εκτός του θέματος του παρόντος βιβλίου. Η "αλήθεια", για το σκοπό του βιβλίου, μπορεί να θεωρηθεί πρώτη έννοια, μη οριζόμενη. Ο κάθε άνθρωπος ξέρει την "αλήθεια" για το κάθε αντικείμενο ή γεγονός, που αντιλαμβάνεται με τις αισθήσεις του. Η αλήθεια είναι παντού, φτάνει κανείς να μπορεί να την αντιληφθεί και διατυπώσει. Η αντίληψη και η διατύπωση της "αλήθειας", ή του ότι νομίζουμε αλήθεια, είναι "η γνώση". Η ρήση του Ντομπζάνσκι, ότι: «η πιο δραματική ανακάλυψη στην επιστήμη γίνεται όταν κάποιος ξαφνικά βλέπει μια αλήθεια, που ήταν μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου.», εκφράζει τέλεια το παραπάνω. Ο Δαρβίνος διατύπωσε την αρχή της Φυσικής επιλογής, μια αρχή, που την ήξεραν όχι μόνο όλοι οι άνθρωποι, αλλά όλη η ζωντανή, ίσως και η νεκρή, φύση. Όλοι ξέραν την αρχή της Φυσικής επιλογής, ο Δαρβίνος όμως την διατύπωσε, την "βάφτισε": «Ονόμασα αυτή την αρχή, σύμφωνα με την οποία διατηρείται κάθε μικρή παραλλαγή, αν είναι ωφέλιμη, με τον όρο Φυσική Επιλογή, για να τονίσω τη σχέση της με την ανθρώπινη δυνατότητα της επιλογής.» Με δύο λόγια, ο Δαρβίνος είπε την αλήθεια, ότι ο προσαρμοσμένος, ο δυνατός επιβιώνει!
ΨΕΜΑ
Όπως ήδη προαναφέρθηκε: "Εγώ σκότωσα την αρκούδα" είναι ίσως το πρώτο ψέμα, που είπε ο αδύνατος άνδρας σε γυναίκα για να συνουσιάσει μαζί της. Πως όμως ο αδύνατος άνδρας σκέφτηκε να πει ένα ψέμα; Στην ερώτηση υπάρχουν έννοιες, που πρέπει να οριστούν: γνώση, σκέψη, γλώσσα, ψέμα, νόηση.
Ας αναλύσουμε την "πορεία" του αδύνατου άνδρα:
- Οι άνθρωποι ήσαν πολιτισμένοι, άρα και ο αδύνατος άνδρας είχε δικαίωμα να επιλεγεί για αναπαραγωγή από τις γυναίκες, με τα γνωστά κριτήρια. Πάντα όμως ο δυνατός υπερτερούσε.
- Ο αδύνατος παρατηρούσε, ότι όποιος σκότωνε την αρκούδα επιλεγόταν από τις γυναίκες (γνώση).
- Ο αδύνατος καταλάβαινε, ότι για να επιλεγεί από τις γυναίκες έπρεπε και αυτός να σκοτώσει την αρκούδα (γνώση).
- Ο αδύνατος, μη μπορώντας να σκοτώσει την αρκούδα, φαντάστηκε, ότι την σκότωσε (σκέψη).
- Ο αδύνατος παρουσίαζε την φαντασία του σαν αλήθεια στις γυναίκες, για να επιλεχθεί προς αναπαραγωγή (ψέμα).
- Ο αδύνατος περιέγραφε το ψέμα ως αλήθεια στις γυναίκες (γλώσσα, ζωγραφική). Ο δυνατός σκότωνε την αρκούδα, ο αδύνατος ζωγράφισε, έκανε τέχνη.
Από τα παραπάνω βγαίνουν τα εξής συμπεράσματα:
- Σκοπός της γλώσσας είναι το (ανδρικό) ψέμα, την αλήθεια την ξέρουν όλες οι γυναίκες. Το ψέμα όμως εξαρτάται από τους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Πχ: "ο αδύνατος σκότωσε την αρκούδα", "ο αδύνατος ψάρεψε το ψάρι", "ο αδύνατος έφερε νερό" κ.τλ. Συνεπώς: «... το σύστημα της γλώσσας που μιλάει ένα έθνος διαπλάσσει την κοσμοθεωρία των μελών αυτού του έθνους.» , ήτοι τα ψέματα, πάνω στα οποία στηρίζεται η επιβίωσή του.
