Απόσπαση - Μη Προσκόλληση - Point of view

Εν τάχει

Απόσπαση - Μη Προσκόλληση



 Η συνεχής επαγρύπνηση είναι απαραίτητη, εάν επιθυμείτε να έχετε  γρήγορη πνευματική πρόοδο. Μην επαναπαύεστε αρκούμενοι σε μια μικρή επιτυχία ή πρόοδο στο μονοπάτι ή λίγη ηρεμία του νου, λίγη ικανότητα συγκέντρωσης του νου, μερικά οράματα αγγέλων, ή πνευματικές δυνάμεις, λίγη ικανότητα στην ανάγνωση της σκέψης κ.λ.π. Υπάρχουν ακόμα υψηλότερες κορυφές για να ανέβετε και υψηλότερες περιοχές για να σκαρφαλώσετε.
Η έλξη για τα αντικείμενα και οι προσκολλήσεις διάφορων ειδών καθιστούν ένα άτομο δέσμιο σε αυτόν τον κόσμο. Η απάρνηση όλων των έλξεων και το σπάσιμο όλων των δεσμών αποτελούν την πραγματική απάρνηση. Εκείνος ο γιόγκι που είναι ελεύθερος από την έλξη και τους δεσμούς απολαμβάνει την άπειρη ευδαιμονία και την ανώτατη χαρά και ειρήνη.
Ήρθατε μόνοι. Ήρθατε γυμνοί. Ήρθατε κλαίγοντας. Θα φύγετε μόνοι. Θα φύγετε κλαμένοι. Γιατί τότε είστε υπερήφανοι για τους τίτλου σας, τα πλούτη και τη γνώσης σας;
Γίνετε ταπεινοί και πράοι. Θα κατακτήσετε ολόκληρο τον κόσμο μέσω της ταπεινότητας. Γίνετε αγνοί στη σκέψη, το λόγο και την πράξη. Αυτό είναι το μυστικό της πνευματικής ζωής.
Σε ένα γεμάτο πάθη άτομο υπάρχει πολλή ευχαρίστηση σε αυτόν τον κόσμο. Τρέχει πίσω από τα χρήματα και τις γυναίκες. Το μυαλό του είναι ξετρελαμένο, διεστραμμένο και θολωμένο. Φτωχέ άνθρωπε, δεν ξέρεις τι κάνεις πραγματικά. Αλλά σε έναν γιόγκι, σε ένα άτομο με διάκριση, αυτός ο κόσμος είναι μια σφαίρα της φωτιάς. Είναι ένας τεράστιος φούρνος στον οποίο όλα τα όντα ψήνονται.
Προσπαθήστε, όσο μικρός μπορεί να είναι ο ρυθμός, για να επιτύχετε τον υψηλότερο στόχο της ζωής, την συνειδητοποίηση του Άτμαν (Συνειδητότητα), η οποία δίνει την αθανασία, την ευδαιμονία και την ειρήνη.
Δύο πράγματα είναι βασικά να επιτύχουμε τον έλεγχο του νου: η πρακτική και η απόσπαση.
Ο  ήχος και άλλα αντικείμενα κάνουν τον νου να περιφέρεται. Ο νους έλκεται προς τα εξωτερικά αντικείμενα από την δύναμη της επιθυμίας. Πείθοντας κανείς τον εαυτό του για την απατηλότητα των αισθησιακών αντικειμένων μέσω έρευνας της φύσης τους και καλλιεργώντας την αδιαφορία για τα αντικείμενα του κόσμου, ο νους μπορεί να συγκρατηθεί και να στραφεί προς τον Εαυτό να κατοικήσει τελικά. 
Η αξία αυτής της πρακτικής της γιόγκα, είναι ότι ο γιόγκι αποκτά την ειρήνη του Εαυτού. Η πρακτική συνίσταται στην συνεχή επανάληψη της ίδιας ιδέας ή σκέψης αναφορικά με οποιοδήποτε αντικείμενο. Με συνεχή στοχασμό και άσκηση της θέλησης, προτάσεις θα πρέπει να δοθούν στον υποσυνείδητο νου να μην αναζητά στον συνεχώς μεταβαλλόμενο εξωτερικό κόσμο αλλά στο αμετάβλητο στο εσωτερικό.
