Μεταβαίνουμε σέ μία ἄλλη ὑπόθεση, ἄκρως σημαντική. Θά ἀναφερθοῦμε στό «θαῦμα», καλούμενο, έπίσης «θαυμάσιον», «παράδοξον», «ἔργον», «δύναμις», «σημεῖον», «τέρας». Ὑπό τούς ὅρους τούτους νοοῦνται ὑερφυσικές ἐνέργειες πού ἐκπορεύοται ἀπό τόν Ἰησοῦ Χριστό ὡς ἐπιπλέον εὐεργετικά καί εὐλογητικά δωρήματα, ἐπί συγκεκριμένου ἀνθρώπου, ἤ ὁμάδος, ἤ πλήθους ἀνθρώπων (ὁ τυφλός, οἱ δέκα λεπροί, οἱ πέντε χιλιάδες ἄνδρες : Μαρ. ι΄46, Λουκ. ιζ΄12, Ἰω. στ΄9). Ὅλα τοῦτα τά ὑπερφυῆ μυστήρια δέν ἀποκαθιστοῦν τήν ἅπαξ παραδοθεῖσα νομοτέλεια τοῦ Δημιουργικοῦ προστάγματος, πού κατεκλείσθη μέ τό «καλά λίαν» (Γεν.α΄31), ἀλλ’ἀποτελοῦν ἐπανορθώσεις, πού προξενήθησαν, λόγῳ κακῆς χρήσεως τῆς ἐλευθερίας (βλ. Ἰω. ε΄14), ἤ αὐθαιρέτου παρεμβάσεως (βλ. Ματ. ιγ΄39), ἤ συνέβησαν ἐκ πίστεως τοῦ ὑπευθύνως καί ἐλευθέρως ἐνεργοῦντος πιστοῦ (βλ. Μαρ. ια΄23), ἤ ἀποτελοῦν ἀπάντηση σέ ἐπικλήσεις πασχόντων (βλ. Ἰω. ιζ΄13/ Ματ. ιε΄28), ἤ γίνονται ὑπέρ θαυμασμοῦ καί δοξασμοῦ τῶν ὁρώντων (Ἰω. ια΄4). Τά θαύματα, μυστικά καί φανερά, πού ὁ Κύριος ἡμῶν διέπραξε, «Ὅς διῆλθεν εὐεργετῶν καί ἰώμενος πάντας τούς καταδυνα-στευομένους ὑπό τοῦ διαβόλου» (Πρ. ι΄38), εἶναι ἀπειράριθμα, άφοῦ διά μιᾶς θεραπεύοντο σύνολα ἀνθρώπων : «Καί προςῆλθον Αὐτῷ ὄχλοι πολλοί ἔχοντες μεθ’ ἐαυτῶν χωλούς, τυφλούς, κωφούς, κυλλούς καί ἑτέρους πολλούς, καί ἔρριψαν αὐτούς παρά τούς πόδας τοῦ Ἰησοῦ, καί ἐθεράπευσεν αὐτούς» (Ματ. ιε΄30• δ΄23-24/ Λουκ. ζ΄21 -22• δ΄40 -41/ Μαρ. στ΄55 -56) καί ταῦτα πάντα ὄχι μόνο περιγράφονται ἁπλῶς ἀλλά καί προκαταγγέλλονται, αἰῶνες πρίν (βλ. Ἠσ. λε΄5-6• μβ΄7! Ἰωήλ γ΄). Τά παρατιθέμενα στά Εὐαγγέλια θαύματα μᾶς ἐπιτρέπουν νά γνωρίσουμε τήν εὐεργετική δύναμη τοῦ Εὐεργέτου, Ὅστις, Σωτήρ γλυκύτατος καί οἰκτίρμων δέν προβαίνει σέ θαυματουργίες πρός τό θεαθῆναι. Ὁ Χριστός ἐλεεῖ διά τῶν θαυμάτων Του, δέν ματαιοδοξεῖ. Τοῦ ζητοῦν προκλητικά οἱ ἰουδαῖοι νά θαυματουργήσει ἐπί τοῦ σταυροῦ : Ἐάν, ὅπως ἰσχυρίζεσαι, εἶσαι υἱός τοῦ Θεοῦ, κατέβα ἀπό τόν σταυρό (Ματ. κζ΄40-44)• Τόν προκαλοῦν οἱ φαρισαῖοι καί οἱ σαδδουκαῖοι, νά τούς παρουσιάσει ἐξαίσιο θαῦμα ἀπό τόν οὐρανό, καί Αὐτός ἀποποιεῖται (Ματ. ιστ΄1-4). Καί ὁ Ἠρώδης ἤλπιζε νά δεῖ κάποιο σημεῖο ἀπό τόν Χριστό, τό ἴδιο καί ἡ Σαμαρεῖτις μᾶλλον (Λουκ. κγ΄8/ Ἰω. δ΄15). Ὅλα δέ τά θαύματά Του, τά καταγεγραμμένα στά Εὐαγγέλια, ἀνερχόμενα σέ σαράντα, εἶναι κατάμεστα θείου ἐλέους.
