Κατανοώντας το Εγώ ... - Point of view

Εν τάχει

Κατανοώντας το Εγώ ...



...και Γιατί Μας Κάνει να Υποφέρουμε


Αυτό που ορίζουμε ως «Εγώ» είναι κάτι που απασχολεί και βασανίζει πολύ κόσμο στις μέρες μας. Φαίνεται ότι σχεδόν ο καθένας έχει κάποιο θέμα με το εγώ του.

Τι εννοούμε όταν λέμε Εγώ;


Το Εγώ είναι η αυστηρή διαταγή της ανθρώπινης συνείδησης.
– Max Planck

Το εγώ δημιουργεί την πεποίθηση που έχουμε για τον εαυτό μας. Είναι οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας. Είναι οι αναμνήσεις μας. Κυρίως, είναι ένας συνδυασμός ορθολογισμού, ηθικής, διαίσθησης και ενστικτώδους ικανότητας. Όταν χρησιμοποιούμε τη λέξη «Εγώ» αναφερόμαστε στο μέρος εκείνο του εαυτού μας που αποτελεί το τμήμα του μυαλού μας που σκέφτεται και αισθάνεται.

Ο πραγματικός ορισμός του Εγώ είναι αντίθετος από αυτόν που πολλοί πιστεύουν. Το Εγώ περιγράφεται συχνά ως μια αρνητική ροπή. Νομίζουμε ότι μας γεμίζει με ιδιοτέλεια και εγωισμό. Ωστόσο μπορεί να μας κάνει πιο κοινωνικούς, πιο καλοσυνάτους και πιο δοτικούς. Περικλείει τόσο τις θετικές όσο και τις αρνητικές πτυχές της προσωπικότητάς μας.

Τι Είναι το Mη-Eγώ;


Όταν προσπαθούμε να καταλάβουμε τι είναι ο εαυτός μας και το ποιοι είμαστε, εντοπίζουμε την απάντηση στην έννοια του Μη-Εγώ. Με άλλα λόγια, αν παρομοιάσουμε τον εαυτό μας με φωτιά, τότε η ατομικότητά μας είναι η φλόγα που καίει ενώ η θερμότητα που εκλύεται είναι το εγώ μας. Δείτε το Μη-Εγώ σαν τη φυσική ύπαρξη αυτής της φλόγας. Είναι το πνεύμα μας, η πραγματική μας φύση πίσω από το εγώ. Η φλόγα είναι η ολότητα που αντανακλά την ενότητα της πραγματικότητάς μας. Το Μη-Εγώ δεν είναι η συνείδησή μας, αλλά όλα αυτά που μας καθορίζουν.

Ποιος Είναι ο Ρόλος του Εγώ;


Το Εγώ είναι απαραίτητο για να μας δημιουργήσει αυτή την αίσθηση της μοναδικότητας και την ψευδαίσθηση ότι είμαστε κάτι το ξεχωριστό από τον υπόλοιπο κόσμο. Χωρίς αυτό δεν μπορούμε να επιβιώσουμε ή να ευημερήσουμε. Ενώ είναι απαραίτητο για την προσωπική μας ανάπτυξη, μπορεί να χρειαζόμαστε καθοδήγηση για το χρησιμοποιήσουμε με εποικοδομητικό τρόπο.

Το Εγώ μας μιλάει συχνά και εμείς αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να το ακούσουμε. Μερικές φορές μπορεί να μας επηρεάζει αρνητικά, όπως όταν μας λέει Δεν μπορείς να κάνεις αυτό που θέλεις, επειδή ποτέ δεν κατάφερες τίποτα. Απ’ την άλλη μπορεί να βοηθήσει, όπως όταν μας συμβουλεύει πως “Σταμάτησε και σκέψου γι’ αυτό που κάνεις, μου φαίνεται παράξενο και θα μπορούσε να σε βλάψει. Το Εγώ είναι η φωνή της λογικής και μέσω του ενστίκτου μας προειδοποιεί όταν κάτι δεν πάει καλά.

Το Εγώ του εαυτού μας μας καθοδηγεί στις σωστές αποφάσεις. Μας συμβουλεύει πότε να επιβραδύνουμε και να εκλογικεύσουμε τις πράξεις μας, πριν κάνουμε κάτι επιβλαβές στον εαυτό μας ή στους άλλους. Μπορεί να βοηθήσει επίσης στο να εποπτεύσουμε τις συμπεριφορές που πρέπει να αλλάξουμε.

