1. Πρβλ. τήν ἀναλυτική μελέτη τοῦ C. Von Fürer-Haimendorf, «The sense of sin in cross-cultural perspective», Man (n.s.) 9 (1974), σ. 539-556. 2. Μέ τόν τρόπο αὐτό κατανοήθηκε στήν ὀρθόδοξη ἑρμηνευτική καί θεολογική παράδοση (βλ. M. Aghiorgoussis, «Sin in Orthodox Dogmatics», St. Vladimir’s Theological Quarterly 21 [1977], σ. 179-190). Πολλοί ὡστόσο νεότεροι ἑρμηνευτές ἀπό ἄλλες παραδόσεις τείνουν νά τή θεωροῦν αὐτοτελῶς, ἀνεξάρτητα ἀκόμη καί ἀπό τή σωτηριολογία (βλ. R. Knierim, «The problem of an Οld Testament Hamartiology», VT 16 [1966], 366ἑξ.). 3. Πρβλ. G. Vos, Biblical Theology. Old and New Testaments, Michigan 1991, σ. 264. ∆. Καϊμάκη, Θέματα Παλαιοδιαθηκικῆς Θεολογίας, Θεσσαλονίκη 1999, σ. 103. 4. Γιά τίς σημασίες τῆς λ. ἁμαρτία βλ. H. G. Liddell – R. Scott, Μέγα Λεξικόν τῆς Ἑλληνικῆς Γλώσσης, Ἀθῆναι, τ. 1, σ. 126-127. Πλήρη συλλογή τῆς περί ἁμαρτίας ὁρολογίας στά προφητικά βιβλία τῆς Π. ∆ιαθήκης καί ἐξαντλητική διερεύνηση τῶν ἐννοιολογικῶν της ἀποχρώσεων βλ. Π. Σιμωτᾶ, Ἡ ἔννοια τῆς ἁμαρτίας κατά τούς ἑβραίους προφήτας, Θεσσαλονίκη 1968. 5. Κριτ. 20,16. 6. Βλ. W. Εichrodt, Theology of the Old Testament, London 1967, τ. 2, σ. 381. C. Koch, «∋Ξξ», TDOT, Michigan 1980, σ. 311ἑξ. 7. Βλ. λεπτομερέστερα Π. Σιμωτᾶ, ἔνθ' ἀνωτ., σ. 78. Λόγω τῆς ἐννοιολογικῆς εὐρύτητας, τοῦ πλήθους καί τῆς ποικιλίας τῆς ὁρολογίας, καθώς καί τῆς ἀβεβαιότητας τῆς φιλολογικῆς ἀνάλυσης τῶν βιβλικῶν κειμένων, δέν θά παρακολουθήσουμε λεπτομερῶς τή χρονολογική ἐξέλιξη τῆς ἔννοιας τῆς ἁμαρτίας —ἐγχείρημα πού, ὅπως ἐπισημαίνεται ἄλλωστε ἀπό τούς ἐρευνητές, εἶναι πολύ δύσκολο, ἄν ὄχι ἀδύνατο (βλ. G. Quell, «ἁμαρτάνω», TDNT, τ. 1, σ. 270· 273)— ἀλλά τήν «κανονική» της ἀνάπτυξη· θά δοῦμε δηλ. τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἐμφανίζεται στήν ταξινόμηση τῶν βιβλίων, ὅπως τά ἔχουμε στή διάθεσή μας στόν κανόνα. Θά μνημονεύσουμε τά βασικότερα κοινά καί ἰδιαίτερα ἐννοιολογικά χαρακτηριστικά της σέ ὁμάδες βιβλίων, καθώς καί τίς διαφορετικές παραμέτρους, πού λειτουργοῦν κάθε φορά. Περισσότερους προβληματισμούς γιά τίς ἐνδεικνυόμενες μεθοδολογικές προσεγγίσεις τῆς ἔννοιας τῆς ἁμαρτίας στήν Π. ∆ιαθήκη, βλ. R. Knierim, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 366-385. 8. Πρβλ. ἐνδεικτικά T. Jacobsen, «Battle between Marduk and Tiamat», Essays in memory of E. A. Speiser, New Haven 1968, σ. 104-108. J. H. Groenbaek, «Baal's battle with Yam: a Canaanite creation fight», JSOT 30 (1985), σ. 27-44. 