Μεταβαίνουμε σέ μία ἄλλη ὑπόθεση, ἄκρως σημαντική. Θά ἀναφερθοῦμε στό «θαῦμα», καλούμενο, έπίσης «θαυμάσιον», «παράδοξον», «ἔργον», «δύναμις», «σημεῖον», «τέρας». Ὑπό τούς ὅρους τούτους νοοῦνται ὑερφυσικές ἐνέργειες πού ἐκπορεύοται ἀπό τόν Ἰησοῦ Χριστό ὡς ἐπιπλέον εὐεργετικά καί εὐλογητικά δωρήματα, ἐπί συγκεκριμένου ἀνθρώπου, ἤ ὁμάδος, ἤ πλήθους ἀνθρώπων (ὁ τυφλός, οἱ δέκα λεπροί, οἱ πέντε χιλιάδες ἄνδρες : Μαρ. ι΄46, Λουκ. ιζ΄12, Ἰω. στ΄9). Ὅλα τοῦτα τά ὑπερφυῆ μυστήρια δέν ἀποκαθιστοῦν τήν ἅπαξ παραδοθεῖσα νομοτέλεια τοῦ Δημιουργικοῦ προστάγματος, πού κατεκλείσθη μέ τό «καλά λίαν» (Γεν.α΄31), ἀλλ’ἀποτελοῦν ἐπανορθώσεις, πού προξενήθησαν, λόγῳ κακῆς χρήσεως τῆς ἐλευθερίας (βλ. Ἰω. ε΄14), ἤ αὐθαιρέτου παρεμβάσεως (βλ. Ματ. ιγ΄39), ἤ συνέβησαν ἐκ πίστεως τοῦ ὑπευθύνως καί ἐλευθέρως ἐνεργοῦντος πιστοῦ (βλ. Μαρ. ια΄23), ἤ ἀποτελοῦν ἀπάντηση σέ ἐπικλήσεις πασχόντων (βλ. Ἰω. ιζ΄13/ Ματ. ιε΄28), ἤ γίνονται ὑπέρ θαυμασμοῦ καί δοξασμοῦ τῶν ὁρώντων (Ἰω. ια΄4). Τά θαύματα, μυστικά καί φανερά, πού ὁ Κύριος ἡμῶν διέπραξε, «Ὅς διῆλθεν εὐεργετῶν καί ἰώμενος πάντας τούς καταδυνα-στευομένους ὑπό τοῦ διαβόλου» (Πρ. ι΄38), εἶναι ἀπειράριθμα, άφοῦ διά μιᾶς θεραπεύοντο σύνολα ἀνθρώπων : «Καί προςῆλθον Αὐτῷ ὄχλοι πολλοί ἔχοντες μεθ’ ἐαυτῶν χωλούς, τυφλούς, κωφούς, κυλλούς καί ἑτέρους πολλούς, καί ἔρριψαν αὐτούς παρά τούς πόδας τοῦ Ἰησοῦ, καί ἐθεράπευσεν αὐτούς» (Ματ. ιε΄30• δ΄23-24/ Λουκ. ζ΄21 -22• δ΄40 -41/ Μαρ. στ΄55 -56) καί ταῦτα πάντα ὄχι μόνο περιγράφονται ἁπλῶς ἀλλά καί προκαταγγέλλονται, αἰῶνες πρίν (βλ. Ἠσ. λε΄5-6• μβ΄7! Ἰωήλ γ΄). Τά παρατιθέμενα στά Εὐαγγέλια θαύματα μᾶς ἐπιτρέπουν νά γνωρίσουμε τήν εὐεργετική δύναμη τοῦ Εὐεργέτου, Ὅστις, Σωτήρ γλυκύτατος καί οἰκτίρμων δέν προβαίνει σέ θαυματουργίες πρός τό θεαθῆναι. Ὁ Χριστός ἐλεεῖ διά τῶν θαυμάτων Του, δέν ματαιοδοξεῖ. Τοῦ ζητοῦν προκλητικά οἱ ἰουδαῖοι νά θαυματουργήσει ἐπί τοῦ σταυροῦ : Ἐάν, ὅπως ἰσχυρίζεσαι, εἶσαι υἱός τοῦ Θεοῦ, κατέβα ἀπό τόν σταυρό (Ματ. κζ΄40-44)• Τόν προκαλοῦν οἱ φαρισαῖοι καί οἱ σαδδουκαῖοι, νά τούς παρουσιάσει ἐξαίσιο θαῦμα ἀπό τόν οὐρανό, καί Αὐτός ἀποποιεῖται (Ματ. ιστ΄1-4). Καί ὁ Ἠρώδης ἤλπιζε νά δεῖ κάποιο σημεῖο ἀπό τόν Χριστό, τό ἴδιο καί ἡ Σαμαρεῖτις μᾶλλον (Λουκ. κγ΄8/ Ἰω. δ΄15). Ὅλα δέ τά θαύματά Του, τά καταγεγραμμένα στά Εὐαγγέλια, ἀνερχόμενα σέ σαράντα, εἶναι κατάμεστα θείου ἐλέους.