Η διήγηση ξεκινά παρουσιάζοντας έναν νέο πρωταγωνιστή: τον όφι. Και μαθαίνουμε ότι:
Είναι ο όφις ο Διάβολος;
Simón del desierto
4ος αιώνας μ.Χ. Ο Σιμεών θέλει να πλησιάσει τον Θεό κι ανεβαίνει πάνω σε έναν στύλο. Ο διάβολος προσπαθεί να τον κάνει να κατέβει και με διάφορες προφάσεις προσπαθεί να τον αποπλανήσει. Αφού αποτυγχάνει συνεχώς, βρίσκει τρόπο να τον μεταφέρει σε ένα κλαμπ του Λονδίνου των 1960
Ὁ δὲ ὄφις ἦν φρονιμώτατος πάντων τῶν θηρίων τῶν ἐπὶ τῆς γῆς, ὧν ἐποίησε Κύριος ὁ Θεός.
14 καὶ εἶπε Κύριος ὁ Θεὸς τῷ ὄφει· ὅτι ἐποίησας τοῦτο, ἐπικατάρατος σὺ ἀπὸ πάντων τῶν κτηνῶν καὶ ἀπὸ πάντων τῶν θηρίων τῶν ἐπὶ τῆς γῆς· ἐπὶ τῷ στήθει σου καὶ τῇ κοιλίᾳ πορεύσῃ καὶ γῆν φαγῇ πάσας τὰς ἡμέρας τῆς ζωῆς σου. 15 καὶ ἔχθραν θήσω ἀνὰ μέσον σοῦ καὶ ἀνὰ μέσον τῆς γυναικὸς καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματός σου καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματος αὐτῆς· αὐτός σου τηρήσει κεφαλήν, καὶ σὺ τηρήσεις αὐτοῦ πτέρναν.
- Ο Διάβολος μεταμφιέστηκε σε φίδι και μπήκε στον Παράδεισο. Παραβλέποντας το ερώτημα “πώς μπήκε χωρίς να το ξέρει ο Θεός” αυτό σημαίνει ότι τα υπόλοιπα φίδια τιμωρήθηκαν άδικα να έρπουν και να τα σκοτώνουν οι άνθρωποι.
- Ο Διάβολος κατέλαβε τον όφι και αφού έκανε τη βρωμοδουλειά του έφυγε και το φίδι πάλι τιμωρείται άδικα. Εκτός…
- …και αν το φίδι δέχτηκε ελεύθερα να βοηθήσει το διάβολο. Αλλά αυτό θα σήμαινε ότι το φίδι είχε ελεύθερη βούληση όπως και οι άνθρωποι! Παντελώς ασυμβίβαστο με την χριστιανική θεολογία.
“Ο Θεός είπε ψέματα!”
καὶ εἶπεν ὁ ὄφις τῇ γυναικί· τί ὅτι εἶπεν ὁ Θεός, οὐ μὴ φάγητε ἀπὸ παντὸς ξύλου τοῦ παραδείσου;2 καὶ εἶπεν ἡ γυνὴ τῷ ὄφει· ἀπὸ καρποῦ τοῦ ξύλου τοῦ παραδείσου φαγούμεθα, 3 ἀπὸ δὲ τοῦ καρποῦ τοῦ ξύλου, ὅ ἐστιν ἐν μέσῳ τοῦ παραδείσου, εἶπεν ὁ Θεός, οὐ φάγεσθε ἀπ᾿ αὐτοῦ, οὐ δὲ μὴ ἅψησθε αὐτοῦ, ἵνα μὴ ἀποθάνητε. 4 καὶ εἶπεν ὁ ὄφις τῇ γυναικί· οὐ θανάτῳ ἀποθανεῖσθε· 5 ᾔδει γὰρ ὁ Θεός, ὅτι ᾗ ἂν ἡμέρᾳ φάγητε ἀπ᾿ αὐτοῦ, διανοιχθήσονται ὑμῶν οἱ ὀφθαλμοὶ καὶ ἔσεσθε ὡς θεοί, γινώσκοντες καλὸν καὶ πονηρόν.