- Σε συνάρτηση με την επιλογή και του αδύνατου για αναπαραγωγή, μπορούμε να ορίσουμε την φαντασία ως την διαδικασία σκόπιμης δημιουργίας διαφορετικών αντιγράφων των γεγονότων, που κάνουν οι αδύνατοι άνδρες.
Ας αναλύσουμε βήμα - βήμα την "πορεία" του αδύνατου άνδρα να παρουσιαστεί ως δυνατός μποστά στις γυναίκες:
Ο αδύνατος καταλάβαινε, ότι για να επιλεγεί από τις γυναίκες έπρεπε και αυτός να σκοτώσει την αρκούδα (γνώση).
Γνώση είναι η αντίληψη ότι όλα γύρω είναι αλήθεια. Ανδρες και γυναίκες έχουν γνώση, εφ' όσον εκλαμβάνουν όλα τα αντικείμενα και γεγονότα ως αλήθεια. Η Γνώση είναι κτήμα όλων, ακόμα και των "παπαγάλων μαθητών", που δεν μπορούν να κρίνουν και να ξεχωρίσουν την αλήθεια από το ψέμα (βλ. Νόηση).
ΣΚΕΨΗ
Ο αδύνατος, μη μπορώντας να σκοτώσει την αρκούδα, φαντάστηκε, ότι την σκότωσε (σκέψη).
Ο αδύνατος παρουσίαζε την φαντασία του σαν αλήθεια στις γυναίκες, για να επιλεχθεί προς αναπαραγωγή (ψέμα).
Σκέψη είναι η παρουσίαση της φαντασίας (σκόπιμη δημιουργία διαφορετικών αντιγράφων των αντιγράφων της φύσης, που κάνουν οι άνδρες για να επιλεχθούν από τις γυναίκες) ως αλήθειας. Η Σκέψη είναι καθαρά ανδρική δημιουργία με σκοπό να πεισθεί η γυναίκα για τις (ψεύτικες) ικανότητες του άνδρα, του αδύνατου άνδρα, που θέλει να παρουσιασθεί ως δυνατός. Η διαφορά φαντασίας και ψέματος είναι προφανής. Η φαντασία είναι ψέμα που δεν έχει σκοπό να παρουσιαστεί σαν αλήθεια. Ο Ιούλιος Βέρν έγραφε φαντασία, διότι δεν προσπαθούσε να μας πείσει ότι τα ψέματα που έγραφε ήταν αλήθεια.
ΓΛΩΣΣΑ
Ο αδύνατος περιέγραφε το ψέμα στις γυναίκες (γλώσσα).
Αν πούμε σε ένα παιδί τις λέξεις: Άνθρωπος, σκύλος, δαγκώνω, το παιδί θα καταλάβει αμέσως την "αλήθεια": Ο σκύλος δάγκωσε τον άνθρωπο. Για να πούμε όμως "ψέμα", όπως: Ο άνθρωπος δάγκωσε τον σκύλο, χρειαζόμαστε γλώσσα με γραμματική και συντακτικό, ώστε "η αλήθεια" και "το ψέμα" να εκφράζονται με τον ίδιο τρόπο. Η ανάλυση της γραμματικής και του συντακτικού είναι εκτός του σκοπού του βιβλίου.
ΝΟΗΣΗ
Νόηση είναι η ικανότητα διαγωρισμού αλήθειας και ψέματος (βλ. Γνώση). Η Σκέψη και η Γλώσσα (Τέχνη) έχουν σκοπό την πειθώ της γυναίκας για τις (αμφιλεγόμενες) ικανότητες του άνδρα. Η γυναίκα πρέπει να διακρίνει μέσα από την πληθώρα ψεμάτων την αλήθεια, ώστε να κάνει σωστή επιλογή του άνδρα. Η Νόηση είναι καθαρά γυναικεία δημιουργία για να ξεχωρίζει την "αλήθεια" από το "ψέμα". Ως προς την Νόηση της γυναίκας οι άνδρες αντί να διαχωρίζονται σε "δυνατούς και αδύνατους", διαχωρίζονται σε "ηλίθιους και έξηπνους". Οι ηλίθιοι λένε ψέματα (που εύκολα ανιχνεύονται) και χάνουν την δυνατότητα επιλογής, οι έξυπνοι βιώνουν τα ψέματα (που δύσκολα ανιχνεύονται) και επιλέγονται από τις γυναίκες. Ο έξυπνος αδύνατος δημιουργεί αληθοφανή εικόνα για τον εαυτό του (επιτυχημένο ψέμα) και κερδίζει την εύνοια των γυναικών για αναπαραγωγή.