Θα πρέπει να ασκήσεις εντατική επαγρύπνηση να αδράξεις τις ευκαιρίες όταν ο νους κατοικεί σε αισθησιακά αντικείμενα και να του προτείνεις νέα νοήματα και εξηγήσεις και να τον κάνεις να αλλάξει την στάση του προς αυτά με σκοπό την απόλυτη ανέλκυση του από αυτά. Αυτό ονομάζεται πρακτική.
Το κύριο χαρακτηριστικό του νου όταν είμαστε ξύπνιοι είναι να απασχολείται με κάποιο αντικείμενο. Ποτέ δεν μένει λευκός. Μπορεί να συγκεντρωθεί σε ένα αντικείμενο την κάθε φορά. Συνέχεια αλλάζει τα αντικείμενα που είναι απασχολημένος και για αυτό είναι ανήσυχος. Είναι ορμητικός, δυνατός και δύσκολο να ενδώσει. Είναι δύσκολο να συγκρατηθεί όπως ο άνεμος.
Αυτός είναι ο λόγος που ο Πατάντζαλι Μαχάρσι λέει ότι η πρακτική πρέπει να είναι σταθερή και συνεχής και πρέπει να επεκταθεί για μεγάλη χρονική περίοδο και να επιχειρηθεί με τέλεια πίστη στις αναζωογονητικές και εμψυχωτικές δυνάμεις του. Δεν πρέπει να δείξεις καμία χαλαρότητα σε οποιοδήποτε στάδιο της πρακτικής.
Η αναχαίτιση του νου δεν έρχεται σε μια μέρα, αλλά με μακρόχρονη και συνεχή πρακτική με ζήλο και ενθουσιασμό. Η πρόοδος στην γιόγκα μπορεί να είναι μόνο προοδευτική. Πολλοί άνθρωποι σταματούν την πρακτική της συγκέντρωσης μετά από λίγο χρόνο, επειδή δεν βλέπουν καμία σαφή πιθανότητα να αποκτήσουν ψυχικές δυνάμεις. Γίνονται ανυπόμονοι. Κάνουν λίγα και περιμένουν πολλά. Αυτό είναι άσχημο. Κάνοντας οποιοδήποτε είδος πρακτικής σπασμωδικά δεν θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Άμεση εμπειρία είναι ο σκοπός της ζωής. Αν και η προσπάθεια ή η πρακτική είναι δυσάρεστη στην αρχή εν τούτοις φέρνει ύψιστη χαρά στο τέλος.
Ο Κρίσνα λέει στον Αρτζούνα: « Η ύψιστη χαρά είναι για αυτόν τον γιόγκι, του οποίου ο νους είναι ειρηνικός, του οποίου η παθιασμένη φύση είναι κυριαρχημένη, ο οποίος είναι αναμάρτητος και ή φύση του ένα με το αιώνιο (Συμπαντική Συνειδητότητα).
Έλεγξε τις αισθήσεις του. Ηρέμησε το νου σου. Σταμάτησε τις σκέψεις που στριφογυρίζουν στο νου. Στερέωσε το νου στον λωτό της καρδιάς. Συγκεντρώσου διαλογίσου. Συνειδητοποίησε Αυτόν διαισθητικά άμεσα αυτήν την στιγμή και απόλαυσε την μακαριότητα του Εαυτού.