- Γιατί η Εύα δε λέει “ο Αδάμ μου είπε ότι ο Θεός είπε τα εξής”; Αφού όταν ο Θεός έδωσε την προειδοποίηση δεν ήταν παρούσα! (βλ. Γεν1-2) Ή θα υποθέσουμε ότι ο Θεός τα επανέλαβε για την Εύα ή ότι της τα μετέφερε ο Αδάμ. Η λεπτομέρεια αυτή συνήθως αγνοείται. [3]
- Για έναν άνθρωπο που δεν έχει δει ποτέ θάνατο, τι μπορεί να σημαίνει η προειδοποίηση “θα πεθάνεις”; Ακόμα και μικρά παιδιά που μεγαλώνουν σε έναν κόσμο γεμάτο θάνατο και η έννοια του θανάτου δε γίνεται κατανοητή μέχρι την εφηβεία. Πώς θα μπορούσε να την κατανοήσει ο Πρωτόπλαστος άνθρωπος που ζούσε σε ένα απόλυτα προστατευμένο περιβάλλον; Η προειδοποίηση του Θεού φαντάζει ανούσια.
- Πώς να ξέρει η Εύα ότι το να παρακούς ένα θεό είναι κακό, αφού γνώση καλού και κακού δεν είχε. Η Βίβλος είναι πολύ συγκεκριμένη εδώ. Το δέντρο δεν ήταν το δέντρο του “κακού”, αλλά “καλού και κακού”. Οι Πρωτόπλαστοι δεν είχαν γνώση ούτε καλού, ούτε κακού (ήταν ουδέτεροι ηθικά, θα μπορούσε να πει κανείς). [4]
- Και η σημαντικότερη ερώτηση είναι “Γιατί δελεάστηκε η Ευα;”
Γιατί δελεάστηκε η Ευα;
6 καὶ εἶδεν ἡ γυνή, ὅτι καλὸν τὸ ξύλον εἰς βρῶσιν καὶ ὅτι ἀρεστὸν τοῖς ὀφθαλμοῖς ἰδεῖν καὶ ὡραῖόν ἐστι τοῦ κατανοῆσαι, καὶ λαβοῦσα ἀπὸ τοῦ καρποῦ αὐτοῦ ἔφαγε· καὶ ἔδωκε καὶ τῷ ἀνδρὶ αὐτῆς μετ᾿ αὐτῆς, καὶ ἔφαγον.
Τα φύλλα συκής
7 καὶ διηνοίχθησαν οἱ ὀφθαλμοὶ τῶν δύο, καὶ ἔγνωσαν ὅτι γυμνοὶ ἦσαν, καὶ ἔρραψαν φύλλα συκῆς καὶ ἐποίησαν ἑαυτοῖς περιζώματα. 8 Καὶ ἤκουσαν τῆς φωνῆς Κυρίου τοῦ Θεοῦ περιπατοῦντος ἐν τῷ παραδείσῳ τὸ δειλινόν, καὶ ἐκρύβησαν ὅ τε ᾿Αδὰμ καὶ ἡ γυνὴ αὐτοῦ ἀπὸ προσώπου Κυρίου τοῦ Θεοῦ ἐν μέσῳ τοῦ ξύλου τοῦ παραδείσου.
Η ανάκριση
9 καὶ ἐκάλεσε Κύριος ὁ Θεὸς τὸν ᾿Αδὰμ καὶ εἶπεν αὐτῷ· ᾿Αδάμ, ποῦ εἶ; 10 καὶ εἶπεν αὐτῷ· τῆς φωνῆς σου ἤκουσα περιπατοῦντος ἐν τῷ παραδείσῳ καὶ ἐφοβήθην, ὅτι γυμνός εἰμι, καὶ ἐκρύβην. 11καὶ εἶπεν αὐτῷ ὁ Θεός· τίς ἀνήγγειλέ σοι ὅτι γυμνὸς εἶ, εἰ μὴ ἀπὸ τοῦ ξύλου, οὗ ἐνετειλάμην σοι τούτου μόνου μὴ φαγεῖν, ἀπ᾿ αὐτοῦ ἔφαγες; 12 καὶ εἶπεν ὁ ᾿Αδάμ· ἡ γυνή, ἣν ἔδωκας μετ᾿ ἐμοῦ, αὕτη μοι ἔδωκεν ἀπὸ τοῦ ξύλου, καὶ ἔφαγον. 13 καὶ εἶπε Κύριος ὁ Θεὸς τῇ γυναικί· τί τοῦτο ἐποίησας; καὶ εἶπεν ἡ γυνή· ὁ ὄφις ἠπάτησέ με, καὶ ἔφαγον.
