Διαγραφές φόρων σε χρεοκοπίες, προσωπικές και επιχειρηματικές - Point of view

Εν τάχει

Διαγραφές φόρων σε χρεοκοπίες, προσωπικές και επιχειρηματικές


Με ρυθμό 300 εκατομμυρίων ευρώ το μήνα διαγράφει φορολογικές οφειλές η εφορία. Πρόκειται για τον χαρακτηρισμό φορολογικών οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης όταν αποδεδειγμένα ο οφειλέτης δεν έχει τη δυνατότητα να τις εξοφλήσει.




    Το ποσό των 4,6 δισ. ευρώ χαρακτήρισε κατά τη διάρκεια του 2018 ως ανεπίδεκτο είσπραξης η φορολογική διοίκηση, ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στα 18,1 δισ. ευρώ. Η αύξηση του ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών που χαρακτηρίστηκαν ως ανεπίδεκτες είσπραξης από τη φορολογική διοίκηση είναι αποτέλεσμα κυρίως δυο παραγόντων. Της επιτάχυνσης των σχετικών διαδικασιών από τις αρμόδιες υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης (δικαστικά τμήματα εφοριών, Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης κ.ά.) αλλά κυρίως της οριστικής αδυναμίας πολλών φορολογούμενων, φυσικών και νομικών προσώπων, να ανταπεξέλθουν στην υπερφορολόγηση των τελευταίων ετών.

   Μια οφειλή χαρακτηρίζεται ως ανεπίδεκτη είσπραξης όταν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:

α) Λήφθηκαν όλα τα προβλεπόμενα ασφαλιστικά, διοικητικά, δικαστικά και αναγκαστικά μέτρα σε βάρος του οφειλέτη.

β) Διενεργήθηκε εκτεταμένη έρευνα για τον εντοπισμό κάθε κινητής ή ακίνητης περιουσίας και λήφθηκε αντίγραφο της μερίδας του οφειλέτη τουλάχιστον από τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία του τόπου κατοικίας, επαγγελματικής δραστηριότητας και του τόπου καταγωγής.

γ) Διερευνήθηκε και διαπιστώθηκε ότι δεν υπόκεινται σε διάρρηξη, λόγω καταδολίευσης, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.


δ) Ολοκληρώθηκε η έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών απαιτήσεων, όπως μισθωμάτων, μισθών, συντάξεων, απαιτήσεων στις τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, τη μεταφορά χρημάτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο εξωτερικό και την απόληψη τόκων από το εξωτερικό.

ε) Διερευνήθηκε κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται στα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα στη Φορολογική Διοίκηση και στο φυσικό φάκελο του οφειλέτη, όπως φορολογικές δηλώσεις, δηλώσεις μητρώου, ισολογισμοί και λοιπές χρηματοοικονομικές καταστάσεις, έντυπα πληροφοριών για περιουσιακά στοιχεία.

στ) Σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη, έχει κηρυχθεί η παύση των εργασιών της πτώχευσης ή έχει επέλθει περάτωσή της, τα οποία διαπιστώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως κοινοποίηση δικαστικής απόφασης και έλεγχος τελεσιδικίας αυτής, όταν απαιτείται από το νόμο, λήψη πιστοποιητικού από το αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο σχετικά με την πορεία της πτώχευσης ή έρευνα στη μερίδα του οφειλέτη που τηρείται στο ανωτέρω δικαστήριο.

Όταν μια οφειλή χαρακτηρίζεται ως ανεπίδεκτη είσπραξης καταχωρείται σε ειδικό βιβλίο της φορολογικής διοίκηση και η τελευταία δεν προχωρά πλέον σε ενέργειες για την είσπραξή της. Ο οφειλέτης, ωστόσο, παραμένει στη δύσκολη θέση να μην μπορεί να λάβει αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας ενώ παραμένουν σε ισχύ και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που έχουν ληφθεί εναντίον του. Σε αυτά περιλαμβάνεται η δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών, οι κατασχέσεις στα χέρια τρίτων (ενοικίων, απαιτήσεων από πελάτες κλπ), το πάγωμα περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων κ.ά.).