9. Πρβλ. χαρακτηριστικά τήν προσέγγιση τοῦ B. Childs, Biblical Theology of the Old and New Testaments. Theological reflection on the Christian Bible, Minneapolis 1992, σ. 566ἑξ. 10. Πρβλ. D. J. Simundson, «Health and healing in the Bible», Word & world 2 (2006), σ. 330ἑξ. 11. Πρβλ. G. Quell, «ἁμαρτάνω», TDNT, τ. 1, σ. 281ἑξ. Ἰ. Καραβιδόπουλου, Ἡ ἁμαρτία κατά τόν ἀπόστολον Παῦλον, Θεσσαλονίκη 1968, σ. 15ἑξ. 12. Ὀρθῶς ἐπισημαίνεται ὅτι ἡ διήγηση καθαυτή δέν φαίνεται μέν νά ἔχει ἐπηρεάσει τά ὑπόλοιπα βιβλία τῆς Π. ∆ιαθήκης· ὡστόσο ἐκφράζει τήν οὐσία τῶν περί ἁμαρτίας ἀντιλήψεων, πού ἀπαντοῦν σέ αὐτά· βλ. Ἰ. Καραβιδόπουλου, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 21ἑξ. 13. Πρβλ. τή γνωστή φράση «καὶ εἶδεν ὁ Θεός ὅτι καλόν». Βλ. ἀναλυτικότερα Ἠ. Οἰκονόμου, Τώβ μεώδ. Ἀξιολογική ἑρμηνεία τοῦ α΄ κεφ. τῆς Γενέσεως, Ἀθῆναι 1967. 14. Βλ. Κ. Καλλινίκου, Ἡ ἁμαρτία κατά τήν χριστιανικήν ἀντίληψιν, Ἀθῆναι 1958, σ. 39ἑξ. Ἰ. Καραβιδόπουλου, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 131ἑξ. B. Childs, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 574. 15. Ἡ παράβαση τῆς θείας ἐντολῆς ἔχει ἕνα εὐρύ ἑρμηνευτικό ὁρίζοντα στή μεταγενέστερη βιβλική σκέψη· στήν ἠπιότερη μορφή της κατανοεῖται ὡς ἀπομάκρυνση ἀπό τόν Θεό, ἐνῶ στήν ἐπιθετικότερη ὁρίζεται ὡς ἐπανάσταση κατά τοῦ Θεοῦ. Οἱ προσεγγίσεις αὐτές ἐκφράζονται ἀντιπροσωπευτικά μέ τή χρήση τῶν ὅρων chata’ καί pasha‘, ἁμαρτάνω καί ἐπαναστατῶ, ἀντίστοιχα. Πρβλ. A. Luc, «∋Ξξ», NIDOTTE, τ. 2, Carlisle 1996, σ. 89ἑξ. 16. Στήν πατερική θεολογική σκέψη ὁ θάνατος ἀποτελεῖ μία δωρεά τοῦ Θεοῦ («συγκαταβὰς τοῖς δούλοις ὡς εὔσπλαγχνος») στόν πεπτωκότα ἄνθρωπο, «ἵνα μὴ ἀθάνατον ᾖ τὸ κακόν», κατά τό γνωστό λόγιο τοῦ ἁγ. Ἰω. ∆αμασκηνοῦ, πού ἐκφράζει τό σύνολο τῆς πατερικῆς θεολογίας (Ἔκδοσις ἀκριβής τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, 82, PG 94,1120C). 17. Βλ. ἐκτενέστερα Σ. Καλαντζάκη, «Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεός». Ἑρμηνευτική ἀνάλυση τῶν περί ∆ημιουργίας διηγήσεων τῆς Γενέσεως, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 575ἑξ. 18. Βλ. A. Luc, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 90ἑ. 19. Γιά τήν καθολικότητα τῆς ἁμαρτίας ὡς κοινή συνισταμένη ὅλων τῶν βιβλικῶν παραδόσεων, βλ. ∆. Καϊμάκη, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 113-115. 