Να έχεις σταθερή και αμετακίνητη πίστη στην ύπαρξη του Θεού, την ύψιστη την αθάνατη ευφυή Αρχή ή ουσία που υπάρχει στις τρεις περιόδους του χρόνου (παρελθόν ,παρόν και μέλλον). Αυτός δεν έχει ούτε αρχή ούτε μέση ούτε τέλος. Είναι απόλυτη ύπαρξη, απόλυτη γνώση και απόλυτη μακαριότητα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΣΠΑΣΗ
Απόσπαση είναι η νοητική αποσύνδεση από όλες τις συνδέσεις (επαφές) με τον κόσμο. Αυτό είναι όλο. Κάποιος μπορεί να ζει στον κόσμο και να εκτελεί όλα τα καθήκοντα του με τέλεια απόσπαση. Μπορεί να είναι οικογενειάρχης. Μπορεί να ζει με οικογένεια και παιδιά. Αλλά την ίδια στιγμή μπορεί να έχει τέλεια νοητική απόσπαση. Μπορεί να κάνει την πνευματική του πειθαρχία. Εκείνος ο οποίος έχει τέλεια νοητική απόσπαση ενώ παραμένει στον κόσμο είναι πραγματικά ένας ήρωας. Είναι πολύ καλύτερος από ένα αναχωρητή που ζει στις σπηλιές των Ιμαλαΐων γιατί έχει να αντιμετωπίσει τους αναρίθμητους πειρασμούς της ζωής κάθε στιγμή.
ΕΙΔΗ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ
Η απόσπαση γεννημένη από τη διάκριση (Βιβέκα, Viveka) είναι διαρκής  και παντοτινή. Δεν θα εγκαταλείψει τον το υποψήφιο καμία στιγμή. Η αντίληψη ότι όλα στον κόσμο είναι πλάνη(ψευδαισθήσεις) επιφέρει απόσπαση ή αδιαφορία στις απολαύσεις αυτού του κόσμου και των άλλων ουράνιων κόσμων επίσης.
 Είναι διαφορετική από την προσωρινή απόσπαση που έρχεται σε κάποιον που χάνει κάποιο αγαπημένο του πρόσωπο..
Τα ίδια πέντε είδη απόλαυσης της αισθησιακής ευχαρίστησης επικρατούν στους ουράνιους κόσμους επίσης. Αλλά είναι εντονότεροι και λεπτοί. Δεν μπορούν να δώσουν την πραγματική και μόνιμη ευτυχία σε ένα που έχει αναπτύξει την διάκριση (Viveki). Αυτός αποφεύγει όλες τις απολαύσεις του ουράνιου  κόσμου επίσης. Τις κλωτσά χωρίς έλεος. Γνωρίζει έντονα τις απολαύσεις των τριών κόσμων και είναι πεπεισμένος ότι είναι μόνο μια μόνη σταγόνα στον ωκεανό της ευδαιμονίας του Μπράχμαν (συμπαντική Συνειδητότητα).
Πράγματα που σου έδιναν πριν ευχαρίστηση εάν τώρα σε δυσαρεστούν αυτό είναι σημάδι ότι έχεις κάποιο βαθμό Απόσπασης.
Με την πρακτική και με την απόσπαση είναι ότι μπορεί να αναχαιτισθεί η μετάβαση της σκέψης προς τα εξωτερικά αντικείμενα. Απλή αδιαφορία δεν εξυπηρετεί τον σκοπό αυτό. Η πρακτική είναι απαραίτητη.


Ο Κρίσνα λέει στον Αρτζούνα σχετικά με την πρακτική του έλεγχου του νου. ΜΠΑΓΚΑΒΑΤ ΓΚΙΤΑ ΚΕΦ.6 ΣΤΙΧ. 24- 27

24. Εγκαταλείποντας  ανεπιφύλακτα όλες τις επιθυμίες που γεννιούνται από τις σανκάλπας (σκέψη και φαντασία) και συγκρατώντας τελείως όλες τις αισθήσεις με το νου, από όλες τις μεριές
25. Λίγο–λίγο ας φθάσει στην ηρεμία με τη διάνοια σταθερά κρατημένη και κάνοντας το νου να εδραιωθεί στον Εαυτό (Άτμαν), ας μην σκέφτεται τίποτε.
26. Από οποιοδήποτε αιτία ο ανήσυχος, ασταθής νους ξεφύγει (από τη προσήλωση του στον Άτμαν), από εκείνη πρέπει να τον αναχαιτίσει και να τον φέρει κάτω από τον έλεγχο του Εαυτού μόνο.