Ευτυχισμένη είναι η γυναίκα, που βιώνει το επιτυχημένο ψέμα του άνδρα: Χάρτινο το φεγγαράκι Ψεύτικη η ακρογιαλιά Αν με πίστευες λιγάκι Θα ήσαν όλα αληθινα.
"Πίστεψε, βιώσε το ψέμα μου!", είναι το πιο ερωτικά λόγια που μπορεί να πει ο άνδρας στην γυναίκα.
Η Σκέψη (δημιουργία ψέματος) και η Νόηση (ανίχνευση ψέματος) είναι η βάση της εξέλιξης του ανθρώπου μέσα στον Πολιτισμό (Ψέμα). Όπως το ταχύτερο λιοντάρι δημιουργεί ταχύτερη αντιλόπη και το ανάποδα, έτσι ο εξυπνότερος άνδρας δημιουργεί εξυπνότερη γυναίκα και η εξυπνότερη γυναίκα δημιουργεί εξυπνότερο άνδρα.
Πιστεύω, ότι οποιαδήποτε προσπάθεια ερμηνείας της προέλευσης των παραπάνω εννοιών βάσει των κριτηρίων της Φύσης, και όχι του Πολιτισμού, είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.
Το κεφάλαιο "Εξωλεκτική Διαρροή" στο βιβλίο "Ανθρωποπαρατήρηση - Η Ανθρώπινη συμπεριφορά" του Desmont Morris μου έκανε μεγάλη εντύπωση, διότι διαπραγματεύεται ακριβώς τον τρόπο, που οι άνθρωποι λένε ψέματα. Παραθέτω όλο το εδάφιο για να σχηματίσει ο Αναγνώστης την δική του γνώμη. Γράφει λοιπόν ο Desmont Morris:
ΕΞΩΛΕΚΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ
Ενδείξεις που μας προδίδουν χωρίς να το καταλάβουμε. Σε πολλές περιστάσεις της κοινωνικής μας ζωής ενώ θέλουμε να κρύψουμε τα πραγματικά μας συναισθήματα δεν το καταφέρνουμε. Για τη χήρα μητέρα που προσπαθεί να κρύψει τη λύπη της από τα παιδιά της λέμε ότι "κάνει τη γενναία" σαν να φοράει μια ψεύτικη μάσκα πάνω από την αληθινή της έκφραση. Όταν δεν καταφέρνουμε να ξεγελάσουμε τους άλλους με τον τρόπο αυτό, πώς διαρρέει η πληροφορία σχετικά με τα πραγματικά μας συναισθήματα; Ποια είναι η πηγή της Εξωλεκτικής Διαρροής και πώς μαντεύουμε ότι κάποιος λέει ψέματα;
(Παρατήρηση δική μου: τα ψέματα λέγονται!!!) Η περίπτωση της χαροκαμένης μητέρας είναι μια περίπτωση όπου το ξεγέλασμα αποτυγχάνει επειδή δεν υπάρχει μεγάλη πίεση να πετύχει. Αντίθετα υπάρχει ένα θετικό κέρδος στην αποτυχία. Αν η χαροκαμένη μητέρα πετύχαινε απόλυτα να κρύψει τον πόνο της, θα αντιμετώπιζε επικρίσεις για έλλειψη συναισθημάτων. Από την άλλη μεριά αν δεν επιδείκνυε κάποιο φανερό περιορισμό της θλίψης της, θα την κατηγορούσαν για έλλειψη θάρρους και αυτοελέγχου. Επομένως η "μάσκα της γενναιότητας" είναι ένα παράδειγμα ψευδογελάσματος, όπου ο ξεγελαστής χαίρεται όταν τον ανακαλύπτουν. Συνειδητά ή ασυνείδητα η μητέρα θέλει το βεβιασμένο χαμόγελο της να αναγνωριστεί σαν βεβιασμένο.