20. Βλ. περισσότερα Σ. Καλαντζάκη, «Οἱ περί τοῦ πνεύματος ἀντιλήψεις τῆς Παλαιᾶς ∆ιαθήκης. Ἱστορική καί θεολογική ἔρευνα», ΕΕΘΣΘ/ΤΠ, τ. 2 (1992), σ. 175ἑξ. 209ἑξ. 21. Κατά Ἑλλήνων, 8, PG 25,16C. 22. Γιά τή διάσταση αὐτή τῆς ἔννοιας τῆς ἁμαρτίας βλ. ἰδιαίτερα G. Quell, «ἁμαρτάνω», TDNT, τ. 1, σ. 271ἑξ. 278ἑξ. 23. Πάνω στήν ἔννοια τῆς τιμωρίας ὡς ἀποτελεσματικοῦ μέσου συνειδητοποίησης τῆς ἁμαρτίας θεμελιώνει ὁ W. E. Staples τήν προσέγγισή του στήν ἔννοια τῆς ἁμαρτίας (βλ. «Some aspects of sin in the Old Testament», JNES 6 [1947], σ. 65ἑξ.). 24. Πρβλ. W. E. Staples, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 78ἑξ. 25. Βλ. ἀναλυτικότερα Ἰ. Μούρτζιου, «Ἡ δευτερονομιστική παράδοση στή σύγχρονη βιβλική ἔρευνα», Ἑρμηνευτικές Μελέτες στήν Παλαιά καί τήν Καινή ∆ιαθήκη, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 15-75. 26. Βλ. ∆. Καϊμάκη, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 104ἑξ. Συνδυαστική θεώρηση τῶν δύο μέ τόν ἀτομικό χαρακτήρα νά συμβάλλει στόν συλλογικό-κληρονομικό, ὡς βελτιωμένη ἑρμηνευτική προσέγγιση τῶν βιβλικῶν κειμένων, προτείνει ὁ J. S. Kaminsky, «The sins of the fathers: A theological investigation of the biblical tension between corporate and individualized retribution», Judaism 46 (1997), σ. 319-332. 27. Βλ. G. B. Stevens, «The prophetic teaching concerning sin», The biblical world 27 (1906), σ. 438ἑξ. 28. Βλ. G. Vos, Biblical Theology, σ. 279. R. L. Cate, «We Need to be Saved (Isaiah 1:1-2; 5:1-2; 6:1-13)», Rev&Exp 88 (1991), σ. 137. Γιά τή θεώρηση τῆς ἁμαρτίας στό βιβλίο τοῦ Ἠσαΐα, γιά τά νέα στοιχεῖα, πού εἰσάγoνται σ’ αὐτό, καί γενικότερα γιά τή θεολογία τῆς Π. ∆ιαθήκης, βλ. J. J. M. Roberts, «Isaiah in Old Testament Theology», Int 36 (1982), 130-143. 29. Βλ. Ἠσ. 6,5. Μέ τή φράση «ἀκάθαρτα χείλη» δέν δηλώνονται ἁμαρτίες πού σχετίζονται μέ τόν λόγο, ἀλλά, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ ἐξέτασή της στό εὐρύτερο πλαίσιο τῶν τελετουργικῶν τυπικῶν τῆς ἀρχαίας Ἐγγύς Ἀνατολῆς, δείχνει ὅτι ἐπρόκειτο γιά μία ἔκφραση ἔλλειψης λειτουργικῆς καθαρότητας, λόγῳ τῆς ἁμαρτωλῆς κατάστασης τοῦ ἀνθρώπου. Πρβλ. V. Hurowitz, «Isaiah’s Impure Lips and their Purification in Light of Akkadian Sources», HUCA 60 (1998), 77. 30. Πρβλ. «Μὴ οὐκ ἰσχύει ἡ χεὶρ Κυρίου τοῦ σῶσαι; ἢ ἐβάρυνεν τὸ οὖς αὐτοῦ τοῦ μὴ εἰσακοῦσαι; Ἀλλὰ τὰ ἁμαρτήματα ὑμῶν διϊστῶσιν ἀνὰ μέσον ὑμῶν καὶ τοῦ Θεοῦ, καὶ διὰ τὰς ἁμαρτίας ὑμῶν ἀπέστρεψεν τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ἀφ᾽ ὑμῶν τοῦ μὴ ἐλεῆσαι». Ἡ προσβολή τοῦ προσώπου τοῦ Θεοῦ ἀποτελεῖ γιά τόν H. P. Smith ἀρχική καί θεμελιώδη ἔννοια στό περιεχόμενο τῆς ἁμαρτίας («The hebrew view of sin», The American Journal of Theology 15 [1911], σ. 528). 