“Έγκλημα” και Τιμωρία
14 καὶ εἶπε Κύριος ὁ Θεὸς τῷ ὄφει· ὅτι ἐποίησας τοῦτο, ἐπικατάρατος σὺ ἀπὸ πάντων τῶν κτηνῶν καὶ ἀπὸ πάντων τῶν θηρίων τῶν ἐπὶ τῆς γῆς· ἐπὶ τῷ στήθει σου καὶ τῇ κοιλίᾳ πορεύσῃ καὶ γῆν φαγῇ πάσας τὰς ἡμέρας τῆς ζωῆς σου. 15 καὶ ἔχθραν θήσω ἀνὰ μέσον σοῦ καὶ ἀνὰ μέσον τῆς γυναικὸς καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματός σου καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματος αὐτῆς· αὐτός σου τηρήσει κεφαλήν, καὶ σὺ τηρήσεις αὐτοῦ πτέρναν. 16 καὶ τῇ γυναικὶ εἶπε· πληθύνων πληθυνῶ τὰς λύπας σου καὶ τὸν στεναγμόν σου· ἐν λύπαις τέξῃ τέκνα, καὶ πρὸς τὸν ἄνδρα σου ἡ ἀποστροφή σου, καὶ αὐτός σου κυριεύσει. 17 τῷ δὲ ᾿Αδὰμ εἶπεν· ὅτι ἤκουσας τῆς φωνῆς τῆς γυναικός σου καὶ ἔφαγες ἀπὸ τοῦ ξύλου, οὗ ἐνετειλάμην σοι τούτου μόνου μὴ φαγεῖν, ἀπ᾿ αὐτοῦ ἔφαγες, ἐπικατάρατος ἡ γῆ ἐν τοῖς ἔργοις σου· ἐν λύπαις φαγῇ αὐτὴν πάσας τὰς ἡμέρας τῆς ζωῆς σου· 18 ἀκάνθας καὶ τριβόλους ἀνατελεῖ σοι, καὶ φαγῇ τὸν χόρτον τοῦ ἀγροῦ. 19 ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου, ἕως τοῦ ἀποστρέψαι σε εἰς γὴν γῆν, ἐξ ἧς ἐλήφθης, ὅτι γῆ εἶ καὶ εἰς γῆν ἀπελεύσῃ· 20 καὶ ἐκάλεσεν ᾿Αδὰμ τὸ ὄνομα τῆς γυναικὸς αὐτοῦ Ζωή, ὅτι αὕτη μήτηρ πάντων τῶν ζώντων.
25 Τώρα σε εκείνον που μπορεί να σας κάνει σταθερούς σύμφωνα με το ευαγγέλιό μου και τα κηρύγματα του Ιησού Χριστού, σύμφωνα με την αποκάλυψη του μυστηρίου που είχε κρατηθεί κρυφό από τότε που ξεκίνησε ο κόσμος, 26 αλλά τώρα αποκαλύπτεται και από τις Γραφές και από τους προφήτες, σύμφωνα με τις εντολές του αιωνίου Θεού, και αποκαλύπτονται σε όλα τα έθνη για την τήρηση της πίστης· 27 δόξα τω Θεώ, τον μόνο σοφό, μέσω του Ιησού Χριστού για πάντα. Αμήν. [5]
Η εκδίωξη
21 Καὶ ἐποίησε Κύριος ὁ Θεὸς τῷ ᾿Αδὰμ καὶ τῇ γυναικὶ αὐτοῦ χιτῶνας δερματίνους καὶ ἐνέδυσεν αὐτούς. 22 καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ἰδοὺ ᾿Αδὰμ γέγονεν ὡς εἷς ἐξ ἡμῶν, τοῦ γινώσκειν καλὸν καὶ πονηρόν· καὶ νῦν μή ποτε ἐκτείνῃ τὴν χεῖρα αὐτοῦ καὶ λάβῃ ἀπὸ τοῦ ξύλου τῆς ζωῆς καὶ φάγῃ καὶ ζήσεται εἰς τὸν αἰῶνα. 23 καὶ ἐξαπέστειλεν αὐτὸν Κύριος ὁ Θεὸς ἐκ τοῦ παραδείσου τῆς τρυφῆς ἐργάζεσθαι τὴν γῆν, ἐξ ἧς ἐλήφθη. 24 καὶ ἐξέβαλε τὸν ᾿Αδὰμ καὶ κατῴκισεν αὐτὸν ἀπέναντι τοῦ παραδείσου τῆς τρυφῆς καὶ ἔταξε τὰ Χερουβὶμ καὶ τὴν φλογίνην ρομφαίαν τὴν στρεφομένην φυλάσσειν τὴν ὁδὸν τοῦ ξύλου τῆς ζωῆς.