Τι συμβαίνει όμως όταν η πίεση για το ξεγέλασμα είναι μεγαλύτερη; Ο κατηγορούμενος σε μια δίκη δολοφονίας, που ξέρει ότι είναι ένοχος ενώ διαλαλεί απεγνωσμένα την αθωότητα του βρίσκεται κάτω από μεγάλη πίεση να υποκριθεί πειστικά. Ψεύδεται στις λεκτικές του δηλώσεις και είναι υποχρεωμένος να συνοδέψει τα λόγια του με εξίσου πειστικές σωματικές δράσεις. Πώς τα καταφέρνει;
Τα λόγια του μπορεί να τα ελεγξει, το σώμα του όμως;
(Παρατήρηση δική μου: το σώμα λέει πάντα την αλήθεια, η γλώσσα δημιουργήθηκε για να λέμε ψέματα.) Η απάντηση είναι ότι ορισμένα μέρη του σώματος του μπορεί να τα ελέγξει καλύτερα από άλλα. Τα μέρη που εύκολα πειθαρχούνται είναι αυτά που συνειδητοποιεί τις δράσεις τους στις συνηθισμένες, καθημερινές νευματικές ανταλλαγές. Ξέρει πολλά πράγματα για το χαμόγελο και τις γκριμάτσες του προσώπου του - τις βλέπει συχνά στον καθρέφτη - έτσι οι εκφράσεις του προσώπου βρίσκονται στην πρώτη θέση των ενσυνείδητων κινήσεών του. Επομένως θα πει πιο εύκολα ψέματα με το πρόσωπο του.
Για να συνοψίσουμε λοιπόν, ο καλύτερος τρόπος να ξεγελάσει κανείς τους άλλους είναι να περιορίσει τα σήματά του στα λόγια και τις εκφράσεις του προσώπου. Ο αποτελεσματικότερος τρόπος γι' αυτό είναι είτε να κρύψει κανείς το υπόλοιπο σώμα του είτε να το απασχολήσει τόσο πολύ με μια περίπλοκη μηχανική διαδικασία έτσι, που όλες οι οπτικές ενδείξεις εξαπάτησης να καλύπτονται από την ανάγκη σωματικής αυτοσυγκέντρωσης. Με άλλα λόγια αν θέλετε να πείτε ψέματα, πείτε τα τηλεφωνικά ή βγάζοντας το κεφάλι πάνω από ένα φράχτη. Αλλιώς πέστε τα καθώς περνάτε κλωστή σε μια βελόνα ή καθώς προσπαθείτε να παρκάρετε. Αν είναι μεγάλο μέρος του σώματος σας είναι ορατό και δεν απασχολείται με κάποιο μηχανικό έργο, τότε για να είναι το ψέμα σας πειστικό θα πρέπει να κινητοποιήσετε όλο το σώμα σας μέσα στη διαδικασία εξαπάτησης, όχι μόνο τη φωνή και το πρόσωπο σας. Το ψέμα με ολόκληρο το σώμα είναι δύσκολο για τους περισσότερους από μας επειδή μας λείπει η πρακτική. Στην καθημερινή μας ζωή σπάνια χρειάζεται να προχωρήσουμε σε πράξεις συνολικής σκόπιμης εξαπάτησης. Μπορεί να ξεγελάμε τον εαυτό μας, μα αυτό είναι άλλο πράγμα. Και βέβαια όλοι μας παίζουμε ασυνείδητα ρόλους αλλά κι αυτό είναι πολύ διαφορετικό από την οργανωμένη συμπεριφορά εξαπάτησης. Όταν αποφασίζουμε να πούμε ένα ψέμα, συχνά είμαστε αδέξιοι στην παρουσίαση του και μόνο η έλλειψη παρατηρητικότητας των συντρόφων μας μας σώζει από την αποκάλυιψη. Συχνά είναι πιο ικανοί απ' όσο νομίζουμε και καταλαβαίνουν το ψέμα μας αλλά δεν το αποκαλύπτουν. Ξέρουν ότι τους ξεγελάμε αλλά δεν μας κατηγορούν γι' αυτό. Δυο πιθανοί λόγοι γι' αυτό είναι ότι είτε οι σύντροφοι μας βρίσκονται σε δύσκολη θέση να αποκαλύψουν την υποκρισία μας ή έχουν τόσο μπερδευτεί από τις πράξεις μας που δεν καταφέρνουν να καταλάβουν την ακριβή φύση του ψέματος. Στην πρώτη