27. Στ’ αλήθεια ύψιστη ευδαιμονία έρχεται σε αυτόν τον Γιόγκι του οποίου ο νους είναι απόλυτα ειρηνικός, με τα πάθη του γαληνεμένα, που είναι ελεύθερος από αμαρτίες, ο οποίος Μπράχμαν έχει γίνει.
Η απόσπαση είναι το αντίθετο της επιθυμίας. Είναι μη προσκόλληση. Είναι αδιαφορία για τα αντικείμενα των αισθήσεων τώρα και στο μέλλον.
 Η απόσπαση εκλεπτύνει τον χοντροειδή αισθησιακό νου. Στρέφει το νου προς τα μέσα. Είναι το πιο σημαντικό προσόν για τον αναζητητή. Είναι το ένα και μοναδικό μέσο για να μπεις στο Νιρβικάλπα σαμάντι (Ύψιστο σαμάδι).
Η απόσπαση που είναι γεννημένη από την διάκριση είναι διαρκής και σταθερή.
Εάν με σοβαρότητα σκεφτείς τα διάφορα είδη πόνου σε αυτό τον υλικό κόσμο όπως γέννηση, θάνατος, ανησυχίες, θλίψεις, στεναχώριες, αρρώστιες, απώλειες, έχθρες, απογοητεύσεις, φόβοι, κ.λ.π. και την παροδικότητα και την φθαρτή φύση όλων των αντικειμένων του κόσμου η απόσπαση θα εμφανιστεί αμέσως.
Απαρνηθείτε τον κόσμο. Απαρνηθείτε την επιθυμία για απελευθέρωση. Απαρνηθείτε την ίδια την απάρνηση, τότε θα γίνεται Εκείνο (Συμπαντική Συνειδητότητα). Αγαπητέ αδελφέ εάν δεν έχεις αληθινή διαρκή απόσπαση δεν θα έχεις πνευματική πρόοδο.
Όρκοι, αυτοπειθαρχίες λιτότητας, ενέργεια και διαλογισμός θα διαφεύγουν όπως το νερό από ένα τρύπιο ποτήρι. Να είσαι προσεκτικός.
Δεν υπάρχει αλήθεια σπαθί πιο δυνατό από την απόσπαση για να κόψει όλα τα είδη προσκόλλησης σε αυτόν τον κόσμο. Κράτησε αυτό το σπαθί στο χέρι σου και προχώρησε εμπρός στο πνευματικό, μονοπάτι. Με ασφάλεια θα φθάσεις τον στόχο.
Πρέπει να προσπαθήσετε να κάνετε την πιο καλή σας προσπάθεια για να ελευθερωθείτε από κάθε επιθυμία από κάθε ευχαρίστηση και αυτή η απόσπαση μπορεί να αποκτηθεί μέσω της σταθερής αντίληψης του κακού που υπάρχει σε αυτά. Απόσπαση είναι απάρνηση της επίτευξης. Είναι η αποστροφή της αισθησιακής απόλαυσης στο παρόν και στο μέλλον.
Η ομορφιά, τα νιάτα, ο πλούτος όλα διαρκούν πολύ λίγο. Όλα είναι πρόσκαιρα, απαρνήσου τα αλύπητα.
Μόνο ο διψασμένος πίνει νερό, μόνο ο πεινασμένος τρώει. Το ίδιο μόνο εκείνος που είναι πεινασμένος και διψασμένος για τον Θεό θα πιει το νέκταρ της αθανασίας.
Η απόσπαση δεν είναι απλά η εγκατάλειψη των κοινωνικών καθηκόντων και των ευθυνών. Δεν σημαίνει απλή φυσική απόσπαση από τον κόσμο. Δεν αποκτιέται  τρέχοντας μακριά σε μια απόμερη σπηλιά στα Ιμαλάια.
Δεν σημαίνει να ζεις με φύλλα και αέρα. Δεν σημαίνει να ξυρίσεις το κεφάλι και να πετάξεις τα ρούχα.
