Εισαγωγικό:
Παρ' ότι δυσκολεύομαι να χαρακτηρίσω τη μεθοδολογία που εφαρμόζω με ένα συγκεκριμένο όρο, αν θα έπρεπε να διαλέξω θα προτιμούσα τους όρους "ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ" ή "ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ" .
Οι αναφορές μου δεν φιλοδοξούν να περιγράψουν με αντικειμενικότητα και πληρότητα τις θεραπευτικές πρακτικές αυτών των σχολών αλλά τον τρόπο που εγώ τις αντιλαμβάνομαι και τις εφαρμόζω.
Αυθεντικότητα: Ο θεραπευτής εκφράζει δικά του αληθινά συναισθήματα χωρίς να τα παραποιεί ή να τα αποφεύγει ώστε να ενθαρρύνει τον θεραπευόμενο να κάνει το ίδιο.
- Με ποιο τρόπο πιστεύεις ότι θα μπορούσα να σε βοηθήσω να (...) ;;
- Μπορείς να μου μιλήσεις περισσότερο σχετικά με (...) ;
- Θα με βοηθήσεις να καταλάβω καλύτερα (...) ;
- Τι νομίζεις ότι θα έχανες αν σταματούσες να (...) ;
- Με ποιους τρόπους είχες προσπαθήσει παλιότερα να (...) ;
- Τι θα ήθελες να κάνεις μετά (...) ;
- Μου αρέσει ιδιαίτερα ο τρόπος που …
- Ήταν πολύ δημιουργικό το ότι …
- Σε ευχαριστώ που ...
- Έδειξες πολύ αυτοέλεγχο όταν …
- Ίσως δεν το θεωρείς σημαντικό, αλλά ήταν εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο …
- Τα καταφέρνεις θαυμάσια με ...
Σύμφωνα με την Γνωσιακή προσέγγιση τα ψυχολογικά προβλήματα ξεκινούν από αρνητικές σκέψεις οι οποίες θεμελιώνονται σε παράλογες πεποιθήσεις.
Στην Γνωσιακή θεραπεία πρώτα αναγνωρίζονται οι αρνητικές σκέψεις και εξακριβώνονται οι παράλογες πεποιθήσεις οι οποίες τις πυροδοτούν. Ο θεραπευτής αμφισβητεί συστηματικά τις αρνητικές σκέψεις και τις επαν-ερμηνεύει με βάση τις αντικειμενικές ενδείξεις. Με αυτό τον τρόπο τοποθετεί την εμπειρία σε νέα ρεαλιστική βάση. Τοποθετεί την εμπειρία σε ένα νέο πλαίσιο, την αναπλαισιώνει.
- Θετικές Διαβεβαιώσεις: Βλέπε σχετική ιστοσελίδα http://ww.psyche.gr/psyaffirm.htm
Ο θεραπευόμενος οδηγείται στην αναβίωση μιας συγκεκριμένης εμπειρίας του παρελθόντος (κακοποίησης ή εξευτελισμού) ή κάνει ένα φαντασιακό, διερευνητικό ταξίδι στην εφηβική και την παιδική του ηλικία. Επιστρέφει στο χρόνο και ως παιδί μπαίνει στο πατρικό του σπίτι ή στο σχολείο του και καλείται να νιώσει και πάλι στο παρόν τα αισθήματα που ένιωθε στο παρελθόν. «Πως αισθάνεσαι σε αυτό το σπίτι με αυτούς τους ανθρώπους; Τι σημαίνει για σένα να είσαι το παιδί αυτού του συγκεκριμένου πατέρα; Πως νιώθεις απέναντί του;»
(Λόγο-θεραπευτική όπου "λόγος" σημαίνει "νόημα")
“Ο άνθρωπος μπορεί να ορισθεί ως το ον εκείνο που γνωρίζει να απελευθερώνεται από αυτό που τον προσδιορίζει» Θεωρώ αυτή την θεραπευτική προσέγγιση ιδιαίτερα χρήσιμη στις περιπτώσεις όπου ο θεραπευόμενος αντιμετωπίζει μια μεγάλη δυσκολία ή οποία δεν επιδέχεται άμεση λύση ή θεραπεία. Ο Frankl προτείνει να βοηθήσουμε τον θεραπευόμενο να ανακαλύψει το νόημα που κρύβεται στην αντιμετώπιση της αναπόφευκτης οδύνης. Η οδύνη δίνει τη δυνατότητα στον άνθρωπο να φανερώσει τις εσωτερικές του δυνάμεις τηρώντας μια ηρωική ή πνευματική στάση απέναντι στην οδύνη.
Μια πιθανή ερώτηση στην θεραπεία Gestalt είναι “Πως αισθάνεσαι αυτή τη στιγμή;” Αν ο θεραπευόμενος αναφέρει για παράδειγμα ότι αισθάνεται ένα αίσθημα βάρους στο στήθος ή σφίξιμο στο στομάχι ο θεραπευτής τον προτρέπει να συνειδητοποιήσει πλήρως αυτό το αίσθημα. Μετά θα μπορούσε να ρωτήσει: «Αν αυτό το βάρος ή το σφίξιμο μπορούσαν να μιλήσουν, τι θα μας έλεγαν; Ποιο μήνυμα θα μας έδιναν; Αν δηλαδή υπήρχε ένας μετασχηματιστής που θα μπορούσε να αλλάξει το σωματικό αίσθημα σε λόγο, τι θα μας έλεγε;»
Μερικές φορές ο θεραπευόμενος καλείται να εκφράσει στην πραγματικότητα (σε προσωπική συζήτηση) τα αισθήματά του στο πρόσωπο αυτό, είτε για να εκφορτίσει εσωτερικές εντάσεις ή για να διεκδικήσει δικαιώματα ή να οριοθετήσει τη συμπεριφορά του άλλου.
Συνήθως ο θεραπευτής εργάζεται με ολόκληρο το σύστημα της οικογένειας και προσπαθεί να αλλάξει τις σχέσεις και να βελτιώσει τους δυσλειτουργικούς τρόπους επικοινωνίας.
Προσωπικά θεωρώ πολύ αποτελεσματική αυτή την προσέγγιση στην αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα πολύτιμο, συμπληρωματικό εργαλείο ιδιαίτερα όταν τα μέλη της οικογένειας είναι διατεθειμένα να συνεργαστούν. Δυστυχώς αρκετές φορές τα άτομα που ευθύνονται περισσότερο για τη δημιουργία του προβλήματος αποφεύγουν τη συνεργασία.
Role playing
Κάθε στιγμή που νιώθει να αυξάνει ο φόβος και η μυϊκή ένταση μέσα του, σταματά να φαντάζεται το φοβικό ερέθισμα και επανέρχεται σε κατάσταση βαθιάς χαλάρωσης. Αφού χαλαρώσει προσπαθεί και πάλι να φανταστεί αυτό που φοβάται.
και μετά κατεβαίνεις στο ισόγειο.