Προς πλήρη διαγραφή οφειλών



Στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του μνημονίου για την τέταρτη αξιολόγηση και τη μεταμνημονιακή εποπτεία προβλέπεται η πραγματοποίηση μελέτης για τον καθορισμό κριτηρίων που εφόσον πληρούνται θα οδηγούν σε πλήρη διαγραφή της οφειλής η οποία θα δίνει στην ουσία και την ευκαιρία στον οφειλέτη για μια καινούρια αρχή.


Λάθος η μια στις πέντε αποφάσεις της εφορίας

Το ποσοστό της δικαίωσης φορολογουμένων μπορεί να ήταν ακόμη μεγαλύτερο καθώς πάνω από 10.000 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς από τη ΔΕΔ γιατί πέρασε η προθεσμία των 120 ημερών !!!

Το εύρος της παρατυπίας αλλά και της ερμηνείας των νόμων σε βάρος των φορολογούμενων αναδεικνύουν ανάγλυφα τα πεπραγμένα της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών. Χιλιάδες φορολογούμενοι υποβάλλουν ενδικοφανείς προσφυγές στη ΔΕΔ θεωρώντας ότι έχουν αδικηθεί. Και σημαντικός αριθμός από αυτούς τελικά δικαιώνεται αφού οι προσφυγές τους μετά από εξέταση από τη ΔΕΔ γίνονται δεκτές.

Από το 2013 έως και το τέλος του 2018:

-Υποβλήθηκαν στη ΔΕΔ 56.287 ενδικοφανείς προσφυγές. Η υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής είναι υποχρεωτική για όλους τους φορολογούμενους που αμφισβητούν μια πράξη της φορολογικής διοίκησης. Αν δεν έχει υποβληθεί ενδικοφανής τότε ο φορολογούμενος δεν έχει το δικαίωμα να προσφύγει στη συνέχεια στα διοικητικά δικαστήρια (εφόσον βέβαια η ενδικοφανής προσφυγή δεν γίνει αποδεκτή).

-Οι υποθέσεις προσφυγών που έκλεισαν ανέρχονται στις 44.939.

-Από τις υποθέσεις που έκλεισαν, οι 8.467 ήταν προσφυγές που έγιναν αποδεκτές είτε συνολικά είτε εν μέρει από τη ΔΕΔ. Δηλαδή πρόκειται για υποθέσεις με τις οποίες δικαιώθηκαν οι φορολογούμενοι. Ουσιαστικά το αξιοσημείωτα υψηλό ποσοστό του 18% έγινε αποδεκτό από τη ΔΕΔ που ουσιαστικά έκρινε ότι η φορολογική διοίκηση δεν έκανε καλά τη δουλειά της.

-Από τις υποθέσεις που έκλεισαν οι 24.330 εξετάστηκαν και απορρίφθηκαν από τη ΔΕΔ.

-Σε 11.284 υποθέσεις πέρασε άκαρπη η προθεσμία των 120 ημερών που είχε στη διάθεσή της η ΔΕΔ και έτσι απορρίφθηκαν σιωπηρώς.

Οι κυριότερες υποθέσεις για τις οποίες οι φορολογούμενοι προσφεύγουν στη ΔΕΔ είναι:

-Η αμφισβήτηση αποτελεσμάτων κάθε είδους φορολογικού ελέγχου που έχει πραγματοποιήσει η φορολογική διοίκηση. Πολύ μεγάλο ποσοστό αμφισβήτησης παρουσιάζουν οι υποθέσεις βεβαίωσης φόρου για αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας μετά από άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών.

-Η αμφισβήτηση προστίμων που επιβάλλονται στους φορολογούμενους για τυπικές παραλείψεις και διορθώσεις λαθών σε κάθε είδους φορολογικές δηλώσεις. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις προστίμων που επιβλήθηκαν στους φορολογούμενους επειδή διόρθωσαν τα λάθη στα στοιχείων των παιδιών τους στη φορολογική δήλωση ή τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού που δήλωσαν για να τους επιστραφεί φόρος εισοδήματος.

Οι ενδικοφανείς προσφυγές υποβάλλονται πλέον σε ορισμένες εφορίες και ηλεκτρονικά.

Pages