31. Πολύ χαρακτηριστική εἶναι ἡ παρατήρηση τοῦ ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, ὁ ὁποῖος, συνοψίζοντας τόν ὕμνο τοῦ μεγαλείου τοῦ ἀνθρώπου, πού συνάγεται ἀπό τίς δημιουργικές διηγήσεις τῆς Γενέσεως, ἐπισημαίνει ὅτι ὁ Θεός δημιούργησε τόν ἄνθρωπο ὡς ἕνα μικρό θεό στό σύμπαν (Λόγοι, 38, PG 36,321D-324A· πρβλ. Β. Βέλλα, Ἐκκλησιαστικά ἀναγνώσματα τῆς Παλαιᾶς ∆ιαθήκης. Α′ Ἐκλεκτοί Ψαλμοί, Ἀθῆναι 1952, σ. 51). 32. Βλ. Ἀ. Παπαρνάκη, «Ἡ ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν στή θεολογία τοῦ βιβλίου τοῦ προφήτη Ἠσαΐα», ΕΕΘΣΑΠΘ/ΤΠ 9 (2004), σ. 152. 33. Πρβλ. P. D. Miscall, «Isaiah: The Labyrinth of Images», Semeia 54 (1991), σ. 103-121. 34. Πρβλ. W. E. Staples, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 65-79. W. Eichrodt, Theology of the Old Testament, μετάφρ. J. Baker, London 1967, τ. 2, σ. 457. Παρόλο πού πρόκειται γιά κοινή ἑρμηνευτική ἀρχή πολλῶν νεοτέρων ἑρμηνευτῶν, δέν θά συμφωνούσαμε μέ τόν W. R. Domeris ὅτι ἡ ποικιλία τῆς ὁρολογίας καί τῶν συμβατικῶν ἐκφράσεων σχετικά μέ τήν ἁμαρτία καί τή μετάνοια στήν Ἁγ. Γραφή δηλώνει πολλές διαφορετικές διδασκαλίες καί ἀπόψεις («Biblical Perspectives on Forgiveness», JTSA 54 [1986], 48-50). Εἶναι ἁπλῶς διαφορετικές περιγραφές τῆς ἴδιας πραγματικότητας, δηλ. τῆς σχέσης τοῦ Θεοῦ μέ τόν ἄνθρωπο, στήν ἀποκατάσταση τῆς ὁποίας στοχεύουν. 35. Βλ. Ἠσ. 1,18. 4,4. 6,7. 22,14. 43,25. Πρβλ. M. McCord Adams, «Sin as uncleanness», Philosophical Perspectives 5 (1991), σ. 1-27. 36. Βλ. Ἠσ. 1,5-6. 53,5. 37. Βλ. Ἠσ. 6,7. 38,17. 44,22. 59,2. 38. Βλ. Ἠσ. 33,24. 40,2. 43,25. 39. Βλ. Ἠσ. 55,7. Βλ. περισσότερα Ἀ. Παπαρνάκη, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 160. 40. Πρβλ. ∆. Καϊμάκη, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 116. Ἐπίσης ἀναλυτικότερα Γ. Παπαδάκη, «Γενική ἐπισκόπησις τῆς σχέσεως ἁμαρτίας καί σωματικῶν νόσων εἰς τό περιβάλλον τῆς Κ. ∆ιαθήκης», Ριζάρειος Ἐκκλησιαστική Παιδεία 1 (1978), σ. 223ἑξ. 41. Πρβλ. Y. Gitay, «Reflections on the study of the prophetic discourse. The question of Isaiah I 2-20», VT 33 (1983), σ. 207-221. J. T. Willis, «The first pericope in the book of Isaiah», VT 34 (1984), σ. 63-77. R. L. Cate, «We need to be saved (Isaiah 1:1-2; 5:1-2; 6:1-13)», R&E 88 (1991), σ. 137-151. 42. Πρβλ. H. W. Wolff, Anthropology of the Old Testament, Philadelphia 1974, σ. 147ἑξ. Πρβλ. A. Luc, «∋Ξξ», ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 91, ὁ ὁποῖος συσχετίζει τήν ἐξορία τῶν ἰουδαίων στή Βαβυλώνα μέ τήν ἔξωση τῶν πρωτοπλάστων ἀπό τόν παράδεισο. 