Προβλήματα που Προκαλούνται από το Εγώ


Κανένα Εγώ δεν είναι τέλειο, αλλά μπορείτε να συντελέσετε στην αλλαγή του. Η αυτοκριτική είναι ένα σημαντικό συστατικό γι’ αυτή τη διαδικασία. Δώστε προσοχή στο θυμό, στην εσωστρέφεια, στην κατάθλιψη, και στα άλλα αρνητικά συναισθήματα που γεννιούνται μέσα σας. Για όλες αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται βελτίωση. Για παράδειγμα, αν αντιληφθείτε πως θυμώνετε όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα είχατε προγραμματίσει ή αισθάνεστε πως οι πράξεις σας είναι άδικες, τότε πρέπει να ξέρετε πως δεν βλάπτετε μόνο τον εαυτό σας, αλλά πληγώνετε και τους άλλους. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί να οδηγήσουν στο να κακομεταχειρίζεστε τον εαυτό σας.

Πρέπει να μάθετε στο Εγώ σας να έχει πρόσβαση στις εκτελεστικές λειτουργίες του και να μην αντιδρά βασιζόμενο αποκλειστικά στο ένστικτο. Το Εγώ μπορεί να αυτοθαραπευτεί με διάφορους τρόπους, τόσο με σκληρούς όσο και με συμπονετικούς. Δεν είναι πάντα εύκολο να το αλλάξετε και για να το πετύχετε απαιτείται να το προσεγγίσετε με αγάπη και φροντίδα.

Τι Συμβαίνει με το Επιβλητικό Ισχυρό Εγώ;


Ένα μεγάλο Εγώ δεν είναι προβληματικό αν δεν επιτελεί τις προτεραιότητες που θέτει σε βάρος του εαυτού και των άλλων. Ένα ισχυρό εγώ εμπνέει εμπιστοσύνη στον εαυτό μας και γίνεται προβληματικό μόνο όταν απαγορεύει την αυτοαξιολόγηση και την αυτοβελτίωσή του. Το Εγώ μπορεί να έχει τις δικές του πεποιθήσεις, αλλά για το καλό του θα πρέπει να στοχεύει στην αυτο-εξέλιξή του. Το ισχυρό Εγώ δεν είναι κακό, αλλά γίνεται πρόβλημα όταν αρχίζει να βλάπτει τους άλλους και οδηγεί σε αυτοκαταστροφή.

Πως μοιάζει ένα Υγιές Ισχυρό Εγώ;


Ένα λειτουργικό Εγώ είναι ισορροπημένο. Μπορεί να είναι γεμάτο αυτοπεποίθηση, ανεμελιά και παιχνιδιάρικα εξωστρεφές. Μπορεί επίσης να έχει μια δημιουργική και ευαίσθητη εσωστρέφεια. Δεν είναι ούτε εγωκεντρικό, ούτε επηρεάζεται από τους άλλους. Συχνά χαρακτηρίζεται από ευγένεια και συμπόνια και μερικές φορές θυσιάζει τις επιθυμίες του για το καλό των άλλων. Μπορεί να ζει στα άκρα και να τεστάρει τα όριά του, αλλά ταυτόχρονα δίνει προτεραιότητα στο να μην βλάψει το ίδιο ή τους άλλους. Ένα υγιές Εγώ είναι επιδεκτικό στις αλλαγές.

Ποιο είναι το Πρόβλημα με το Επιβλητικό Εγώ;


Το Εγώ είναι ένα πρόβλημα όταν απορροφά την ενέργεια του εαυτού μας με αποτέλεσμα να μας κάνει να υποφέρουμε. Μας οδηγεί στον ναρκισσισμό και στην επιβολή της ισχύος μας εις βάρος των άλλων. Αν υποψιάζεστε ότι το ισχυρό Εγώ σας δημιουργεί προβλήματα, απλά κάντε στον εαυτό σας τις ακόλουθες ερωτήσεις.