περίπτωση καταλαβαίνουν πολύ καλά τι συμβαίνει αλλά το βρίσκουν πιο βολικό κοινωνικά να κάνουν πως δεν κατάλαβαν παρά να γκρεμίσουν την πρόσοψη που στήσαμε. Αυτό συμβαίνει κυρίως στις περιπτώσεις των μικροψεμάτων που ανταλλάσσονται σε φιλικές κοινωνικές συναντήσεις. Αν σ' ένα δείπνο η οικοδέσποινα μας προσφέρει άλλη μια μερίδα από ένα κακοφτιαγμένο και απαίσιο φαγητό, αρνιόμαστε μ' ένα ευγενικό ψέμα. Αντί να πούμε την αλήθεια προτιμάμε να πούμε ότι δεν πεινάμε άλλο ή ότι κάνουμε δίαιτα. Αν καταλάβει το ψέμα και το λόγο που το είπαμε, θα προτιμήσει να το αφήσει να περάσει παρά να διακινδυνεύσει να βάλει μια δυσάρεστη νότα μέσα στη βραδιά. Αντί λοιπόν να αποκαλύψει το ψέμα, το ακολουθεί και γυρίζει τη συζήτηση προς το θέμα της δίαιτας, προσπαθώντας να ταιριάσει τις εκφραζόμενες απόψεις της με αυτές της ευγενικής καλεσμένης. Τώρα και οι δύο ψεύδονται ξέροντας το και οι δύο, συνεχίζουν όμως το παιχνίδι γιατί η κάθε πλευρά θελει να ευχαριστήσει την άλλη. Αυτό είναι το Συνεργατικό Ψέμα που παίζει βασικό ρόλο σε πολλές κοινωνικές επαφές.
Το Σκέπασμα του Στόματος το καταλαβαίνουμε εύκολα. Από το στόμα του ομιλητή βγαίνουν λόγια ψεύτικα και το μέρος του μυαλού του που ενοχλείται απ' αυτό, του στέλνει το σήμα να σκεπάσει το στόμα του. Ασυνείδητα ο ψεύτης σηκώνει το χέρι του σαν για να αυτοφιμωθεί, από την άλλη μεριά όμως ξέρει πως πρέπει να αφήσει τα λόγια να βγουν από το στόμα του. Το άλλο κομμάτι του μυαλού του δεν επιτρέπει την κάλυψη. Το λεκτικό ψέμα πρέπει να κυλήσει αβίαστο. Το αποτέλεσμα είναι ένα αποτυχημένο φίμωμα, με την κίνηση του χεριού προς το στόμα να καταλήγει σε μερική μόνον επαφή. Υπάρχουν πολλές τυπικές μορφές τέτοιας κίνησης. Ανάμεσά τους: τα δάχτυλα ανοιχτά σαν βεντάλια μπροστά στο στόμα, ο δείχτης που ακουμπάει στο πάνω χείλος, ή το χέρι στην άκρη του στόματος. Είναι σημαντικό να προσθέσουμε πως όταν βλέπουμε κάποιον να κάνει αυτό το μερικό σκέπασμα του στόματος, δεν πρέπει να συμπεραίνουμε απαραίτητα πως λέει ψέματα. Σημαίνει απλώς ότι υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να λέει ψέματα τότε, παρά στις περιπτώσεις που το χέρι του δεν ανεβαίνει προς το στόμα.
Πολλοί παρατηρητές έχουν επισημάνει ότι ψέμα και άγγιγμα της μύτης πάνε μαζί, κανείς όμως δεν δοκίμασε να εξηγήσει γιατί συμβαίνει αυτό. Η απάντηση φαίνεται να είναι διπλή. Καταρχήν το χέρι που ανεβαίνει να κρύψει το ψέμα, παρεκκλίνει υποχρεωτικά και βέβαια η μύτη είναι πολύ κοντά. Ίσως το χέρι θα μπορούσε να πάει στο σαγόνι αλλά δεν θα κάλυπτε το στόμα, ίσως θα μπορούσε να πάει στο μάγουλο αλλά έτσι θα χρειαζόταν να κινηθεί πολύ πλάγια. Η μύτη όμως που προεξέχει και βρίσκεται πάνω από το στόμα είναι ιδανικό σημείο, γιατί το χέρι δεν έχει παρά να κινηθεί μερικά εκατοστά πάνω από τα χείλη και να συνεχίσει να καλύπτει ενμέρει το στόμα, ενώ εμφανώς ασχολείται με τη μύτη.