Η απόσπαση είναι νοητική απόσπαση από όλες τις προσκολλήσεις με τον κόσμο. Αυτός είναι όλο. Ένα άτομο μπορεί να ζήσει στον κόσμο και να εκτελέσει όλα τα καθήκοντα με την τέλεια απόσπαση. Το άτομο που έχει την τέλεια νοητική απόσπαση ενώ παραμένει στον κόσμο είναι πράγματι ήρωας. Είναι δύσκολο επειδή πρέπει να αντιμετωπίσει τους αναρίθμητους πειρασμούς της ζωής σε κάθε στιγμή.
Οπουδήποτε ένα άτομο μπορεί να πάει, φέρνει μαζί του τον ευμετάβλητο, ανήσυχο νου του, τις λεπτές επιθυμίες και τις εντυπώσεις (Samskaras) του νου του. Ακόμα κι αν ζει σε απομόνωση, ακόμα είναι το ίδιο κοσμικό άτομο, εάν είναι απασχολημένος στο να χτίζει κάστρα στον αέρα, και να σκέφτεται τα αντικείμενα του κόσμου. Σε τέτοια περίπτωση ακόμη και η σπηλιά γίνεται μεγάλη πόλη σε αυτόν.
Εάν ο νους παραμένει σιωπηλός, εάν είναι ελεύθερος από προσκολλήσεις, κάποιος μπορεί να είναι ένας τέλειος στην απόσπαση (Vairagi) ακόμη και αν ζει σε ένα μέγαρο στο πιο πολυάσχολο μέρος μιας πόλης όπως η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο ή τη Βομβάη. Ένα τέτοιο μέγαρο θα μετατραπεί σε μια πυκνή ζούγκλα για αυτόν.
 Ένας άνθρωπος χωρίς πάθη έχει ένα τελείως διαφορετικό νου. Έχει μια τελείως διαφορετική εμπειρία. Είναι ένας δάσκαλος στο να διαχωρίζει τον εαυτό του από τα παροδικά, φθαρτά αντικείμενα του κόσμου.
Δεν έχει απολύτως καμία έλξη για αυτά. Κατοικεί συνεχώς στο αιώνιο ή στο απόλυτο. Ταυτίζεται  κάθε στιγμή της ζωής του με τη συνείδηση που είναι παρούσα στην ευχαρίστηση και στον πόνο, στη χαρά και στη θλίψη, στην επίκριση και στον έπαινο, στην τιμή και ατιμία, σε όλες τις καταστάσεις της ζωής.
Στέκεται αδαμάντινος όπως μια κορυφή στο μέσον μιας ταραχώδης θύελλας, ως θεατής αυτού του θαυμάσιου θεάτρου του κόσμου. Δεν επηρεάζεται από την ευχάριστη και την οδυνηρή εμπειρία. Μαθαίνει διάφορα πολύτιμα μαθήματα από αυτά. Δεν έχει καμία έλξη για τα ευχάριστα αντικείμενα ούτε απέχθεια για τα οδυνηρά.
Ξέρει αρκετά καλά ότι ο πόνος βοηθά πολύ στην πνευματική πρόοδο και εξέλιξή του, στο μακρύ ταξίδι του προς το στόχο. Στέκεται πεπεισμένος ότι ο πόνος είναι ο καλύτερος δάσκαλος στον κόσμο.
Επιτρέψτε με να εκφράσω ένα σημείο προειδοποίησης εδώ. Αγαπητοί υποψήφιοι! Η απόσπαση μπορεί επίσης να έρθει και να φύγει, εάν είστε απρόσεκτοι και συναναστρέφεστε αδιάκριτα με όλων των ειδών κοσμικά σκεπτόμενων ανθρώπων. Πρέπει να αναπτύξετε επομένως την απόσπαση, στον μέγιστο βαθμό.
 Ο νους θα περιμένει τις χρυσές ευκαιρίες να ανακτήσει τα πράγματα που κάποτε απαρνήθηκε.
Όποτε και οπουδήποτε ο νους συρίζει και σηκώνει το κάλυμμα του (γιατί ο νους είναι αλήθεια όπως ένα φίδι), πρέπει να καταφύγετε σε διάκριση (Viveka) και στο άφθαρτο φρούριο των σοφών, και χωρίς πάθη Μαχάτμας (μεγάλες ψυχές, φωτισμένοι).