– Αισθάνεστε ότι τα πράγματα δεν πάνε όπως τα προγραμματίζετε;

– Είστε τόσο βυθισμένοι στον εαυτό σας σε σημείο που δεν μπορείτε να κατανοήσετε τους άλλους;

– Είστε εγωιστές και αγαπάτε υπερβολικά τον εαυτό σας;

– Είναι υπερβολικά δύσκολο για σας να αλλάξετε το Εγώ σας;

– Είστε πάντα θυμωμένοι ή οργισμένοι στην καθημερινή σας ζωή;

– Είστε τόσο εγωκεντρικοί που φτάνετε στο σημείο να τοποθετείτε πάντα τον εαυτό σας πάνω από τους άλλους;

– Νοιάζεστε υπερβολικά για την εικόνα του εαυτού σας και θεωρείτε ότι οι άλλοι πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στις δικές σας ανάγκες;

– Βγάζετε κακία και δεν σέβεστε τους άλλους;

– Αδικείτε άλλους ανθρώπους για να κάνετε τον εαυτό σας να αισθανθεί καλύτερα;

– Μήπως είστε υπερβολικά ανταγωνιστικοί με αποτέλεσμα να μην εκφράζετε τα συναισθήματά σας;

– Προσπαθείτε να καταφέρετε αυτό που θέλετε εκφοβίζοντας τους άλλους με απειλές και διαδίδοντας κουτσομπολιά και ψέματα;


Εαν σε κάποιες από αυτές τις ερωτήσεις η απάντηση είναι θετική, σκεφθείτε πως ίσως έχετε θέμα με το Εγώ σας. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτή η συμπεριφορά βγαίνει με ναρκισσισμό. Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα της απληστίας του Εγώ που θέλει περισσότερα. Δείχνει ότι δεν είναι ευχαριστημένο πλήρως με ό, τι έχει και δεν είναι ευγνώμων. Το να είναι κάποιος μνησίκακος, ζηλιάρης ή οργισμένος δείχνει μια νοσηρή προσκόλληση στις επιθυμίες του. Είναι σαν να λέει Δεν πήρα αυτό που ήθελα, έτσι θα προκαλέσω προβλήματα στους άλλους”.

Πώς Μπορούμε να Αποκτήσουμε και να Διατηρήσουμε ένα Υγιές Εγώ;


Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με το να έχετε ένα φλογερό Εγώ, παρόλο που οι άλλοι μπορεί να αισθάνονται άβολα με αυτό. Τι γίνεται, όμως, όταν έχετε εμμονή με την εικόνα σας και συνεχώς θέλετε να αποδείξετε πράγματα στον εαυτό σας; Ένα παράδειγμα νοσηρού Εγώ είναι όταν θέλει κάποιος να πετύχει κάτι χωρίς να δίνει σημασία στο τι αντίκτυπο μπορεί να έχει σε άλλους. Μπορεί να αισθάνεται ανώτερος και όταν αντιλαμβάνεται ότι στην πραγματικότητα δεν είναι, μετατρέπεται σε τέρας που απωθεί τους άλλους.

Το Εγώ κατηγορεί τους άλλους για ό, τι αναποδιά συμβαίνει. Στην πραγματικότητα, αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα και απλώς δικαιολογεί αυτή την αίσθηση της αδυναμίας του. Δεν αποδέχεται την ανάληψη της ευθύνης για ανεπιθύμητα αποτελέσματα που προκαλεί. Ας είμαστε ξεκάθαροι, οι πράξεις μας οφείλονται στον τρόπο που σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε.

Ο πιο ενθαρρυντικός παράγοντας που θα μας παρακινήσει και θα λειτουργήσει σαν κίνητρο για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που προκαλεί το Εγώ, είναι η θέλησή μας να σταματήσουμε την δυστυχία και τα προβλήματα που προκαλούνται στους άλλους και στους εαυτούς μας από τη δράση του. Σας αρέσει να βλάπτετε τον εαυτό σας ή τους άλλους χωρίς λόγο; Φυσικά και όχι.

Έχουμε τη δύναμη να ελέγξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και πράττουμε. Λειτουργώντας με ήθος, δίνουμε στον εαυτό μας και τους γύρω μας μια χρηστική βοήθεια. Εντέλει, θα πρέπει να έχουμε ως στόχο έναν υγιές εγωισμό που έχει μια ισορροπημένη προσκόλληση στον εαυτό του. Η εξάρτηση αυτή στον εαυτό μας θα πρέπει να γίνετε με τρόπο εποικοδομητικό και λειτουργικό και να μην συνδέεται με καταστάσεις που προκαλούν πόνο και τα βάσανα σε μας και στους άλλους. Αυτός είναι ο τρόπος για να παραμείνει το Εγώ υγιές και ανώδυνο.


Πηγή:  Share24 via Viral Novelty

Pages