Όταν έλεγαν ψέματα οι νοσοκόμες, οι εκφράσεις του προσώπου τους ήταν σχεδόν ίδιες μ' αυτές που είχαν όταν έλεγαν αλήθεια. Σχεδόν ίδιες, όχι εντελώς, γιατί υπήρχαν ακόμη και στα πιο ελεγχόμενα πρόσωπα μικροεκφράσεις που άφηναν να διαρρέει η αλήθεια. Αυτές οι μικροεκφράσεις ήταν τόσο ανεπαίσθητες και γρήγορες - σε κλάσματα δευτερολέπτου - που ένας ανεκπαίδευτος παρατηρητής δεν θα τις καταλάβαινε. Ύστερα όμως από ειδική εξάσκηση και με τη βοήθεια του αργού γυρίσματος, οι παρατηρητές μπόρεσαν να τις εντοπίσουν και στην κινηματογράφηση με κανονική ταχύτητα. Έτσι, για τον ειδικευμένο παρατηρητή, ένα πρόσωπο δεν μπορεί να πει ψέματα.
Υπάρχει μια σοβαρή κριτική όλων αυτών των πειραμάτων. Οι Αμερικανοί ερευνητές οργάνωσαν ένα εργαστηριακό πείραμα που, μέσα στα όρια του, λειτούργησε σωστά. Μας λέει αρκετά καθαρά τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να πουν ψέματα και μας δείχνει πώς αποτυγχάνουν οι ανθρώπινες δράσεις στην προσπάθειά τους να εξαπατήσουν εντελώς το θεατή τους. Μας επιτρέπει να εντοπίσουμε τις μικροσκοπικές κινήσεις που αποκαλύπτουν την απάτη. Αλλά επειδή το πείραμα αυτό ερευνά μόνο το ψέμα, δεν είναι σε θέση να μας πει αν αποτελεί και τη μόνη περίσταση που εμφανίζονται αυτές οι αλλαγές συμπεριφοράς. Αποδεικνύει ότι υπάρχει μια αύξηση στις δράσεις χεριού - προσώπου και μια μείωση στις χειρονομίες γενικότερα όταν οι άνθρωποι αρχίζουν να λένε ψέματα, δεν μπορεί όμως να μας αποκλείσει την περίπτωση να υπάρχουν και άλλες περιστάσεις, εκτός από το ψέμα, που προκαλούν αυτά τα φαινόμενα. Με άλλα λόγια, είναι το ψέμα το κλειδί ή ένα μέρος μόνον του κλειδιού;
Αν συγκρίνουμε τώρα αυτές τις δύο καταστάσεις με τη στιγμή του ψέματος, θα δούμε καθαρά ότι έχουν πάρα πολλά κοινά στοιχεία. Η ουσία της εσκεμμένης εξαπάτησης είναι ακριβώς ότι αυτό που συμβαίνει μέσα στο μυαλό δεν αντανακλάται από την εξωτερική λεκτική συμπεριφορά. Λέμε το ένα ενώ σκεφτόμαστε το άλλο. Ίσως λοιπόν να είναι μια υπεραπλούστευση αν πούμε πως το Άγγιγμα της Μύτης είναι μια ένδειξη ψέματος. Σωστότερο θα ήταν να λέγαμε ότι το Άγγιγμα της Μύτης κι άλλες παρόμοιες δράσεις αντανακλούν το γεγονός ότι δημιουργείται ένα χάσμα ανάμεσα στις εσωτερικές μας σκέψεις και τις εξωτερικές μας δράσεις. Αυτό μπορεί να περιγραφεί σαν υποκρισία με πολύ γενικότερο τρόπο και το ψέμα δεν αποτελεί παρά μια ειδική περίπτωση αυτής της γενικότερης κατηγορίας. Όταν αγωνιζόμαστε να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας ενώ παλεύουμε εσωτερικά με μια προσβολή ή ένα δύσκολο ερώτημα, κατά κάποιο τρόπο υποκρινόμαστε, αλλά δεν μπορεί να πει κανείς ότι λέμε ψέματα. Με άλλα λόγια δεν αρκεί η υποκρισία για να θεωρηθεί κανείς ανέντιμος. Έτσι αν στήσουμε ένα πείραμα για να ερευνήσουμε τη συμπεριφορά στο ψέμα, κινδυνεύουμε να μας διαφύγει η γενικότερη σημασία της συμπεριφοράς που διαπιστώνουμε.
Πηγή: Κων/νος Δημ. Μαρίτσας, "Πολιτισμός και Φυσική επιλογή"