Υπάρχουν διαφορετικοί βαθμοί σε απόσπαση. Ύψιστη απόσπαση έρχεται κάποιος εδραιώνεται στο Μπράχμαν. Τότε η απόσπαση γίνεται τέλεια συνήθεια.
Ένα άτομο μπορεί να αναπτύξει την εσωτερική νοητική απόσπαση από την ευχαρίστηση και τον πόνο ενώ ζει στον κόσμο. Θα πρέπει να δει ότι δεν παρασύρεται από την ευχάριστη εμπειρία του κόσμου. Δεν θα πρέπει να προσκολληθεί σε αυτή. Θα πρέπει απλά να παραμείνει σαν ένας  σιωπηλός θεατής.
Εάν έτσι εξασκείται για μερικά έτη, κάθε εμπειρία θα είναι ένα θετικό βήμα στην ανάβασή του στην πνευματική σκάλα. Τελικά θα στεφθεί με πλήρη επιτυχία. Θα έχει έπειτα ένα αδιατάρακτο νου. Θα έχει ένα ισορροπημένο νου επίσης.
 Ένας άνθρωπος χωρίς πάθη είναι ο ευτυχέστερος και πλουσιότερος άνθρωπος και στους τρεις κόσμους. Είναι ο ισχυρότερος άνθρωπος. Πώς μπορεί η μάγια (πλάνη) να τον βάλει στον πειρασμό;
Μόνο όταν ο νους είναι απόλυτα ελεύθερος από προσκολλήσεις όλων των ειδών η αληθινή γνώση αρχίζει να εμφανίζεται και το σαμάντι επακολουθεί. Μυστικιστικές δυνάμεις, η κατάκτηση του ουρανού κ.λ.π. όλα είναι πειρασμοί. Κάποιος πρέπει να ελευθερωθεί από όλων των ειδών τους πειρασμούς. Το σαμάντι θα έλθει από μόνο του όταν ο μαθητής της γιόγκα εδραιωθεί τέλεια στην απόσπαση.
ΣΤΑΔΙΑ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ
1.     Η απόφαση για αποχή από την απόλαυση όλων  των ειδών των αισθησιακών αντικειμένων. Είναι η προσπάθεια να μην αφήνεται ο νους να τρέχει σε αισθητηριακά κανάλια.
2.     Κάποια αντικείμενα χάνουν την γοητεία που ασκούσαν στον πνευματικό αναζητητή ο οποίος προσπαθεί να εξαλείψει και την έλξη του από άλλα επίσης. Όταν κάποια αντικείμενα σε δελεάζουν και σε εξαπατούν, θα πρέπει αλύπητα να τα αποφεύγεις. Πρέπει να αναπτύξεις την απόσπαση για αυτά τα αντικείμενα. Σε αυτό το στάδιο είσαι συνειδητός του βαθμού απόσπασης που έχεις για διάφορα αντικείμενα.
3.     Οι αισθήσεις είναι υπό έλεγχο αλλά μια αμυδρή επιθυμία για αισθησιακή απόλαυση παραμένει στον νου. Υπάρχει επιθυμία ή απέχθεια για τα αντικείμενα.
4.     Ο αναζητητής έχει χάσει εντελώς όλο το ενδιαφέρον για οποιοδήποτε εξωτερικό αντικείμενο.
5.     Η κατάσταση της ύψιστης έλλειψης επιθυμίας. Τα αντικείμενα δεν προκαλούν έλξη οι αισθήσεις είναι τέλεια ήσυχες. Ο νους ελεύθερος από τις αρέσκειες και τις απέχθειες.  Αυτό το είδος απόσπασης δίνει απόλυτη ανεξαρτησία στον γιόγκι. Σε αυτό το στάδιο ο γιόγκι απαρνείται όλων των ειδών τις ψυχικές δυνάμεις ακόμη και την παντογνωσία κ.λ.π.
 ΟΜ ΤΑΤ ΣΑΤ
via

Pages