Σύμφωνα με τη «Γένεση», το πρώτο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, ο Κάιν και ο Άβελ ήταν οι πρώτοι γιοι του Αδάμ και της Εύας. Ο Κάιν, ο πρωτότοκος ήταν γεωργός και ο αδερφός του, Άβελ, κτηνοτρόφος.
Κάποια μέρα προσέφεραν ό,τι διέθετε ο καθένας τους: ο Κάιν καρπούς της γης και ο Άβελ, τα πρωτότοκα των προβάτων του (Γένεση, 4:4). Ο Θεός προτίμησε όμως τις θυσίες του Άβελ, αν και οι θυσίες του Κάιν ήταν κι αυτές δημιουργήματά του. Τότε «ο Κάιν άναψε από μεγάλο θυμό και η όψη του κατσούφιασε» (Γένεση, 4:5).
Από την οργή του, ο Κάιν είπε στον αδελφό του να πάνε στο αγρό όπου τον σκότωσε (Γένεση, 4:5). Στην συνέχεια, ο Θεός τον καταδίκασε σε νομαδική ζωή στην Χώρα του Νωδ, ανατολικά της Εδέμ (Γένεση, 4:16).
Ταυτόχρονα όμως, ο Θεός σημάδεψε τον Κάιν -χωρίς να αναφέρεται τι είδους σημάδι ήταν- ώστε να προστατευτεί από όσους θα θελήσουν να τον δολοφονήσουν (Γένεση, 4:15).
«Και ο Κάιν γνώρισε την γυναίκα του και συνέλαβε και γέννησε τον Ενώχ: και έχτισε μια πόλη, και ονόμασε την πόλη από τ’όνομα του γιου του, Ενώχ» (Γένεση, 4:17). Η εβραϊκή λέξη «γνώρισε» υπονοεί σεξουαλική σχέση.
Ποια ήταν η γυναίκα του Κάιν;
Μετά την δολοφονία του Άβελ από τον Κάιν, ο Αδάμ και η Εύα έκαναν ένα τρίτο γιο, τον Σηθ. «Μετά την γέννηση του Σηθ, ο Αδάμ έζησε 700 χρόνια και έκανε γιους και κόρες» (Γένεση, 5: 4).
Άρα, υποθέτουμε ότι η σύζυγος του Κάιν, ήταν μία από τις αδερφές του. Στην Παλαιά Διαθήκη, δεν αναφέρεται τ’ όνομα της συζύγου του.
Άρα, υποθέτουμε ότι η σύζυγος του Κάιν, ήταν μία από τις αδερφές του. Στην Παλαιά Διαθήκη, δεν αναφέρεται τ’ όνομα της συζύγου του.
Στο Εβραϊκό ερμηνευτικό βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, Μιδράς, αναφέρεται ότι το κίνητρο της δολοφονίας ήταν η επιθυμία για την πιο όμορφη γυναίκα. Σύμφωνα με την Μιδρασείμ παράδοση, ο Κάιν και ο Άβελ είχε ο καθένας τους από μια δίδυμη αδερφή, την οποία έπρεπε να νυμφευτούν.
Το Μιδράς αναφέρει ότι η αναμενόμενη σύζυγος του Άβελ, Ακλίμα, ήταν η πιο όμορφη. Δεδομένου ότι ο Κάιν δεν θα συναινούσε σε αυτή την συμφωνία, ο Αδάμ πρότεινε να επιδιώξει την ευλογία του Θεού μέσω μιας θυσίας.
Όποιον ευλογούσε ο Θεός, αυτός θα παντρευόταν την Ακλίμα. Όταν ο Θεός απέρριψε ξεκάθαρα τη θυσία του Κάιν, ο Κάιν σκότωσε τον αδερφό του σε μια έκρηξη ζήλειας και θυμού.
Το 4ο κεφάλαιο του Βιβλίου των Ιωβηλαίων της Παλαιάς Διαθήκης αναφέρει ότι ο Κάιν νοικοκυρεύτηκε και παντρεύτηκε την αδελφή του, Αουάν, που γέννησε τον πρώτο του γιο, τον πρώτο Ενώχ, περίπου 196 χρόνια μετά τη δημιουργία του Αδάμ.
Ο Κάιν μετά έχτισε την πρώτη πόλη, δίνοντάς της τ’όνομα του γιου του, έχτισε ένα σπίτι και έζησε εκεί μέχρι αυτό να καταρρεύσει επάνω του, σκοτώνοντας τον.
Οι Εβραϊκοί νόμοι της εποχής καταδίκαζαν τις σεξουαλικές σχέσεις ανάμεσα στα παιδιά και τους γονείς τους, αλλά δεν έλεγαν τίποτα για την ενδογαμία ανάμεσα σε αδερφό και αδερφή, που προφανώς δεν είχε καμμία δυσάρεστη συνέπεια. Ο Αβραάμ για παράδειγμα νυμφεύτηκε την ετεροθαλή αδερφή του.
Αντίστοιχοι αρχαιότεροι μύθοι
Το Μεσοποταμιακό αντίστοιχο του Κάιν και του Άβελ είναι ο Σουμεριακός μύθος της Ερωτοτροπίας της Ιννάνα και του Ντουμούζι (ή Ταμμούζ) στην οποία ο βοσκός Ντουμούζι και ο αγρότης Ενκίντου ανταγωνίζονται για την αγάπη της θεάς Ιννάνα. Ο Ντουμούζι, ο βοσκός, τελικά υπερνικά.
Στην Αιγυπτιακή μυθολογία, ο θεός Σετ δολοφονεί τον αδερφό του, Όσιρι (φωτό), που είναι θεός της εύφορης γης και σύζυγος της αδελφής του, θεάς Ίσιδας. Ο Σετ βρήκε τυχαία το πτώμα του Όσιρι, που είχε βάλει προηγουμένως σ’ένα κιβώτιο, το κατέκοψε σε δέκα τέσσερα κομμάτια και τα διασκόρπισε στα σημεία του ορίζοντα.
Η Ίσιδα αναζήτησε τα λείψανα και τα βρήκε όλα, εκτός από τον φαλλό, που τον καταβρόχθισε ένα ψάρι του Νείλου, ο οξύρρυγχος. Βάζοντας τα μέλη στη θέση τους η Ίσιδα ανασχημάτισε το σώμα του Όσιρι, το οποίο τύλιξε με λωρίδες ο Άνουβις.
Με τη βοήθεια της αδελφής της Νέφθυος, του ανηψιού της Άνουβι, του Θωθ και Ώρου κατόρθωσε να επαναφέρει στην ζωή τον Όσιρι. Η ανάσταση του θεού Όσιρι, συναντάται στις γραφές πολλούς αιώνες πριν την αντίστοιχη του Χριστού.