- Θα μπορούσαν οι Πρωτόπλαστοι να είχαν φάει πρώτα από τον καρπό του δέντρου της ζωής και μετά της γνώσης του καλού και του κακού, οπότε σήμερα θα είμασταν πεπτωκότες και αθάνατοι, χωρίς το “μάθημα” της θνητότητας;
- Η ύπαρξη του δέντρου υποδηλώνει μια πηγή αθανασίας ανεξάρτητη από τη ζωοποιό παρουσία του Θεού. Πώς είναι αυτό δυνατόν όταν οι Χριστιανοί δηλώνουν απερίφραστα ότι μόνο μέσω του Χριστού μπορεί ο άνθρωπος να αποκτήσει ζωή αιώνιο; Το δέντρο θα μπορούσε να συμβολίζει αυτή τη ζωοποιό παρουσία, αλλά ο τρόπος έκφρασης είναι εντελώς ελαττωματικός.
Η υπέρτατη απολογητική
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1 http://debunkingchristianity.blogspot.com/2009/02/objective-look-at-pauls-soteriology.html σημείο Β. |
2 http://www.oodegr.com/oode/genesis/adam7.htm |
3 http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_of_the_knowledge_of_good_and_evil |
4 http://debunkingchristianity.blogspot.com/2009/07/is-nonbeliever-at-fault-for-rejecting.html |
5 “25 Now to him that is of power to stablish you according to my gospel, and the preaching of Jesus Christ, according to the revelation of the mystery, which was kept secret since the world began, 26 But now is made manifest, and by the scriptures of the prophets, according to the commandment of the everlasting God, made known to all nations for the obedience of faith: 27 To God only wise, [be] glory through Jesus Christ for ever. Amen.”
Και η διαφορετική απόδοση από τη Μετάφραση του Νέου Κόσμου των Μαρτύρων του Ιεχωβά:
“25 Now to him who can make YOU firm in accord with the good news I declare and the preaching of Jesus Christ, according to the revelation of the sacred secret which has been kept in silence for long-lasting times 26 but has now been made manifest and has been made known through the prophetic scriptures among all the nations in accord with the command of the everlasting God to promote obedience by faith; 27 to God, wise alone, be the glory through Jesus Christ forever. Amen.”
|
6 “Τότε ο Σατανάς κατάφερε να τους κάνει να αμαρτήσουν και τους έβγαλε από την κατάσταση της ευτυχίας που ζούσαν…” (Κοράνι 2,36) |
7 http://www.oodegr.com/oode/genesis/adam7.htm |
8 Αλέξανδρος Καριώτογλου, Σπουδή στη Θρησκειολογία, Εκδόσεις Γρηγόρη, 2005, ISBN 960-333-434-0, σελ.60, πρβλ. Επιφάνιος Κύπρου, Πανάριον, 64,18 PG41, 1097 |
9 Είναι η δεύτερη φορά που αυτό συμβαίνει (πρώτη φορά εμφανίζεται στο Γεν 1,26). Οι Χριστιανοί το θεωρούν αυτό ως έκφανση της Αγίας Τριάδας. Άλλοι μελετητές της Βίβλου το θεωρούν αναφορά στο πολυθεϊστικό παρελθόν της εβραϊκής θρησκείας. Παραδόξως, ο Θεός αναφέρεται στον εαυτό του στον πληθυντικό και στο Κοράνι, αλλά θεωρείται από τους Μουσουλμάνους πληθυντικός μεγαλοπρεπείας. |
10 Γιανναράς Χρήστος, Το αίνιγμα του κακού, Εκδόσεις Ίκαρος, 2008, ISBN 978-960-8399-68-6 |
11 Μαρκίδης Κυριάκος, Το Όρος της Σιωπής, Εκδόσεις Διόπτρα, 2004, ISBN 978-960- 364-243-5 |
via