Ως ανθρωπότητα όλοι αναζητάμε την Εδέμ. Ανεξαρτήτως πίστης ή απιστίας, ανεξαρτήτως θρησκευμάτων, η ευδαιμονικότητα όλων των ειδών και η λύτρωση από τον πόνο αποτελούν μόνιμη επιδίωξη κάθε ανθρώπου. Απλώς ο καθένας της δίνει διαφορετικό περιεχόμενο, αναγνωρίζει διαφορετικές προτεραιότητες στα είδη της ευδαιμονίας και την τοποθετεί στη εδώ ή την «άλλη» ζωή.
Συχνά μας απασχολεί εάν όντως υπήρξε η Εδέμ, πού βρισκόταν κλπ.
Είναι μικρής σημασίας αν υπήρξε ποτέ ένας συγκεκριμένος τόπος της Γης που να δικαιούται τον τίτλο της Εδέμ. Ούτε και υπάρχει λόγος να μας προβληματίζει κάτι τέτοιο. Αν αντικρύσουμε το ζήτημα από τη σκοπιά όχι του παρελθόντος αλλά του μέλλοντος, όλος ο πλανήτης μας επέπρωτο να είναι η Εδέμ και θα μπορούσε να γίνει …. Και με το παραπάνω.
«όλοι οι Έλληνες ξέρουν ποιο είναι το σωστό αλλά μόνο οι Λακεδαιμόνιοι το πράττουν».
Ο Παράδεισος είναι, λοιπόν, πρωτίστως ζήτημα σωστών σχέσεων: σωστών σχέσεων με τον εαυτό μας, σωστών σχέσεων με τους άλλους ανθρώπους, σωστών σχέσεων με τα άλλα βασίλεια της φύσης με τα οποία μοιραζόμαστε τον πλανήτη. Και όλα τούτα, αθροιστικά λαμβανόμενα υπ όψη και όχι επιμερισμένα και επιλεκτικά.
Οι αρχαίοι ρωμαίοι λ.χ. έλεγαν: si pacem vis bellum para (εάν θέλεις την ειρήνη, να προετοιμάζεσαι για πόλεμο) και ο Κλαούζεβιτς μας διαβεβαίωνε πως «πόλεμος είναι απλώς η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα».
Κι ο πόλεμος φαντάζει αποκρουστικός εξ αιτίας της αμφίπλευρης οδύνης, του τρόμου και της αβεβαιότητας που συνεπάγεται για όλους και όχι γιατί θεωρείται κακό καθ’ εαυτό. Εάν μας εξασφαλιζόταν η νίκη εκ των προτέρων και μηδενικές απώλειες, πολύ συχνότερα θα διαλέγαμε τον πόλεμο.
Βέβαια, οσάκις άνθρωποι και έθνη ερωτήθηκαν για τούτη την φιλοπόλεμη διάθεση, την δικαιολογούσαν, γιατί πάντα υπήρχε απέναντι κάποιος ‘άλλος’, κάποιος παλιός ή νέος εχθρός - ποτέ δεν κοίταξαν μέσα στον βόρβορο των δικών τους προθέσεων κι έτσι δεν αντίκρισαν την ίδια τους την απληστία για αποκτήματα και την δίψα για εξουσία.
Και τότε πάλι και πάλι, αφού δεν θυμόμαστε το παρελθόν – σύμφωνα με τον Σανταγιάνα – είμαστε καταδικασμένοι να το ζούμε ξανά. Έργο Σισύφειο, φοβερό, μόνον που ο Σίσυφος ήταν καταδικασμένος σε αυτό από μια υπέρτερή του δύναμη, ενώ εμείς από τον ίδιο τον εαυτό μας.
Απολογισμό πραγμάτων που μπορούσαν να γίνουν και δεν έγιναν, δυνατοτήτων που πέθαναν και σάπισαν πολύ πριν βγουν στο φως της μέρας και δοκιμαστούν.
«διαβάτη που περνάς όταν αντικρίσεις τη θεά άρπαξέ την από τα μαλλιά όσο σε κοιτάζει κατά πρόσωπο, γιατί, όταν σου γυρίσει την πλάτη, την έχασες».
Και εάν η ευκαιρία για την ειρήνη έχει χαθεί οριστικά, αν τα πικρά μαθήματα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (και τόσων άλλων πολέμων) ξεχάστηκαν πριν καλά-καλά μαθευτούν κι ο Ψυχρός πόλεμος αποδειχθεί πως ήταν το αληθινό σιδερένιο παραπέτασμα που χώρισε, όχι κομμάτια της ανθρωπότητας μεταξύ τους, αλλά όλη την ανθρωπότητα από το πνεύμα της και τις Ιδέες, τότε….
αόρατος θίασος να περνά
με μουσικές εξαίσιες, με φωνές—
την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου
που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου
που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανωφέλετα θρηνήσεις.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που φεύγει.
Προ πάντων να μη γελασθείς, μην πεις πως ήταν
ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου·
μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι,
πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο,
κι άκουσε με συγκίνησιν, αλλ’ όχι
με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα,
ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους,
τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου,
κι αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που χάνεις.
(2) Πλάτων, 397, Απολογία Σωκράτους, ΧVII, gutenberg.org
(3) Μουτσοπούλου Ιωάννα, 2014, Έθνη και παγκοσμιοποίηση, ανέκδοτο τμήμα του δοκιμίου που δημοσιεύεται σε συνέχειες στην ιστοσελίδα του «ΣΟΛΩΝΑ», solon.org.gr
(4) Λίνκολν Αβραάμ, 1865, 2ος εναρκτήριος λόγος για την ανάληψη της προεδρίας των ΗΠΑ,en.wikisource.org
(5) Καβάφης Κωνσταντίνος, 1911, Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον, kavafis.gr
Γιάννης Παρασκευουλάκος, δικηγόρος
Μέλος της ΜΚΟ Σόλων