Η έμπρακτη διδασκαλία της αυτογνωσίας και της κάθαρσης του Πυθαγόρα - Point of view

Εν τάχει

Η έμπρακτη διδασκαλία της αυτογνωσίας και της κάθαρσης του Πυθαγόρα



 Το κορύφωμα της έμπρακτης εφαρμογής της αυτογνωσίας απ' τους Πυθαγόρειους κατορθωνόταν με τον αυτοέλεγχο κάθε βράδυ πριν τον ύπνο με τα πολυθρύλητα τρία ερωτήματα:

 Οι περίφημοι αυτοί στίχοι των «χρυσών επών» (στίχ. 40-45) έχουν ως εξής:

Μη δεχθείς ποτέ στα μάτια σου τον ύπνο πριν εξετάσεις προσεκτικά ένα ένα τα έργα της ημέρας εκείνης ρωτώντας τον εαυτό σου: σε ποια έσφαλα; Τι καλό έκανα; Τι έπρεπε να κάνω και το παρέλειψα;

Αφού αρχίσεις από το πρώτο έργο της ημέρας προχώρα μέχρι το τελευταίο. Έπειτα από τον έλεγχο να επιπλήττεις (καταδικάζεις) τον εαυτό σου για τις κακές πράξεις για δε τις καλές να ευχαριστιέσαι ολόψυχα. Μ' αυτά ασχολήσου, αυτά μελέτα με προσοχή, αυτά είναι ανάγκη να αγαπήσεις με ζήλο.

«Μηδ' ύπνον μαλακοίσιν επ' όμμασι προσδέξασθαι. Πριν των ημερινών έργων λογίσασθαι έκαστον·΄Πη παρέβην; Τι δ' έρεξα; Τι μοι δέον ούκ ετελέσθη; Αρξάμενος δ' από πρώτου επέξιθι και μετέπειτα. Δεινά μεν εκπρήξας επιπλήσσεο· χρηστά δε τέρπου. Ταύτα πόνει· ταύτ' εκμελέτα· τούτων χρη εράν σε».


Ο μέγας αυτός μύστης, πρώτος διδάσκαλος της αυτογνωσίας, Πυθαγόρας, επέβαλε πρακτικά στους μαθητές του την άσκηση της αυτογνωσίας. (580-500 π.Χ.).

Πρώτα της σιγής (να σιωπούν) και ακολούθως της εχεμύθειας (να κρατούν απόλυτα μυστικά απ' τους άλλους ό,τι άκουγαν ή διδάσκονταν και μάθαιναν).

Μ' αυτά κατόρθωναν τη θεληματική χρήση του Νου, ηρεμία, αταραξία, αυτόβουλη κατεύθυνση της σκέψης, όπου η ηθική και η λογική απαιτούν και όχι όπου το συναίσθημα και η τυχαία παρόρμηση των ερεθισμών προέτρεπε. Επιδίωκαν και την καταστολή των ορμών, των επιθυμιών, των ορέξεων και γενικά των παθών και όλων όσων αποτελούν εμπόδιο στην αυτογνωσία.






Επιτακτική παραίνεση του Πυθαγόρα στους μαθητές του ήταν να εφαρμόζουν στη ζωή τους τις αρετές:


α) της ευσέβειας. «Θεόν τίμα, πρώτα και σέβου».

β) της ευορκίας. «Σέβου όρκον» που θα πει συνέπεια και ακριβή τήρηση του όρκου που δόθηκε, αλλά και κάθε υπόσχεσης.

γ) τιμή προς τους γονείς. «Τους γονείς τίμα».

δ) της εγκράτειας. Να συνηθίζεις να κυριαρχείς στις επιθυμίες πρώτα, πρώτα του φαγητού και του ποτού, του ύπνου, των αφροδισίων, της οργής (θυμού). Απόφευγε τις αισχρές πράξεις και με άλλους και μόνος.

«Ειθίζεο, γαστρός μεν πρώτιστα και ύπνου, λαγνείας, θυμού…»

ε) της δικαιοσύνης.

«Δικαιοσύνην ασκείν έργω τε λόγω τε».

στ) να γνωρίζουν ότι πεπρωμένο είναι όλοι ανεξαιρέτως να πεθαίνουν. Άρα να είναι πάντα έτοιμοι, αγνοί και ενάρετοι.

«Γνώθι θανέειν, πέπρωται άπασι».

ζ) της λιτότητας. Το κανονικό ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο, ποτού, σίτου, γυμνασίων».

«Υγείας της περί το σώμα χρη έχειν· αλλά μέτρον»

η) η ελευθερία, μεγάλο αγαθό· αρετή η διαφύλαξή της.

«Μηδέ ανελεύθερον ίσθι· επί πάσι μέτρον άριστον».

θ) δια της προσευχής κατάκτησε μεγάλες δυνάμεις. Αλλά αναλάμβανε με θάρρος το έργο αφού προσευχηθείς στο Θεό να σε βοηθήσει να τελειώσεις.

«Αλλ' έρχου επ' έργον θεοίσιν επευξάμενος τελέσαι».

ι) Δια της καθάρσεως του σώματος και της ψυχής σώζεται το Εγώ.

ια) συνεχής επιδίωξη της φρόνησης, δηλ. πάνω απ' όλα ας έχεις άριστο κυβερνήτη το νου.

«Ηνίοχον γνώμιν στήσας καθύπερθεν αρίστην» 


Κατά τον Ιάμβλιχο (του 3ου μ.Χ. αιώνα), μαθητές του Πυθαγόρα ήσαν:


– Οι ακουστικοί (άκουγαν μόνο, δεν ρωτούσαν τίποτε, δεν έλεγαν τίποτε).

– Οι μαθηματικοί (η φιλοσόφηση γινόταν με αριθμούς, ως σύμβολα ερμηνευόμενα).

– Οι φυσικοί (ανώτερου βαθμού, εισάγονταν σε πληρέστερη γνώση της φύσης και των όντων) και

– Όσοι κατείχαν την ανώτατη μύηση και γνώση.

Pages