Βαλόντες γοῦν κλῆρον ἔπεσεν ἐπ’ αὑτήν ὁ κλῆρος ἀπελθεῖν εἰς Ἰβηρίαν τοῦ κηρῦξαι, ἡ δέ ἀσμένως ἐδέξατο καί ἡτοιμάζετο ἀπελθεῖν· ἐπιστάς τότε ό Ἀρχάγγελος Γαβριήλ ἔφη αὐτῇ: Θεοτόκε Παρθένε, Ἰησοῦς Χριστός ὁ ἐκ σοῦ γεννηθείς, οὔτω σοι κελεύει, μή χωρισθῇς τῆς Ἰουδαίας γῆς, ἤτοι τῆς Ἰερουσαλήμ· ὁ γάρ τόπος ὅς σοί κεκλήρωται, οὐκ ἐστιν ἠ Ἰβηρία, ἀλλ’ ἡ Χερσόνησος τῆς Μακεδονίας «Τό Ὄρος Ἄθω» καλούμενον, ὅπερ ἀπό τοῦ σοῦ προσώπου φωτισθήσεται.
Ἠ δέ Θεοτόκος παραλαβοῦσα Ἰωάννην, παρθένον ἀπόστολον καί Εὐαγγελιστήν καί ἐτέρους συνοδοιπόρους καί κατασκευάσασα καί δῶρα διά τόν Λάζαρον ἡ ἰδία, ἤτοι ὠμοφόριον καί ὑπομάνικα, καί ἐμβάντες πάντες εἰς τό πλοῖον ἀπέπλεον εἰς Κύπρον, ἀλλ’ ἀνέμου ἐναντίου ἀντιπνεύσαντος καί τῶν κυμάτων τῆς θαλάσσης ἀντικειμένων, θαυμασίως ἀπεκόμισαν τό πλοῖον εἰς τό «Ὄρος τοῦ Ἄθω», εἰς τόν ἀσκάλωνα τόν τοῦ Κλήμεντος καλούμενον λιμένα, ἔνθα καί Μονή ἴδρυταν· τό δέ Ὄρος τότε ἦν ὅλον κατείδωλον, καί γάρ ἐκεῖσε ἴστατο τό τοῦ Ἀπόλλωνος ἰερεῑον.
Ἔνθα ἐπί τούτῳ οἱ πανταχόθεν τῆς οἰκουμένης Ἕλληνες εἰς τοῦτο τό Ὅρος συνέτρεχον ὅπερ σεβόμενον εἶχον ὡς Μέγα τι καί Σεβάσμιον, οἱ μέν εἰς προσκύνησιν τοῦ Ἀπόλλωνος ἥκοντο, οἱ δέ χάριν αἰνιγμάτων προφητειῶν καί μαντευμάτων· καί ἤν ἐκεῖ πᾶσα τοῦ Διαβόλου ἐπιστήμη καί μέθοδος κατεμανθάνετο.
Τότε τοιγαροῦν ὅτε ἡ Θεοτόκος ἀφίκετο, ἄνδρες κ.τ.π. κραυγή σύγχυσις καί βοή μεγάλη γέγονεν ἐκ πάντων τῶν ἐν τῷ Ἄθῳ εἰδώλων καί γενομένης κραυγῆς τοιαῦτα ἠκούετο. «Ἄνδρες οἰ τοῦ Ἀπόλλωνος ἄπαντες πορευθέντες εἰς τὸν τοῦ Κλήμεντος λιμένα προϋπάντησαν τήν Μητέρα τοῦ Μεγάλου Θεοῦ Μαρίαν» καί πάντες θαυμάζοντες ἐπί τοῖς διαθρυλουμένοις, εἰς τὸν λιμένα συνέτρεχον μετά σπουδῆς, ἔνθα εὑρόντες τό πλοῖον καί ἰδόντες καί τήν Μητέρα τοῦ Μεγάλου Θεοῦ, ἐπυνθάνοντο τί ἐστιν; ἡ δέ Μήτηρ τοῦ Κυρίου ἀφόβως ἐφανέρωσεν ἑαυτήν αὐτοῖς, εἰποῦσα; «ὅτι ἐγώ εἰμι»· οἰ δέ λαβόντες αὑτήν μετά πάντων τῶν ἐν τῷ πλοίῳ ἀπήγαγον μετά δέους καί σεβασμοῦ εἰς τό αὐτῶν Συναγωγεῖον, καί ἐπερωτῶντες αὑτήν ἔλεγον «Φράσον ἡμῖν, Κυρία, πῶς ἐγέννησας τόν Μέγαν Θεόν;». Ἠ δέ ἀνοίξασα τό μακάριον αὐτῆς στόμα ἐλάλησε ἑλληνιστί, φανερώσασα ἅπαντα τά ἐν ἑαυτῇ γεγονότα, καί ἅπαν τό Θεῑον Μυστήριον τῆς Ἑνσάρκου Οἰκονομίας ἐξηγήσατο.
