη στη δημιουργικότητα και στην ευδαιμονία. Οι απόψεις του για τη σεξουαλικότητα έγιναν αιτία να του κολλήσουν το παρατσούκλι "ο γκουρού του σεξ".
Neo Perasma