Τα κεφαλαία γράμματα διεγείρουν τον εγκέφαλο - Point of view

Εν τάχει

Τα κεφαλαία γράμματα διεγείρουν τον εγκέφαλο





ΚΑΤΙ ΗΞΕΡΑΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ

Όλοι έχουμε δει διαφημιστικά μηνύματα με κεφαλαία γράμματα και τρία τουλάχιστον θαυμαστικά. Σίγουρα είναι ενοχλητικά, φαίνεται όμως ότι μπορεί να είναι και αποτελεσματικά.
Γερμανική έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα κείμενα με μεγάλους χαρακτήρες προκαλούν εντονότερες συναισθηματικές αντιδράσεις, όπως αυτές καταγράφονται στο ηλεκτροεγκεφαλογράφημα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Φον Χούμπολτ στο Βερολίνο και του Πανεπιστημίου του Γκέτιγκεν
πειραματίστηκαν με 25 ενήλικους εθελοντές, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε εγκεφαλογράφημα την ώρα που κοίταζαν μια σειρά 72 εικόνες. Οι εικόνες έδειχναν λέξεις με θετικό, ουδέτερο ή αρνητικό νόημα (πχ δώρο, καρέκλα, θάνατος) και εμφανίζονταν με χαρακτήρες διαφόρων μεγεθών, της ίδιας όμως γραμματοσειράς.

Η ανάλυση έδειξε ότι τα μεγάλα γράμματα (των 125 στιγμών) προκαλούσαν ταχύτερη και πιο παρατεταμένη εγκεφαλική δραστηριότητα που συνδέεται με τα συναισθήματα, σε σχέση με τα μικρά γράμματα (των 28 στιγμών). Το φαινόμενο ήταν εμφανές στις μετρήσεις σε όλες τις κατηγορίες λέξεων.

Παρουσιάζοντας τα αποτελέσματά τους στην ηλεκτρονική επιθεώρηση PLoS ONE, οι ερευνητές προσφέρουν και μια εξήγηση για τη διαφορά που παρατηρήθηκε. Όπως αναφέρουν, προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι οι εικόνες αρνητικού περιεχομένου, όπως για παράδειγμα η φωτογραφία μιας απειλητικής λεοπάρδαλης, προκαλούν εντονότερες εγκεφαλικές αντιδράσεις όταν έχουν μεγάλο μέγεθος.

Αυτό πιθανότατα έχει εξελικτική βάση, δεδομένου ότι το φαινόμενο μέγεθος εντός αντικειμένου εξαρτάται από την απόσταση στην οποία βρίσκεται -με άλλα λόγια, ένα αρπακτικό που καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του οπτικού μας πεδίου πρέπει να βρίσκεται πολύ κοντά, και επομένως ο κίνδυνος είναι μεγάλος.

Δεδομένου ότι η γλώσσα παίζει κρίσιμο ρόλο στις ανθρώπινες κοινωνίες, οι συναισθηματικές αντιδράσεις με βάση το μέγεθος του ερεθίσματος φαίνεται ότι επεκτάθηκαν και στους τυπωμένους χαρακτήρες.






Pages