Ο άνθρωπος είναι για τον ίδιο τον άνθρωπο ένα αίνιγμα. Ο Kant, ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος του γερμανικού Ιδεαλισμού, στην προσπάθεια του να συλλάβει την ουσία του ανθρώπου θέτει τέσσερα καίρια ανθρωπολογικά ερωτήματα:
- Τι μπορώ να γνωρίζω;
- Τι οφείλω να πράττω;
- Τι μου επιτρέπεται να ελπίζω;
- Τι είναι ο άνθρωπος;
Τα τρία πρώτα ερωτήματα συνοψίζονται βεβαίως στο τέταρτο, διότι αν γνώριζα τι είναι ο άνθρωπος ως προς την ουσία του, θα γνώριζα ασφαλώς τι μπορεί να γνωρίζει, τι οφείλει να πράττει και τι του επιτρέπεται να ελπίζει. Δυστυχώς ο Καντ δεν μας έδωσε καμία απάντηση στα ερωτήματα αυτά.

Πάντως το πρώτο ερώτημα υποδηλώνει τις πεπερασμένες γνωσιακές δυνατότητες του ανθρώπου και κατά συνέπεια την πεπερασμένη φύση του γενικότερα. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι το πιο ουσιώδες σχετικά με το πρώτο ερώτημα δεν είναι ίσως το γεγονός ότι υποδηλώνει πως ο άνθρωπος μπορεί να γνωρίσει κάποια πράγματα και συνεπώς κάποια άλλα δεν μπορεί να τα γνωρίσει, αλλά το γεγονός ότι ο άνθρωπος μπορεί να αναρωτιέται για τα όρια της γνώσης του και να αμφιβάλλει για την εγκυρότητά της. Και αυτό ακριβώς συνιστά τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της φιλοσοφικής γνώσης του ανθρώπου που δεν είναι τίποτε άλλο παρά ελεύθερος στοχασμός για όλα και για τον ίδιο τον εαυτό του, και βεβαίως αμφισβήτηση κάθε δογματικής γνώσης.
Καταρχήν θα μπορούσαμε να ορίσουμε τον άνθρωπο μέσα από την οντολογική ιδιαιτερότητά του, ή καλύτερα μοναδικότητά του, μέσα δηλαδή από εκείνες τις δυνάμεις και δεξιότητες που κανένα άλλο ον δεν έχει. Και είναι αυτές οι λογικές του δυνάμεις και ικανότητες, πάνω στις οποίες θεμελιώνονται όλα τα έργα του ανθρώπου ως ανθρώπου, ήτοι όλα τα έργα της τέχνης, της επιστήμης και της φιλοσοφίας, η ποίηση, η θρησκεία, η ηθική, το δίκαιο και γενικά κάθε πρακτική και θεωρητική δραστηριότητα του ανθρώπου. Όλα αυτά είναι έργα του ανθρώπινου λόγου, του ανθρώπινου νου που δίνει στον άνθρωπο την ταυτότητά του ως ανθρώπου, τον κάνει δηλαδή να είναι αυτό που είναι και έτσι να διαφέρει από όλα τα άλλα όντα. Μόνον ο άνθρωπος οραματίζεται και προγραμματίζει ελεύθερα το μέλλον του, θέτει σκοπούς, αποφασίζει για τα κατάλληλα μέσα πραγμάτωσής τους και προβληματίζεται για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να πράττει.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ανθρώπου ως ανθρώπου που συνιστούν συγχρόνως εκφάνσεις της ουσίας του είναι η ελεύθερη βούλησή του, η ικανότητα αυτοστοχασμού: μόνον ο άνθρωπος κάνει τον ίδιο τον εαυτό του αντικείμενο της σκέψης του, ώστε το Εγώ του να λειτουργεί συγχρόνως τόσο ως υποκείμενο όσο και ως αντικείμενο, είναι ακόμη η αμφιβολία και η αμφισβήτηση των πάντων, η συνείδηση των ορίων του, το γέλιο, το ψεύδος, η απάτη, ο δόλος, η μετάνοια, η ταπεινοφροσύνη, η μεγαλοψυχία, η ειρωνεία, ο αυτοσαρκασμός, η απογοήτευση, η ευγνωμοσύνη, η αγνωμοσύνη, ο θαυμασμός και αυτοθαυμασμός, το απορείν, το να θέτει ερωτήματα και να προσπαθεί να τα απαντήσει, η απρόβλεπτη στάση και συμπεριφορά του, ο πολύπλοκος σχεδιασμός και τέλος η άρνηση της ίδιας της ζωής του: αυτοκτονία.
Πώς προσεγγίζουν την έννοια του ανθρώπου οι μεγάλοι προσωκρατικοί φιλόσοφοι, ο Ηράκλειτος και ο Παρμενίδης;


Και για να περάσουμε από την Κοσμολογία-Οντολογία στην Γνωσιολογία του, πρέπει να πούμε ότι ο άνθρωπος είναι δυνατόν να φθάσει στην αλήθεια, (όπως ακριβώς έφθασε ο Παρμενίδης) στην αληθινή γνώση των πραγμάτων ως φαινομένων, αλλά και στην βαθύτερη γνώση της ουσίας τους. Και αυτό ακριβώς είναι το μήνυμα και το βαθύτερο νόημα του φανταστικού ταξιδιού του Παρμενίδη στο βασίλειο του φωτός, όπου, υποτίθεται, η θεά της αλήθειας του αποκαλύπτει την πλήρη αλήθεια, την αλήθεια του καθαρού λόγου, που αποτελεί υπέρβαση της εμπειρικής-αισθητικής γνώσης. Με τη δύναμη του καθαρού λόγου ο άνθρωπος καλείται από την ίδια τη θεά να κρίνει ακόμη και το περιεχόμενο της δικής της αποκάλυψης:
κριναι δε λόγω Λολύδηριν ελεγχον εξ έμέθεν ρηθέντα (κρίνε με τη λογική τη μαχητική κριτική που άσκησα).
Όλα πρέπει να περάσουν από το καμίνι του λόγου, ακόμη και τα λόγια της θεάς. Για πρώτη φορά στην ιστορία του πνεύματος ο άνθρωπος κατά τρόπο ρητό υψώνει το ανάστημά του απέναντι στο θείον και αρνείται την πνευματική του αλλοτρίωση καλούμενος μάλιστα να αμφισβητήσει τις «εξ αποκαλύψεως» αλήθειες.
“Από τον Ηράκλειτο στον Αριστοτέλη”, Δημήτρης Παπαδής (καθηγητής Φιλοσοφίας) εκδ. ΖΗΤΡΟΣ