Ἡ δέ Μήτηρ τοῦ Κυρίου διηγήσασα πάντα τά συμβεβηκότα ἐπί τό ταξίδιον καί τήν αἰτίαν πῶς παρ’ ἐλπίδα ἥρπασεν ὁ ἄνεμος τό πλοῖον σύν τοῖς κύμασι τῆς θαλάσσης καί ἀπεκόμισεν τήν ἑβδόμην ἠμέραν είς τό Ὄρος τοῦ Ἄθω, ὅρος τῆς Μακεδονίας καί ἐξιστορήσασα πάντα τά ἐν αὐτῷ πραχθέντα αὐτῇ καί κελευσθέντα παρά τοῦ Υἱοῦ αὐτῆς καί Θεοῦ, ἔδωκε τῷ Λαζάρῳ τά κομισθέντα δῶρα ἐξ Ἰερουσαλήμ, δηλαδή τό ὠμοφόριον καί ὑπομάνικα καί συγχαρήσαντες ἐν ἄλληλοις καί συνευφρανθέντες ἐδόξασαν τόν Θεόν, τόν τοιαῦτα κοσμοσωτήρια ἔργα ποιοῦντα· διατρίψασα δέ ἡ Θεοτόκος ἡμέρας τινάς ἐν Κύπρῳ παρά τῷ Λαζάρῳ ὑπέστρεψεν αὖθις μετά τοῦ ἰδίου πλοίου είς Ἰόππην καί ἐκεῖθεν εἰς Ἰερουσαλήμ.
Ἔζησε δέ ἡ Κυρία Θεοτόκος ἐν τῇ σωματικῇ αὐτῆς ἡλικία, ζωήν τά πάντα πεντήκοντα καί ἐννέα ἔτη (ἀριθμ. 59) καί μετά τήν Ἀνάληψιν τοῦ Υἱοῦ αὐτῆς προσέτι ἕνδεκα (11) ἕτη καί ἐκοιμήθη.
Τά ρήματα ταῦτα ἑρμηνευόμενα δηλοῦσι αἱ δύο πτέρυγες τάς δύο Διαθήκας, τήν τε Παλαιάν καί τήν Νέαν, ἠ δέ γυνή τήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν, ἐν ᾗ ὑμνεῖται ὁ Θεός καί δοξάζεται ὀρθῶς ἐν τῇ ἐρήμῳ τοῦ Ὄρους Ἄθω, ἔνθα εὑρίσκει ἄνεσιν καί ἡσυχίαν ἀπό τῶν αἱρετικῶν καί τῶν ζιζανίων τοῦ ἐχθροῦ. Ταῦτα τά αἰνιττόμενα παρά τοῦ Ἀγίου Ἰωάννου, περί τοῦ Ὅρους Ἄθω. Μετά ταῦτα σαφέστερον καί καθαρώτερον ἀποκαλυφθήσονται ἐν τῷ καιρῷ αὐτῶν.
Τότε καί οἱ κατοικοῦντες Ἕλληνες τάς πόλεις τοῦ Ὄρους Ἄθω καταλιπόντες κατῴκησαν εἰς διαφόρους χώρας τῆς Ἐλλάδος, ἀφέντες τό Ὄρος ’Ἁθω ἁρμόδιον κατοικητήριον καί λιμένα σωτήριον τῶν Μοναχῶν, ἵνα πληρωθῶσιν ἐν αὐτῷ πάντα τά προφητευθέντα ὑπό τῆς Κυρίας Θεοτόκου καί αἰτηθέντα παρά τοῦ Υἱοῦ Αὐτῆς. Τῶν μέν Ἑλλήνων τῶν κατοικούντων τάς πόλεις τοῦ Ὄρους Ἄθῳ τῆς Χερσονήσου ἀπό καιρόν εἰς καιρόν ἀναχωρούντων, τῶν δέ εἰς Χριστόν πιστευόντων καί πληθυνούντων, οὐδείς πλέον ἐλάτρευεν τά εἴδωλα.
Κῆπος, περιβόλαιον καί παράδεισος τῆς Θεοτόκου ἔνθα οὐκ εἰσί ξύλα πεφυτευμένα ἄψυχα, ἀλλά δένδρα ἔμψυχα, δηλ. Ἅγιοι πλήρεις καρπῶν ἐναρέτων ἔργων καί φύσιν θαυμάτων καί τεραστίων, διότι ἕνεκα τῆς καταδρομῆς τῶν Ἰσμαηλιτῶν πολλοί ἐντεῦθεν διασωθέντες ἐκ τῆς σφαγῆς αὐτῶν, κατέφυγον εἰς τό Ἅγιον Ὄρος ἐκεῖνο ὠς εἰς τι ἄσυλον καί ὠχυρωμένον φρούριον ἀπό ἐχθρῶν ὁρατῶν καί ἀοράτων καί πάσης αἱρέσεως, τήν Μοναχικήν φιλοσοφίαν κατεργαζόμενοι ἐν ἡσύχῳ τόπῳ ἵνα ἀξιωθῶσι τῆς βασιλείας τῶν Οὐρανῶν. Μεθ’ ὡν εἴθε κάγῶ ὁ οἰκτρῶς ἀξιωθῆναι πρεσβείαις καί ἱκεσίαις αὐτῶν, καί τῆς Πανάγνου Μητρός Θεοτόκου Μαρίας, καί Πάντων τῶν ἀπ’ αἰῶνος εὐαρεστησάντων Ἀγίων. Ἀμήν-