43. Ἡ ἐξατομίκευση τῆς ἁμαρτίας συντελεῖται μεταγενέστερα κυρίως μέ τό κήρυγμα τῶν Ἰερεμία καί Ἰεζεκιήλ καί πρυτανεύει στόν Ἱερατικό Κώδικα· βλ. C. Koch, «∋Ξξ», TDOT, Michigan 1980, σ. 316ἑξ. P. D. Miller, «Sin and Judgment in Jeremiah 34:17-19», JBL 103 (1984), σ. 611-613. Μ. Fishbane, «Sin and Judgment in the prophecies of Ezekiel», Int 40 (1986), σ. 131-150. 44. Ἀντίθετα ὁ F. Lindstrom στό ἔργο του Suffering and Sin: Interpretations of illness in the individual complaint psalms (Washington 1995). Πρβλ. ὡστόσο τίς εὔστοχες παρατηρήσεις τοῦ W. Brueggemann, CBQ 57 (1995), σ. 562-563. 45. Πρβλ. «...ἀπέστρεψας δὲ τὸ πρόσωπόν σου, καὶ ἐγενήθην τεταραγμένος» (Ψαλμ. 29,8)· «ἐπ᾽ ἐμὲ διῆλθον αἱ ὀργαί σου, καὶ οἱ φοβερισμοί σου ἐξετάραξάν με» (Ψαλμ. 87,17). 46. Βλ. Σ. Σάκκου, Ἑρμηνεία Ψαλμῶν, τ. Β΄, Θεσσαλονίκη 1994, σ. 33-34. 47. Πρβλ. H. W. Wolff, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 148. 48. Πρβλ. K. Warrington, «Healing and suffering in the Bible», IRM 95 (2006), 155. 49. Πρβλ. H. P. Smith, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 528-529. 50. Βλ. ἐκτενέστερα Σ. Καλαντζάκη, «Οἱ θεολογικές διαστάσεις τῆς εἰρήνης στήν Παλαιά ∆ιαθήκη», ΕΕΘΣΘ 29 (1986-1989), σ. 103-188. 51. Βλ. Γ. Παπαδάκη, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 230ἑξ. 52. Πρβλ. Σ. Σάκκου, Ἑρμηνεία εὐαγγελικῶν περικοπῶν, Θεσσαλονίκη 1984, σ. 95-96. J. T. Carroll, «Sickness and healing in the New Testament Gospels», Int 49 (1995), σ. 130ἑξ. 53. Βλ. περισσότερα Σ. Σάκκου, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 167ἑξ. 54. Βλ. ἀναλυτικά Ἰ. Καραβιδόπουλου, Ἡ ἁμαρτία κατά τόν ἀπόστολον Παῦλον, σ. 57ἑξ. 55. Πρβλ. Χ. Καρακόλη, Ἁμαρτία-Βάπτισμα-Χάρις (Ρωμ. 6,1-14). Συμβολή στήν Παύλεια σωτηριολογία, Θεσσαλονίκη 2004, σ. 113. Πρβλ. καί Σ. Ἀγουρίδη, Ἁμαρτία καί ἀναμαρτησία κατά τήν Α΄ ἐπιστολήν τοῦ ἁγ. Ἰωάννου, ἐν Ἀθήναις 1958, σ. 12ἑξ. 56. Μ. Ἀθανασίου, Λόγοι κατά Ἀρειανῶν, PG 26,249. 57. Βλ. Ἰ. Καραβιδόπουλου, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 122ἑξ. Χ. Καρακόλη, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 227ἑξ. Γιά τόν ἐξιλαστήριο θυσιαστικό χαρακτήρα τοῦ θανάτου τοῦ Χριστοῦ βλ. C. W. Swain, «“For our sins”. The image of sacrifice in the thought of the Apostle Paul», Int 17 (963), σ. 131-139. 58. Βλ. K. Warrington, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 157-161.
Ἀθανάσιος Παπαρνάκης Ἐπίκουρος Καθηγητής Α.Π.Θ.