Δύο είναι οι έσχατες αντιλήψεις για την ύπαρξη του Θεού. Η μία είναι η αθεϊστική και η άλλη η ντεϊστική ή θεϊστική. Η αθεϊστική βασίζεται στην υπόθεση ότι όταν ο Θεός ως εξηγητική αρχή περιττεύει όταν παραχωρεί τις αρμοδιότητές του στη Φύση, τους νόμους κ.λπ., τότε είναι (ή πρέπει να θεωρηθεί) και ανύπαρκτος. Η υπόθεση αυτή προέρχεται από την αρχή του μεσαιωνικού δυτικού θεολόγου Όκκαμ, ότι για την εξήγηση ενός φαινόμενου πρέπει να εισάγουμε όσο το δυνατόν λιγότερες εξηγητικές αρχές κι ότι, επομένως, οι περιττές ή πλεονάζουσες αρχές-επεξηγήσεις είναι αποκύημα της φαντασίας μας, δηλαδή ανύπαρκτες. Η ντεϊστική ή θεϊστική αντίληψη βασίζεται στην υπόθεση της άγνοιας. Δηλαδή το ότι ξέρουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύμπαν δεν έχει καμμία σχέση ούτε συνεπάγεται κάποια απάντηση στο ερώτημα αν και ποιος δημιούργησε το σύμπαν. Άλλο το πώς και άλλο το ποιος, σύμφωνα με την αντίληψη αυτήν. Το θέμα, αν κάποια από τις δύο αντιλήψεις είναι η σωστή, δεν επιλύεται λογικά, παρά παραμένει θέμα πίστης. Περιπλέκεται μάλιστα περισσότερο από το γεγονός ότι ο Θεός δεν μπορεί να είναι μέρος του σύμπαντος (όπως ο κατασκευαστής ενός πλυντηρίου δεν είναι μέρος του πλυντηρίου), αλλά εξωκοσμικός κι, επομένως, ζητήματα όπως η αιτιότητα ερμηνεύονται από τον καθένα όπως αυτός νομίζει. Γιατί τίποτα δεν κερδίζεται, από λογικής άποψης, με την ιδέα ότι οι φυσικές σταθερές και η ύλη είναι αυθύπαρκτες σε αντίθεση με την ιδέα ότι ο Θεός είναι αυθύπαρκτος. Όπως όλοι γνωρίζουν, τα αξιώματα δεν αποδεικνύονται.
Δύο είναι οι έσχατες αντιλήψεις για την ύπαρξη του Θεού. Η μία είναι η αθεϊστική και η άλλη η ντεϊστική ή θεϊστική. Η αθεϊστική βασίζεται στην υπόθεση ότι όταν ο Θεός ως εξηγητική αρχή περιττεύει όταν παραχωρεί τις αρμοδιότητές του στη Φύση, τους νόμους κ.λπ., τότε είναι (ή πρέπει να θεωρηθεί) και ανύπαρκτος. Η υπόθεση αυτή προέρχεται από την αρχή του μεσαιωνικού δυτικού θεολόγου Όκκαμ, ότι για την εξήγηση ενός φαινόμενου πρέπει να εισάγουμε όσο το δυνατόν λιγότερες εξηγητικές αρχές κι ότι, επομένως, οι περιττές ή πλεονάζουσες αρχές-επεξηγήσεις είναι αποκύημα της φαντασίας μας, δηλαδή ανύπαρκτες. Η ντεϊστική ή θεϊστική αντίληψη βασίζεται στην υπόθεση της άγνοιας. Δηλαδή το ότι ξέρουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύμπαν δεν έχει καμμία σχέση ούτε συνεπάγεται κάποια απάντηση στο ερώτημα αν και ποιος δημιούργησε το σύμπαν. Άλλο το πώς και άλλο το ποιος, σύμφωνα με την αντίληψη αυτήν. Το θέμα, αν κάποια από τις δύο αντιλήψεις είναι η σωστή, δεν επιλύεται λογικά, παρά παραμένει θέμα πίστης. Περιπλέκεται μάλιστα περισσότερο από το γεγονός ότι ο Θεός δεν μπορεί να είναι μέρος του σύμπαντος (όπως ο κατασκευαστής ενός πλυντηρίου δεν είναι μέρος του πλυντηρίου), αλλά εξωκοσμικός κι, επομένως, ζητήματα όπως η αιτιότητα ερμηνεύονται από τον καθένα όπως αυτός νομίζει. Γιατί τίποτα δεν κερδίζεται, από λογικής άποψης, με την ιδέα ότι οι φυσικές σταθερές και η ύλη είναι αυθύπαρκτες σε αντίθεση με την ιδέα ότι ο Θεός είναι αυθύπαρκτος. Όπως όλοι γνωρίζουν, τα αξιώματα δεν αποδεικνύονται.